Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, March 23, 2011

Review 332: Pelukan Cinta by Amisha Dania



Pelukan Cinta
Penulis: Amisha Dania
Terbitan Kaki Novel Enterprise
Editor: Jabatan Editorial KNE
RM17.00
sabah/sarawak: RM20.00
401 mukasurat
9789675067686
Cetakan 1 - Mac 2011



"Jika cinta tidak kesampaian, akan aku usung jiwa pasrah hingga ke akhir perjalanan. Jika jodoh kita ada, akan aku junjung cinta kita hingga ke akhir kehidupan"


Aku sangat gembira dengan saiz buku ini yg tidak tebal. Buat aku rasa tak sabar2 nak baca. Ceritanya padat dan tidak meleret, walaupun hero ngn heroin macam bergilir-gilir masuk hospital. Nasib baik tak der yg hilang ingatan! hehe.


Penulisan Amisha Dania menunjukkan ciri2 penulis genre romantis. Kalau baca kisah Armand dan Zulaika memang nak suruh diorang kawin dengan segera lah. Takyah tunggu2 lagi. Memang cinta tahap tak hengat Armand tu. Abis merana badan jadi kurus kering bila kekasih hilang. Sama pulak macam Zikri, abg kepada Zulaika.


Armand dan Zulaika bercinta sejak sama2 menuntut di pusat pengajian tinggi. Keluarga Zulaika memang sudah tahu mengenai hubungan cinta mereka tetapi Armand tak bagi tau apa2 kat mak dia sbb mak dia (Datin Rozni) memang jenis rasa dia saja yang tahu apa yg boleh membahagiakan anaknya. Baginya, Asilah, sepupu Armand yg sempurna tubuh badan dan paras rupa akan membahagiakan anak kesayangannya. Sedangkan anaknya Sofia yang dikahwinkan dgn anak sahabat baiknya tidak bahagia dan ditinggalkan suami setelah melahirkan Ontel yang montel dan sedikit slow. Datin Rozni memang bangga dgn kedudukannya berbanding Zulaika yg tak der nak bermegah2 walaupun dia anak Tan Sri. Kalau Datin Rozni tau tu, mesti awai2 dia gi meminang pa.


Aku suka watak Datin Rozni yg nak kata jahat tak jahat, baik tak baik. Dia rasa yg dia buat tu dah cukup baik sedangkan utk orang lain, ianya bukan sesuatu yang baik. Famili Zulaika pulak sangatlah sporting sampai Armand dan Zulaika tak segan nak menunjukkan kemesraan di depan mereka.


Scene sedih berjaya dilayarkan dengan baik oleh penulis ni. Merambu-rambu jugak lah airmata.


Zulaika dan keluarganya terpaksa merelakan Armand berkahwin dgn Asilah kerana akur dgn kehendak keluarga Armand. Armand ada sebab tersendiri kerana dia mahu menjaga maruah Asilah yg sedang mengandung anak luar nikah tanpa pengetahuan keluarganya. Asilah akan dilepaskan sebaik saja anak itu lahir. Setelah rahsia terbongkar, Asilah dibuang keluarga dan tinggal bersama keluarga Armand. Dia menghembuskan nafas terakhir dalam keinsafan. Aliff Danial membesar dgn penuh kasih sayang di bawah jagaan Armand.


Armand meneruskan perhubungan dgn keluarga Zulaika tanpa pengetahuan Zulaika. Malah Aliff Danial pun rapat dgn keluarga Zulaika. Peristiwa penculikan Armand memaksa keluarga Zulaika menceritakan hal sebenar. Harapan utk bersama kembali cerah tetapi Armand berada dalam bahaya. Memang banyaklah dugaan diorg ni. Ingat ker lepas memberi restu, ibu Armand akan berubah, dia buat hal lagi. Dia masih lagi menurut kata hati sendiri utk menentukan kebahagiaan Armand sedangkan sesiapa pun yg tengok Armand mesti tahu dia sangat bahagia dengan Zulaika.


Ending yg membuat kita pun tersenyum bahagia. Kalau guna bahasa melayu sepenuhnya lagi best rasanya ;)


sure fine whatever
alongside


sinopsis/novelcinta @ multiply/blurb


Jatuh cinta adalah perkara biasa di dalam kehidupan. Tetapi bagi Armand Danial dan Zulaika Husna, jatuh cinta bukanlah sesuatu yg biasa. Sekali mereka bercinta, biarlah ia menjadi sesuatu yg abadi. Kekal utk selamanya. Namun apa yg dihajati, tidak semudah itu utk dimiliki. biarpun cinta mereka tidak mendapat tentangan, tetapi pelbagai dugaan mereka perlu hadapi utk mencapai bahagia. Saat kata sepakat sudah dicapai, Armand Danial bernikah pula dgn sepupunya Asilah. Hancur luluh hati Zulaika Husna, namun dia pasrah. Jodoh, ajal dan maut adalah ketentuan Ilahi. Zulaika Husna membawa diri ke Pantai Timur, berbakti di sana sambil mengubat hati yg luka.


Namun sejauh mana pun Zulaika Husna membawa diri, hatinya tetap pada yang satu. Walaupun sedih dgn perpisahan yg berlaku, dia reda dan tidak berniat utk mencari pengganti Armand Danial. Baginya, biarlah kenangan bersama kekasih hatinya itu kekal di sudut hatinya, namun kembalinya Zulaika Husna dari perantauan telah mengubah segala-galanya. Kehilangan Armand Danial, kehadiran si kecil Aliff Danial kembali menggugat ketenangan hidup Zulaika Husna. Bagaimanakah kesudahan cerita ini? Hanya Pelukan Cinta ada jawapannya...

Review 526: Kuseru Kasihmu by Izzul Izzati


Kuseru Kasihmu by Izzul Izzati
Terbitan Kaki Novel
RM19.00

"Dalam desiran rindu yang terpendam, ada seru membisikkan... kaulah kekasih hingga ke akhirnya."

pastinya peminat2 izzul izzati tertunggu-tunggu buah tangan baru dari penulis ini. Tajuk buku ni memang menarik. dari segi penyampaian, saya rasa buku ini tidak dapat lari dari kebiasaan novel2 melayu, begitu juga dari segi genre cerita tetapi endingnya bagi saya agak tidak disangka :) and i like ending tu :)

mengisahkan Afrina yg sudah lama menaruh hati kepada Hakimi. SEgala permintaan hakimi tidak dapat ditolaknya, kerana hakimi selalu mintak tolong sbg sahabat kat AFrina ni. Hakimi menyerahkan hatinya kepada Natasha sedangkan semua orang tahu girlfriend dia adalah Haliza. Natasha pulak memang bercinta sembunyi2 dengan Hakimi dan semua orang tahu dia adalah kekasih Azlan. Afrina dijadikan medium oleh Hakimi utk menyampaikan cerita sebenar kpd Haliza dan Azlan. Dia seolah2 sengaja meletakkan AFrina di tengah2 dilema. Hakimi ni jenis suka nyusahkan orang la. dia yang buat pasal suruh orang lain pulak settle. hampeh.

Afrina seolah olah diberi peluang bersama Hakimi apabila dia dan Hakimi terpaksa dinikahkan utk menjaga maruah AFrina. Rasanya lagi malang Afrina bersama Hakimi, bukan rahmat. Hakimi sentiasa berdalih dan makin nekad utk mengahwini Natasha tanpa mempedulikan Haliza dan Azlan yg merupakan sahabat2nya, malah hati Afrina tidak pernah diambil tahu. Afrina makan hati sendiri tambah2 apabila Haliza salah faham kedudukan dirinya dalam hidup Hakimi. Hakimi sentiasa lepas tangan.

Afrina tetap cuba menyeru kasih Hakimi, tapi disedarinya dari satu sudut ada seseorg yang lebih hensem dan berkerjaya yang sedang menyeru kasih Afrina malah bersedia bila2 masa utk memiliki Afrina bila Hakimi melepaskannya kelak.

Hati Hakimi terpaut jua akhirnya kat Afrina tetapi Afrina ni bukan macam hakimi yang tak mempedulikan hati orang lain. Giliran Afrina pulak utk jual mahal. Senang2 jer Hakimi tu nak madukan Natasha dgn Afrina. swinging bowl punya mamat.

sure fine whatever
Rinn

Sinopsis belakang buku:

Dari mana datangnya kasih? Dari mata turun ke hati. Dalam diam cinta itu hadir. Tanpa sedar rasa rindu berbunga jua akhirnya. Memiliki kasih Hakimi dari alam kampus hanyalah mimpi indah Afrina semata-mata. Menjadi milik Hakimi apatah lagi. Impian semakin jauh, lantaran jejaka idaman turut menjadi rebutan dua orang sahabat baiknya sendiri. Dia sedia mengalah memberikan laluan dan ruang biarpun hati sendiri sakit memendam rasa kecewa. Bertambah menjerut rasa tatkala Hakimi menyambut baik cinta salah seorg drpd mereka.

Namun sejauh mana kasih yang bersemi dapat dihindari, biarpun dia cuba untuk menjauhi. Sedangkan wajah Hakimi sentiasa hadir di ruang mata. Dugaan hadir tanpa dipinta, langsung tidak terlintas di fikiran. Musibah datang jua menimpa antara dia dan Hakimi. Suratan ataupun kebetulan? Sukar utk ditafsirkan. Tetapi apa yg pasti, ada rahsia yang perlu diselindungkan. Ada cerita yang harus disembunyikan & disimpan kemas drpd pengetahuan umum terutama kawan-kawannya. Kesulitan yang menjelma itu turut membuat Afrina tersepit antara diri, maruah keluarga & sahabat baik sendiri. Hati siapakah yang perlu diutamakan?

Hati siapa pula yang perlu dijaga? Kasihnya kepada Hakimi tidak boleh dibiarkan sepi. Cabaran AFrina, kasih Hakimi harus dimiliki dgn apa jua cara sekalipun. Namun relakah dia dikatakan sebagai "muka tembok" demi menyeru secebis kasih? Persoalannya... mampukah Afrina menyeru kasih Hakimi? Sedangkan cinta Hakimi tetap teguh kepada kekasih hati.

Karya terbaru Penulis 'Best Seller' Bukan cinta biasa.

Review 331: Jantan Romeo by Matt Romeo


Jantan Romeo by Matt Romeo
Terbitan Creative Enterprise
Tahun 1997
RM9.90
160 mukasurat
isbn: 9838933341

"Wanita juga sumber inflasi"


Dah lama buku ni terperuk kat rak aku. Antara buku yang nipis yang ada kat rak. so aku pilih buku ni utk teman aku balik kampung raya haji haritu. memang before adik dtg amik aku kat station bas kat kampung aku dah berjaya menghabiskan. Tapi seramlah! Meremang jugak la bulu roma. aku ni bukannya boleh citer2 seram nih. teringat-ingat. tapi kalau dah start tu memang aku akan berusaha habiskan walaupun berkali kali terteleng teleng jugak kiri dan kanan. Rasa lain macam. hehe


Matt Romeo tak pernah lari dari gaya penceritaan yang penuh ikhlas dari mata seorang lelaki yang miang semacam. Kisah kali ni saya rasakan ceritanya lain kerana dia bermain dengan elemen mimpi dan seram. memang berjaya membuat saya keseraman lah.


