Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, December 5, 2011

Review 609: Semalam Yang Berlalu by Julia Jazmine


Semalam Yang Berlalu by Julia Jazmine
Terbitan Pekan Ilmu Publishing
cetakan pertama 2008
RM16.00
286 mukasurat
isbn: 9789675106248


"Dia berharap langkahnya itu akan meninggalkan semua kenangan semalam. Kenangan yang ingin dilupakan"


Biler tengok cover buku ni memang tak sangka langsung ianya terbitan Pekan Ilmu Publishing. Begitu juga buku-buku Pekan Ilmu yang pernah saya baca sebelum ini iaitu Kau Kesayanganku dan Cinta Goniey. Improvement yang baik utk memberikan first impression yang baik utk pembaca novel.


SEmasa membaca permulaan kisah ini tentang Afira yang bekerja dgn Aidil dan perasaan Afira terhadap Aidil, terasa ini adalah kisah tipikal seorg gadis yg jatuh cinta dgn bos sendiri. Bila anda baca buku ni janganlah membina assumption yang tipikal tu kerana memang ada twist yang penulis masukkan dalam cerita ini.


Penceritaan kisah ini agak mendatar dan tidak merumitkan. Kemunculan watak 'Annuar' agak kurang mengesankan kepada Afira kerana bagi saya perasaan Afira terhadap Aidil adalah lebih kuat berbanding perasaannya terhadap Annuar.


Watak-watak dalam novel ini seperti tidak ada naik turun perasaan yang ketara. Semuanya seperti cepat memproses situasi dan cuba menjadikan keadaan lebih baik. Aidil yang dlm keadaan tidak sedarkan diri meragut kesucian Afira. Dia sendiri tidak ingat peristiwa itu kerana mabuk. Afira menanggung derita lalu membawa diri ke kampung. Afira langsung tidak melaporkan perkara ini kepada polis malah dia seperti meletakkan sedikit kesalahan pada dirinya walaupun jelas dia telah diperkosa tanpa rela.


Opah Afira yang sakit tu seperti tenang jer menerima cerita Afira yang diperkosa dan tenang jugak memujuk hati Afira. Hani kawan baiknya pada saat pertama saja seperti meragui cerita Afira namun kemudian percaya pada AFira. Dia masih lagi bersikap biasa dgn sepupunya yg telah memperkosa kawan baiknya. Saya rasa seperti ada yang tidak kena di situ.


Tindakan Afira kembali bekerja dgn Aidil setelah tempoh 2 bulan saya rasakan agak pelik sedangkan dia masih ada perasaan takut2 terhadap Aidil yg bersahaja. Seperti bertentangan dengan cara pendirian Afira dengan tindakan yang diambilnya. Annuar yang kemudiannya mengetahui kebenaran tentang keadaan Afira juga seperti dapat menahan perasaan marah terhadap Aidil. Terasa seperti tak da sesiapa yg beranggapan Aidil bersalah. Namun tindakan Annuar menyalahkan diri sendiri kerana peristiwa hitam tu memanglah patut sbb dia yang suruh Afira hantar Aidil balik ke apartmentnya.


Saya agak tertarik dengan watak Sherri, tunangan Aidil yang dikatakan angkuh dan sombong, dan jugak watak ibu saudara Afira yg suka menjaga tepi kain org. Sedikit sebanyak watak mereka ini menguis perasaan menjadi geram tapi tak diexploitasi semaksimum mungkin. All the best to Julia Jazmine dan saya harap beliau akan mewarnai lagi dunia penulisan novel cinta melayu :)


note: Terima kasih Khar for the book dan terimalah review ikhlas dari saya :)


sure fine whatever
rinn

sinopsis belakang buku:


Afira berhijrah ke Kuala Lumpur setelah mendapat tawaran kerja di sana. Di KL, dia menumpang di rumah Hani, temannya semasa di universiti. Afira jatuh hati kepada Mohd Aidil merangkap bosnya tanpa menyedari lelaki itu adalah sepupu kepada teman serumahnya. Namun perasaannya itu dipendam kerana lelaki itu sudah pun bertunang.


Pertemuannya secara tidak langsung dengan Annuar telah berjaya mencuri hati Afira. Namun Afira tidak segera menerima apabila Annuar menyatakan niat hatinya utk memperisterikannya. Disangkakan panas hingga ke petang tetapi hujan di tengah hari. Hubungan mesra Annuar dengan Afira putus di tengah jalan disebabkan oleh satu kejadian ngeri yang menimpa diri Afira.


Berjayakah Annuar meyakinkan cinta sucinya hanya utk Afira? Dapatkah Mohd Aidil mencari punca mengapa Afira ingin berhenti menjadi setiausahanya? Percayakan Hani dengan pengakuan Afira mengenai apa yg menimpa dirinya? Bagaimana pula penerimaan Opah Milah terhadap cucunya itu...?

catatan di blog Pekan Ilmu Publications:


"Dia memandang ke langit. Cuaca mulai mendung, awan hitam hampir menyelubungi seluruh langit tetapi dia masih tetap berdiri di situ. Kereta sewanya dipandang. Dari tempat dia berdiri, dapat dilihat beberapa buah kotak tersusun rapi di bahagian tempat duduk belakang..."


Haruskah percintaan berakhir dengan tragedi? Apakah kematian akan mewajarkan segala perngorbanan yang telah dilakukan selama ini. Memang dalam hidup, bukan semua yang kita idamkan akan tercapai. Seringkali halangan yang mendatang, memusnahkan segala impian yang ingin dicapai. Afira dan nafasnya yang mengensot pergi dalam titis air mata dan pelukan kasih sukma yang didambakan selama ini.


Apakah yang sebenarnya berlaku? Dapatkan jawapannya di dalam novel 'Semalam Yang Berlalu' - garapan Julia Jazmine.


(untuk membeli novel ini secara online, sila ke blog http://mekmulong.blogspot.com/ atau emelkan ke mekmulong@gmail.com)

No comments:

Post a Comment