Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, March 30, 2010

Review 108: 15 Hari Merebut Cinta by Dhiya Shiha


15 Hari Merebut Cinta
Penulis: Dhiya Shiha
Terbitan Fajar Pakeer
Mini Novela
Cetakan pertama 2010


Ryna pernah menjawab pertanya tiba2 seorg kawan, Lin tentang Syafary yg dikatakan tak hensem. Sesi kutuk mengutuk tu didengari Syafar. Aznil, sahabat baik Syafary memberi senarai 15 hari merebut cinta kepada Syafary supaya Syafari boleh mula memikat Ryna dalam tempoh 15 hari. Teragak-agak Syafary menyambut cabaran Azril yg sudi menjadi mentornya. Syafari sedar kekurangan diri. Satu assignment telah membuka peluang kepada Syafari utk mendekati Ryna. Demi tugasan penting Ryna semakin mesra dgn Syafary yg dilihat semakin sejuk mata memandang. Berjaya Syafary ikut step by step artikel 15 hari merebut cinta tu? berkesan ke cara2 tu?


Syafary berazam akan melengkapkan misinya pada hari kekasih.


Cerita cinta tentang teknik memikat yg sweet utk dibaca. Hana dan Linda tu org yg sama ke? Confuse aku bila baca kelihatan seperti LInda dn Hana adalah org yg sama. Azril tu memang mentor yg best tapi kejanya tiiiidooo ja, tapi otak jalannn. haha.

Review 107: Bahtera Kasih by Liza Zahira


Terbitan Alaf 21 Sendirian Berhad
Bahtera Kasih by Liza Zahira
RM19.90
542 mukasurat


"Cinta adalah pelayaran yang tak perlukan pelabuhan"


Kali pertama baca hasil karya Liza Zahira. Novel ini mungkin dapat mememenuhi citarasa pembaca pelbagai genre, ada romantis, adventure dan juga thriller. Dan secara kebetulan, semua yang mendebarkan berlaku selepas tercetusnya bencana tsunami. Takdir telah memutarbelitkan hidup Carra Lina, ichlas dan Ryan Syahputra. Memang susah nak menjangka lengkok, simpang siur cerita ini dan mampu menyegarkan rasa curious pembaca sepanjang membaca buku ini.


kesilapan-kesilapan kecil tapi ketara sedikit sebanyak merosakkan mood curious semasa pembacaan. contohnya semasa Jenna, Ryan dan Carra Lina yang tersadai atas sebuah bot, ntah dari mana datangnya wata, Najlah (ibu carra lina) yg tiba2 terlibat dalam perbualan yg sepatutnya melibatkan Jenna dan Carra Lina. Satu lagi masa ada menyebut 'salai daun kelapa' sepatutnya 'salai daun pisang'.


serba sedikit tentang cerita ini. Mengisahkan Carra Lina yang degil sanggup pergi berlayar bersama Ichlas tanpa pengetahuan ibu bapanya, tapi pandai menjaga kehormatan diri. SEkembali dari cruise itu Ichlas terperangkap dalam tsunami dan Lina sanggup berbegas ke Acheh utk mencari Ichlas. Ichlas terperangkap dlm kapal lanun dan terpaksa menjadi salah seorang drp mereka.


Ryan pulak bekas seorang pembunuh upahan yang sudah kembali ke pangkal jalan, bapanya menjadi korban tsunami kerana enggan mendengar nasihat datuk nenek keturunan mereka.


Lina yang diculik bertemu Ichlas di atas kapal lanun, mereka dan seorang lagi lanun paksa, telah melarikan diri tapi bot abih minyak. Ichlas menyerah kepada lanun manakala Lina mengikut Minardi yg baru dikenalinya terjun ke dlm laut. Lina tak nak menjadi mangsa ketua lanun yg memang dah lama tak jumpa pompuan.


Bermulalah episod pengenalan antara Ryan dan Lina. Dlm kemesraan yg makin terjalin, Ryan kehilangan ibunya dan mereka akhirnya ditemui pasukan penyelamat tapi ibu Lina kureng bekenan ngan Ryan. Lina teruji bila bapanya tiba2 menjadi mangsa bunuh dan ibunya menyusul kerana kemurungan dan depression. masa tu pulak dia baru tahu yg dia anak angkat dan Ryan pulak tahu sapa bapa sebenar Lina.. banyak nyer nak citer!! rasanya lebih baik baca sendiri lah :)


sure fine whatever
Rinn


terbitan Alaf21 sendirian berhad
sinopsis belakang buku:


Carra Lina suatu nama milik seraut wajah yang memikat hati lelaki. Suaranya yang lunak dan manja mampu menggugat sesiapa yang mendengarnya. Inilah gadis yang sering didambakan oleh Ichlas dan dipuja oleh Ryan dalam diam.

Namun, dia keliru untuk menitipkan kasihnya antara mereka. Halangan daripada keluarga tidak mengizinkannya mengecapi kebahagiaan bersama Ichlas, seorang kasanova.

Kini, pilihan Carra Lina cuma kepada Ryan yang pernah menyelamatkannya. Tapi bagaimana pula dengan jejaka itu? Dapatkah dia memberikan harapan untuk mendapatkan sebuah kebahagiaan demi cintanya pada Carra Lina?

"Aku cinta padamu." Kenapa pengakuan itu sukar dilafazkan oleh Ryan? Sedangkan Carra Lina menanti dan terus menanti. Dia jadi sangsi dengan perasaan sebenar lelaki itu. Benarlah kata pepatan "cinta tidak selalu bersama jodoh, tapi jodoh selalu bersama cinta." Carra Lina pasrah.

Review 106: Kau Tetap Di Hati by Liza Zahira


Kau Tetap Di Hati by Liza Zahira
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd.
Tahun 2008
RM19.90
512 mukasurat
978 983 124 394 7


"Dalam hati tiada sepi andai dikau hadir dalam memori"


Nama penulis ini terpahat dalam ingatan saya kerana masih lagi mengagumi karya beliau dalam 'Bahtera Kasih'. Fiksyen dan Fakta yang diadunnya sangat menarik. :)


Dalam 'Kau Tetap Di Hati' watak utamanya ialah Sophia. Saya suka dengan separuh pertama kisah ini, liku2 perjalanan hidup Sophia di Auckland bersama keluarga kakaknya yg mempergunakan tenaganya utk kepentingan sendiri. Disangkanya New Zealand akan membawa sinar baru dlm hidupnya tetapi dia terpaksa kembali ke Malaysia bersama 3 orang anak2 kakaknya dan menggalas tanggungjawab menyampaikan berita yang paling sedih utk disampaikan kepada keluarganya.


Perasaan cintanya pada Benjamin sudah lama berbunga sejak pertemuan di New Zealand namun, disebabkan tiada kepastian, Sophia pasrah menerima menantu pilihan ibunya, Nasmizan. Dia sudah nekad utk tidak lagi melukakan hati orang tuanya. Benjamin kesal tak sudah kerana langkahnya yg terlalu berhati-hati sehingga terlambat.


Ada plot yang seperti tidak dimanipulasi dengan sepenuhnya utk membina tarikan cerita contohnya seperti kedatangan bapa kandung anak2 kakak Sophia yang mahu membalas dendam pada Sophia dan juga kematian suaminya Nasmizan yg dikatakan berpunca dari dirinya sehingga menyebabkan Nas terkena kejutan elektrik.


kedua-duanya seperti terawat oleh perjalanan masa. Masa baca tu macam excited jugak tahu apa tindakan Ahmed ke atas Sophia. Takkanla datang jauh2 dari New Zealand sekadar nak menunjukkan muka garang dan kemudian menghilang kerana takut dgn tindakan mahkamah. Ibu Sophia yg menyalahkan dia atas kematian Nas, menantu kesayangannya, pun akhirnya dpt menerima hakikat yg itu takdir Ilahi dan menerima Ben sbg menantu. Tak sangka lah pulak Benjamin sanggup menunggu lama sehingga mendapat restu ibu mertuanya sebelum menyentuh isterinya.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Terperangkap di celah kemelut silam kakaknya, menjadikan Sophia gadis yang cekal. Kepulangannya dari New Zealand bukan membawa segulung ijazah tetapi terpaksa berhadapan dengan bekas abang ipar yang berdendam dengannya.

Lalu bermulalah episod baru yang datang silih berganti. Demi masa depan depan tiga orang anak saudara, dia menerima Nasmizan, rakan lama yang akirnya menjadi suami.

Malangnya, musibah menimpa. Suami yang baru dinikahi menemui ajal di tangannya. Fitnah telah merosakkan segala harapan, apatah lagi dia dituduh bersubahat membunuh oleh ibu kandung sendiri. Segala dugaan terpaksa ditempuh sendirian hinggalah Benjamin, lelaki yang pernah singgah di hatinya muncul kembali. Tapi, bukan mudah untuk mendapat restu daripada seorang ibu lantaran kasih terhadap menantu yang telah tiada masih begitu utuh.

Sophia Basir... berpijaklah di bumi nyata! Di usia muda ini, mustahil terus-terusan mahu menjadi lilin, sedangkan diri sendiri berhak mengecap bahagia. Bukankah hidup mesti diteruskan?

Review 105: Cinta Rahsia


nak imbas balik review2 yang pernah aku post tentang novel2 karya Liza Zahira. Baru aku perasan yg aku belum pernah baca karya beliau yg pertama. hmm nanti kena cari lah :)

Cinta Rahsia by Liza Zahira
Terbitan Alaf 21
Cetakan 1 Tahun 2005
Cetakan 2 Tahun 2006
RM 19.90
528 mukasurat
ISBN : 983-124-213-0

"Cinta tak perlu dicari kerana ia tersisip di lipatan hati"


Walaupun ini karya awal Liza zahira, saya baru berpeluang membacanya. Sebelum ini saya dah pernah baca Bahtera Kasih dan Kau Tetap Di Hati. Bagi saya, novel-novelnya yang terkini lebih menyerlah dan mantap penyampaiannya.


Saya tak pandai nak mengulas plot atau bahasa, yg saya dpt rasa cerita ini seperti tergesa-gesa. Banyak insiden disumbat di hujung2 cerita hingga membuat saya terkebil-kebil.


"Sebab dan Akibat" agak longgar namun cukup utk buat kita rasa terkejut dengan insiden-insiden yg berlaku.


Sejujurnya saya lebih suka Bahtera Kasih yang lebih kemas dan thrill. apa-apa pun, nampaknya Liza zahira memang dari awal lagi suka mempersembahkan kisah cinta yg disulam dengan unsur-unsur thriller yang mendebarkan.


sinopsis yg tercatat kat belakang buku ni dah lebih dari cukup utk memberitahu kita tentang latar kisah ini.


sure fine whatever
rinn


Sinopsis : CINTA RAHSIA


Ayu Kartika terperangkap antara cinta dan cita-cita. Dalam membina kerjaya, dia telah bertemu Adam Zabidi, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Global Creative Communication, sebuah syarikat pengiklanan dan penerbitan milik bumiputra.


Adam yang sudah bertunang dengan gadis pilihan ibunya Farah Aina, terpaut hati pada Ayu. Seminggu sebelum majlis perkahwinannya, Adam telah membatalkan majlis tersebut. Dia telah menjejaki Ayu di Cherating. Salbiah, tidak dapat menerima keputusan anaknya itu Dia telah mengalami tekanan perasaan. Malang tidak berbau, dalam perjalanan pulang, Adam ditimpa kemalangan yang menyebabkan dia lumpuh.


Dr. Zabidi bersepakat dengan Ayu untuk membantu memulihkan Adam. Takdir telah menemukannya dengan Maisarah dan Daniel Hakimi, saintis muda dari Florida. Daniel telah membantu memulihkan Adam. Adik Adam, Hairil pula muncul dan menambah lagi kerumitan. Pada masa yang sama, Farah Aina cuba berbaik dengan Hairil, bekas kekasihnya. Kay yang hamil anak luar nikah hasil hubungannya dengan Hairil menaruh harapan pada Adam untuk menjadi bapa kepada anaknya. Kemuncak kisah ini berlaku apabila Farah Aina akhirnya dibunuh oleh Hairil. Lelaki itu pula dijatuhkan hukuman mati.


