Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, March 30, 2010

Review 106: Kau Tetap Di Hati by Liza Zahira


Kau Tetap Di Hati by Liza Zahira
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd.
Tahun 2008
RM19.90
512 mukasurat
978 983 124 394 7


"Dalam hati tiada sepi andai dikau hadir dalam memori"


Nama penulis ini terpahat dalam ingatan saya kerana masih lagi mengagumi karya beliau dalam 'Bahtera Kasih'. Fiksyen dan Fakta yang diadunnya sangat menarik. :)


Dalam 'Kau Tetap Di Hati' watak utamanya ialah Sophia. Saya suka dengan separuh pertama kisah ini, liku2 perjalanan hidup Sophia di Auckland bersama keluarga kakaknya yg mempergunakan tenaganya utk kepentingan sendiri. Disangkanya New Zealand akan membawa sinar baru dlm hidupnya tetapi dia terpaksa kembali ke Malaysia bersama 3 orang anak2 kakaknya dan menggalas tanggungjawab menyampaikan berita yang paling sedih utk disampaikan kepada keluarganya.


Perasaan cintanya pada Benjamin sudah lama berbunga sejak pertemuan di New Zealand namun, disebabkan tiada kepastian, Sophia pasrah menerima menantu pilihan ibunya, Nasmizan. Dia sudah nekad utk tidak lagi melukakan hati orang tuanya. Benjamin kesal tak sudah kerana langkahnya yg terlalu berhati-hati sehingga terlambat.


Ada plot yang seperti tidak dimanipulasi dengan sepenuhnya utk membina tarikan cerita contohnya seperti kedatangan bapa kandung anak2 kakak Sophia yang mahu membalas dendam pada Sophia dan juga kematian suaminya Nasmizan yg dikatakan berpunca dari dirinya sehingga menyebabkan Nas terkena kejutan elektrik.


kedua-duanya seperti terawat oleh perjalanan masa. Masa baca tu macam excited jugak tahu apa tindakan Ahmed ke atas Sophia. Takkanla datang jauh2 dari New Zealand sekadar nak menunjukkan muka garang dan kemudian menghilang kerana takut dgn tindakan mahkamah. Ibu Sophia yg menyalahkan dia atas kematian Nas, menantu kesayangannya, pun akhirnya dpt menerima hakikat yg itu takdir Ilahi dan menerima Ben sbg menantu. Tak sangka lah pulak Benjamin sanggup menunggu lama sehingga mendapat restu ibu mertuanya sebelum menyentuh isterinya.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Terperangkap di celah kemelut silam kakaknya, menjadikan Sophia gadis yang cekal. Kepulangannya dari New Zealand bukan membawa segulung ijazah tetapi terpaksa berhadapan dengan bekas abang ipar yang berdendam dengannya.

Lalu bermulalah episod baru yang datang silih berganti. Demi masa depan depan tiga orang anak saudara, dia menerima Nasmizan, rakan lama yang akirnya menjadi suami.

Malangnya, musibah menimpa. Suami yang baru dinikahi menemui ajal di tangannya. Fitnah telah merosakkan segala harapan, apatah lagi dia dituduh bersubahat membunuh oleh ibu kandung sendiri. Segala dugaan terpaksa ditempuh sendirian hinggalah Benjamin, lelaki yang pernah singgah di hatinya muncul kembali. Tapi, bukan mudah untuk mendapat restu daripada seorang ibu lantaran kasih terhadap menantu yang telah tiada masih begitu utuh.

Sophia Basir... berpijaklah di bumi nyata! Di usia muda ini, mustahil terus-terusan mahu menjadi lilin, sedangkan diri sendiri berhak mengecap bahagia. Bukankah hidup mesti diteruskan?

No comments:

Post a Comment