Kisah kali ni Matt ada assignment kat Penang. Terpaksala dia meninggalkan makwe sulung dan makwe bongsunya di KL demi tugas. Sampai saja di sana dia menginap di sebuah hotel murah demi utk menjimatkan kos. Di sanalah dia bertemu dgn seorg wanita jelita yg bersuamikan lelaki hodoh yg memperdagangkan isterinya. Kerja matt tak menjadi setelah sering dikunjungi mimpi yg sama mengenai seorg wanita. Kelibat misteri sekali sekala melintas di hadapannya tapi bila pi cek tak dak apa lah pulak. part2 macam ni lah yang aku seram nih.


Mimpi pertemuan dgn wanita berselubung itu akhirnya bersuara dan meminta dia menyelamatkan Elly di Medan Raja. Pertemuan dgn Elly menggugat iman Matt. Namun demi menyelamatkan gadis itu, dia melibatkan diri. Tapi setelah diperkosa Matt ditinggalkan di sebuah rumah lama kat hutan. yep ada hantu liwat dia lah tu. Dah tu bukan serik plak tu. sabo jer matt.


Sejak menjejakkan kaki ke hotel di Penang sebenarnya misteri itu bermula. sebab bila dia menjejak kembali tempat Elly di Medan Raja, ianya sudah terbakar bertahun2 yg lalu. Dan dia terus ke Penang utk menyiasat namun hotel tu telah lama musnah! dah lebih 10 tahun!


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


dia ke Penang utk menyiapkan tugasan yg diamanahkan. Hatinya terpukau melihat kejelitaan kak syima. Tergaruu-garu pula kepalanya apabila dilihat kehodohan wajah Sang doaemon yg menjadi suami skaligus bapa ayam kepada wanita hebat itu. Kak Syima seolah ingin menggoda dan mengadu. Malam2 sunyinya didatangi wanita bermuka hodoh yg merayu dan meratap supaya diselamatkan adiknya yg bernama Elly. kak Syima, doraemon, apek dan nyonya yg pelat hilang bagai kabus. Elly! Dia sanggup bergolok bergadai deminya tapi... peliknya tetap menggila.

Review 330: Joget Cinta Pertama by Matt Romeo


Joget Cinta Pertama by Matt Romeo
Terbitan Creative Enterprise Sdn bhd
Tahun 1994
RM10.90
180 mukasurat
isbn 9838931411

"Relakah emak melihat anak emak ini menderita? Sanggupkah emak melihat anak emak ini berbinikan perempuan yang bernama jantan? Sampai hatikah emak membiarkan anak emak memeluk kaki katil pada malam pengantinnya?"


Masa korek2 kotak kemas rumah kat kampung terserempak dgn buku lama ni. Ntah la sapa punya. Matt kembali dalam kisah Joget Cinta Pertama ini dan memang dari sekolah lagi tahap miang dia aduih.. bukan main. Matt ni dalam hati lain, cakap yg terkeluar lain. Control gitu. Disebabkan rasa sayang yg meluap2 buat haslinda dia mengirimkan warkah cinta kpd gadis cantik itu. Tak sangka pulak haslinda tu nak sambut salam cinta Si Matt hingga jadi couple glamer kat skolah.. first time aku baca pepatah ditelan mati katak diluah mati pucuk. aduih.. memang gelak jer biler layan citer nih.


Bukan saja haslinda yg syokkan Matt ada jugak la hati2 lain yg terpikat termasuklah sorang gadis bersama Azizan tapi matt terang-terangan reject sbb tak lawa. Percintaan dgn Haslinda telah menjadikan seorg yg lebih rajin belajar sbb Haslinda rajin bertanya tentang pelajaran kpdnya.


Walau bgmanapun ada pertelingkahan keluarga berkaitan dgn tanah Tokwan Matt dengan bapa Haslinda.. Berjayakah Matt berbinikan Haslinda?


sure fine whatever
Rinn



Sinopsis belakang buku:

"MUlanya dia buat hal juga"
"Hal macam mana?"
"Dia terus buka seluar... huh, buruk betul. Nampak macam katak tak pakai baju!"
"Ah, tak senonoh."
Haslinda mencubit lenganku dan sekaligus memaksa aku mengaduh kecil.
"Cakaplah betul-betul Matt... dia buat apa?"
"Okey." Aku meneguk liur.

Review 329: Madu Impian by Matt Romeo


Madu Impian by Matt Romeo
terbitan Creative Enterprise Sdn. Bhd
RM15.90
295 muka surat

"Aku boleh jatuh cinta pada sesiapa, pada bila-bila masa..."

Buku ni sudah lama saya tengok tapi tak berkesempatan utk membacanya. ntah dari mana datangnya saya pun tak pasti. mungkin salah seorg adik2 saya yg punya. Secara ringkasnya.. hah! citer seorg lelaki yg syok sendiri! haha aduih.. tapi kisah ini seperti dialunkan dengan naluri sebenar kehendak lelaki. segala tipudaya dan keinginan lelaki bernama mat ini dicerita satu persatu. Memang sesuai sgt2 tajuk Madu Impian sbb bayangkan 3 wanita rela dimadukan demi cinta pada mat!! err betul ker nama watak utama ini Matt sebab seingat saya tidak sekali pun disebut nama watak utama ini. memandangkan penulis menggunakan ganti diri 'aku' dalam kisah ini dan nama penulisnya matt so, hero ni nama mat lah!

Cerita ini disulam dengan penuh komedi dengan mengudang tawa serta senyum sinis (mungkin bagi perempuan saja yg membaca kisah ini). Matt bukan seorang yang jahat, dia cuma nakal dan mudah jatuh cinta namun setiap wanita yg dicintainya akan dijaga sebaik mungkin. Tak sangka ada juga kejutan yang mampu disulamkan dalam kisah ini.

Syerie yang disayangi tiba2 diberitakan membunuh diri kerana dia tidak mahu mengahwini wanita setelah sekian lama hidup macam laki bini. Kematian itu membawa dirinya ke dalam pelukan Mia yang menyimpan misteri kematian Syerie. Sewaktu melayari cinta berahi dgn Mia ni Rozita, wanita idaman di tempat kerjanya tiba2 meluahkan perasaan cinta padanya... Matt tidak menghadapi masalah atau dilema utk memilih kerana dia mahu semuanya termasuk Syerie yang 'hidup kembali' dan merayu cintanya.

sure fine whatever
rinn

Sinopsis belakang buku:

"You tak takut?"
"Nak takut apa? Takkan you nak apa-apa kan I."
"Kalau I apa-apakan you?"
"I jerit..."
Huh.. gurau jenis inilah yang paling aku menyampah. Ajak aku tidur, lepas tu nak jerit-jerit. Kalau hendak dikira statusnya, samalah dengan mengajak orang naik kereta, lepas tu matikan enjin.
"Kalau you jerit, I pekup mulut you..."
"Really? Well... kalau macam tu, I biarkan ajalah you buat apa yg you nak..."

Review 328: Kandang Cinta Kita by Matt Romeo


Satu2nya novel Matt Romeo yang paling aku suka. Yg lain2 tu gatal miang dia tu lebih semacam saja.

Terbitan Creative Enterprise Sdn. Bhd
Kandang Cinta Kita by Matt Romeo


"Novel sulung ketiga yang lain daripada biasa"


the first novel humor yg penah saya baca. tidak menghampakan. memang ada saja yang membuat kita tergelak dan tidak over. kisah sudin yg menetak kerbau yang disyakki merosakkan kebunnya. wife dia siah, risau sbb sedang sarat mengandung takut kena kenan kerbau pulak. sudin mcm tak kisah tp didatangi mimpi mcm2, siah lahirkan anak kerbau la, anak tu menguak instead of menangis, siah mengidam rumput.. macam2 la..
alhamdulillah anak tu lahir sihat dan cukup sifat, tapi... jeng jeng jeng...


hehe..


"Barangkali saya berdosa besar kerana menyentuh tangan cikgu begini. Tapi saya lebih berdosa kalau saya membohongi hati saya sendiri."


cikgu rubiah berdebar-debar, Man pun berdebar debar, hajah siah yang kat belakang dinding pon berdebar-debar juga.


sure fine whatever
rinn

Review 327: Jangan Ada Dusta by Sri diah


Dulu teringin jugak nak baca kisah2 tulisan Sri diah yang lain. Tapi bila dah baca banyak novel ni, aku dah jadi memilih lah pulak. aku tak lagi membaca semua buku.

Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Jangan Ada Dusta by Sri Diah
RM 19.90
512 muka surat


kali pertama ni baca buku Sri Diah. terlalu byk watak ditampilkan di awal cerita sampai tak sure who is who. I have to flip back utk mencari sapa la ain nabila yang di akhir cerita. ada jugak kesilapan ejaan dan juga confuse dengan watak Adi Putera dan Adi Fitri. seolah olahnya sedang melibatkan watak adi putera tapi tertaip watak adi fitri.


tapi kisah keluarga dan cinta ni memang konflik la. Abg kandung dan adik kandung bercinta, biler tau kebenaran diorang cuba menukarkan rasa cinta kpd kasih adik beradik. yg abg tiri pulak bercinta ngan adik tiri. yg bapaknya pulak membuang jauh isterinya kerana isteri baru. tak ada klimaks cerita rasanya, endingnya ok dan memuaskan hati.


Ada ke sesiapa yg penah baca karya Sri Diah yg lain? Nak juga baca citer lain kot2 la lebih menepati selera :)


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:

Sharifah Ezreen menyintai Adi Putera, tetapi lelaki itu tidak boleh digantungkan harapan untuk dijadikan suami. Wajarkah dia mengendong dosa semata-mata hendak menjadikan cinta itu suatu realiti? Rasa cinta yang subur itu mesti dimatikan tiba-tiba. Segala denyut kasih dan sayang itu mesti dibunuh segera. Mesti!

Melissa Laila pula menyintai abang tirinya sendiri, Adi Fitri. Tetapi di masa yang sama dia juga menyintai Budi Djauhari. Bagi Budi Djauhari pula, di mana akan dia letakkan perasaan cinta Lydia Susanti Hartomo terhadapnya? Mestikah dia menjadi petualang dalam episod cinta tiga segi itu?

Datin Saerah yang dulunya `si kucing Parsi’ sudah bertahun-tahun menjadi wanita yang sedar diri, tahu maruah, tahu dosa dan pahala. Namun dugaan yang datang dalam hidupnya bagaikan tidak mahu surut. Narimah adalah duri yang mencucuk-cucuk dagingnya. Dia tidak mahu kalah! Dan Datuk Syed Syamim masih lagi mampu tersenyum!

Wednesday, March 16, 2011

Review 326: Dari Kerana Mata by Norhayati Berahim


Dari Kerana Mata
Penulis: Norhayati Berahim
Editor: Suraya Yacob
Cetakan 1 - Januari 2011
Terbitan NB Kara
870 Mukasurat
RM28.00
RM31.00 (sabah/Sarawak)


"Cinta itu tidak pernah berubah walau musim berganti"


Jaliha selalu dipukul ibunya (Ramona) sedangkan anak-anaknya yg lain, Johari dan juriah tak kena pulak. Nasib baik ada Nek Senah yg sentiasa menyokong dan membantu Jaliha mematahkan ayat2 pedas menyakitkan yg dilontarkan Ramona kepada Jaliha.