Tetapi dendam Farah Aina tidak berakhir di situ kerana Kay pun memusuhi Ayu hingga mendorong dia merancang untuk membunuh gadis itu. Terbukakah hijab yang menghalang hubungan Ayu dan Daniel?

Review 104: Seindah Sakura by Liza Zahira


Seindah Sakura
Penulis Liza Zahira
Terbitan Alaf 21
Tahun 2010
RM19.90


"Sejujurnya aku tak bisa bersembunyi di sebalik perasaan ini"


Ntah pukul brapa baru aku bleh tido lepas baca buku ni... sedangkan dah beberapa jam abiskan dah citer tu. geram ada, sakit hati ada, kelakar ada. Semua rencah perasaan ada terbaur dalam karya ini.


Kisah ni bagi aku dalam kategori kisah yang heavy lah. Bagi yg gemarkan kisah yg sarat dengan konflik, memang ini adalah pilihan yang tepat. Bagi saya dalam novel kelima ini Liza Zahira menampilkan pengisahan yang kemas dan lebih menarik berbanding sebelum ini, tambah2 pula and sulaman rentak komedi yg tak disangka2 walaupun tak banyak tetapi tetap membuat kita ketawa. Sebab before this kalau baca karya2 LZ memang kisahnya cintanya serius.


Rasa banyak nak cerita, tapi aku cuba ringkaskan. Shakira disangka pelajar bermasalah oleh gurunya, Airil. Tetapi kematian Moyang Kiah telah membuka kisah duka Shakira hingga menimbulkan rasa kesal di hati Airil kerana buruk sangka pada Shakira. Kesudian bapa saudara Airil, Datuk Walid mengambil Shakira tinggal bersamanya menyenangkan hati Airil.


(awas banyak spoiler di hadapan, kalau nak baca novel ni dan memelihara elemen2 kejutan ketika membaca, boleh stop baca kat sini :)


Then ibu Shakira, Rosmah, yg lama menghilang telah muncul kembali tetapi kemudian ditangkap polis kerana membunuh tanpa niat lalu dipenjarakan. Shakira terpaksa kembali ke pangkuan Datuk Walid walaupun anak datuk tu, Anida membencinya, kerana rumah buruknya telah hangus terbakar.


Anida tu jeles dgn kemesraan antara Airil dgn Shakira lalu membuat fitnah dan perangkap agar Airil terus membenci Shakira.


Aku geram jugak biler Airil tu mcm mudah sangat percaya dengan fitnah budak 16thn sedangkan satu rumah tahu Anida sentiasa ada agenda buruk terhadap Shakira malah tidak pernah menyembunyikan rasa tidak senang hatinya pada Shakira. siap maki hamun terang terangan.


Ketegasan Airil telah mencampakkan Syakira ke rumah pemulihan akhlak walaupun dia bukan remaja rosak. Tapi fitnah telah membuat Airil percaya Syakira terlalu bebas pergaulannya, hingga sanggup menggoda Airil. Perasan la Airil tu. Lepas tu bleh plak frust n bawa diri ke London sambung belajar.


Dengan ihsan Datuk Walid, Syakira berjaya meneruskan pelajaran dan amik SPM. Dia cuba lari dari kongkongan Datuk Walid bila pandangan org tua tu dah kelihatan lain macam terhadapnya. Tapi alasan Datuk Walid utk membawa pulang ibunya yg HIV positif utk dirawat secara rapi di rumah, Syakira sekali lagi terperangkap. Ibunya semakin sihat walaupun takkan sembuh sepenuhnya. Tawaran ke UIA telah membuat Datuk Walid melamarnya dan berjanji akan menanggung pengajiannya hingga ke peringkat tertinggi.


Syakira tentula tak mau tapi ibunya melihat itu sebagai peluang utknya memajukan diri dan keluar dari kancah kemiskinan yg membelenggu Shakira sejak lahir. Syakira cuba lari dari kemelut itu, tetapi padah yg datang bila seluruh wang simpanannya ditipu sepasang suami isteri yg kononnya mahu membantu (mcm kisah benar yg pernah saya baca di akhbar/majalah) dan kemudian dia juga hampir2 dilacurkan. semua tu berlaku dlm tempoh kurang 2 hari kalau tak silap. Malang betul nasibnya. Lalu terpaksalah dia kembali semula ke rumah mewah Datuk Walid. Dia akhirnya bersetuju berkahwin dgn Datuk Walid tetapi meletakkan 2 syarat agar dia tidak sentuh selagi belum tamat pengajian dan dia akan terus memanggil Datuk Walid dengan panggilan 'pakcik' seperti biasa. Datuk Walid bersetuju dgn syarat2 tersebut, lalu dptlah dia berbini baru yg baginya seiras dgn arwah isteri pertamanya dulu.


Scene nak gi pejabat kadi tu unexpectedly kelakar lah, bermula dari pagi2 tu lagi Shakira lambat bangun, dia bersiap dlm masa 6minit ja dan sah2 la tak mandi. Masa dlm keta dgn org2 tua tu, dia siap tido berdengkur sampai pak imam tegur kata kat datuk tu biasa la, budak2 memang macam tu. haha malu jer, tau pun kawin dgn budak2. Lepas tu pulak berpeluh2 tunggu tok kadi sbb letrik tarak, Shakira masuk dlm keta ekon terus 'harum' semacam satu keta bau org takmandi + bau peluh fresh. haha.


SElepas 4 tahun ijazah, Syakira sambung lagi dua tahun dan dalam tempoh tu dia rapat dgn Putera Haziq yg sungguh2 menyintai dia, siap curi2 gi rumah Syakira dan melamar Syakira melalui DAtuk Walid yg disangka ayah kpd Syakira. tu pun lawak jugak. Sebenarnya masa tu Datuk Walid sdg menguruskan urusan penceraian diorang, mgkin sbb rasa bersalah kerana Anida menjadi punca ibu Syakira meninggal dunia. Sebenarnya Datuk Walid ni ada agenda yg baik dan positif utk Syakira. Dia bukannya org tua miang, cuma cara penceritaan mula2 tu mcm nak buat kita percaya Datuk tu teringin bini muda belia. Saya rasa kagum jugak dgn innocent nya si Syakira tu masih lagi mempertahankan maruah diri walaupun beberapa kali dia terdedah pada bahaya itu. Selepas berkahwin ngan Datuk Walid dulu dia jadi seorg gadis yg sudah berani bercakap sinis. Dan lepas bercerai dan sebahagian harta dapat la diserahkan pada Syakira tanpa perlu dipersoalkan sesiapa akan haknya itu.


Tapi tindakan ni buat aku rasa Datuk Walid lebih pentingkan kebajikan dan masa depan Syakira dan seperti melupakan anak kandungnya sendiri, Anida, yg lebih memerlukan bimbingan kerana sikapnya yg bongkak tu.


Aku suka la part interaksi Shakira dgn Ghani yg perasan bagus tu. Shakira tampak sangat yakin berdepan dengan situasi dlm syarikat tu. Bagi aku cerita ini ada pergerakan cerita yg pantas dan tidak membosankan tetapi kehadiran Roni dalam hidup Shakira kelihatan seperti anti-klimaks sedikit. Kalau la Airil yang muncul masa tu dan endingnya di situ, rasanya aku akan sangat gembira. haha.. ciss mementingkan kegembiraan sendiri!


Apa2pun citer ni happy ending :) yg org jahat mendapat balasan setimpal.

Friday, March 26, 2010

Novel Baru

Most of this books dah ada kat pesta buku :) kot2 la ada yg nak pegi book hunting esok! ;)

Matahari Cerah Lagi
Penulis : Fauziah Ashari
Penerbit : Intens Idea
Harga : RM21.90


"hangat dan dingin bersatu di hati tatkala wajahmu melayari ruang mindaku"


Sinopsis :

Suha menempuh kehidupan terpencil berbanding rakan seusia. Dikongkong oleh Saidah yang diamanahkan menjaganya demi melampiaskan tamak haloba ke atas harta pusaka. Kongkongan menjadikan dia dewasa keseorangan, terabai daripada segala-galanya, dinafikan pendidikan malah lebih memilukan dia tidak dapat mengatur masa hadapannya lalu dipaksa menerima kehadiran Yem.


Namun, naluri semula jadi mengatasi kekangan psikologi, tetap mengambil tempatnya tatkala dia bertemu Munir, lelaki separuh abad yang membawa sinar
secerah matahari pagi. Tetapi malangnya, Munir dirundung tekanan jiwa yang amat parah. Berdendam dengan anaknya sendiri, Adam yang membesar bersamanya di samping tiga anak yang lain. Akhirnya Munir tekad menyunting Suha dek kerana marahkan nyamuk kelambu dibakar.


Adakah Suha terus nestapa?


Mengapa Adam menjadi mangsa dendam?


Dan...


Mampukan Yem menggapai cintanya?


Matahari Cerah Lagi membuka tabir, seorang gadis terabai hidupnya namun tetap
mendambakan cinta... Suha.


Matahari Cerah Lagi menzahirkan cinta yang tidak sewajarnya wujud... Adam.


Matahari Cerah Lagi mengupas perspektif cinta yang telus... Yem.


Matahari Cerah Lagi menelusuri psikologi seorang yang kehilangan cinta... Munir.

------------------



Megalomania 3
Penulis : Fatinilam Sari Ahmad
Penerbit : CESB
Harga : RM21.90

"aku tetap bangkit berdiri walaupun tersungkur berkali-kali"

Telah aku tinggalkan memori bersamamu. Memori indah yang tidak akan berulang kesekian kalinya. Walaupun dibelit duka, diselit sembilu aku harus teruskan
hidup bersama dia. Cukuplah sampai di sini rindu ini. Namun, cahaya yang diharap apabila bersamanya hanyalah suram bak malam tanpa bintang. Aku tidak beerti
baginya, Abang Farhan…. Jika kau menderita di sana, aku terseksa di sini.


Diseksa zahir dan batin tanpa belas oleh dia kerana dendam yang tiada berkesudahan. Siapakah yang bersalah? Aku yang terpaksa memilih atau takdir yang
memisahkan kita, Abang Farhan? Sampai bilakah penderitaan ini akan berakhir.


---------------


Aku Yang Terluka
Penulis : Wannie Nordin
Penerbit : CESB
Harga : RM39.90

"bagiku penantian itu bukan satu penyeksaan"


Dan kebencian itu terus menghambat diriku ke mana-mana sahaja sehingga menjadikan aku insan yang takut untuk mengenal erti jatuh cinta. Aduhai... sesungguhnya aku adalah seseorang yang begitu bodoh untuk memahami dan
menghargai setiap pengorbanan dan detik yang indah sehingga keindahan itu telah hilang semuanya. Tetapi percayalah... diri ini memang pernah jatuh cinta. Tetapi dengan siapa? Dengan Syahbani yang mengajar tentang keindahan cinta monyet di alam persekolahan ataupun dengan Idham yang mengajar erti pengorbanan sahabat sejati. Dan cinta? Adakah benar cinta itu bermula dari persahabatan.

---------------



Percaya ada cinta
Penulis: Ryana Adrina
Harga: RM18.00
Halaman: 480
ISBN: 978-983-124-513-2


Sinopsis: BERADA di dalam lingkung an keluarga sendiri, terasa diri bagaikan orang a sing. Sejak kecil, jiwa Wafi ya men derita. Diri seolah dinafi kan hak sebagai anak kandung apabila ibu bapa sendiri menyayangi orang luar melebihi dirinya sendiri.

Entah apa silapnya hingga dia terpaksa membayar harga yang mahal demi meraih sebuah kebahagiaan. Dia didesak berkahwin dengan Arsyad, teman lelaki sepupunya.
Walaupun berat hati, dipaksa juga diri menerima pinangan tersebut. Dia yakin, Arsyad tidak mencintainya, malah pasti bahtera rumah tangga mereka tidak akan ke mana-mana!


Ternyata alam rumah tangga merubah segalanya. Dalam marah dan dendam, masing-masing saling mencuit hati, mengusik rasa. Wafi ya yang sengaja mengasingkan diri, tanpa sedar menyentuh jiwa Arsyad. Dalam keras, ciri-ciri kelembutannya tetap terserlah. Namun, bila harapan itu ada, badai taufan mula menampakkan diri, menghempas pantai, menjahanamkan sinar.


