Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, December 21, 2011

Review 631: Disember Cinta Kita by Wannie Nordin


Disember Cinta Kita by Wannie Nordin
Terbitan Fajar Pakeer
Cetakan PErtama TAhun 2009
RM27.90


“Seberapa lama Disember… kau tetap kusayangi”


Ni lah bku paling tebal yg aku beli masa pesta buku antarabangsa 2009 yang lalu. Aku ni memang jenis yang jarang2 beli buku tebal. Aku lebih sukakan buku yg nipis dan best  susah nak cari gak tu.


Saya rasa WAnnie Nordin, sebagai penulis baru, sangat berani tampil dgn novel yg tebal dan melakarkan ending seperti dalam novel ini. Bagi pembaca tipikal seperti saya, agak kurang senang menerima kisah yg ending sebegini sbb suka happy ending… hehhe… Melainkan kalau those yang suka 2nd hero yg romantis mungkin menganggap ni happy ending.


Wannie Nordin melakarkan kisah ini dlm suasana muda mudi dan disampaikan dgn cara santai dan humourous. Tidak sukar utk menyenangi watak pemudi ceria seperti Wan Amilia dalam citer ini. WAtaknya yg ceria dan gila-gila memang menepati kebanyakan character muda-mudi campus sekarang ini.


Perwatakan Amy ni agak berlawanan dgn watak lelaki utama dlm citer ni iaitu Engku Fareez. Apabila bertemu dan bercinta, mereka menjadi pasangan serasi yang saling melengkapi. Namun berita mengenai status kesihatan Engku Fareez membuatkan Amy kecewa namun dia meneruskan menyemai kasih bersama jejaka pujaannya walaupun tempoh mereka bersama tidak lama. Haikal hadir menggugat kedudukan Engku Fareez di hati Amy. Amy seperti tercuit juga dgn kehadiran Haikal yg sentiasa mempunyai minat yg sama seperti Engku Fareez.


Saya agak kurang selesa dgn cara Engku Fareez melepaskan Amy kpada Haikal tanpa betul2 mendapatkan kepastian Amy. Lagipun Amy tu berdiam diri saja. Seperti dia sengaja melayan Engku Fareez menghabiskan sisa2 hidupnya sbb kesian. Amy seperti tidak terasa hati dgn keputusan Engku Fareez dan seperti pasrah menerima, walaupun tak der disebut dengan pasti. Tema berat dlm novel ini terasa ringan pulak.


Walaupun watak Haikal spt dimunculkan dalam keadaan romantic dan menarik tetapi caranya tu seolah2 mahu merampas Amy dari sahbat baiknya Engku Fariz. Rasa macam tak gentleman pulak merampas kekasih sahabat baik sendiri walaupun kita semua tau Engku Fareez bakal menghembuskan nafasnya yg terakhir sampai saya rasa watak Haikal tu adalah watak antagonis…


Penyampaian kisah ini dalam suasana riang ria menunjukkan penulisnya yg happy spirit 
Semoga lebih giat menghasilkan novel2 yg akan datang.
Nanti nak ler cari novel yg first dgn creative tu .


Sure fine whatever
rinn


Sinopsis belakang buku


Tajuk : Disember Cinta Kita
Pengarang : Wannie Nordin
Penerbit : Fajar Pakeer Sdn Bhd
ISBN : 978-983-3880-36-2
Mukasurat :
Amilia dan Engku Fareez Danial. Dua insan yang berbeza watak namun berkongsi rasa cinta yang sama. Namun, bagaikan ada sesuatu yang tidak kena pada Engku Fareez Danial yang sering kali menimbulkan tanda tanya di dalam diri Amilia. Sehinggalah suatu hari satu jawapan mengungkap segala rahsia. Rahsia yang memerlukan Amilia menjadi lebih tabah dan bersedia untuk menerima segala kemungkinan.

Namun, baru saja Amilia ingin memulakan tekad dan membulatkan hati, muncul pula Haikal yang sering kali mengganggu, menghulurkan cinta. Tegakah Amilia mempertahankan cintanya terhadap Engku Fareez Danial walaupun dia tahu bahawa cintanya itu tidak akan mampu mengubah apa yang akan terjadi nanti? Dan, benarkah hatinya benar-benar tidak mencintai Haiakal walaupun lelaki itu tidak putus-putus ingin membuktikan kesungguhannya dalam menunggu Amilia walau selama mana masa yang diperlukan?

Saya Wan Amilia Binti Wan Abdullah berjanji takkan biarkan awak hidup keseorangan walaupun seminit. Forever and ever!

No comments:

Post a Comment