Berpindah ke tempat baru menemukan Jaliha dan Johari dengan Atan. Seorg budak yg menjual lastik utk membantu neneknya mencari wang. Walaupun masih budak-budak, dia sering membantu Tok Daud mengajar anak-anak di kampung itu mengaji. Atan memang seorg anak yg rajin. Ketulusan hati Jaliha dalam melayannya sebagai sahabat membuat Atan mengganggap Jaliha sangat baik dan bercita-cita mengahwini Jaliha bila dewasa nanti. Johan pun baik juga dgnnya. Jaliha tak pernah lokek meminjamkan basikal kpdnya.


Nenek Atan meninggal dunia dan Atan dibawa pergi tinggal bersama sebuah keluarga yg kaya raya. Sejak itu dia terputus hubungan dengan Jaliha.


Di sana Atan membesar sebagai Nik Azri yang masih menanti detik pertemuan semula dengan Jalihanya. Selepas Jaliha, tidak pernah muncul sesiapa yg setanding Jaliha. Kalau anak2 orang kaya yg lain gemar mengumpul kereta, Nik Azri gemar mengumpul basikal dari bermacam-macam negara sbg koleksi peribadi.


Hidup Jaliha bertambah baik setelah ibunya berkahwin lain. Ingat ka bapak tiri dia tu nanti garang dan jahat, tapi rupa2nya lelaki itu sangat bertimbang rasa dan jauh lebih baik dari ibunya yg gemar memukulnya.


Jaliha membantu sahabatnya, Zaitun menjaga anaknya Akim setelah suami Zaitun hilang tanpa berita. Kalau tengok cara Zaitun melayan Akim, hampir2 sama seperti Ramona (ibu Jaliha) melayan Jaliha semasa kecil dulu. itu yg membuat Jaliha sangat protektif terhadap Akim.


Jaliha tu buka butik pengantin. Keputusan ibu bapa Nik Azri utk mengahwinkan Nik Azri dengan Diana telah menemukan Nik Azri dengan Jaliha di butiknya.


Nik Azri ambil masa jugak utk siasat sikit2 sebelum betul2 confirmkan sama ada itulah Jaliha yang dicari-carinya. Takut nanti silap orang pulak. Ternyata itulah yg dicari-carinya :) tapi Jaliha kenal lagi ke Atan tu?


Buku ni sangat tebal. Mungkin sebab NB tak banyak menggunakan teknik flashback. Beliau lebih banyak bercerita dari mula sampai habis. Dari kecil sampai dewasa, so kisahnya menjadi sangat tebal. NB banyak menyelitkan kisah2 dan ayat2 pengajaran utk renungan kita bersama.


sure fine whatever
alongside




blurb/novelcinta @ multiply/ sinopsis:


Bolehkah dipercayai cinta seorg kanak2 yg tidak punya apa2? Bolehkah dipegang segala janji dan kata2? Bagi ramai org, cinta seorg kanak2 hanya cinta monyet, cinta yg cepat pudar dan hilang dalam sekelip mata. Cinta yg akan melompat dari satu dahan ke satu dahan, dari pokok ke pokok dan pergi tanpa apa2 rasa?


Tetapi bagi seorg anak kecil seperti Atan, cintanya terlalu tulus buat Jaliha. Cinta yg datang dari mata turun ke hati. Cinta yg memicu dia terus berdiri dan berlari.


Cinta bagi seorg kanak2, ianya terlalu jujur utk dikhianati dan walau musim berganti. Cinta itu tidak pernah berubah walau seinci.

Review 325: Advencer Si Peniup Ney by Faisal Tehrani



Advencer Si Peniup Ney
Penulis : Faisal Tehrani
Utusan Publications & distributors Sdn Bhd
Cetakan Pertama 2005
Cetakan Kedua 2006
RM19.00
9789676117625
236 muka surat


Pemenang Hadiah Sastera 2004 Kumpulan Utusan Kategori Novel Remaja


Kisah pengembaraan seorang anak muda bernama Sulaiman bersama sekumpulan 40 Jin Islam ke Negara Fantasia. Jin-jin Islam bimbang kerana remaja mereka semakin rosak di Negara Fantasia yang terletak di atas awan. Hiburan menjadi pujaan mereka, nama Tuhan sudah lama dilupakan. Atas nama musik dan souti samad, Sulaiman berjaya bertapak di Fantasia sebagai salah seorang peserta bersama 40 jin pengiringnya. Ada yang meminatinya kerana wajahnya, ada yang meminatinya kerana suaranya dan ada yang meminatinya kerana landasan musik yang dibawanya adalah kerana Allah.


Banyak perkara tentang musik yang dikongsi dalam karya ini membuatkan kita mengkagumi nikmat Allah. Ada jin yang dihantar sbg pengintip utk mengintip aktiviti kelas muzik Sulaiman yg mengundang rasa kurang senang Raja Jin Bertindik Satu, pemerintah Negara Fantasia.


Konsert pertama yang disertai Sulaiman telah melonjakkan namanya. Puteri kepada Raja Jin Bertindik Satu sangat terpikat dgn ketampanan Sulaiman lalu meminta Ayahandanya memastikan Sulaiman menjadi guru kelas muziknya. Mula-mula tu nampak macam nak belajar tapi lama-lama, dia semakin berani menggoda Sulaiman sehingga cuba meragut kesucian Sulaiman. Eh terbalik? apala nak jadi anak jin nih. Puteri Simone menfitnah mengatakan Sulaiman yang cuba meragut kesuciannya lalu Sulaiman dipenjarakan.


Dalam penjara, dakwahnya tidak terhenti. walaupun masih muda remaja, dia tidak pernah berhenti menyebarkan keagungan agama Islam. Salah sorang lelaki di situ bermimpi dan setelah keluar dari penjara, mimpi yang ditafisrkan Sulaiman adalah benar belaka. Lalu apabila Raja Jin bermimpi, lelaki itu mencadangkan agar baginda mendapatkan tafsir mimpi baginda dari Sulaiman. Takwil mimpi Raja Jin yang diberikan Sulaiman adalah sangat tepat apabila negara fantasi dilanggar pesawat boeing. Kalau tak MAS mesti AirAsia kan? haha. Kesedaran melanda negara Fantasia yang kemudiannya dikenali sbg al-Hidayah.


Kembara seterusnya membawa Sulaiman ke tengah samudera bertemu jin laut pulak, Andak dan Mahajara Tenggiri yang belum pernah mendengar tentang Islam. Dengan nama Allah, Sulaiman berjaya menyembuhkan Maharaja Tenggiri dan dia bersama rakan2 jin pengiringnya dibenarkan menyebarkan Islam di situ. Terharu rasa macam nak nangis bila Maharaja Tenggiri dapat meneka siapa Sulaiman lalu mencium tangannya sbg tanda jin menghormati manusia.

sure fine whatever
alongside


blurb/novelcinta@multiply/sinopsis


Hadiah Sastera Kumpulan Utusan
melangsungkan kesinambungan iltizam memasyarakatkan sastera dan memartabatkan kedudukannya di peta tamadun bangsa. Menerusi hadiah ini, Kumpulan Utusan memberi rangsangan u tuk menyuburkan pertumbuhan pengarang generasi baru dan memupuk istiqamah pengarang mapan dalam menghasilkan karya yang segar, maju, berseni dan tinggi mutunya.


Advencer Si Peniup Ney

Hedonis. Begitu definisi kaum di negeri jauh itu. Landas hidup hanya untuk seronok-seronok, bermewah-mewah, lazat, lazat, lazat. Berpantang arah tujuan, terlarang segala fikiran. Ya, aliran hedonisme menjunjung kelazatan dan puja-pujaan; emm, cita rasa, cita rasa!


40 remaja berwajah amat berseri-seri mengundang Sulaiman Hilmi yang bermata biru hijau berbalam, yang berwajah cahaya. Bersama mereka menunggang awan, memacu ombak menuju ke negeri jauh, membawa salam kesejahteraan. Demi menyahut panggilan Cinta. Menyerah buat dibakar api Cinta. Merawat duka rawan rindu kepada Cinta: Bahawa yang paling seronok, paling mewah, paling lazat ialah kelazatan menunaikan janjij abadi: Bahawa Dia itu Satu. Tempat bergantungnya segala sesuatu. Tumpuan hidup dan mati dan hidup lagi sesudah mati.


Dia Sumber Cinta, Pencipta Segala Rasa.

Review 324: Egois by Norhayati Berahim


Egois
Penulis: Norhayati Berahim
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Harga : RM 12.00
Halaman :310

"Andainya suara hati diketepi, lagu cinta jadi sepi."


*sighs* NB really knows how to tell a story. :) Nama-nama seperti Atia dan Azali sudah pernah diguna dalam buku NB "Untukmu Segalanya". Cuma bezanya dlm buku ni Atia dan Azali adalah adik beradik. Dari tahun 2001 hingga 2005, sudah 7 kali buku ini diulang cetak. Perwatakan Atia dan Azali dlm buku memang berbeza dengan those dlm Untukmu segalanya. Ada sekali saja tersilap nama, masa scene yg melibatkan Fikri dan Haji Idris, tetiba jer ada nama Azali sdgnkan azali memang tak der kat situ.


serba sedikit tentang citer ni. Fikri sering meluahkan perasaan cintanya pada Atia tapi Atia hanya menyambutnya dengan ketawa. Fikri tak sure dgn perasaan Atia yang tak pernah diluahkan dgn kata-kata. dia ingin menguji dan memecahkan ego Atia dgn mereka cerita yg kononnya dia telah bertunang. Fikri tak sangka perbuatannya itu menjadikan Lokman berani menghampiri Atia dan Atia mula memberi perhatian kepada sepupunya, Azali sehingga hampir2 mengahwininya.


Nasib baik la pecah rahsia bahawa bapa Atia pernah mengahwini Maklong nya dan melahirkan Azali, so diorang adik beradik. Fikri cuba membetulkan keadaan tapi Atia enggan mendengar malah berhajat utk berhenti kerja sebagai remiser dan bekerja di hotel di hong kong. baru la kalut si Fikri menceritakan hal sebenar kpd kakak Atia dn rakan baik Atia. Dengan bantuan beberapa orang terdekat, Atia diculik dan dilarikan ke rumah yg baru Fikri beli utk dia dan Atia. Fikri explain semuanya tapi mlm tu diorang kena tangkap basah dan puas la kena beleter dengan bapa2 diorang Hj Idris dan Hj Fuad. Diorang dinikahkan secepat mungkin. Hingga ke akhir cerita, sampai ke sudah Atia tak sekali pon melafaz kata cinta pada Fikri dan fikri dah tak peduli, asalkan dia dpt kawin dgn Atia. Terburai pulak rahsia sapa tolong fikri kidnap Atida dan pak aji pak aji yg terlibat dlm komplot tangkap basah yg Fikri sendiri tak menyangka..


p/s ADIK!!! Tengok!! dalam review ni mana ada sebut RAOF dengan DHIRRAN! kan? kan? kan? *sengih*


sure fine whatever




terbitan Alaf 21 Sendirian Berhad:
Sinopsis Belakang Buku:


ATIA dan Fikri berkawan sejak di bangku sekolah dan kini sama-sama bekerja sebagai remiser. Hubungan mereka telah diketahui oleh keluarga masing-masing. Namun sebagai wanita, Atia tidak pernah mempamerkan emosinya sama ada dia menyukai Fikri sebagai kekasih atau sebagai sahabat.