Bisakah dia mengecap nikmat bahagia, atau bahagia itu sememangnya tidak tercipta untuknya?

-----------


Segalanya Kuterima
Penulis : ROSA NUR IMANI
Harga :RM 19.90
ISBN: 978-967-5489-22-8
Halaman : 528 hlm
Tarikh Terbit: 15 Mac 2010


Mereka dilahirkan dari rahim yang sama. Namun Zara tidak pernah menyukai ataupun menyayangi adiknya, Zarina. Kehadiran Iskandar di sisi Zarina membuatkan Zara cemburu. Dia ingin menakluki Iskandar hanya kerana lelaki itu dicintai oleh adiknya. Cinta yang tersungkur di tengah jalan membuatkan hati Zarina kecewa. Namun, dia tidak menanam benci terhadap Iskandar. Dia sanggup berkorban demi Iskandar. Baik Zara mahupun Zarina, masing-masing tidak tahu siapakah sebenarnya yang didambakan oleh lelaki yang menjadi rebutan mereka berdua. Siapakah perempuan bernama Daphne yang tiba-tiba sahaja muncul?


---------------


Seribu Rindu Untukmu
Penulis : SHAHRIAH ABDULLAH
Harga : RM 19.90
ISBN: 978-967-5489-27-3
~656 hlm
Tarikh Terbit: 31 Mac 2010


Sinopsis:
Maya seorang wanita berjiwa lembut tetapi tegas di luaran. Tidak pernah sekali pun seumur hidup mengenali apa itu cinta, walaupun cinta monyet! Selama 25 tahun
Maya memegang prinsip 'cinta tidak perlu di cari kerana cinta akan datang sendiri' kerana prinsip itulah Maya tidak pernah berminat atau teruja untuk
mengejar atau belajar apa itu erti cinta.


Dengan kecantikan yang dia miliki umpama diri seperti seorang 'Super Model' yang menjadi cemuhan dan cemburu dari rakan sekuliahnya. Maya terpinggir namun dia
masih ada teman sejati bernama Zura yang lincah genit dan menggoda.


Bermula dengan gurauan akhirnya Maya bersetuju menyahut cabaran Zura agar dia menulis kisah cinta tentang dirinya sendiri. Maya menyahut cabaran itu walaupun jauh di sudut hati bimbang dan risau sedangkan dirinya tidak pernah sekali pun bercinta dan tahu bagaimana rasanya bercinta.

------------


Castle Cinta Deaday
Penulis : INDAH HAIRANI
Harga : RM 18.90
ISBN: 978-967-5489-24-2
Halaman :496



Sipnosis:

Sejak kecil Hidayah mengalami krisis menilai identiti. Papa mengajarnya menjalani kehidupan seperti remaja lelaki manakala mama pula menginginkan dia menjadi gadis sejati. Memenuhi kehendak mama dan papa membuat dia pening kepala.


Krisis kemelut berlanjutan hingga kepada soal hati dan perasaan. Imran Hadi seorang yang berkarisma, tenang dan berkaliber. Dia senang dengan lelaki ini. Raziq pula lelaki ego dan sombong hinggakan mereka sering bertelingkah. Namun jika Raziq tiada, Hidayah akan berasa rindu. Siapakah sebenarnya yang berada di
hati Hidayah?


------

Wednesday, March 24, 2010

Review 103: Sudi Jadi Cintaku by Marwati Wahab



Sudi Jadi Cintaku
Penulis: Marwati Wahab
a.k.a Aleya Aneesa
Terbitan : Fajar Pakeer
Mini Novela
Cetakan Pertama 2010
isbn: 9789833880997
119 mukasurat
RM8.90
sabah/sarawak: RM11.90


Kisah pendek yg manis. Bagi yg suka kisah jiwang, tentu akan tersenyum simpul bila baca kisah ini. Farihah ni berkawan baik dgn Harith. Tindakan abg kesayangan dia, Fahrin, memaksa dia berbaik dgn Hafsham dan mencadangkan agar mereka berkahwin membuatkan Farihah berani melamar Harith. Dia lebih rela berkahwin dgn Harith daripada Hafsham yg gatai semacam tu.


Harith terkejut dgn lamaran tu dan serta merta menolak. Tindakan itu telah menjatuhkan air muka Farihah yg bertindak mengelak dari bertemu dgn Harith selepas kejadian itu. Harith cuba mewujudkan situasi kemesraan mereka seperti sebelum lamaran itu disuarakan padanya tetapi Farihah sudah bukan Farihah yg dulu. Dia sudah betul2 malu utk berhadapan dgn Harith.


Farihah bersetuju utk mengenali Hafsham dgn lebih rapat demi utk menyenangkan hati abg kesayangannya. Tindakan itu pulak membuatkan Harith sedar yg dia sebenarnya cemburu kalau Farihah rapat dengan lelaki lain. Dia nak dapatkan FArihah balik dan nak terima lamaran Farihah tempoh hari, tapi nak lagi ker Farihah kat dia? Fahrin tersenyum gembira bila rancangan liciknya nampak berjaya :)


sure fine whatever
rinn


sinopsis/blurb:


Dia didesak, lalu atas desakan itu, Farihah nekad mendesak Harith. Hanya lelaki itu satu-satunya harapan yg tinggal utknya. Sedangkan bagi Harith, mintalah apa saja yg Farihah mahu, tapi bukan permintaan yang satu itu. Sygnya hanya sbg sahabat.


Kecewa bila diri ditolak, Farihah mula mencipta jarak. Dan Harith yg merasakan jurang, terasa hatinya seperti dibawa pergi. Dia memang tidak mahu Farihah menjadi suri hidupnya, tapi tidak juga mahu lelaki lain hadir di sisi gadis itu. Lantas saat hati Farihah tawar tidak bergula, Harith sedar yg dia mahukan Farihah utk seluruh hidupnya. Bukan sesiapa, melainkan Farihah dan hanya Farihah sahaja!


Tapi Farihah... adakah masih mengharapkannya?

Tuesday, March 23, 2010

Review 102: Untukmu Hana by Salina Ibrahim


Untukmu Hana...
Penulis: Salina Ibrahim
Terbitan Creative Enterprise sdn bhd
RM20.90
isbn: 978983 8935531
407 mukasurat


"Kenyataan tetap kenyataan walau tanpa diundang"


Ini merupakan kali pertama saya membaca karya penulis terkenal ni. Buku2nya sudah banyak di pasaran namun baru kini saya berkesempatan memiliki beberapa buah buku karya beliau masa pesta buku hari tu :) RAsanya ni lepasni saya nak collect lah buku2 penulis ni pulak.. haha ntah brapa byk yg lain aku nak collect jugak.. aduih.. jenuh jenuh :)


Rindu pulak nak menyelak novel yang sarat dgn mesej kasih sayang kekeluargaan seperti ini. Kasih sayang ibu-anak yang terpisah kerana desakan hidup.


Hana Athirah tidak pernah menyangka yg dirinya anak angkt. Assignment nya dijadikan batu loncatan utk menjejaki ibu yang tidak pernah dikenalinya. Seorg novelis yang pernah mencipta nama. Seorg pendidik yg berkaliber. Gambaran ibu dalam mindanya tidak mirip langsung dengan wanita yg ditemuinya. Ibunya seorg yg tabah, baik hati dan cantik sekali!


Tanpa sedar dia makin akrab dan mesra dgn keluarga kecil itu. Kasih sayang semula jadi mengalir antara mereka. Cute betul Zulaikha kena pinang dgn hafiz tu.. hehe.. Zu yg kasar tu pun ada org bekenan. Badrul Mizan tak sangka akan bertemu sahabatnya (yg dicintai dlm diam) di rumah Zulaikha.


Hana Athirah menjadi gusar apabila rahsia yang dipendamnya terbongkar dan siibu mahu menyambung kasih mereka. Di tempat asing Hana Athirah tiada siapa2 utk meluahkan rasa. Badrul Mizanlah jejaka yg paling gembira apabila menerima panggilan dari Hana Athirah...


sure fine whatever
rinn



Sinopsis belakang buku:


Pilu dan keliru... segala-galanya bermukim di jiwa. Benarkah dia waris tunggal, penyambung keturunan mama dan ayah? Tetapi kenapa minat mereka tidak serupa... kecenderungan berbeza? Segala-galanya mengganggu, bersatu menjadikan kesempurnaan bagaikan asing tiba2. Diakah yg lupa diri atau sejarah silam yg menjadikannya walang? Dia kalap.


Mentari yang bersinar ceria rupa2nya membawa cerita duka. Dia bukan permata mama. Dia bukan srikandi papa. Dia entah siapa2... entah susur galurnya di mana? Entah keturunannya apa? Lalu Hana Athirah memulakan misinya sendiri2. Namun tatkala berhadapan dgn kenyataan semangatnya bagaikan hilang. Terbang.


Ibu rupa2nya seorg wanita sejati. Ibu rupa2nya seorg sri kandi. Ibu kiranya masi sendiri2... dia kian keliru dgn kasih sayang ibu yang tidak bertepi.

Review 101: Anjung Warisan by Salina Ibrahim



Anjung Warisan
Penulis: Salina Ibrahim
Terbitan: Creative Enterprise
Cetakan Pertama 2002
isbn: 983-893-477-1
RM15.90
289 mukasurat


"Benarkah tiap persoalan berakhir dengan jawapan."


Kisah seorg gadis muda, Hani, yg nekad mempertahankan warisan keturunannya. Dia rela terdampar di kawasan perkampungan walaupun dia dibesarkan dalam hiruk pikuk kota. Dia merasakan tanggungjawabnya utk menghidupkan Anjung Warisan tinggalan Raja Lastari.


Raja Lastari wanita cekal yg kecewa dengan ketamakan suami. Walau pertumpahan darah berlaku, dia tetap mempertahankan Anjung Warisan dari terlepas ke tangan pengkhianat. Semangat cekal itu seperti menyambung aliran dalam nadi Hani.


Memegang title guru telah membawanya kembali menghidupkan Anjung Warisan yg kian suram. Bersama Megat Zikri dia berazam memberi nafas baru pada Anjung Warisan yg dianggap sbg beban oleh ayahandanya.


Fadhli yg disangka tulang belakang syarikat ayahandanya rupanya membuat onar di dalam diam. Fadhli tu nampak macam ikhlas menunggu Hani membuka hati buatnya, namun respond Fadhli selepas cintanya ditolak oleh Hani membuatkan sisi gelapnya mula tersingkap. Baguih gak, ada la chance Megat Zikri ngorat. ;) Kalau tak, mesti dia frust tengok Hani bertunang ngan org lain.




sinopsis / blurb:


Kembali ke Ranah Siantan, menggamit rindu zaman kanak-kanak... Di sini ada nostalgia silam yang menuntut pengorbanan. Di celah-celah rindu yg terbiar... tiba-tiba antara kita hilang titik persamaan, dan jurang kian menjauh.


Bukan tidak lelah melayan perasaan bersalah... namun dia harus memikir ke hadapan, bukan menoleh ke belakang. Kerana yg berlalu, biarkanlah berlalu...

Thursday, March 18, 2010

Jadual KN & FP dan Buku Baru di PWTC











Buku-buku ni akan mula dijual sepanjang 10 hari pesta buku pwtc nanti :) maklumat lanjut sila ke blogspot fajarpakeer. (click photo for larger image)







Wednesday, March 17, 2010

Review 100: Soalnya Hati by Nurul Syahida



Soalnya Hati
Penulis: Nurul Syahida
RM15.90
9789833669226
terbitan Buku Prima
339 mukasurat


Akhirnya dapat jugak buku ni :) tema persahabatan yg dibawa dalam kisah ini menarik. Watak utama, Zulaikha adalah seorg gadis yg pernah merampas kekasih sahabat baiknya. Sepanjang melungsuri kisah ini, kita akan lebih mengenali pekerti sebenar Zulaikha. Dia sebenarnya tertipu dgn kata-kata manis Faizal.


Semasa hampir2 bertunang dengan Nurain, Faizal meluahkan perasaannya pada sahabat baik Nurain, iaitu Zulaikha. Zulaikha menyangka perasaan Faizal ikhlas tetapi sebenarnya Faizal buat macam tu supaya dia tak jadi bertunang dan dia mahu Nurain yg memutuskan perhubungan mereka. Peristiwa itu telah menyebabkan Zulaikha kehilangan sahabat yg amat dikasihinya. Nurain terus berpindah mengikut keluarga.


