Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, December 5, 2011

Review 608: Sebening Rindu by Azhan Kamal


Sebening Rindu by Azhan Kamal
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Cetakan Pertama Tahun 2008
RM15.00
370 mukasurat
isbn: 9789831243503


"Kini kusedari rindu yang tersimpan dalam lipatan memori masih segar mewangi"


Cerita ini disampaikan dengan gaya yang heavy dan menuntut tumpuan pembacaan yan serius. Agak berat utk pembaca santai macam saya yang sukakan kisah ringan dan menghiburkan. Penceritaan kisah semasa dan flashback yang berselang seli tanpa warning membuatkan sikit terkulat-kulat mengulang baca bab. eh? macam pestaim lah saya guna perkataan terkulat-kulat! :) sukalah pulak. hehe.

kadang2 saya seperti tak pasti yang mana past yang mana present.


AWal cerita banyak menumpukan pada watak Kamarul seorang lelaki yang baik dan penuh kasih sayang buat Nazatul. Nazatul seperti tidak menghiraukan dirinya di saat dia mula bersedia utk menjadikan Nazatul suri hidupnya. Masa ni Nazatul seperti tak nak dah kat Kamarul dan memilih Faizal sebagai suami. Tapi di hujung2 cerita baru lah diselitkan peristiwa hitam dalam hidup Nazatul. Faizal yang tidak mendapat layahan Nazatul mencari hiburan luar sehingga satu hari nazatul yang disahkan mengidap kanser payudara menangkap Faizal bersama seorang lelaki di kamar tidurnya.


Kamarul menyambung pelajaran, macam bawak diri lah jugak. Di australia dia bertemu Iryanti. Asalnya teman serumah. Jodoh mereka ada namun takdir juga membawa Iryanti pergi akibat dari penyakit yang sama seperti nazatul.


Kamarul mampu bersahabat dgn faizal walaupun nazatul telah meninggal dunia. Faizal pun mati gak lam citer nih. Dia dikuburkan di sebelah kuburan nazatul di kampung kamarul. nazatul minta dikuburkan di situ kerana perkampungan itu mendamaikan jiwanya.


Jodoh Kamarul rupanya dgn Erica yg memeluk islam, anak Iryanti di dalam jagaannya. kamarul yang tiada kaitan dengan nazatul dan Faizal menjadi org penting setelah kematian mereka. dia lah yang memastikan mereka bersemadi damai di alam kubur.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Perit rasa hati bila orang yang disayangi pergi jauh meninggalkan segala-galanya di muka bumi ini. Di mana kasih, sayang, rindu dan cinta bila kesemuanya tidak kesampaian? Tetapi, kenapa perasaan itu tidak mahu turut pergi sedangkan ada insan lain yang sudi bertapak di hati? Nazatul...gadis pujaan dua jejaka. Antara Kamarul dan Faizal, dia hanya mendambakan cinta kepada yang satu. Namun, mampukah penyakit yang ditanggungnya itu membahagiakan si dia?

Kamarul…cita-citanya untuk memiliki gadis itu terlalu tinggi. Namun, tuntutan tugas dan keluarga menggamit kesabarannya. Dia masih mengenggam satu harapan untuk memastikan cintanya tetap mekar.

Faizal…punya karisma yang tinggi dalam kerjaya. Status ‘metrosexual guy’ yang dipegangnya memungkinkan dia mendapat apa sahaja yang diingini. Perangai anehnya merentap jiwa insan yang amat menyayanginya.

Iryanti...gadis seberang yang tabah mengharungi liku-liku perjalanan hidupnya. Mencintai dan dicintai itulah yang sangat diimpikan. Dia bersyukur masih ada yang sudi mengisi ruang di hatinya. Namun, mengapa saat-saat akhir hidupnya, baru dia merasai kebahagiaan itu?

“Cintailah dia yang menyayangi dirimu.”

No comments:

Post a Comment