Fikri yang memang menyintai Atia mula mereka cerita yang dia sudah bertunang kerana mahu melihat reaksi Atia. Atia walaupun tidak pernah mempamerkan emosinya sebenarnya memang menyintai Fikri. Dia berasa amat kecewa dengan berita pertunangan itu. Sebagai seorang remiser, Atia mempunyai ramai pelanggan dan salah seorangnya Lokman.


Lokman seorang yang male chauvinist akhirnya jatuh cinta pada Atia namun Atia menolaknya kerana bagi dia cinta tidak semudah itu beralih arah.


Selepas emak Atia, Ramlah meninggal dunia, Atia diberitahu oleh ayah mereka Ramlah mempunyai seorang kakak. Atia pergi mencari emak saudaranya yang dipanggil Mak Long mempunyai seorang anak bernama Azali. Kerana kecewa mendengar cerita pertunangan Fikri, Atia selalu mengunjungi Mak Longnya ketika hujung minggu. Dari situ, hubungan Atia dengan Azali bertambah rapat. Haji Idris melahirkan kebimbangannya apabila Azali mahu meminang Atia. Mereka tidak boleh berkahwin kerana mereka adik-beradik. Sebelum Haji Idris berkahwin dengan Ramlah, dia pernah berkahwin dengan Hasnah ataupun Mak Long, emak kepada Azali. Berita tersebut membuat Atia bertambah luka dan dia membuat keputusan untuk ke luar negara mengubati hatinya yang terluka.


Mendengar berita Atia mahu meletakkan jawatan, Fikri menjadi kelam kabut. Dia mahu menjelaskan perkara sebenar pada Atia tapi Atia enggan menerimanya. Akhirnya Fikri mahu tidak mahu terpaksa meminta bantuan Halimah, kakak Atia dan rakan-rakan sekerja untuk menculik Atia.

Review 323: Terima Kasih Kekasih by Norhayati Berahim


Terima Kasih Kekasih
Penulis: Norhayati Berahim
Terbitan NB Kara
RM23.00
619 muka surat


"Didakapnya duka walau terasa menyakitkan"


Kali ini kita diperkenalkan kepada wanita unggul seterusnya dalam karya Norhayati Berahim iaitu AMNA, Dr. Amna, seorang pakar forensik. dah lepas baca beberapa (baru beberapa hehe) buku Norhayati Berahim saya dapati watak2 wanita yang dipaparkan dalam cerita-ceritanya agak sama and sometimes biler baca tu macam terbayangkan orang yg sama cuma dalam background cerita yang berbeza, tapi tetap menarik sebab NB sentiasa menyelitkan kisah2 harian watak2 utamanya sehingga kita betul2 mengenali watak itu di sepanjang cerita. tak der la bercinto 24jam.


Amna seorang yang terlalu baik, penyabar dan pemaaf, namun semua itu tidak cukup utk mengikat cinta Imlan yang beralih cinta kepada wanita yang lebih sempurna di matanya iaitu Zawani(sexy terlebih). Ntah apa la yang dipandang si Imlan kat Zawani tu yang beberapa tahun lebih tua dari nya sendiri yang sudah berumur akhir 30-an.


Watak2 dalam citer NB biasanya berusia akhir 30-an dan mempunyai karier yang kukuh. watak Amna hampir sama dengan kentalnya watak Kesuma dalam "Hanya Kerana Cinta" dan watak Imlan amat menjengkelkan sama seperti watak Dhirran dalam "Nota Cinta Buatmu" (tapi RAOF la yang paling paling paling paling menjengkelkan, eee tak abih lagi ni geramkan Raof tu dalam citer "Hati Yang Luka" sian Widad..). Chyril pulak lebih kurang macam Graham dalam "nota cinta buatmu".


Bagaimana pun perjalanan ke arah wujudnya cinta Amna/Chyril memang berbeza. mulanya tak nampak langsung macam mana Amna-Chyril boleh end up together, tapi kejadian demi kejadian yang berlaku dalam hidup mereka adalah menjurus kepada titik pertemuan dua hati yang sebenar benarnya meant for each other.


Ada dua scene yg betul2 menyentuh hati, boleh nangis wo, pertama masa Amri, Adik Amna yang tiba2 pulang ke pangkuan Amna, teringin nk makan nasi lemak, n then masa dlm perjalanan balik ke rumah sewa nya dia dipukul hingga maut. and yg kedua masa lawatan Dolly kawan Amy yg juga sahabat baik Amna. Amy mati dlm kemalangan di genting highlands. Amna buat autopsi utk kedua-dua mayat Amy dan adiknya Amri. I was thinking ada ker hospital yg membenarkan orang yg ada pertalian/hubungan dengan mangsa utk membuat autopsy. sepanjang saya menonton kisah2 hospital.


seperti ER, General Hospital, Grey's Anatomy, Doogey Howser M.D dan macam2 lagi lah Doktor yg ada hubungan dengan mangsa biasanya tak dibenarkan buat autopsi sbb melibatkan emosi dan akan mengganggu konsentrasi doktor tersebut.. tapi ntah la.. maybe kat Malaysia boleh kot.


err NB suka hero bukunya berdarah campuran kan? kan? kan? err lagi satu, buku ni macam revised edition jer.. ada diedit dari cerita asal ker? sbb ada jugak cari2 kat internet yang org2 yg terlebih dahulu baca dari saya kata buku ni 800 pages plus plus and byk typing error, tapi ni yang CP beli kan ni only 619 pages and takder la byk typing error pon cuma the english lines ada sedikit kesilapan grammar dan sekali saja penulis macam terkeliru watak wani dgn rozita di muka surat 477.


sure fine whatever



sinopsis belakang buku:



hidup ini penuh dengan dugaan, sesekali jaguh dan sesekali tersungkur. Namun dugaan itu yang mematangkan dirinya. Walau sakit kerana dikhianati... itulah takdir yang harus diterima dengan hati terbuka.

Review 322: Air Mata Kasih by Norhayati Berahim


Terbitan Alaf 21 Sendirian berhad
Air Mata Kasih
Penulis: Norhayati Berahim
Harga : RM 15.00
Halaman :400

"Kulontarkan senyuman dalam tangisan"


I like the cover of this book, air yang tenang dinodai titisan yang mencipta riak-riak berolak. perghh..


seronok jugak baca buku nih. Sikap bapa FArahdiba yang terlalu bencikan anak perempuannya sendiri sebab farah ni mukanya sama macam adiknya yg dianggap pernah menconteng arah di muka keluarganya.


Suka pulak kita baca yg farah diba ni ada kedai kucing.. kesian sungguh kat kuching yg kena baling luar tingkap tu.. kalau dalam Adam&Hawa tak pa jugak Ain baling teddy bear kuar tingkap, ni makwe si Daniel tu baling kucing luar tingkap!!! kejam nyaaaaaaaaaaa..


Bapa farahdiba menerima tamparan bila dia kembali setelah hilangbeberapa bulan dan mendapati farahdiba berjaya menaikkan imej syarikatnya. tapi itu tak menjadikan sebab utk nya menerima farahdiba. dia benci jugak lagi.. eeee geram sungguh.


Daniel yg sedikit sebanyak berjaya mencuit hati Farahdiba tak ditonjolkan sangat dlm buku ni.. mungkin sbg penghias cerita saja. tapi itu tak mengurangkan langsung minat saya utk terus membaca cerita ini.


Terbitan Alaf21 Sdn. Bhd
Sinopsis belakang buku


Tragedi 40 tahun dulu telah meninggalkan bayangan hitam dalam hidup Fakhrulradzi. Kerana tingkah seorang perempuan, dia menyimpan dendam pada perempuan. Baginya perempuan sering mendatangkan bencana. Oleh itu timbul diskriminasi antara anak lelaki dan anak perempuan dalam keluarganya. Dan dia sendiri memusuhi anak perempuannya Farah Diba, sedangkan gadis itu tidak bersalah. Malah dia cuba menafikan kewujudan gadis itu dari pengetahuan rakan-rakan bisnesnya.

Farah Diba, cekalkan hati untuk menghadapi kebencian bapanya. Dengan air mata, dia meneruskan kehidupannya tanpa kasih sayang dan perhatian lelaki itu. Sebagai mangsa sebuah dendam, dia mahu membuktikan bahawa anak perempuan juga punya hak dan berhak!

Tuhan menurunkan 'petunjuk bila Fakhrulrazi dan anak lelakinya Fuad serta Farid hilang di Whitsunday Island, Australia. FAS Holding milik Fakhrulrazi menjadi rebutan rakan dan saudara mara. Akhirnya, Farah Diba terpaksa menerajui syarikat itu. Tanpa dendam, benci atau sakit hati, dia melonjakkan nama syarikat itu di mata korporat. Namun usahanya itu tidak berpanjangan bila fakhrulrazi kembali.

Di manakah Farah Diba selepas ini? Adakah dendam itu menjadi hitam? Hanya lelaki itu dapat menjawab persoalan ini!

Monday, March 14, 2011

Review 321: Doktor Cinta by Dyadila


Doktor Cinta
Penulis: dyadila
Editor: Jabatan Editorial KNE
Terbitan Kaki Novel Enterprise
RM26.00
Sabah/Sarawak: RM29.00
823 mukasurat
9789675067679




"Kerana aku Doktor Cinta, membuat dia tergoda.
Kerana aku pakar cinta, aku hilang kata-kata"


Mazliana Haji Nordin memang ada aura periang dan sentiasa ada saja idea utk bersuara. Dia ada kebolehan utk membuat org percaya. Kelebihan ni membuat aku teringat pada heroin cerita 'My Girl'. :)


Bagi yg suka baca buku tebal-tebal, memang elok lah baca buku ni. Kejadian-kejadian yg diceritakan dalam novel ini membuat kita turut sama tersenyum-senyum dan ketawa lepas.


Pertemuan pertama Iskandar (dan zikri) dengan Mazliana adalah ketika Iskandar cedera semasa bermain bola sepak. Zikri bawa Iskandar ke sebuah klinik dan bertemulah mereka dengan seorg doktor yang pelik. Masa tu Mazliana tengah mencuba pakaian kakaknya yg merupakan doktor kat situ, sekali ada pesakit datang, jadi dia 'rawatlah' mana yang patut. haha. Mau tak pelik, pegi klinik tapi kena urut.


Kehadiran Mazliana ke Pejabat mereka untuk mengenakan sahabat baiknya Syamin membuatkan Iskandar bersetuju utk menggajikan Mazliana sbg kekasih olok-olok supaya dia tidak dipaksa berkahwin dgn Natasha yang merimaskan.


Masalah timbul apabila mak bapak Iskandar berkenan sangat2 dengan Mazliana dan berhajat menjadikannya menantu. Iskandar meminta Mazliana utk meneruskan lakonannya dan upah yang menantinya sangat lumayan. Mazliana ni guna duit tu utk bantu adik angkatnya berniaga. Dia ni jenis main2 tapi baik hati.


Jadi bertunanglah mereka. Iskandar masih menemui kekasih lamanya Julia Hana. Dia tak berani nak berterus terang dengan ibunya sbb Julia Hana ni pernah meninggalkan dia utk lelaki lain dan kejadian itu membuat ibu Iskandar membenci Julia Hana.