Zulaikha meneruskan hidup dengan a new circle of friends. Salah satu kelas telah menemukan dia dengan Amar Sufian. Jejaka yg kompleks dan sentiasa mahu menyakitkan hati orang lain. Sufian suka membina suasana yg tegang bersama sesiapa juga, termasuklah partnernya, Zulaikha. Zulaikha pada mulanya sakit hati dengan Amar Sufian namun lama kelamaan dia berjaya membaca rentak Sufian dan mereka menjadi sahabat yang pelik tapi serasi.


Sufian sedar hanya Zulaikha yg dapat membaca sikapnya dan sebab itulah dia selesa bersahabat dgn Zul. Sukahati ja Sufian tu panggil dia Zul, tapi Zulaikha saja panggil sufian Su, sampai ramai org ingat Su tu pompuan.


Sufian cuba menarik perhatian bapanya dengan memblasah Faizal. Dia sebenarnya tak ada sebab nak blasah sapa2, so disebabkan Zul pernah menyuarakan keinginan utk memblasah Faizal, Sufian terus menjadikan impian itu kenyataan. Sufian dibuang universiti dan Zulaikha terkejut dgn hasrat Sufian utk ke Afganistan.


Mereka terpisah. Yusrizal muncul dalam hidup Zulaikha. Lelaki yg memilihnya bukan kerana kecantikan tetapi kerana kebijaksanaannya. Namun, alam pekerjaan menjadikan Yusrizal seorg yg sangat sibuk dan kerap menghampakan Zulaikha. Entah berapa kali mereka putus tapi kemudian kembali bersama.


Sufian muncul semula dan mereka mudah menjalin persahabatan semula. Sufian ditunangkan dengan pilihan keluarga dan Zulaikha terkejut dan gembira kerana tunangan Sufian adalah Nurain, sahabatnya dulu. Mereka kembali menjalin persahabatan tanpa dendam. Lagipun Faizal tupun dah kawin ngan org lain.


Persahabatan kali ini membawa perasaan lain pada Sufian. Dia tidak rasa seperti itu apabila bersama Nurain. Zul lebih memahami dirinya berbanding Nurain. Dia memberanikan diri meluahkan perasaannya pada Zul. Situasi ini seperti meletakkan Zulaikha dalam zon yang sama seperti dulu, Faizal-Nurain dan kini dia jadi org ketiga pula di antara Sufian-Nurain. Sanggupkah dia mengulangi keputusan yang sama seperti dulu? Di suatu sudut, Yusrizal setia menanti, namun Zulaikha takkan la tak serik2 lagi dengan Yusrizal yg selalu mungkir janji sampai Sufian yg terpaksa rela menyamar ganti tempat dia semasa nak jumpa keluarga Zulaikha di hari raya.


Ending mereka adalah satu permulaan yg manis apabila mereka dipertemukan semula di tempat yang kali pertama segala-galanya bermula antara mereka.


Aku kurang puas hati dengan situasi Nurain-Zulaikha. Walaupun tiada sengketa antara mereka, tiada scene yg betul2 meleraikan persoalan di antara mereka.

sinopsis / blurb:


Sahabat umpama bintang di langit yg mampu bersinar menerangi kehidupan. Zulaikha dan Nurain adalah teman karib sejak dari sekolah rendah hingga menengah dan seterusnya memasuki universiti yang sama. Janji dan ikrar mereka sama, sentiasa bersama dan jujur seadanya.


Namun Zulaikha telah melakukan kesilapan besar dan meretakkan hubungan persahabatan yg telah terjalin. Faizal jejaka yg dicintai Nurain telah dirampas oleh Zulaikha dan kini dia telah kehilangan Nurain atas kecurangannya itu. Nurain telah berpindah ke universiti lain.


Kehadiran jejaka bernama Amar Sufian dlm hidup Zulaikha telah mengembalikan semangatnya yg hampir pudar walaupun sikap jejaka itu kurang disenangi. Sedikit demi sedikit mereka mula menjadi teman rapat yg memahami kekurangan masing2.


Tiba-tiba Amar Sufian menghilangkan diri dan sekali lagi Zulaikha dilanda kesepian. Puas sudah dia berusaha menjejaki jejaka itu tetapi gagal dikesan. Pertemuan Zulaikha dgn Mohd Yusrizal Rivera telah mengubah hidup Zulaikha kembali bersinar. Namun kehadiran Yusrizal tidak mampu merubah hati Zulaikha terhadap Amar Sufian.


Beberapa tahun berlalu, Amar Sufian muncul mencari cinta Zulaikha yg dirinduinya. Pada masa yg sama Nurain muncul kembali tanpa rasa dendam terhadap Zulaikha. Zulaikha berasa gembira dan berjanji tidak akan mengkhianati persahbatan lagi. Tetapi janji itu sekali lagi memaksa Zulaikha berkorban kasih.


Dapatkah Zulaikha menempuhinya? Bak kata bidalan Melayu, diluah mati emak, ditelan mati bapa. antara sahabat dan kekasih, Zulaikha dilema memilih antara dua.

Review 99: Nama Atas Kertas by Nasron Sira Rahim



Nama Atas Kertas
Penulis: Nasron Sira Rahim
Terbitan Jemari Seni
Cetakan Pertama 2010
504 mukasurat
RM20.00
sabah/sarawak: RM23.00
9789675118296



Penjenayah dalam cerita ni memang jenis yg suka teka teki, cari perkataan tersembunyi, teka silang kata, malah sudoku!!! Ha hambik kau, jenuh nak solve puzzle utk cari klue dan menyelamat. buku ni yg ada page puzzle tu memang penuh ngan contengan pensel. KOnon2 nak solve jugak la.. haha. hampeh aku nih.


Bagi yg gemarkan puzzle cerita ni akan menjadi sangat interesting dan berkobar2 nak tau apa tindakan selanjutnya pembunuh siri misteri tu. Apa lagi puzzle yg bakal ditinggalkan? Bagi yg tak suka puzzle, baca jer sampai abis sbb jawapan puzzle diberikan di sepanjang cerita. hehe.


Sebenarnya bila baca cerita mcm ni, mengingatkan aku pada satu buku yg aku pernah baca dulu.Kisah jenis penyiasatan yg kita kena buat keputusan, and sampai kat satu bab ni kita kena buat pilihan decision kita a, b, atau c. Kalau pilih A, penamatnya di muka surat sekian2, kalau pilih B kena flip ke muka surat sekian2, kalau pilih C, lain pulak mukasuratnya. Letih tapi menarik! hehe mana ntah aku jumpa buku tu dan ke mana ntah buku tu dah hilang aku pon tak taw.


SEbenarnya kalau aku cerita banyak, kisah ni jadi tak misteri dah. Secara umumnya ni adalah kisah seorg pembunuh bersiri yg membunuh mangsanya dgn cara menikam leher mangsa dan selepas mangsa mati, kertas puzzle akan disumbatkan ke dalam mulut mangsa utk memberi klu kepada pihak polis. SEbenarnya klu itu menceritakan motif pembunuhannya, tapi nak solve tu masyallah aku memang tak tau lah, sebenarnya rasa macam tau, lepas tu abih jadi apa ntah, baik tak payah solve. haha serahkan kepada polis2 dlm novel ni utk solve kan.. tapi yg pastinya, kalau kita baca novel ni sampai habis, mudah saja kita selesaikan puzzle yg berada di belakang kulit novel nih :)


Bagi aku yg jarang baca citer penyiasatan ni, novel ini ada pendekatan tersendiri utk membawa kita sama-sama berfikir ketika watak2 dalam cerita ini sibuk mencari klu. Memang mendebarkan semasa Faiz dan teamnya mencari Hanim yg sudah tertimbus jauh di dalam tanah dan Hanim hanya akan selamat jika mereka berjaya mencari klu dan menyelesaikan puzzle dlm tempoh masa yg singkat. Peristiwa yg membuatkan Faiz mahu menjaga Hanim selagi hayat dikandung badan.


Jangan terkejut kalau pembunuh tu sebenarnya ada di sebelah anda sekarang. Memang tak sangka. Hanim dan FAiz pun tak pernah menyangka! Kalau jalan berselisih bahu pun kita tak perasan identiti sebenar pembunuh kejam tu... Jeng jeng jeng...


sure fine whatever
rinn

Review 98: Mengukir Bahagia by Hani Fazuha

Ni karya pertama dari penulis novel "Bebunga Kasih". Kira antara cerita terbitan Alaf 21 yang digemari ramai lah jugak :)


Mengukir Bahagia
Penulis: Hani Fazuha
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Tahun 2008
RM 18.00
464 mukasurat
isbn 978-983-124-363-3


"Sanggupkah aku menerima insan yang telah merobek hatiku?"


Tak sangka pulak citer ni tentang kahwin paksa setelah membaca part Zahim meminta Tasya memutuskan pertunangan mereka yg telah termeteri sejak kecil. Permulaan kisah ini banyak menceritakan bagaimana Haris terpaut pada Tasya dan Tasya seperti tertarik juga pada Haris namun dia menahan diri dari memberi harapan. Rupa2nya dialah isteri kepada Zahim Iskandar yang diidam ramai wanita. Zahim meninggalkannya setelah dinikahi dan dia telah menyumpah yang lelaki itu tak akan menemui bahagia dlm hidupnya. Tasya turut menghilangkan diri selepas itu. Setelah 4 tahun Tasya terpaksa menerima tugas di Kuala Lumpur. Harapannya utk tidak bertembung dengan Zahim musnah apabila Zahim merupakan peguam di syarikat dia bekerja.


Zahim rupa2nya sudah lama mencari Tasya. Dia sudah mengosongkan hatinya untuk Tasya. Tasya dalam dilema sama ada utk menerima Zahim atau tidak. Bagi saya cara penceritaan watak Zahim dan Haris macam sama pulak perangainya, terutamanya apabila bersama-sama dgn Tasya. Terasa seperti orang yang sama. Haris yg kecewa membawa diri. Tasya tak dapat menerima hakikat Zahim telah menodainya ketika dia di bawah pengaruh ubat. Dia cuba lari dari Zahim namun tak berdaya kerana dia disahkan mengandung. Dia terperangkap di rumah mertuanya sepanjang tempoh dia mengandung. Zahim mesti memanfaatkan peluang itu utk merebut semula hati Tasya yg pernah dia lukakan.


Siapa pulak Amylia yang tiba2 muncul mengocak bahtera kasih mereka?


sure fine whatever
rinn



Sinopsis Belakang buku:


Bukan kehendak Natasya menerima Zahim, tetapi itulah tanda pengorbanannya sebagai seorang anak. Perginya Zahim tanpa sepatah kata juga bukan pintanya, tetapi itulah hidup yang ditakdirkan ke atasnya. Bagi Natasya, andai takdir memisahkan mereka, takdir jugalah yang bakal menemukan mereka kembali. Jika diberi peluang meminta, akan dipinta agar mereka tidak dipertemukan lagi buat selama-lamanya. Mengapa perlu ada pertemuan lagi di saat hati sudah hampir merelakan perpisahan?


“Rasanya, ikatan ni langsung tak bererti buat kita berdua. Jalan yang terbaik, putuskan saja.”


Namun, takdir ALLAH tiada siapa yang dapat menduga. Kerana pengorbanan juga, sekali lagi dia terpaksa menerima Zahim kembali, tapi di saat dia mula mengecap rasa bahagia bersama, sekali lagi kepercayaannya dikhianati tanpa belas.


Apakah semua pengorbanannya selama ini tidak memberi apa-apa makna pada Zahim? Lantas, apa sebenarnya yang dia mahukan? Kalau bahagia seorang suami bukan pada isteri, di mana letaknya bahagia itu?


Peliknya cinta... walau dilukai berkali-kali, hati masih mampu menyayangi. Sekalipun parut kelukaan itu mencacatkan, namun cinta di hati hanya akan berhenti bila nyawa dan roh diangkat ke langit. Dia percaya;


“Isteri yang baik akan menerima suami seadanya. Isteri yang solehah akan mengikut kemahuan serta kehendak suami setulusnya dan isteri yang sempurna akan sentiasa cuba menyempurnakan diri sendiri demi kebahagiaan suaminya.”

