Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, March 14, 2010

Review 95: Persinggahan by Norhisham Mustaffa







Persinggahan
Penulisan Norhisham Mustaffa
RM15.90
Terbitan Creative Enterprise
9789838935289
255 mukasurat


"Apakah dia layak disanjungi?"


Aku lebih senang meletakkan kisah ini dalam genre kisah kemasyarakatan. Penulis berjaya melayarkan kisah ini dengan penuh seni dan turut menyelit perlakuan2 masyarakat melayu. Adabnya, sopannya, manisnya, dan juga sisi gelap seperti sinisnya, dengkinya, nafsunya, sombongnya, aibnya.


Wanita bukanlah subjek utama kisah ini tetapi Penulis menggarapkan cerita ini dgn diselitkan watak2 wanita/gadis melayu seperti Maimun yg mesra, Sopiah yang pintar serta Leha yg menggoda. Kesemua mereka ada ciri-ciri gadis melayu yg wujud di sekitar kita, namun takdir mereka berbeza. Ketiga-tiga mereka ada hati pada Oslan. Oslan meletakkan hatinya pada Maimun, namun dia bukan pilihan keluarga Maimun. Sopiah pula lebih rela Oslan yg melamarnya supaya dia dapat meneruskan pelajaran yg dicintainya, tetapi dia terpaksa akur dgn keputusan bapanya. Leha pula bukanlah gadis liar, tetapi sifat manja semula jadinya membuat org kampung dan suaminya menganggap dia seorg penggoda. Suaminya, Wan Derauf selalu dilanda cemburu dan mendera isteri sendiri. Namun budi bicara Oslan telah merubah Wan Derauf dan mereka sekeluarga makin bahagia. Tak sangka betul Wan tu mati eksiden dan pihak2 yg dengki kat Oslan memerangkap dia bersama Leha. Namun sikap berani Oslan utk dibawa ke balai polis dan ada bukti2 yg boleh menunjukkan dia diperangkap membuat musuh2nya pulak kecut perut. Aku paling geram kat ustaz Karim tu lah... kalau perangai elok tak pa la jugak.


Semuanya gara-gara dia org baru di situ dan dia juga boleh bersilat seperti sorg guru persilatan yg aktif di situ. Oslan lebih merendah diri berbanding anak2 murid Awang Sahak yg selalu mendabik dada. Oslan berjaya jugak sedikit sebanyak menggertak mereka dgn mengatakan dia bersetuju utk masuk gelanggang silat sekiranya guru Awang Sahak yang bersilat dgn nya. Walaupun kedengaran angkuh tapi aku suka dengan kata2 terlajak dari Oslan tu.


Oslan berjaya menempuh gelanggang itu tanpa pertumpahan darah, eh, peluh pun tak dan tumpah apabila guru kpd Awang Sahak melihat bunga silat Oslan yg dia sangat familiar. Ala teringin la nak baca cemana Oslan cepuk Awang Sahak tu. biar pengsan anak2 murid dia yg angkuh tu. haha. macam dia kalahkan Jalil jebon hanya dengan rentak mengelak saja dah bleh buat jalil tersungkur.


Sebenarnya di kampung tu ramai yg senang dgn Oslan yg ikhlas mengajar di situ namun sikap org berpangkat kat kampung dan anak beranak dia yg turut angkuh tu yg mmbuatkan Oslan dipandang serong.


Paling tak sangka biler mak Oslan bekenan kat Leha! huhu.. mungkin sbb dia tak nak Oslan gi Terengganu utk kerja yg jauh lebih baik dan gaji mencecah RM2000 berbanding keje sekrg yg hanya RM700.00. Untung ar Oslan dpt bini kaya, baik hati dan seksi pulak tu. heh heh. plusss anak segera yg comel2 montel2 dua org.


sure fine whatever
rinn



sinopsis/blurb:

Dia berkelana mencari harga diri dan menabur bakti pada org kampung halaman yg jarang sekali dikunjungi. Dia tidak pernah terfikir akan berhadapan dgn penentangan, kejian dan hasad dengki. dia juga tidak datang utk menjadi hero di kalangan penduduk Becah Samun... namun itulah yg terpaksa dihadapi dan ditangani. Dicemburui, dikeji dan dianiaya. Dia tidak diberikan pilihan. Dia cemburui, dikeji dan dianiaya. Dia tidak diberikan pilihan. Sama ada mahu atau tidak, dia harus bangun utk menghadapi segalanya ini, bukan utk diri sendiri tetapi juga maruah mereka yg berada di sekelilingnya.

No comments:

Post a Comment