Ibu dan bapa Iskandar memang sudah jatuh hati dgn tunangan Iskandar malah Zikri turut terpikat dgn keletah Mazliana walaupun dia tahu Mazliana dibayar utk berlakon sbg tunangan Iskandar. Bukan mudah untuk Julia Hana menjatuhkan Mazliana tetapi akhirnya dia berjaya dan kejadian itu melontar Mazliana ke lembah yang paling duka tetapi bagi gadis yg sekuat Mazliana, dia mencari ruang untuk bangkit.


Iskandar lebih cintakan kecantikan di mata berbanding keindahan hati. Tapi agak tersentuh juga dengan pengakuannya yg dia cuba kurangkan perhatian kepada Mazliana kerana dia percaya Zikri turut berminat dengan Mazliana. Lembaran hari yang berlalu menjadikan Iskandar lebih dewasa dan matang. Tapi cukup ke utk menawan hati Mazliana Haji Nordin yg sudah terluka? Tak sangka Zikri pun dapat ending yg manis. :)


sure fine whatever
alongside








sinopsis/novelcinta@multiply/blurb


Mazliana Haji Nordin gadis yg hidup dgn 3S iaitu simple, sempoi, sederhana yg sentiasa diamalkan dlm hidupnya. Namun kehidupannya berubah apabila terperangkap dala lakonan sbg tunang kpd mamat ego dan bongkak iaitu Tengku Iskandar Tengku Mazlan. Sejak menjadi tunang olok-olok Tengku Iskandar atau bos besar, hidupnya bertukar 360 darjah. Dari 3S kepada 3P iaitu pening, pelik dan porak peranda...


Mazliana: Gila ke aku jatuh cinta pada bos besar? Ingat dia hensem sangat ke aku nak jatuh cinta?


Tengku Iskandar: Cinta pertama aku hanya pada Julia Hana dan selamanya pada dia. Tapi Mazliana? Budak kelibut tu macam mana?


Zikri Alif: Kecewa tak sesakit menyintai seseorg dlm diam. Senyap adalah jawapan terbaik.


Julia Hana: Cinta memang pelik tetapi cinta juga kadang kala buat aku terpaksa.


Syamin a.k.a Mimi the over: Eiii... tengok orang lain putus cinta, sekali dgn aku jangkit takut bercinta.


Cinta itu menyakitkan tapi cinta juga membahagiakan. Kalau yang mencantikkan lukisan adalah warna, yang mengindahkan kehidupan adalah cinta. Siapa Doktor Cinta? Kenapa hati ini tak henti berkata-kata yang cinta itu hanya untuknya?

Review 320: Untukmu Segalanya by Norhayati Berahim


Terbitan Alaf 21 Sendirian Berhad
Untukmu Segalanya by Norhayati Berahim
RM 7.90
168 mukasurat

"Biarku bawa rindu dan sendu yang luka ke dalam dada"


Nipis jer buku nih. sejak tahun 1999 sudah 8 kali diulang cetak.. mesti buku ni antara yang popular di kalangan peminat NB. first time jugak baca mengenai isu 'lelaki lembut'. isu agak menarik tapi penceritaan macam biasa saja, maybe sebab i've read better hasil by NB. tapi tak la mengecewakan, fun to read, as usual.


tapi.. Atia ngan Azali yang rapat sejak kecil takkan sampai dah besar panjang dibiarkan bebas keluar masuk bilik (walaupun tak buat apa2). mcm tak sesuai lah pulak, rasanya kalau they kept doing tht dah lama mak bapak diorang paksa kawin. hehe. tapi tu la.. yg tak bekenan si Azali ni sikit2 lempang sikit2 lempang.. rasanya at least tiga kali dia lempang Atia dengan kuat dlm buku nih. Patutla Atia nak kat Nicky.


Mukasurat 48: "Tiba-tiba Nicky memberhentikan keretanya di tepi jalan. dia berdiri menangkupkan mukanya di stereng kereta dan menangis teresak esak."


err mcm mana Nicky buat tu ek? berdiri, and then menangkupkan mukanya ke stereng, unless stereng tu portable.. hik hik hik..


sure fine whatever


Sinopsis Belakang Buku:

Kenangan cinta memang indah untuk diingat. Momen-momen manis bagai berputar di layar ingatan. Ada air mata dan tawa ria. Begitulah lipatan kenangan yang disimpan Atia. Cinta Atia pada Azali, hanya bertepuk sebelah tangan. Atia kemudian mengundur diri. Orang tak sudi, dia pun tak mahu menonjol diri.


Atia kemudian berkenalan dengan Nicky, seorang lelaki lembut yang memiliki sebuah butik. Layanan dan kemesraan Nicky telah memikat hati Atia. Nicky jatuh hati pada Atia yang sangat mengambil berat tentang dirinya. Nicky berterus-terang untuk kembali ke pangkal jalan dan menjadi lelaki sejati.


Malangnya, hasrat pasangan kekasih ini dihalang oleh Azali dan keluarga Atia. Akhirnya, hanya surat wasiat Nicky yang ditatap oleh Atia sedangkan lelaki lembut itu sudah pergi menemui ILAHI.

Review 319: Cinta Pertama by Norhayati Berahim


ni pun merupakan review lama jugak utk novel Cinta Pertama karya norhayati Berahim. Rasa nak baca semula lah novel ni. :)
-------

Terbitan Alaf 21 Sendirian Berhad
Cinta Pertama
Penulis: Norhayati Berahim
RM 19.90
520 mukasurat

"Cinta itu belum lagi cinta selagi belum dilafazkan"


puas hati ha baca buku nih. bila baca buku2 by NB saya suka cara dia describe kerja2 watak2 utama, menunjukkan NB memang buat research b4 menulis. and gaya penceritaan NB memang best. disebabkan nak baca buku ni saya sanggup tahan diri dari menonton drama tv 'tak tercapai akalmu' yg diangkat dari novel ni, nanti spoiler x best pulak. :)


B4 this memang dah baca beberapa karya NB dan saya perasan mesti ada terselit satu watak lelaki yg negatif seperti Raof (Hati yang Luka) dan Dhirran (Nota cinta buatmu). masa baca cinta pertama rasa mcm tercari cari pulak watak yg sebegitu, Dr Rahmat baik, En. Razali baik, En Ahmad baik, Carl of course la baik.. hehe.. rupa2nya muaz. character2 Raof, muaz dan Dhirran memang nyakit kan hati, tu yg best tu, membuktikan NB pandai menyerapkan rasa geram pada watak2 ni dlm penulisannya.. tapi kadang2 tu watak2 ni macam org yg sama lah pulak.


*sengih*


sure fine whatever


Sinopsis belakang buku:


Dia lelaki tampan yang mempunyai segala-galanya. Namun dia juga insan biasa yang punya kekurangan. Dia tidak sesekali percaya pada cinta. Bagi dia cinta suci hanya sekadar omongan yang tidak pernah menjadi kenyataan. Baginya, mana ada perempuan yang setia, mana ada perempuan yang suci cintanya. Selagi kesan luka masih terasa, masih kukuh menampar ingatan, dia lebih senang sendirian. Tidak disakiti dan menyakiti.


Secantik mana gadis yang hadir, rasa cinta tetap asing dalam hatinya. Tapi sampai bila dia mampu mengasingkan cinta dengan dirinya. Lantas, ketika hadir seorang gadis yang penuh pengertian dan kejujuran, tercuit jua tangkai hati dan perasaan. Apakah akan dibiarkan igauan lampau menguasai diri hingga rasa cinta yang mula bertunas tidak sempat dinikmati... atau memberi ruang pada cinta yang pertama kali mengetuk hati?


Dia keliru, adakah ini yang dinamakan cinta pertama... terseksa dalam keindahan?

Review 318: Hanya Kerana Cinta by Norhayati Berahim



Terbitan Creative Enterprise Sdn. Bhd
Hanya Kerana Cinta
Penulis: Norhayati Berahim


buku ni terbitan creative. kisah Kesuma, seorang drug pharmalogist dan seorang lelaki bernama Abdul, seorg pemandu yg penuh teka teki. memang tak sabar nak baca biler dpt buku norhayati berahim :) biler baca nama kerjaya watak utama, i was sure lepas ni i'll know serba sedikit butir2 kerja seorang drug pharmalogist nih.. :) rasanya terlalu banyak yg NB nak citer tentang kerjaya Kesuma dan kalau kita tengok sesi perbualan antara Kesuma dan sahabatnya Amna, terutamanya di tempat kerja memang sekali cakap mau hampir penuh satu muka surat. ada jugak yang saya ulang baca dua tiga kali gak tu sbb rasa mcm ada yg termiss hehe.. part chatting antara J&H dan Pandan kadang2 mengelirukan, kdg2 tu rasa macam line Pandan tapi kat depan tu tulis J&H.


serba sedikit kisahnya tentang kesuma yg tertarik dgn Abdul seorang driver, mak dia menentang sbb takut nanti Abdul yg miskin akan mengikis harta Kesuma. Kesuma nekad dengan kata hatinya dan bersemuka dengan Abdul mgenai isi hatinya dan ternyata dia tak bertepuk sebelah tangan... Abdul datang dengan agenda tersendiri, mahu melerai kan dendam dan mencari bakal isteri yang diidam kan oleh mamanya. bagi saya kisah yg menarik and i like it.


sure fine whatever


Sinopsis belakang buku:


Kesuma ingin disayangi dan dimanjai oleh lelaki itu. Didakap dalam kasih sayang yang sarat. Dicintai dalam simpulan kasih yang erat. Bersatu dalam paduan cinta. Hanya kerana lelaki itu... hanya kerana dia... lelaki yang berjaya mengetuk pintu hati lalu menghuni kamar asmaranya. Dia yang telah mengukir kata cinta di layar impian. Hanya kerana dia... Kesuma nekad dengan keputusannya. Membawa diri... Kesuma menjejak kekasih yang telah kembali ke bumi asal bersama pencarian dan persoalan yang telah selesai. Lalu di sanalah cintanya diarak pulang untuk disandingkan di singgahsana bahagia. Dan air mawar pun direnjis
mengiringi sebuah perjalanan yang baru bermula...

Review 317: Di Hujung Ranting by Indah Hairani


Di Hujung Ranting
Penulis: Indah Hairani
Editor: Mohd Ali Haji Mohd Noor
Terbitan Buku Prima
Cetakan 1 - 2009
RM19.90
Sabah/Sarawak: RM22.90
567 mukasurat


"Dia tidak pernah menyakiti namun dia disakiti. Malam pertama tidak seindah yg diimpikan, namun dia tetap pasrah"


Mawardah, seorang gadis bak bunga pada pandangan Adi. Dia juga seorg gadis yg berjaya mencuri hati Amar tanpa disedari. Namun hasrat hati seorg rakan baik arwah ibunya membuat dia menerima pinangan Datin Fatimah utk anak lelakinya, seorg duda bernama Hakim. Kebetulan pula Hakim itu adalah abang kepada Amar.


Hakim sekadar menurut kata org tua tetapi dia belum dapat menerima Mawardah sepenuhnya. Perkahwinan Hakim dgn Mawardah membuat Fatin, bekas isteri Hakim, rasa tercabar dan mahu memiliki Hakim semula. Background perwatakan Hakim sbg seorg ahli perniagaan yg berjaya kelihatan goyah apabila mudah saya terpedaya dgn Fatin dan akhirnya mereka rujuk kembali.