Review 97: Bebunga Kasih by Hani Fazuha



Bebunga Kasih
Penulis: Hani Fazuha
isbn:9789831244623
RM19.90
Sabah/Sarawak: RM22.90
502 mukasurat


"Kehadiranmu mula kurasa menjelma di taman hatiku yg sunyi"


Kisah ini membawa tema yg berat melalui watak utamanya, Dya. Perjalanan cerita yg ada tarikan tersendiri tetapi endingnya terasa agak mendadak untuk Zarif dan Dya. Tapi yg penting happy ending :) Dya layak mendapat kebahagiaan setelah segala derita yg ditempuhi sepanjang hidupnya.


Dya menjadi mangsa nafsu abgnya sejak berusia 10 tahun. Kepulangan abgnya dari luarnegara ketika dia berusia 15 tahun membuat dia terpaksa melalui perkara yg sama. Mendera perasaannya.


Zarif pulak budak kat sekolah yg sering menyakitkan hatinya. Ayahnya percaya dia bkn anak kandungnya dan percaya dia adalah anak yg dilahirkan setelah isterinya diperkosa perompak. Mungkin atas dasar itu Abg Ari menodainya byk kali sehingga nafsu menguasai akal, sampai dia ajak adik dia lari ke luar negara & berkahwin.


Kejadian dia menampar Zarif yg mulut celupar tu telah menyebabkan dia dibuang keluarga dan dihantar menetap dgn neneknya.


Peristiwa hitam dalam hidupnya tidak pula menjadikan dia takut utk didekati lelaki spt Syamir ketika di kolej. Malah lebih tegas mempertahankan diri berbanding apabila berdepan dgn Ari. Dgn Zarif lagi la, dia jadi macam singa garangnya.


Ketika memasuki alam pekerjaan Dya mesra dgn bossnya, En. Nasri yg baik dan sentiasa sedia mendengar keluhan masalahnya. Tapi kemudian Dya kena serang ngan bini en. Nasri.


Perkenalan dgn Aunty Rina membuat dia terasa spt ada adik, tambah2 pula Haleena dan Haleeni tu manja (walaupun dah besar panjang). Dapat dihidu yg mereka cuba mengenenkannya dgn Abg diorang yg akan pulang dari Australia.


Ketika kuar dgn syamir dia terserempak abg iparnya Helmi yg mesra dgn seorg wanita. Syamir pulak berani memperkenalkan dia sbg bakal isteri. Helmi tu terus gi report kat bapa Dya sbb Helmi tu sepupu kepada isteri Syamir. Siapapun tak percayakan Dya bila dia menceritakan kecurangan Helmi. Dia dianggap cuba menutup kesalahan sendiri dengan menyalahkan org lain.


Perkara itu menyebabkan Dya diseret balik kampung dan dikurung. Dia pernah cuba melarikan diri, namun tertangkap dek Helmi. Banggala si Helmi tu citer kat pak mentua dia tentang ketangkasan dia menangkap Dya yg cuba lari dari kampung. Lepas dikurung semula tu Dya terus ditunangkan. KEbetulan pulak bakal ibu mertuanya adalah Aunty Rina.


Dya menghubungi tunangnya utk memujuk agar memutuskan pertunangan, tapi akhirnya dia yg jadi sakit hati sbb mamat tu tak nak, dia nak ikut cakap mak dia.


Pertemuan kali pertama dgn bakal suaminya di rumah Aunty Rina membuatkan Dya pitam sebab lelaki itu adalah Zarif! Budak setan yg suka menaikkan darahnya. Zarif pulak sangat seronok dengan bakal isteri yg cantik tapi garang pilihan ibunya. Malam tu Dya tidur ditemani mimpi ngeri sbb lagi 3 bulan dia bakal menjadi isteri Zarif. Sanggup dia balik kg dan minta pertunangan diputuskan tapi akhirnya dia yg dpt pelempang bapak dia. Abg Ari pulak makin cemburu kerana Dya akan menjadi milik lelaki lain. Akhirnya Dya berkahwin juga dengan Zarif. Zarif menganggap itu sebagai peluang utk dia menebus kesalahan lalu. Dya bimbang menunggu masa rahsia hitam hidupnya bakal terbongkar walaupun Abg Ari sudah berkahwin.


Bagi aku penerimaan Zarif di akhir cerita agak kurang believable kerana penerangan Dya agak terhad. Terlalu banyak yang boleh Zarif persoalkan tambah2 Dya mengandung angkara Ari. Mungkin Zarif terlalu rasa bersalah atas kenakalan masa lalu dan memang betul2 jatuh cinta pada Dya.


apa2pun, penulis ini masih membawa kisah kahwin paksa dalam karya keduanya ini. Kalau yang mencari karya pertama novelis ini, tajuknya adalah Mengukir Bahagia yang menarik perhatian ramai pembaca novel :) Semoga karya baru penulis ni akan terus memeriahkan lagi dunia novel malaysia.



sure fine whatever
rinn









sinopsis/blurb:


Dya dinodai oleh abgnya dlm usia yg masih mentah. Namun dia tidak berani mendedahkan kejadian itu bila ayahnya sendiri tidak pernah mengiktirafnya sbg anak kandung.


Hidup Dya terus diselimuti mndung bila dia terluka lagi. En. Nasri yg dianggap prihatin, sekadar mempermainkan perasaannya. harapan yg disandarkan kepada syamir juga turut berkecai. Kekecewaan Dya bertimpa-timpa bila mengetahui kedua-dua lelaki itu sebenarnya adalah 'suami orang'. Ini menambahkan lagi kebenciannya terhadap lelaki.


Kemunculan Zarif, bekas teman sekolah merobek kembali kisah lama. Dya masih ingat, Zarif sering menyakiti hatinya. Malah penghinaan yg pernah dilemparkan, tidak pernah Dya lupa. Dan kerana Zarif juga, dia menjadi anak terbuang!


Sebenarnya Zarif mahu merawat kelukaan Dya. Tetapi Dya menjauhkan diri kerana takut rahsianya terbongkar! Akhirnya segunung kebaikan yg Zarif limpahkan membuka mata hati Dya bahawa lelaki itu ikhlas mencintainya.


Namun, sudahkah dia bersedia menerima lamaran Zarif sedangkan bayangan silam terus menghantuinya?

Sunday, March 14, 2010

Review 96: Sinar Kasihmu by Mohd Hizam Hj. Ali



Sinar Kasihmu
Penulis: Mohd Hizam Hj. Ali
Cetakan Pertama 2001
Terbitan Creative enterprise
RM15.90
263 mukasurat
9789838934453


"Demi janji arwah ibumu, aku kau peralatkan"


Lembah Bayu sudah berada dalam genggaman Asyikin. Satu projek yg bakal melonjakkan syarikat kecilnya yg diusahakan bersama sahabat baiknya, Ikmal. Kehadiran Muzammil seperti memohon simpati kerana Lembah Bayu milik ibunya yg menyimpan kenangan sgt berharga dlm keluarganya. Asyikin hanyut dengan mainan emosi ciptaan Muzammil hingga Lembah Bayu terlepas dari genggaman. Terlepas ke tangan Muzammil, anak muda yg penuh dengan agenda.


Namun agendanya sedikit terganggu dgn kehadiran Asyikin yg menyentuh perasaannya. Dia tidak mahu terlibat dengan Asyikin tetapi apabila melihat wanita itu dengan lelaki lain, dia jadi cemburu. Dia cuba mencuri hati Asyikin walaupun terpaksa menggunakan anak comelnya, Imran.


ASyikin tak dapat mengelak dari berfikir yg Muzammil cuba memainkan perasaannya dgn lamaran yg tak diduga. Dapatkah Asyikin menolak Muzammil sedangkan dia selalu rindukan Muzammil.


Ikmal ada kisah sendiri. Pada mulanya dia seperti ada hati degan Asyikin. Perkahwinan paksanya dgn Izlynn mulanya tidak diendahkan. Tetapi simpati pada Izlynn berubah sayang. Apa taknya dapat bini model yg lawa tu... dengar kata pulak. Izlynn sanggup tinggalkan kerjaya demi Ikmal. Dia rela mencari bidang lain yg lebih elok utk diceburi. Ikmal jatuh hati pada isteri sendiri. Ikmal pun risaukan keadaan Asyikin dgn Muzammil. Tapi apabila Muzammil sanggup menawarkan agar syarikatnya membantu menguruskan projak Lembah Bayu, Ikhmal spt berpihak pada Muzammil.


Ada beberapa mukasurat yg hilang memang sangat2 mengganggu pembacaan, hampir 10mukasurat pulak tu, dan ada pulak muka surat yg berulang cetakannya. pening pening.


Penceritaan yg biasa2 saja tapi penulis ada cerita yg menarik utk disampaikan tambah2 dengan membayangkan kisah dunia korporat yg serba elegan dan menarik. Walau bagaimanapun perasaan Muzammil diceritakan dgn tidak konsistent dan alasan menyembunyikan status diri dan arwah isteri yg telah meninggal tu seperti tak munasabah.


Apa2pun citer ni happy ending :)


sinopsis/blurb


Tidak ada salahnya membina cinta baru di atas tapak runtuhnya cinta lama. Bersama harapan yg bukan sedikit, dia membina angannya sendiri. Dia ingin berhati waja. Namun ada ketikanya dia lelah menjadi dirinya. Persoalan demi persoalan hanya mampu disimpan. Mengutarakan bimbang persoalan membuahkan persoalan.

Review 95: Persinggahan by Norhisham Mustaffa







Persinggahan
Penulisan Norhisham Mustaffa
RM15.90
Terbitan Creative Enterprise
9789838935289
255 mukasurat


"Apakah dia layak disanjungi?"


Aku lebih senang meletakkan kisah ini dalam genre kisah kemasyarakatan. Penulis berjaya melayarkan kisah ini dengan penuh seni dan turut menyelit perlakuan2 masyarakat melayu. Adabnya, sopannya, manisnya, dan juga sisi gelap seperti sinisnya, dengkinya, nafsunya, sombongnya, aibnya.


Wanita bukanlah subjek utama kisah ini tetapi Penulis menggarapkan cerita ini dgn diselitkan watak2 wanita/gadis melayu seperti Maimun yg mesra, Sopiah yang pintar serta Leha yg menggoda. Kesemua mereka ada ciri-ciri gadis melayu yg wujud di sekitar kita, namun takdir mereka berbeza. Ketiga-tiga mereka ada hati pada Oslan. Oslan meletakkan hatinya pada Maimun, namun dia bukan pilihan keluarga Maimun. Sopiah pula lebih rela Oslan yg melamarnya supaya dia dapat meneruskan pelajaran yg dicintainya, tetapi dia terpaksa akur dgn keputusan bapanya. Leha pula bukanlah gadis liar, tetapi sifat manja semula jadinya membuat org kampung dan suaminya menganggap dia seorg penggoda. Suaminya, Wan Derauf selalu dilanda cemburu dan mendera isteri sendiri. Namun budi bicara Oslan telah merubah Wan Derauf dan mereka sekeluarga makin bahagia. Tak sangka betul Wan tu mati eksiden dan pihak2 yg dengki kat Oslan memerangkap dia bersama Leha. Namun sikap berani Oslan utk dibawa ke balai polis dan ada bukti2 yg boleh menunjukkan dia diperangkap membuat musuh2nya pulak kecut perut. Aku paling geram kat ustaz Karim tu lah... kalau perangai elok tak pa la jugak.


Semuanya gara-gara dia org baru di situ dan dia juga boleh bersilat seperti sorg guru persilatan yg aktif di situ. Oslan lebih merendah diri berbanding anak2 murid Awang Sahak yg selalu mendabik dada. Oslan berjaya jugak sedikit sebanyak menggertak mereka dgn mengatakan dia bersetuju utk masuk gelanggang silat sekiranya guru Awang Sahak yang bersilat dgn nya. Walaupun kedengaran angkuh tapi aku suka dengan kata2 terlajak dari Oslan tu.


Oslan berjaya menempuh gelanggang itu tanpa pertumpahan darah, eh, peluh pun tak dan tumpah apabila guru kpd Awang Sahak melihat bunga silat Oslan yg dia sangat familiar. Ala teringin la nak baca cemana Oslan cepuk Awang Sahak tu. biar pengsan anak2 murid dia yg angkuh tu. haha. macam dia kalahkan Jalil jebon hanya dengan rentak mengelak saja dah bleh buat jalil tersungkur.


