Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, December 22, 2011

Review 647: Kasih Sedingin Salju by Amaruszati Noor Rahim


Kasih Sedingin Salju
Penulis: Amaruszati Noor Rahim
Terbitan Dwiwangsa
Cetakan pertama 2005
505 mukasurat
isbn: 983945949
RM19.90


Novel ni mengumpulkan 3 cerita karya Amaruszati Noor Rahim. Thanks DD for the book :).


Kisah 1- Siti Johanna


Siti Johanna adalah kisah yg pernah diangkat ke layar tv sbg drama. Aku tak tau lah pulak, DD yg bagi tau.


Walaupun kisah ini menceritakan perjalanan hidup seorg remaja sekolah (yg aku tak der la suka sangat, kalau kolej tu suka lah jugak), aku tidak bosan melayan kisah ini. Garapan penulis memikat dan membuat kita nak tau apa jadi kat Johanna dan cikgu Taufiknya.


Ini kisah tentang Johanna yg lebih suka dikenali dgn nama Johan atau Jo. Dia paling pantang dipanggil Siti atau Hanna kerana ada ciri2 feminin pada mana itu yg membuat dia rasa lemah dan mudah ditindas. Dia lebih selesa membawa perwatakan tomboy. Dia ada pendirian sendiri tentang pembawakan dirinya, terutamanya setelah sering melihat ibunya didera bapa sendiri dan dia sendiri pun merasa sedas dua penangan bapanya. Bapanya mulanya seorg lelaki yg baik tetapi selepas satu peristiwa, diamenjadi lelaki yg bengis dan pemabuk.


Bapanya menghilangkan diri dan tidak pernah kembali. Johanna tidak mahu menjadi wanita seperti ibunya yg masih menangis mengenangkan suami walaupun perkara itu sudah lama berlalu.


Sindiran dan kata2 sinis org sekeliling telah menjadikan Johanna lali dan tidak menghiraukan lagi pandangan org terhadap dirinya. Cikgu Taufik juga sering menggunakan pendekatan itu utk cuba menginsafkannya tetapi Johanna buat tak reti saja.


cikgu Taufik akhirnya menggunakan pendekatan lain utk menyedarkan Johanna. Dia bagi hadiah buku agama kpd Johanna sampai dia tu termimpi2 akan balasan Allah terhadap org yang berdosa. Sedikit demi sedikit Johanna berubah menjadi Hanna yang manis bertudung. Dia bukan saja menarik perhatian Cikgu Taufik, malah best friend dia, Mus, pun jatuh syok kat dia.


Aku suka chemistry antara JOhanna dan cikgu Taufik. Tapi aku tak dpt menerima sikap Cikgu Taufik yang memang jelas dari mula cuba menarik perhatian Johana dgn cara memikat gadis itu. Dia seolah-olah menghulurkan harapan cinta kepada Johanna tapi last2 kata anggap macam adik sendiri lah pulak n then kawin ngan org lain. Adeh frustnyerrrrrrr (gaya over acting).


Kisah 2: Keranamu Aku Menangis


Tengok tajuk pun dah tau ni kisah cinta tak kesampaian. Kisah ini disampaikan melalui warkah 2 sahabat, Irma & Arfah yg saling berutus surat antara satu sama lain. Kita ni kira baca surat orang lah. :)


Irma dan Arfah berkongsi cita2 yg sama iaitu utk menjadi seorang penulis.


Irma hampir putus harapan dlm mengejar cita2nya setelah dipaksa menerima pinangan keluarga sepupunya. Keresahan jiwanya telah menyebabkan dia hanya sekadar di pangkat 3 SPM. Kesian dia, cita2nya tidak mendapat sokongan keluarga langsung walaupun dia sering dijemput mendeklemasi sajak dia sekolah2. Mak dia kata dia pergi melalak.


Semasa cincin sudah tersarung di jari, hatinya terpaut pada Helmi, lelaki yang berkCongsi cita-cita dan cinta yang sama dalam hidup. Di saat dia sudah berani melawan keluarga dan meleraikan ikatan pertunangan, Helmi pula berubah hati.


Kisah 3: Camar Terbang Senja


Kisah Diba yang sanggup berusaha masuk ke sekolah Menengah Teknik walaupun ia bukan cita2nya. Semuanya kerana dia mahu dekat dgn Azwan. Namun Azwan sudah jadi orang lain dan mengecewakannya. Diba hampa. Zaki yg mulanya jadi guru tidak rasmi utk subjek yg sukar difahaminya, akhirnya menjadi teman rapatnya dan dia mula menyenangi Zek yg mulanya seperti lelaki sombong.


Hutang kakaknya yg terkandas belajar di luar negara sbb berkahwin telah menjadikan Diba sbg galang ganti demi melunaskan hutang. Diba bencikan kakaknya Sofia yang mementingkan kebahagiaan diri sendiri dan membelakangkan keluarga yg telah bergolok gadai utk menghantarnya ke luar negara. Kalau husband nya tu jenis boleh support family tak pe la jugak. Adui memang sakit hati la kalau jadi adik atau mak bapa kepada Sofia ni. Tak fikir panjang.


Tok Empat yg bagi pinjam duit kat family Diba utk menghantar sofia ke luar negara mahu Diba menggantikan tempat Sofia sbg menantunya (nasib baik bukan sbg bini dia, hehe). Taufik menjadi tunangannya.


Siapa sangka pertemuan Diba dengan Taufik yg baik hati telah meleraikan semua kekusutan yg dihadapi Diba dan kini dia boleh berdepan dgn Zaki dengan senyuman. :)


sure fine whatever
rinn

sinopsis/blurb:


Siti Johanna - Saat kasihku mulai tertumpah buatmu, aku belajar bagaimana nikmatnya airmata seorg perempuan yg dibiarkan buat lelaki yg dicintai. Cikgu Taufik, terima kasih kerana membimbingku ke jalan yg benar. Sesungguhnya Tuhan itu masih menyayangiku...


Irma Z - Andai laut itu tidak terduga dalamnya, begitu juga hatimu Helmi. Nanarnya aku mencari nilai cintamu, semudah itu juga kau tepis harga cinta yg mula berputik antara kita. Antara kau dan aku wajarkah terbina dinding pemisah?


Adibah - Zek ketahuilah oleh mu, saat cincin tersarung di jari manisku, akulah insan yg merendam segala duka ke dasar jiwa ku yg parah. Andai kau tahu derita yg bersarang di dadaku ini, rungkaikanlah segera agar kita bisa seiring menggapai sinar cita-cita...

No comments:

Post a Comment