Fatin mempergunakan org gaji ibu mertuanya, Tanti. utk menyalurkan rasa benci ibu mertuanya kpd Mawardah secara ilmu hitam. Dia cuba menggunakan cara yg sama utk mengenakan Mawardah tetapi kebaikan Mawardah telah melembutkan hati Tanti.


Pertimbangan Hakim sbg lelaki beristeri dua teruji apabila kedua2 isterinya mengandung. Jelas dia lebih memberiknh perhatian kepada Fatin malah setelah Fatin keguguran pun dia terus rasa terikat dgn Fatin. Datin Fatimah sendiri pun lebih mementingkan kesihatan dan emosi Fatin (yg pernah dibencinya) berbanding Mawardah yg sedang sarat mengandungkan cucu pertamanya.


Mawardah adalah watak yg seperti dipermain-main kan dalam cerita ini. Macam bola ditolak ke sana sini. Seperti tiada yg simpati pada dia. Kalau ada pun yg simpati, tak buat apa2 yang boleh membantu. Mawardah sendiri seperti membiarkan segala-galanya begitu. Penulis mungkin menggunakan perwatakan begini utk meraih simpati pembaca utk turut bersedih. Terasa seperti org yg baik tidak berbela dan mungkin membuat mood ketika membaca pun jadi muram dan turut bersedih.


sure fine whatever
alongside

sinopsis/blurb


Dua insan dan dua isteri yang berbeza. Mawardah penuh dengan kelembutan, tidak melawan dan sentiasa aku. Fatin penuh kemanjaan, sentiasa ingin menang dan menguasai dan agak kasar sikapnya. Namun kedua-duanya dicintai. Apakah aku silap mencintai dua wanita dalam satu masa? - Hakim


Dan bermula dari saat itu luka2nya semakin berdarah. Dia seakan mendendami hidup. Kesengsaraan itu membuat dia sedar bahawa dia tidak sempat mencintai Mawardah. Cinta yg belum sempat diungkap. Lantas dia menyimpannya kembali jauh di dasar hati. Dan melihat kesengsaraan yg dilalui oleh Mawardah membuat dia menderita. Dia tidak rela Mawardah diperlakukan Hakim sedemikian. -Amar


Betapa kaku hati seorg Hakim bin Dato' Hashim. ini. Tidakkah dia mengerti bahawa luka seorg isteri bernama Mawardah ini? Kalau kau dapat melihat apa yg ada dlm hatiku, kau akan lihat luka yg telah kau calar2kan ini. - Mawardah


Rasa hiba memenuhi ruang dadanya. Hanya Allah yg mengetahui apa yg dirasakan saat itu. Selesai mengaminkan doa, menangis di riaan Hakim. Pertama kali dalam hidupnya, dia rasa terlalu kecil dan hina. Dlm waktu yg sama rasa berdosa dan bersalah mendesah dada. -Fatin

---------
Saya 'lahirkan' Mawardah dalam rupa dan jiwa yg tulus. Menjadi lambang ketabahan seorg insan bergelar isteri, yg sarat dgn cinta dan kemaafan. Tidak pernah menyakiti sekalipun dia disakiti. Kita akan tersenyum di saat dia tersenyum dan kita akan menangis di saat dia menangis. Di saat dia hilang, kita ikut mencari dan menyusurnya. Dia menjadi kekuatan dalam Di Hujung Ranting.
~Indah Hairani~

Review 316: Cinta Aku Seadanya by Murni Aqila


Cinta Aku Seadanya
Penulis: Murni Aqila
Editor: Ruzita Awaludin
Terbitan alaf 21 sdn bhd
RM19.90
sabah/sarawak: RM22.90
9789831245965
www.alaf21.com.my




"Jangan kau kata cinta andai tak bisa membahagiakan"




Bagi aku, ini adalah jenis buku yg aku baca tanpa sebarang ekspektasi kerana karya pertamanya membuat aku berhati-hati dalam memilih tajuk novel utk dibaca. Tapi Covernya yg menarik membuat aku membaca dan dari awal pagi lepas subuh, hingga petang. memang aku selamat habiskan cerita ini. Memang bila dah start tak boleh lepaskan. mesti baca sampai abis. Tahniah kepada penulis kerana peningkatan penceritaan dan penggabungan plot cerita yang sangat sangat membanggakan berbanding novel pertamanya dulu. Keep up the good work :)


Watak utama cerita ni adalah Syifa, seorg gadis yg membesar dalam dunianya yg tersendiri kerana dia takut menghadapi dunia luar yg memandang ngeri pada keadaan wajahnya yg bertempek tanda lahir. Cercaan dan sindiran yg diterima sejak zaman sekolah membuat dia menjadi seorg yg sangat merendah diri malah dia sanggup utk tidak ke universiti walaupun keputusan spm nya sangat membanggakan. Dia menampung hidup dgn mengambil upah menjahit manik dari sebuah butik milik Pn. Nafisah yg memandang Syifa sbg seorg gadis yg sangat istimewa malah memandang wajah Syifa membuat hati Pn. Nafisah menjadi sejuk. Setiap org ada sudut pandangan tersendiri. Ada yg memandang luaran, ada yg memandang dari sudut dalaman.


Watak Syifa menerima simpati tebal pembaca dgn bantuan watak antagonis seperti Luna dan Zahra. Watak antagonis memang berjaya memainkan peranan masing2 dgn baik utk membentuk character Syifa menjadi mudah berprasangka lagipun dia membesar dalam lingkungan kecil keluarganya. Zahra memang tak bleh tahan la tutur bicara dia. menusuk kalbu betul. Tapi revealation berkaitan layanan suaminya kpd dirinya dan anak2 membuat kita memahami mengapa amarahnya dicurahkan kepada Syifa. Pemutihan watak Zahra dilakukan dgn baik sekali :)


Pn. Nafisah membawa Muszahri bertemu Syifa dgn harapan Mus memandang Syifa sepertimana dia memandang Syifa. Pn. Nafisah lega apabila Mus menerima walaupun pada mulanya dia teragak-agak. Memang penerimaan Mus menimbulkan syak wasangka kepada sesiapa saja, termasuk kita sbg pembaca.


Mus seorg lelaki yg tidak membesar dalam kelompok yg ramai wanita. Di rumahnya dia hanya ada ibunya dan adik beradik dia adalah lelaki. Bila bersama Syifa dia jadi kaku, malah mungkin dia sama ja gementar seperti Syifa, tetapi semua itu disembunyikan kerana mungkin dia terlalu ego utk meluahkan masalah seperti itu kepada sesiapa.


Luna berjaya menyimbah syak wasangkan ke hati Syifa dan membuat dia meragui suami sendiri dan ibu mertuanya. Satu tragedi memaksa Mus utk menjadi lelaki yg berani utk mempertahankan cintanya.




sure fine whatever
rinn




blurb/novelcinta@multiply/sinopsis belakang buku


Andai manusia bisa memilih, tidak mungkin ada yg mahu dilahirkan serba kekurangan, apatah lagi penuh kecelaan. Akan tetapi, mana mungkin itu terjadi. Kuasa ALLAH membataskan segalanya. Kerana itu, Syifa menerima segala ketentuan ILAHI dgn penuh redha. Dipujuknya hati setiap kali dicaci hanya kerana mempunyai tanda lahir di pipi.




Apapun bagi Nafisah, Syifa adalah anugerah istimewa dari TUHAN dgn kelebihan tersendiri sehingga dia berhajat menyunting Syifa utk dijadikan isteri buat anaknya, Muszahri. dan Syifa, nyata terkejut dgn keputusan Muszahri yg sudi menerimanya.


Duka dan malang datang bertimpa. Entah apa silapnya, Muszahri langsung tidak menyentuhnya selepas mereka diijabkabulkan. Luna, gadis yg memuja Muszahri pula tidak jemu2 cuba meruntuhkan istana cintanya. Malah kakak kandungnya sendiri, Zahra sering mencurah bicara berbisa mencacinya.




Syifa kelelahan. Kalau bahagia bukan tercipta untuknya, apalah daya. Mungkin itu sudah takdirnya... dipandang tanpa hati, mencintai tanpa dicintai.

Review 315: Sebutlah Namaku by Murni Aqila


Sebutlah Namaku by Murni Aqilah
Terbitan Alaf 21
Tahun 2008
Harga : RM 18.00
Halaman :469
ISBN : 978-983-124-362-6


"alangkah indahnya andai kau lafazkan..."


Plot cerita agak menarik mengenai Ameelisa dan jejaka2 berpotensi menjadi teman hidupnya. Macam mana yer kalau Lisa ni lebih tertarik kepada lelaki yg pernah meninggalkan kenangan hitam yg mencemaskan dlm hidupnya?


Calon 1
Abg Jo/Johari. Muaz adalah punca Lisa dan Abg Jo mula mesra. Persetujuan berkali kali utk keluar dgn Abg Jo sudah tentu akan menghasilkan tanggapan yg mereka ni dating, bukannya sekadar berkenalan dan berkawan. Abg Jo menaruh hati pada Lisa tapi Lisa menganggapnya biasa2 saja.


Calon 2
Hairul. Perkenalan mereka bermula setelah Lisa diragut penyamun. Err bukan hairul yg menyelamatkannya tapi Hairul ni tersilap call number baru Lisa. Mereka berkenalan dan berjumpa lalu bercinta. Tapi Hairul ni rupa2nya boyfriend Zura, kawan serumah Lisa. Lisa kecewa dan putus dgn Hairul. Scene Hairul nak mereka declare sbg pasangan bercinta tu ada iras2 citer Warna Hati sbb guna tajuk2 novel sbg hint2 utk meluahkan perasaan.


Calon 3
Tajul. Lisa sudah lama ber sms dgn Tajul yg disangkakan sahabatnya, Suraya. Lisa tersalah sms dan tajul ni layan jer. Setelah rahsia terbongkar dan mereka saling memaafkan, mereka mula mesra di talian. Tajul dijadikan medium utk menghilangkan kesepian yg ditinggalkan Hairul. Tapi pertemuan dgn Tajul menyesakkan nafas Lisa kerana suatu masa dahulu dia pernah diragut penyamun yang rupanya sangat2 seiras dgn Tajul. Namun kehadiran Tajul mencuit perasaannya. Dalam benci ada rindu.


Plot cerita memang menarik tetapi delivery cerita yg longgar dan mendatar menyebabkan kurang impact pada pembacaan. jelas menunjukkan ini adalah penulis baru. Hope to see karya2 lain penulis ini.

sure fine whatever
rinn


Sinopsis : SEBUTLAH NAMAKU
AMEELISA sedar betapa cinta hanya akan bermakna jika dua jiwa bersatu. Dan cinta lebih bermakna jika penyatuan itu disertai restu. Namun dia ragu-ragu, cinta siapa yang mampu menakluki hatinya.


Hairul - Romantisnya...Cinta lelaki ini membuai-buai kasih Ameelisa. Hingga rindulah yang menghiasi jiwanya. Tetapi ada insan lain mengharap cinta Hairul.


Tajul - Ngeri apabila memikirkan lelaki inilah yang pernah meragut Ameelisa. Takdir menemukan mereka kembali dalam situasi berbeza. Terlalu baik hingga lebur kenangan pahit semalam.