Sebenarnya di kampung tu ramai yg senang dgn Oslan yg ikhlas mengajar di situ namun sikap org berpangkat kat kampung dan anak beranak dia yg turut angkuh tu yg mmbuatkan Oslan dipandang serong.


Paling tak sangka biler mak Oslan bekenan kat Leha! huhu.. mungkin sbb dia tak nak Oslan gi Terengganu utk kerja yg jauh lebih baik dan gaji mencecah RM2000 berbanding keje sekrg yg hanya RM700.00. Untung ar Oslan dpt bini kaya, baik hati dan seksi pulak tu. heh heh. plusss anak segera yg comel2 montel2 dua org.


sure fine whatever
rinn



sinopsis/blurb:

Dia berkelana mencari harga diri dan menabur bakti pada org kampung halaman yg jarang sekali dikunjungi. Dia tidak pernah terfikir akan berhadapan dgn penentangan, kejian dan hasad dengki. dia juga tidak datang utk menjadi hero di kalangan penduduk Becah Samun... namun itulah yg terpaksa dihadapi dan ditangani. Dicemburui, dikeji dan dianiaya. Dia tidak diberikan pilihan. Dia cemburui, dikeji dan dianiaya. Dia tidak diberikan pilihan. Sama ada mahu atau tidak, dia harus bangun utk menghadapi segalanya ini, bukan utk diri sendiri tetapi juga maruah mereka yg berada di sekelilingnya.

Wednesday, March 10, 2010

TEMUI MEREKA DI PWTC NANTI!

Ni promo-promo untuk pesta buku di PWTC dari 19 hingga 28 Mac 2010. Tak lama lagi dah tu... (untuk maklumat lanjut boleh terus ke website penerbit2 ini ya?) and Klik gambar untuk imej yg lebih besar kalau tulisan tu ada yg tak clear :)


































KarnaDya di Pesta buku Popular Bookstore


Popular Bookstore menganjurkan pesta buku yang akan dihadiri oleh beberapa orang penulis KarnaDya. Sesiapa yg sekitar kawasan Seremban ngan Kuantan bleh la menjengah ke sisi Autograf KarnaDya :)


Butiran-butirannya adalah seperti berikut:


Sesi Bertemu Peminat dan Sesi Autograf Bersama Aina Emir & Mimie Afinie

Tarikh: 12 Mac 2010 (Jumaat)

Masa: 3.00 pm – 5.00 pm

Tempat: 2nd Concourse Area, Berjaya MegaMall Kuantan, Pahang.



Sesi Bertemu Peminat dan Sesi Autograf Bersama Dalila Sabri & Alfi Mohd

Tarikh: 13 Mac 2010 (Sabtu)

Masa: 4.00 pm – 5.30 pm

Tempat: Concourse Area, Terminal 1 Shopping Centre, Seremban



Sesi Bertemu Peminat dan Sesi Autograf Bersama Hasif Hamsyari & Balqis MZ


Tarikh: 14 Mac 2010 (Ahad)

Masa: 2.00 pm – 3.30 pm

Tempat: Concourse Area, Terminal 1 Shopping Centre, Seremban

untuk maklumat lanjut, sila ke laman web KarnaDya Solutions :)

Tuesday, March 9, 2010

Review 94: Enigma by Nasron Sira Rahim





Enigma
Penulis: Nasron Sira Rahim
Terbitan: Buku Prima
Cetakan pertama 2008
9789833669684
343 mukasurat
RM15.90


"Masa seperti berhenti. Seolah-olahnya semua hidupan rimba takut utk bersuara, jika bersuara mungkin mereka akan mati!"


Memang mendebarkan lah baca novel ni. Aku ni bukannya apa, kalau ada citer mistik2 ni memang meresap ke kalbu hingga meremang bulu roma, so bila menjelang tengah malam aku terus tutup buku ni, "sambung esok lah!" terus aku tarik selimut dan paksa diri tido. haha. Walaupun masa tu memang tengah kemuncak cerita... memang tengah terduduk elok ar masa baca tu... sekali dia kuar pontianak dok atas pokok terbang2 ala.... lomah mak cik nak baca. Tu yg aku postpone pagi tu... hehe


Nasron Sira Rahim memang ada cara tersendiri menyampaikan kisahnya. Mistik yg menyulam dalam ekspedisi ini kadang2 kelihatan seperti satu informasi rujukan yg benar dan boleh dijadikan panduan. Baris-baris ayatnya seperti fakta yg boleh dipegang.


Kisah ini tentang sekumpulan anak muda dalam sebuah ekspedisi ke Tasik Pedu. Hajat mereka gi jungle trekking menjadi penentu hidup mati diorang. Ahli2 kumpulan ni ada 7 org, Lokman (pemandu arah), Razif, Syukri, Zilla, Rina, Aisyah dan Suria. Malam pertama diorang bermalam di hutan itu sudah mengundang misteri yg mengerikan apabila Razif dijumpai mati dalam keadaan yg amat amat amat mengerikan. MEmang ramai org mati lah dalam citer nih.


Mereka terus membuat keputusan utk keluar dari hutan hari itu juga. Namun mereka tersesat (atau disesatkan!). Perjalanan mereka diperhatikan suatu makhluk mistik dari jauh. Selain makhluk tu, cik ponti pun ada jugak dok menyusup kot atas2 dahan pokok. Salah seorg ahli ekspedisi tu jenis ada saka, so dia boleh nampak la cik ponti dok mencangkung atas pokok, sampai kena histeria budak pompuan tu.


Bila Rina terpisah dari group aku ingat ka wasalam la makcik tu. Tapi rupa2nya dia yg paling selamat sekali kerana gunting dalam lipatan ada di kalangan ahli-ahli yg masih dalam satu kumpulan tu... fuh tak sangka betul!


Sepanjang ekspedisi melarikan diri tu, kita dihidangkan dengan pelbagai kisah menarik di sebalik setiap watak yg terlibat dlm ekspedisi berdarah itu. SEtiap mereka boleh disyakki sbg berpotensi membunuh dan ada motif2 tersendiri. Pembunuh tu mungkin human kerana telefon Syuk (yg satu2nya berfungsi) telah hilang seolah2 sengaja memutuskan hubungan diorang dgn dunia luar. Takkanla cik ponti ngan makhluk hutan tu nak curi handphone selepas/bunuh orang yer tak? Kesian cik ponti tupun jadi prime suspect utk kejadian2 pembunuhan tu.


Yg dalam group tu ada yg ada sejarah gila, ada yg mengidap masalah sleepwalking and pernah tertikam ibu sendiri ketika sleepwalking, ada jugak yg diburu saka keluarga, ada yg drug dealer, ada yg ada pakcik yg guna santau angin, aper lagi ek? ermm baca sendirilah. ;)


Tiada kisah cinta, penuh misteri dan temuilah ending yg sangat mengejutkan! Jeng jeng jeng...


ishhh entah brapa hari la aku akan terbayang2 cik ponti yg tak cantik tu.. aduih... ni yg aku segan nak baca buku2 mcm ni nih... edeh la... Aku memang suka gak la baca kisah2 mistik ni, dia nyer energy lain macam, tapi kalau aku takut nanti sapa yg susah? akuuuu jugak. Sbb tu la aku tak baca sangat. haha... nak wat camner memang dasar penakut. *tengok kiri, tengok kanan (tengok atas? tak payah la, sbb cik ponti dlm citer ni suka bertenggek atas pokok ngan uniform putih menggerbang dia tu)


sinopsis / blurb:


"Mungkin hutan ini ada 'benda' yg menjaganya macm yg saya cakapkan tadi?" celah Syukri sekaligus menyemarakkan lagi kebimbangan di jiwa semua ahli lain.


Adakah dia akan turut mati tidak berkubur di dalam hutan itu? Turut mati dibunuh makhluk yg entah apa?


Mereka terus tertanya-tanya mengenai persoalan itu. Selagi mereka tidak dapat keluar dari hutan berpuaka itu, selagi itulah mereka tidak terlepas daripada buruan makhluk yg masih tidak dikenal pasti itu. Makhluk yg masih tidak menonjolkan diri tetapi hanya mengintai dan memburu dalam kelalaian mereka.


Diburu makhluk yg kejam dan dahagakan nyawa mereka, dihantui dengan pelbagai perkara mistik dan keadaan diri yg semakin hilang kewarasan membuatkan episod di dalm hutan itu semakin azab buat mereka semua.


Kebingungan terus menyelubungi kumpulan ekspedisi itu dlm usaha memecahkan misteri identiti sebenar pembunuhan Razif. Adakah manusia spesis makhluk aneh yg memburu mereka atau makhluk halus yg mendiami belantara itu?


--------
Kita berpapasan dgn wajah-wajah asing setiap hari, seorg lelaki yg baru melintas, tidak kita ketahui asal-usul atau sejarah silamnya. Seorang wanita yg baru tersenyum kepada kita, siapa sangka dia mungkin seorg yg 'menakutkan'. Kata Zilla kpd saya, setiap kita ada rahsia silam tersendiri. Kata org2 lama pula, rambut sama hitam, hati siapa tahu. Siapa sangka seorg yg kelihatan baik, sebenarnya tersembunyi niat jahat dan hati yg busuk jauh di lubuk jiwanya. Seorg yg kelihatan jahat pula siapa sangka niat perlakuannya terlalu suci utk difahami. Inilah inspirasi novel ini, kisah mengenai rahsia-rahsia manusia yg tersembunyi di sebalik wajah yg kelihatan biasa.
~Nasron Sira Rahim~

Monday, March 8, 2010

Review 93: Sepupuku Suamiku by Lynn Allyna


Sepupuku Suamiku
Penulis: Lynn Allyna
Terbitan Kaki Novel Enterprise
Cetakan pertama: 2010
9789675067389
RM19.00
Sabah /Sarawak: RM22.00


"Larilah hingga ke hujung dunia, berenanglah hingga ke dasar lautan, terbanglah hingga ke langit ke tujuh. Kalau sudah jodoh, pasti bersatu jua"


Tajuknya saja menunjukkan kisah ini seperti sangat santai dan covernya membuat kita menyangka ini kisah romantik komedi dari mula sampai habis. Well, never judge a book by its cover ya. Kisah ini memang mempunyai gaya santai yg membuai perasaan di awal2 cerita. Tambah2 di saat Nana berangan nak kawin dn sepupunya Hisyam yg sudah menjadi tunangan orang. Memang gatai nak menikah dah si Nana tu. hehe.


Tetapi dalam rentak santai itu, penulis membawa kita ke penceritaan yg lebih serius dan berat apabila badai mula melanda rumahtangga Hisyam dan Nana. Diorang memang tengah cintan cintun habis, sekali ada la dua badigol datang mengganggu. Johan tu mulanya kelihatan lebih psyco tambah2 dengan pengalaman masa kecilnya yg sering melihat ibunya didera hingga dia sendiri menghentak kepala ayahnya supaya ibunya dpt diselamatkan. Tapi rupa2nya si Hani tu lagi dahsyat. Dia sanggup merancang perangkap utk mendapatkan Hisyam. eh, baik aku citer dari mula kan?


Citer dia camni... Nana ni sebenarnya dah lama jatuh hati dgn sepupunya, Abg Hisyam dia yg hensem tu, doktor pulak tu. Sejak umur doblas tahun memang dia syok dah kat Hisyam (skrg umur dia 22). Skali tu dia dpt news yg Hisyam akan bertunang dgn pilihan hati. Memang frust menonggeng sorang2 la minah tu bila first love dia bakal jadi milik orang. Dia tak dpt membayangkan idup dia tanpa Abg Hisyam di sisi.


Then satu hari tu Hisyam ngan Maklong dtg ke rumahnya. Lepas diorang balik, dia diberitahu yg tunang Hisyam dah lari sedangkan pernikahan mereka lagi dua minggu saja. Demi menjaga nama baik keluarga, Mak Long minta Nana menggantikan tempat Hani dan Hisyam sudah menyatakan persetujuan. Wah! Ingat ker nak bagi jadi pengapit, tapi lebih baik dari itu dia ditawarkan menggantikan tempat pengantin perempuan! dalam teruja tu dia terfikir jugak, belajar pun tak abis lagi dah tergedik2 nak kawin. Tapi kang kalau dia menolak, mak long dia gi offer kat pompuan lain, lagi la dia frust. So, apa lagi.. cekau!!! So dapat la suami idaman kalbu malbu dia tu.


Hisyam memang seorang lelaki yg bertanggungjawab. Dengan sabar dia melayan kerenah Nana yg manja. Seluruh perasaan cintanya dicurahkan buat Nana. Mereka tidak mengambil masa yg lama utk saling memahami dan saling jatuh cinta. Kepulangan dari bulan madu di Bali menemukan Hisyam dgn Hani yg sudah ditinggalkan kekasih hati. Padan muka kena tipu. Hani jatuh cinta sekali lagi dgn Hisyam dan cuba menggodanya semula tapi tak jalan. Hisyam sudah ada cinta baru. Tambah2 isterinya yg muda remaja tu tengah mengandungkan anak pertama diorang.


Yang aku perasan, Nana ni dialog dia selalu ada double. Apa yg dilafazkan secara zahir tak sama dgn apa yg tersirat dalam mindanya. Tapi kadang2 dia sangat berterus terang.


Masa Nana gi report duty kat sekolah tu kelakar lah. Bersemangat betul dia nak mengajar. Masa 1st day tu, Pukul 6.30 pagi dia dah terpacak kat skolah tu. sapa pun tak sampai lagi. haha.


Bahagia mereka memang dicemburui Johan & Hani. Johan tu kawan kolej Nana. Dia dah lama syok kat Nana tapi Nana tak layan. Dia tak pernah putus asa nak ngorat Nana walaupun Nana dah kaiwn. Johan tu perwatakan dia kadang2 macam the male version of Hani. Tapi as the story goes, Hani tu memang dah mencapai tahap psyco ngilai sorang2. Dia sanggup menggelapkan wang syarikat utk mengupah orang memerangkap Hisyam malah utk membunuh Nana!


Hani tu berjaya perangkap Hisyam supaya ditangkap basah dgn dia. Hisyam tu mudah sgt percaya yg Hani tu sedang dlm kesakitan. Naper la dia gi sorang2. Bawak la ambulans skali. aduih... Sepatutnya kes dia ngan Hani tu selesai dgn mudah. Dia boleh prove apa yg dia sebenarnya dihentak di kepala smpai pengsan dan diperangkap. Benda2 tu boleh dibuktikan melalui medical report. Dia kan doktor? Malah pengakuan Hani tu pregnant pun dia boleh sahkan sendiri atau pun guna access dan kelebihan sbg doktor utk mendapatkan bukti saintifik. Part ni memang aku rasa agak kurang logik dalam cerita ni. Part2 lain tu aku sangat suka, tapi part ni memang rasa mcm mengganggu sedikit cerita ini. Lagi la geram bila Hisyam terpaksa berkahwin dgn Hani dan menceraikan Nana yg masa tu sudah keguguran. Hisyam seperti terbodoh. Mak dan ayah dia sendiri tak percayakan dia. Hani tu memang pura2 pregnant, dia bubuh belon apa ntah bawah baju dia bagi nampak buncit. Hisyam tak pernah melayan dia sebagai isteri.


Aku suka dengan cara penulis menggarap cerita Hani dan Johan. Tapi Hani mendapat tumpuan lebih penulis ini. Mula2 tu ingat Johan tu la yg paling jahat, tapi rupa2nya Hani lagi menang. Johan tu insaf jugak akhirnya kerana lepas bercerai pun Nana tak nak terima dia.


Hani kantoi dgn Hisyam semasa menguruskan pembayaran pada seorg pembunuh upahan dan Hisyam menjatuhkan talak 3. Hani ditahan di airport semasa cuba melarikan diri ke luar negara. Tapi pembunuh upahan masih di luar sana mencari Nana... Jeng jeng jeng...



sinopsis/blurb:


Siapa kata kahwin dgn sepupu sendiri tidak boleh bahagia? Kalau dah cinta, anjing & kucing pun boleh hidup bersama. nana dan Hisyam telah membuktikannya. Walaupun perkahwinan mereka hanya kerana ingin menjaga maruah keluarga, tetapi mereka masih mampu hidup bahagia. Cinta yg disemai semakin hari semakin segar mewangi.


Si Kekasih dtg menuntut janji. Nana tak dpt bertahan. Andai perpisahan sudah ditakdirkan buat mereka, dia pasrah.


Bagi Hisyam pula, andai bercerai badan sekalipun cintanya tetap utuh buat Nana. Tiada cinta lain baginya. Hani hanya perosak. Johan hanya datang mengganggu. Tidak goyah walau sedikit pun cintanya pada si isteri.


Ketaasuban cinta Hani pada Hisyam tidak dpt disangkal. Pelbagai cara dilakukan agar Hisyam kembali semula padanya. Makiin kuat Hisyam menolak, makin kuat dia menarik. Demi cinta, andai terkorban diri sekalipun dia sanggup.


Johan juga begitu, dalam hatinya hanya ada Nana. Selagi Nana tidak menjadi miliknya, selagi itulah dia akan terus berusaha.


"Abg, hati Nana hanya ada satu. Sekali Nana jatuh cinta, untuk selamanya hati Nana kat org tu. Nana harap abg mengerti."


Mampukah mereka menepis segala rintangan yg mendatang? Mampukah mereka membina impian seperti yg diangankan? Berpeganglah pada janji Tuhan dan percayalah pada kuasa cinta.


Andai kau tercipta utkku, kita tetap akan bersatu walau terpisah seribu tahun.

Review 92: Jauhari Hatiku by Imias Farhani


Jauhari Hatiku
Penulis: Imias Farhani
Terbitan Kaki Novel
Cetakan Pertama 2010
isbn: 9789675067365
RM19.00
Sabah/Sarawak: RM22.00


"Andai jalan kita berbeza, namun mengapa tidak kita memandang ke arah yang sama?"


Mood lebih kepada nak baca karya2 penulis baru kali ni. :) And I chose to read Jauhari Hatiku. Tentulah kisah cinta. Ada rasa awkward dlm 'percintaan' diorang ni. Mereka bermula dgn perhubungan kerja dan bertukar menjadi sahabat. Cinta tidak dilafazkan kerana mereka dari latar yang jauh berbeza. Namun Samantha menyuburkan hubungan mereka.


Di awal cerita, aku rasa pelik dengan sikap Farisa yg begitu mudah menerima Samantha dalam hidupnya. Daniel pulak begitu mudah melepaskan anak kecilnya pada Farisa dgn alasan ianya utk sementara waktu saja sebelum dpt pengasuh yg sesuai utk Sam sedangkan Daniel tu kaya raya, rasanya tak dak masalah nak cari yg terbaik.


Dan yg masa awal2 bukak buku ni aku terfikir jugak, apa tujuannya menceritakan perihal sorang ustaz yg jadi secret admirer Farisa dan hantar bunga? *garu pala* ustaz tu siap ber 'ana-anti' dgn Farisa. And then ustaz tu hilang, tak der dah spanjang cerita.


Separuh pertama cerita ini lebih menumpukan pada bagaimana Farisa dan Daniel semakin saling memahami dalam cara yg tersendiri. Mak Farisa kurang senang dgn Daniel yg berdarah org puteh sbb ada satu kejadian masa kecil Farisa yg menyebabkan Mak Piah membenci mat salleh. Tapi Samantha yg comel telah mencuit hati tuanya. Anak2nya, Farisa dan Alif masih belum berkahwin dan dia tak der la cucu.


Keluarga McCormick kurang senang dgn perhubungan Daniel dan Farisa walaupun mereka tidak bercinta.


Aku dapati separuh kedua novel ini sangat menyentuh perasaan dan mengundang rasa hiba dan rasa nak nangis.


Cara penulis menaikkan watak Jamilah sgt menyentuh hati aku, dan kenapa Farisa memilih kerja yang tidak melibatkan ramai org. Jamilah bukanlah org yg disenangi Farisa kerana padanya Jamilah suka ambil tahu halnya, sering bertanya kabar. Di awal cerita watak Jamilah kelihatan spt mengganggu saja hidup Farisa, menjaga tepi kain Farisa. Tetapi as the story goes, kita akan lebih memahami peranan Jamilah.


Bagi Jamilah, sejak zaman sekolah, Farisa adalah idolanya. Gadis cantik yg bijak. Dia mengkagumi Farisa. Bila Farisa menjaga anak Daniel McCormick, dia risau dgn apa yg bakal ditempuhi Farisa kelak, Farisa akan kecewa bila terpaksa berpisah dgn Samantha suatu hari nanti.


Jamilah sebenarnya satu2nya sahabat Farisa. Farisa cuba menjauh tapi Jamilah yg mendekat. Farisa tidak mahu apabila dia 'pergi' nanti, ramai pulak yg menangisi. Dia memegang lama sebuah rahsia yg menyedihkan.


Dia hanya menumpang kasih Samantha dalam menghabiskan baki hidupnya. Brain tumor bukan sesuatu yg mudah utk dihadapinya. Apabila rahsianya pecah, Rafiq hadir menghulur cinta, malah melamarnya. Daniel dan Farisa sama2 terkedu. Tersentuh juga dgn keikhlasan Rafiq namun di hari pernikahan Rafiq menghilang. Dia terpaksa akur dgn pendirian keluarga yg tidak mahu dia berkongsi hidup dgn wanita yg bakal menempuh berbagai komplikasi dlm hidupnya.


Daniel merahsiakan pengislamannya kerana risau dgn penerimaan Farisa. Dia meneruskan hubungan atas nama persahabatan, namun lama-kelamaan dia sudah tidak mampu membendung perasaannya. Sebenarnya Farisa dah tau melalui Sam tapi dia menunggu Daniel menghulur kasih padanya. Bila Rafiq yg terlebih dahulu melamar, dia jadi marah pada Daniel yg lembab meluah perasaan.


Kita pernah mendengarkan kisah org yg ada sakit begini namun berjaya menempuh hidup yg panjang. Doktor hanya mampu menjangka, memberi tempoh masa. Tapi ajal maut di tangan Allah. Farisa bahagia dan Mak Piah merasa jugak dpt cucu sendiri. Walaupun berulang alik ke hospital, hidupnya dikelilingi cinta dan kasih yg membahagiakan :) Perjalanan cerita yg sedih tapi happy ending :)


sinopsis/blurb:


Kisah Farisha yang lahir dan membesar di dalam keluarga sederhana tanpa lelaki bergelar bapa. Dia adalah watak di antara ribuan wanita yg tabah dlm meniti kehidupan walaupun sering diasak dgn pelbagai dugaan.


Bermula dgn pertemuannya dgn Daniel McCormick, pemuda peranakan Cina-Sweden yg byk menyimpan rahsia, Farisa mula mengenali perbezaan darjat dan kepercayaan.


Namun, perbezaan itu tidak menghalangnya utk bersahabat baik dgn Daniel. Keintiman persahabatan mereka sering diuji dan disalahertikan namun, mereka tetap teguh dgn pendirian masing2. Apatah lagi dgn kehadiran si kecil (Samantha), persahabatan mereka bagaikan terpaut utuh.


Daniel byk membantu Farisa dalam meniti kehidupan yg penuh ranjau. Begitulah sebaliknya Farisa banyak mengajar Daniel erti sebenar kemaafan serta kasih sayang lantas membawa Daniel utk mengenal Islam. Tanpa mereka sedari waktu yg beredar telah membibitkan perasaan cinta dan saling sayang menyayangi di antara mereka berdua.


Kemunculan Rafiq yg ingin merebut cinta lama serta tentangan hebat daripada keluarga Daniel dan juga ibunya sendiri sedikit sebanyak menggugatkan keyakinan Farisa. Ditambah pula dgn kesihatan Farisa yg tidak mengizinkan, perhubungannya dgn Daniel bagaikan mencarik luka di hati. Ajal dirasakan terlalu dekat dgnnya.

Hanya Samantha yg dpt menghiburkan dan mengembalikan garis2 senyum di bibir Farisa. Samantha bagaikan jauhari hati yg mampu meniupkan semangat ke dalam diri Farisa. Namun, sampai bila dia dpt berdampingan dgn Samantha? Akan kekalkan cinta dan sayang Daniel terhadapnya? Hanya waktu yg bisa menentukan segala-galanya...