Johari - Pintu cinta yang dulu tertutup, kini terbuka untuk Ameelisa. Duda berputera dua ini mahu mengulangi cinta yang pernah kecundang. Dia yakin Ameelisa tidak akan mengecewakannya.


Pelik... wajah Tajul membayangi Ameelisa di setiap langkah. Bercinta dengan peragut? Dia bingung sendiri. Dan ketahuilah, apa yang kita tahu sebenarnya bukan itu yang terjadi.


Sesungguhnya, cinta... sebuah perasaan yang tulus menyayangi sepenuh hati. Persis melodi indah, mendayukan hati. Tetapi, mengapa sukar memahami cinta? Sukar sangatkah?

Review 314: Kitab Cinta Yusuf & Zulaikha by Taufiqurrahman al Azizy



Kitab Cinta Yusuf & Zulaikha
Penulis: Taufiqurrahman al-Azizy
Penterjemah: Nur Haslina Abd Hamid
Editor: Rafizah Kasim
Terbitan Global Aksara Communication
RM28.90
sabah/sarawak: RM30.90
391 mukasurat
9789834498203




"Novel Spiritual Cinta dan Iman berlandaskan Al Quran"




Terasa macam membaca novel yg diterjemah dari bahasa Arab pulak. Novel ini naskah asalnya adalah dalam bahasa Indonesia. Berdiri dalam genre novel islamik. Yusuf dan Zulaikha dalam novel ini memang dibayangi kisah cinta Yusuf dan Zulaikha zaman dulu. Lebih separuh dari buku ini aku seperti membaca kisah Nabi Yusuf dan Zulaikha dalam versi modern, sehinggalah di hujung2 cerita terasa twist cerita sangat menarik hingga membuat aku menangis. KEsemua yang dibaca dari mula terasa berbaloi membacanya :)


Yusuf adalah jejaka kampung yang miskin dan sangat kacak. Kehadiran Zulaikha dan rakan2nya utk menyiapkan assignment universiti menarik perhatian seluruh penduduk kampung termasuk Yusuf dan sahabatnya, Umar. Umar segera berpendapat, Zulaikha itu adalah jodoh Yusuf kerana bukankah Zulaikha diciptakan utk seorg Yusuf?


Yusuf seorg yg pemalu namun kecantikan Zulaikha berjaya mencuri hatinya. Zulaikha takut dgn rasa hati yg sedang dialaminya. Dia begitu ingin menyertai rakan2nya berkunjung ke rumah Yusuf tetapi ditahannya sehinggalah rasa terkilan Yusuf disampaikan oleh rakan2nya kepada dirinya. Dia merasa terhina kerana Yusuf berprasangka dgn keengganannya berjumpa dgn Yusuf. Yusuf terkedu dgn pengakuan cinta dari Zulaikha tetapi Zulaikha terlalu sedih dgn tuduhan Yusuf lalu balik ke kota dgn membawa hati yg luka dan rindu yg sarat utk Yusuf.


Atikah, jiran Yusuf sangat menyintai Yusuf. Dia menyembunyikan perasaannya dan terus bersahabat dgn Yusuf. Pengakuan cinta dan surat-surat dari Zulaikha membuat cemburu Atikah membuak-buak. walaupun dirahsiakan perasaannya dari Yusuf tetapi hampir semua org di kampung itu tahu yg Atikah sangat cintakan Yusuf. Apabila mengetahui Yusuf tidak terang-terangan membalas cinta zulaikha, dia dan ibunya berusaha memikat hati Yusuf dgn bertandang ke rumah Yusuf hampir setiap hari sehingga menimbulkan fitnah. Malah Atikah dikuasai nafsu dan merayu Yusuf menyentuhnya. apabila Yusuf menolak, dia dan ibunya menyebarkan fitnah di kampung itu. Dengan restu bapanya, Yusuf membawa diri ke Kota demi meredakan fitnah yg melanda.




Rindu yg tak tertahan memaksa Zulaikha kembali ke kampung tetapi Yusuf sudah pergi ke Kota. Zulaikha nekad menanti di kampung malah Atikah dan ibunya yg kononnya sudah insaf memujuk Zulaikha tinggal dgn mereka. Mereka mempengaruhi Zulaikha supaya kerap bertemu Umar utk bersembang2 tentang Yusuf. Akhirnya Zulaikha tertarik dgn Umar. Cinta Zulaikha kpd Yusuf yg menjadi kekaguman akhirnya terasa dikhianati. Zulaikha yg dipuji-puji kemudiannya disindir-sindir.


Di Kota, Yusuf dilanda pelbagai dugaan. Dari menjadi pengilat kasut di pinggir masjid, dia menjadi muazzin dan penjaga masjid. Ilmu agamanya semakin dipandang tinggi dan ditakdirkan dia bertemu dgn bapa zulaikha yg amat tertarik dgn peribadi Yusuf tanpa mengetahui bahawa Yusuf itulah yg dicintai anaknya.


rindu yg sarat membuat bapa Yusuf ke kota utk menjejaki anak kesayangannya. tapi masa tu yusuf pulak balik kampung. aduih... asyik tersasar jer 'timing' diorang nih.


Aku rasa kampung tu sangat kecil kerana rasa macam apa saja yg berlaku di situ dari sekecil kecilnya hingga sebesar-besarnya diketahui oleh SEMUA orang.


Yusuf memang sangat kecewa kerana dia sudah bersedia utk menerima Zulaikha. Namun tanpa siapa-siapa pun ketahui, Umar ada rancangannya yang tersendiri. Tak kira berapa kali Yusuf dan zulaikha berubah, Umar tetap Umar. NASIB BAIKKKKKKK! hehe.


sure fine whatever
rinn


sinopsis/blurb:


"Saya takut menjadi musyrik. Saya takut menyekutukan Cinta saya kepada Allah kerana cinta saya kepada Yusuf. Saya rindu utk dikasihi Allah, tetapi hati saya dipenuhi kerinduan kpd Yusuf. Apakah saya sudah menjadi musyrik? Ustaz... tolonglah saya! Demi Allah, saya tiada kuasa utk memilih satu cinta dari kerinduan ini.


Rinntihan Zulaikha merobek angkasa malam. Cinta dan kerinduannya kpd Yusuf semakin mendalam. Inilah kitab cinta seorg wanita muslimah kpd Yusuf - seorg pemuda muslim yg diberkati wajah yg bercahaya. Mungkinkah takdir Yang Maha Kuasa membimbingnya menyatukan jiwanya dgn jiwa Yusuf, sekalipun jalan cinta yg harus dilalui oleh sepasang insan ini akan berliku? Cinta, keimanan, kerinduan, keindahan, mengamuk bersama menyalakan api kecemburuan, iri hati, kebencian, kekecewaan, kepedihan, nafsu dan amarah. Sangat menguji iman...


Inilah novel spiritual cinta dan imaan berlandaskan kisah Al-Quran yg telah dieksporasi ke dlm kehidupan, pengalaman dan perilaku umat kontemporeri. Sebuah inspirasi hidup bagi kaum muslimin/muslimat dlm menjalankan ibadah, cinta dan obsesi hidupnya. Sebuah mahakarya novelis muslim terkemuka saat ini.

Review 313: Hati Bila Cinta by Lynn Allyna


Hati Bila Cinta
Penulis: Lynn Allyna
Editor: Jabatan Editorial KNE
Terbitan Kaki Novel Enterprise
RM20.00
sabah/sarawak RM23.00
512 mukasurat
9789675067648

"Hati kalau dah cinta, benci pun boleh jadi sayang. Sehari tak pandang mulalah jadi gila bayang"

Fenn pernah berkahwin tetapi belum sempat menjadi seorg isteri, suaminya pergi menyahut panggilan Ilahi. Pengalaman itu menjadikannya seorg yg lebih suka menjauhi lelaki.

DZ pernah dikecewakan kekasih hati. Membuat dia agak sukar mempercayai wanita lagi. Pertemuan pertama dengan Fenn tidak mencetuskan sebarang bunyi antara mereka. Tetapi pertemuan2 berikutnya berdentum dentam dengan pergaduhan demi pergaduhan. Ada saja idea utk saling menyakitkan.

Pengalaman silam Fenn menimbulkan simpati ibu DZ dan dia berhajat menyatukan DZ dgn Fenn tetapi kedua2nya membantah. Peristiwa ibu Dz jatuh sakit membuatkan dia percaya hanya Fenn dapat menyenangkan hati ibunya. Dia cuba membuat perjanjian kontrak utk bertunang dgn Fenn tetapi ditolak mentah2. Lalu peristiwa eksiden dgn Fenn dijadikan modal utk mengugut Fenn lalu memaksa Fenn menjadi kekasihnya datingnya utk 90hari.

Perwatakan DZ berubah sepanjang 90hari itu membuatkan Fenn seram sejuk. Kehadiran Syaril, abg arwah suaminya yg sangat seiras dgn suaminya itu membuat DZ jadi cemburu. Hari2 keluar dating membuatkan mereka saling mengenali dan mula menyenangi perilaku sebenar mereka. Tanpa sedar Fenn sendiri merasa kecewa apabila hari ke 90 tiba.

Background Fenn sbg janda berhias yg dianggap membawa sial adalah sesuatu yg jarang2 kita baca dalam novel melayu, tetapi kisahnya dengan DZ dan dgn Syaril membuatkan cerita ini jadi kisah cinta yg biasa-biasa saja.

Memang ada 2 watak yang nama Sarah dlm citer ni ke? *garu pala

sinopsis/blurb/novelcinta@multiply

Dua-dua tak sebulu. Hari-hari kerja mereka bergaduh saja. Macam anjing dgn kucing. boleh ke si dara dan si teruna ini hidup bersama?

Tetapi, dalam benci ada cinta. Mulut kata benci, hati kata cinta.

DZ tak mengalah walaupun berkali kali dia ditolak. Pelbagaicara dibuat untuk memastikan si dara jatuh ke tangannya. Dendam sudah bertukar menjadi rindu dan sayang.

Bagi Fenn, cintanya sudah berkubur bersama jasad lelaki yg paling dicintainya. tapi siapa yg mampu mengelak kehendak tuhan. Sekuat mana mindanya menolak, sekuat itu jugalah hatinya menarik DZ ke dalam jiwanya.

"Cinta Iqram Dzulqarnain hanya utk Nur Fazreen"

Mampukah Nur Fazreen juga mengungkapkan kata-kata yang sama?

Review 312: ...dan cinta pun tersenyum by Nora Ismail



...dan cinta pun tersenyum.
Penulis Nora Ismail (a.k.a Rose Harissa)
Editor : Norhayati Berahim
Terbitan NBKara
630 mukasurat
RM23.90
Sabah/Sarawak: RM26.90
http://novelnbkara.blogspot.com/


Ervan
Indonesia

Surihani
Malaysia

"Sedangkan dua negara bisa berdamai, inikan pula dua hati..."


Lepas pegi majlis pelancaran baru lah aku perabis novel ni :) Nora menyatukan dua hati berlainan negara dalam kisah cinta menyentuh hati ni. Karya ini menggabungkan dua bahasa dalam satu naskah. Ianya sesuatu yg baru bagi aku. Tetapi Nora berjaya membuat kita berupaya mengasingkan lenggok bahasa melayu malaysia dgn lenggok bahasa melayu indonesia apabila membaca dialog watak berlainan negara dalam novel ini. Kedua-dua bahasa itu diintegrasikan dengan baik dan dibantu dgn maksud perkataan indonesia di penghujung setiap bab bagi memudahkan pemahaman pembaca malaysia.