Review 91: Potret Wajah Kekasih by Antasya Balkis

membaca buku ni membuat aku rasa nak mengimbau kembali cerita2 lain yg dikarang antasya balkis atau lebih popular dengan nama Syamimi Aminolah ni. Sebab tu la aku post semua buku dia yg penah aku baca seblum ni kat sini. Lepas ni nak ler cari buku2 dia yg aku belum baca lagi yg kebanyakannya terbitan creative enterprise :) PWTC Bookfair nanti adalah tempat yg sgt sesuai utk buat keje2 hunting buku ni. Tak sabarnya nak tunggu 19hb :)


Potret Wajah Kekasih
Penulis: Antasya Balkis a.k.a Syamimi Aminolah
Terbitan Kaki Novel
Cetakan pertama: 2009
9789675067198
RM20.00
Sabah/sarawak: RM23.00
547 mukasurat


"Di kala aku dipagari keliru, wajahmu hadir... meleraikan kebuntuanku."


Tengok nama Antasya Balkis, memang terus rasa nak baca novel ni :) Cerita ni bagi aku membawa tema cinta yang agak berat, tapi bila membacanya, tak der lah heavy pun ceritanya.


Ceritanya tentang Haryani yg dibenci makngahnya kerana menolak lamaran lelaki pilihan mak ngah. Haryani enggan sbb lelaki tu pernah cuba menodanya. Haryani melarikan diri ke kota. Nadia, teman lamanya memperkenalkan dia pada Faris, abg angkatnya. Faris memang jatuh hati pada Haryani tapi Haryani lebih bersikap hati2. Namun pertemuan tak diduga dgn Nazrin telah memikat hati Haryani. Pada masa yg sama Haryani turut terkesan dgn kebaikan Faris, namun Nazrin lebih bijak bermain kata berbanding Faris yg berat mulut. Yani seperti menunggu juga Faris memulakan langkah pertama terhadap perhubungan mereka, namun Faris tetap begitu. Nazrin lebih berani meluah perasaan dan romantis menggoda hati Yani.


Pembaca akan awal2 lagi menyebelahi Faris kerana Nazrin tu ligat orgnya. Dia memang pantang melihat wanita cantik. Dia suka menggoda namun hatinya sentiasa lekat pada Maya. Maya faham benar dgn sifat Romeo Nazrin. Dia cuba membuang Nazrin dari hatinya tetapi gagal. Dia akan sentiasa kembali kepada Nazrin. Apabila Maya menjauh, Nazrin terus melamar Yani. Yani menerima dgn hati terbuka kerana yakin Faris tiada perasaan padanya. Dan pada malam dia diperkenalkan kpd keluarga Nazrin, dia mendapat kejutan hebat apabila mengetahui Faris adalah anak angkat kesayangan dlm keluarga Nazrin dan Nadia.


Nadia agak kecewa kerana bukan Faris pilihan Yani, namun terubat jua kerana Nazrin adalah abg sulungnya. Kwn baiknya akhirnya menjadi kakak iparnya juga. Faris frust la!

Tapi saya tak suka sikap Faris yang berdiam diri. Dia tahu benar dgn keligatan Nazrin dlm memikat perempuan. Kalau dia betul sayangkan Yani, tentu dia berani mempertahankan Yani supaya tidak terjebak dgn Nazrin yg bermata keranjang. Kalau Nazrin tu berubah baik tak pa lah jugak. ni di sepanjang tempoh pertunangan, Nazrin tidak pernah menunaikan janji dgn Yani kerana sibuk melayan Maya. Faris dihantar utk menggantikan tempatnya, malah masa pilih cincin dan cuba baju pengantin pun Faris yg menemankan Yani.


Perkahwinan mereka berlangsung dengan gilang gemilang dan 6 bulan pertama perkahwinan mereka, segalanya membahagiakan. Namun sekali sekala mata Nazrin menakal jugak dgn perempuan2 lain. Kehadiran Maya membelah dua perhatian Nazrin dan lebih berat pada Maya lah. Yani kembali nanar dgn sikap Nazrin yg sering mungkir janji dan masih menghantar Faris utk mengganti tempatnya. Maya ada perancangan sendiri utk memusnahkan rumahtangga Nazrin. Nazrin setuju mengahwininya tetapi sayang utk melepaskan Yani.


Pergaduhan tercetus apabila Yani menerima gambar Nazrin sedang bercumbu dgn Maya. Semasa dlm perjalanan balik kg, kereta mereka kemalangan. Nazrin meninggal di tempat kejadian manakala Yani hilang ingatan. Di sinilah kisah kemuncaknya bermula...


Dgn persetujuan keluarga, Faris cuba membina ingatan palsu dalam minda dan jiwa Yani. Dia berjaya membuat Yani percaya yg cincin yg tersarung di jarinya adalah cincin pertunangan mereka. Faris sanggup membayar hingga RM15,000 seperti dipinta mak ngah semata-mata supaya rahsia itu ditutup kejap. Berjaya ker Faris mempertahankan ingatan palsu itu? Kalau nak tau kisah selanjutnya, kena lah baca :)


Haryani tu tak takut pacat tapi geli pulak dengan cacing. Macam pelik lah pulak.


SEmasa dlm proses membina memori palsu buat Yani tu Faris memang dah berpakat dgn keluarganya dan keluarga Yani tapi dia macam terlupa pulak dengan kawan2 Yani. Bila Yani masuk kerja balik, mestilah diorang akan question Yani tentang kemalangan yg telah menimpa dirinya dan suaminya.


Masa Yani baru sedar selepas kemalangan, Faris ada bagitau Yani yg mereka telah bertunang dan cincin yg tersarung di jari Yani adalah cincin pertunangan. Tapi kenapa selepas itu ada pulak scene Faris hantar rombongan meminang? Yani tak query pulak kenapa kena meminang dan bertunang dua kali. Macam tak selari pulak penceritaan.


Akhirnya tibalah masa utk Yani betul2 mengingati segala-galanya kerana Mak Ngah sudah meracun fikiran Yani setelah Faris gagal memberi tambahan RM15,000 padanya. Rasanya masa tu sepatutnya Faris tu prove la yg Nazrin tu bukan suami yg baik. Gambar2 Faris dgn Maya dan surat luahan perasaan Yani padanya boleh dijadikan bukti kukuh utk meyakinkan Yani. Ni tak, Faris membiarkan dirinya tersiksa sampai sakit2 kurus kering. Idok pun bagi jer Yani tu tersondol pokok getah ker apa, mesti otaknya center balik. hehe.


Penceritaan sesaran ingatan yg kembali ke minda Yani selepas satu lagi kemalangan tu kelihatan seperti copy-paste pulak dari bab eksiden yg mula2 tu.


Apa2pun ni adalah happy ending :) Happy for Faris :)


sure fine whatever
rinn


sinopsis/blurb:


Faris. Kau umpama pelangi selepas gerimis, seindah kelopak awan di langit seharum kasturi...


Nazrin, aku cinta padamu kerana kau lelaki yg bertakhta di hati, beraja di jiwa. Cintaku padamu hanyalah kesetiaan.


Nadia... cinta dan kasihmu terlalu agung buatnya seluas langit dan bumi. Kau lambang cinta yg agung!


Sayangnya, kisah cintaku yg indah berakhir derita. Dia yg aku puja hanyalah debunga yg ditiup angin. Singgahnya hanya pada bunga yg indah dan harum baunya. Aku kecewa!


Datang pelangi bawakan aku bahagia. Membuat aku alpa siapa diriku yg sebenarnya. Diri diulit sayang tidak bertepi. Namun ketika sedarku seketika... Dua potret wajah kekasih datang memayungi hati. Dalam diam aku memilih pelang itulah cintaku utk selama-lamanya...

Review 90: Rembulan Pujaan by Antasya Balkis


Rembulan Pujaan
Penulis: Antasya Balkis (a.k.a Syamimi Aminolah, Dhiya Syakira)
Terbitan Buku Prima
Tahun 2008
RM16.90
375 mukasurat
isbn: 978-983-3669-67-7


"Aku umpama bulan yang menyinari hidupnya. Begitu besarkah maknanya? Kenapa tiba-tiba aku rasa ada lingkaran bulan di atas kepala?"


Terhibur rasanya membaca kisah yg disampaikan dgn rentak santai dan jenaka ringan. Ringan kepala dan laju mata saya meniti setiap baris dalam novel ini. Sekejap saja dah habis. Unsur thriller di akhir2 cerita jugak tak terasa heavy nya. mungkin sbb perasaan terbuai dan terhibur melebihi rasa thrill. :)


Watak Mr Gentleman yg cuba dimisterikan di awal cerita tak membuat appearance yg memeranjatkan bila tersingkapnya Mr Gentleman itu adalah Safwan. Mungkin sebab tak banyak suspect yang wujud dlm citer ni.


Riez seperti tak sungguh lari dari Julia Hana. Geram juga dgn sikap Riez yg berdiam diri saja biler Hana tanya pendapat dia mengenai cadangan Puan Sofea utk menyatukan mereka.


Dua kali Aireen pengsan disebabkan Riez. Pertama kali dia pura2 pengsan di katil Riez sebab nak sembunyikan rasa malu. dan kali kedua dia betul2 pengsan sbb betul2 malu dgn kata2 romantis Riez. Kali ni bukan kat katil tapi terus ke dakapan Riez. ntah brapa juta malu yg Aireen tanggung tiap kali bertemu mata dgn Riez. Rasanya maskot yg sesuai utk citer ni adalah cicak manakala lagu temanya tentulah "Engkau Laksana bulan" :)


Aireen dan Riez terjebak dalam rancangan membalas dendam Puan Sofea terhadap suaminya sendiri, DAtuk Rusdi kerana lelaki itulah yg menyebabkan dia terjebak sbg perempuan simpanan yang memberi kejutan kepada ibubapanya sehingga meninggal dunia. Dia sanggup melakukan apa saja walaupun nyawa Riez akan terkorban.


Aireen melarikan diri ke kampung utk menghentikan ugutan dan gangguan Julia Hana. Namun perjalanan tanpa hala Riez telah membawanya terus ke rumah Aireen dibesarkan. Nenek yg tua tu pun sudah dapat menangkap gelora antara dua jiwa itu.


sure fine whatever
Rinn


Sinopsis belakang buku:


Karya terbaru Novelis Citra Cinta & Bila Hati Berbicara


Ikhlaskah? Aku umpama bulan yang menyinari hidupnya. Begitu besarkah maknanya? Kenapa tiba-tiba aku rasa ada lingkaran bulan atas kepala? Ada bintang-bintang yg sedang tersenyum padaku dan...


"Saya akan teruskan juga rancangan saya. Memiliki awak sebagai teman hidup umpama cahaya bulan di malam yang gelap, Reen. Saya tak akan lepaskan cahaya itu. Reen, hidup saya tak seringkas hidup awak. Bertemu dgn awak seolah-olah semua masalah saya hanya seringan kapas".


Aireen... Aireen... Aireen, di mana kau sayang? Di mana kau, bulan? Jangan tinggalkan aku, sayang! Aku mencintaimu... Argh, sakitnya! Terasa ada lelehan darah yang keluar dari luka di dadanya. Bau hanyir darah menyesakkan!


Aireen tersenyum terharu. Perumpamaan bulan yg Riezwan berikan kepadanya cukup membuatkan hatinya bahagia. Cahaya bulan mampu membuatkan pengembara tidak sesat jalan lagi. Kehadirannya membawa seribu erti bagi seorg lelaki bernama Riezwan Rusdi.


Bulan tegak di langit malam memberi sinaran yg cukup indah dan cantik sekali. Aireen senyum bahagia. Riezwan ketawa bahagia. Bunyi laut begitu tenang sekali. Kilau cahaya bulan memanah dada laut memberi satu panorama di mana berlian sedah tumpah ke bumi. Warnanya kemilau sekali.


Ilham kisah Rembulan Pujaan terhasil apabila saya mendengar lagu Engkau Laksana Bulan, nyanyian Allahyarham Tan Sri P.Ramlee. Liriknya membawa makna yg mendalam tetapi cerita ini dipersembahkan dgn cara yg menghiburkan supaya pembaca tidak bosan.