Ervan adalah model metroseksual kaya raya dari Indonesia yg terpaksa tinggal di Pulau Besar, Johor atas perintah ibu dan ayahnya. Mak dia org Malaysia dan ayahnya orang Betawi. Resort Prima Sakti dibina dengan namanya yg gah. Ervan menurut tetapi pada masa yg sama dia cuba memberontak dari jauh. Sikap Ervan membuat ramai pekerja resort yg pelik dgn sikapnya. Dah la tak tahan panas, dengan nyamuk pun dia nak gaduh.


Surihani adalah gadis pulau yg berpendidikan luar negara. Bertahun di luar negara tidak pernah mengikis kemelayuan dalam dirinya. Setiap kali Ervan berbicara dlm bahasa Inggeris Amerika, Surihani akan sentiasa membalasnya dalam bahasa melayu. Tapi bila Ervan cakap melayu Indonesia, kerap juga Surihani salah faham sehingga percuma saja Ervan menerima tamparan wanita dari Surihani. Entah berapa kali lah Ervan tu merajuk, haha. Mau Surihani tak bara, nak jalan balik rumah pun Ervan guna payung! Aduih.


Separuh pertama cerita ini adalah dirancakkan dengan serangan balas membalas dialog antara Surihani dan Ervan. Dialog2 mereka menjadi penyeri cerita membuat kita tergelak-gelak dengan kerenah pasangan ini. Tragedi yg dicetuskan penulis di tengah-tengah cerita adalah cukup mengejutkan buat aku sbb memang tak sangka langsunglah tragedi sehebat itu datang menduga sedangkan mereka sedang membilang detik tibanya hari bahagia.


Watak Akhil yang sejak kecil dipandang tinggi oleh Surihani berubah menjadi watak negatif setelah pinangannya ditolak. Akhil tu memang bila cakap jer mesti ada ayat2 fitnah, ayat2 spekulasi dan ayat2 nak melaga-lagakan orang. Tak pernah nak bersangka baik. Memang sakit hati betul lah dgn Akhil tu. Penulis seperti menunjukkan perbezaan antara cinta yg menguasai akal dgn cinta yang dipandu akal melalui watak Akhil. Cinta antara manusia bukanlah yg paling utama dalam hidup kita. Cintai Allah dahulu, barulah menyintai orang lain.


Di awal cerita Ervan yg memburu cinta Surihani tetapi di akhir cerita, Surihani yang memburu cinta Ervan. Macam mana boleh jadi macam tu? hmm...


Tisu kena claim dgn Nora nih.


sure fine whatever
rinn





blurb/novelcinta@multiply/sinopsis


"Ervan... ini matahari pagi, bagus sbg vitamin D yg penting utk kekuatan tulang. Kamu tahu kenapa kamu tak tahan dgn cahaya matahari walaupun sedikit? Itu kerana kamu adalah org yg berambut keperangan asli dan kulit berwarna putih. Org yg paling tahan kena radiasi matahari adalah org yg berkulit gelap. Semakin gelap semakin terlindung dari sinar matahari. Tapi kamu, putih macam cicak! Manalah nak tahan dgn cahaya matahari!"


"What?" Ervan terpekik. "Kamu bilang aku seperti cecak?" Ervan merengus dgn mata terpelotot ke arah Surihani. Kalau tadi Surihani mengatanya sbg mannequin, sekarang sbg cicak pula! Eeii...! Ervan bergidik geli.


"Iya... cicak... ck... ck... ck..." balas Surihani sambil menggayakan bunyi cicak. Sengaja mahu menghangatkan hati Ervan. Tanpa mahu menunggu reaksi Ervan, Surihani meneruskan melangkah.


"Kurang ajar kamu! Dasar cewek jutek! Cuek!" maki Ervan dgn bengang.
..............

Aku mau pulih dari kesengsaraan ini. Yang kubutuhkan saat ini hanya cinta Tuhan bukan cinta darimu. Kerna secinta-cintanya manusia kepada manusia, kan nggak boleh cintanya lebih dari cinta kpd Allah? - Ervan


It's about love and hate. Never give up on someone you can't go a day without thinking about. Love like you've never been hurt. - Surihani.

Review 311: Doa Terakhir by Fuad Hj Sam




Doa Terakhir
Penulis: Fuad Hj Sam
Novel Islamik Alaf 21
Editor: Norlizawati Yaakob
Cetakan 1 - 2011
RM17.00
Sabah/Sarawak: 20.00
423 mukasurat
http://www.alaf21.com.my
9789831246207


"Seuntai ucapan mampu mengubah erti kehidupan"


Kisah dalam novel ini lebih berbentuk collective dan tiada tumpuan fokus kepada satu2 watak sahaja. Penulis menceritakan beberapa kisah yg melanda kawasan kampung. Kebanyakannya ada kaitan dgn gangguan syaitan dan amalan khurafat yg menjadi kepercayaan penduduk kampung. Dari sekecil-kecil kes sehingga ke sebesar-besar kes, penduduk kampung gemar merujuk kepada bomoh walaupun di situ ada klinik kesihatan dan ustaz yang berpengalaman untuk membantu dalam hal-hal mistik, masalah kesihatan dan kekeluargaan.


Dendam, iri hati, keinginan yg membuak-buak juga membuat amalan ilmu hitam Nenek Besar menjadi keperluan demi melunaskan kehendak hati.


Penulis banyak berkongsi tip-tip amalan beserta bacaan yang elok diamalkan utk melindungi diri dengan nama Allah.


Antara kisah menarik di kampung itu adalah Tuan Musa dan isterinya yg jelita Norita. Walaupun sudah beristeri cantik, Tuan Musa sering mencari hiburan luar sehingga anak isteri terabai. Apabila Norita cuba mendapatkan bantuan Ustaz Kamal dan isterinya, Ustazah Fatimah, Tuan Musa mengamuk dan membelasah isteri sendiri membuatkan Norita terpaksa melarikan diri dan cuba mendapatkan penceraian melalui prosedur mahkamah. Kebencian membuak2 membuatkan Tuan Musa cuba menghantar 'tuju-tuju' kepada pasangan ustaz ustazah itu dgn bantuan nenek besar.


Pak Ali pulak terlalu gilakan cikgu muda di sekolah anaknya. Dia cuba guna-gunakan cikgu tu hingga cikgu tu termimpi-mimpikan orang tua yg kaki skodeng tu. Balasan yg menimpa Pak Ali mengaibkan diri dan keluarganya.


Samsudin dan Latifah sudah beberapa bulan mendirikan rumah tangga tetapi Latifah masih dara. Samsudin tu pernah bercinta dgn Maz. Aku ingat ka Maznah, tapi Mazlan rupanya. Setelah berkahwin, dia terputus hubungan dgn Maz lalu menjadikan budak sekolah sbg pemuas nafsunya. Dia mengumpan macam2 pada budak skolah tu yg sememangnya dah ada taste songsang. Latifah cuba mengembalikan suaminya ke jalan yg benar dgn bantuan Ustaz Kamal dan Ustazah Fatimah tetapi pertemuan semula dgn Maz membuat Samsudin kemaruk cinta nafsu lagi dan kali ini Maz menghadiahkannya dgn HIV.


Tuan Musa mati dalam sebuah kemalangan dalam keadaan yg sangat sangat mengaibkan. Menunjukkan balasan Allah tak semestinya di akhirat.


sure fine whatever
rinn




blurb/alongside@multiply/sinopsis belakang buku


Ustaz Kamal menghadapi dilema dalam menegakkan syiar Islam di kampungnya. Penduduk kampungnya lebih taksub dengan amalan khurafat dan mempercayai bomoh-bomoh yang menggunakan syaitan laknatullah sbg pengantara. Malah ustaz Kamal dipukul dgn teruk oleh suami Norita, Tuan Musa hanya kerana mengajar Norita tentang agama.


Norita sendiri teruk disiksa oleh Tuan Musa. Cubaannya melarikan diri juga gagal. Dia dikurung dan tiada sesiapa yg dibenarkan berjumpa dengannya.


Norita hanya mampu menangis dan bermohon kepada ALLAH agar meringankan siksaan yg ditanggung. DOA TERAKHIR, merubah segala galanya.

Review 310: Juara Carta Cinta by Lynn Dayana



Juara Carta Cinta
Penulis: Lynn Dayana
Editor: Mazuen Yahya
Terbitan Alaf 21 Sdn Bhd
RM19.90
Sabah/Sarawak: RM22.90
494 mukasurat
9789831246320


"Aku + Kamu = Cinta Atas Awan" - Haiqal


Kalau tengok kulit depan, kulit belakang, kita dah boleh teka siapa yg juaranya :) so, sedikit membunuh surprise cerita utk melihat penentuan juaranya.


Maya tu suka nyanyi lagu kanak2. sweet! tapi part dia nyanyi lagu injit2 semut tu buat aku terbayang2 muka 'hantu kak limah go back home'. huhu...


Kemunculan awal Haqiem dalam kisah ini cukup memikat, charming dan dia memang sangat pandai mengambil hati. Walau bagaimanapun, sikapnya terhadap Mimi yg over dan ngengada tu buat aku rasa Haqiem tu kelihatan seperti hero novel yg tipikal yang tak dapat menolak kehadiran wanita seperti Mimi dalam hidupnya. He let Mimi masuk control hidupnya/rumahnya at the same time he expect to tackle Maya's heart sedangkan semua tu berlaku depan mata Maya yg merupakan jiran sebelah rumahnya.


LD ada kelebihan menggarap watak antagonis yg cukup menjengkelkan. Memberi kita cukup rasa asam dan garam utk membenci watak2 seperti Mimi dan Nora. Malah Intan yg mulanya watak putih pun berjaya di twist menjadi watak agak antagonis yg menjengkelkan.


Maya Hanum adalah seorg novelis yg ada peminat2nya tersendiri. Dia membuka perniagaan cenderahati yg turut memasarkan novel2 tempatan. Maya ni kalau tengok taste dia, jenis suka lelaki hensem. Dari zaman sekolah, mudah saja dia tertarik dgn Reza yg hensem dan berkarisma. Semasa bertunang dgn Adnan, dia tidak dapat menolak rasa hatinya yg jatuh cinta kepada Haqiem. Maya bukanlah watak wanita sempurna yg sering kita jumpa dalam novel2. Dia adalah wanita biasa yg pernah tewas dgn perasaan. Pengalaman itu menjadikan dia lebih berhati-hati dalam memilih cinta. Dia tidak pernah mahu meniup semula bara cinta lama.


Adnan memang totally out of list la utk dijadikan pilihan. Dia tu sudah jadi suami orang dan apabila tahu isterinya, Intan tidak dapat mengandung, dia segera mengalihkan perhatian kepada bekas tunangnya, Maya. Haqiem juga turut menyesal kerana melepaskan gadis sebaik Maya. Dia berpisah dgn Maya kerana Maya tunangan orang dan menganggap dirinya tertipu sepanjang percintaan mereka. Apabila semua terlerai dan mereka bertemu semula sbg jiran tetangga, Adnan dan Haqiem cuba mengejar semula cinta Maya.


Kehadiran Haiqal menambahkan lagi peserta dalam perlumbaan itu. Kehadiran Haiqal menyebabkan kelebihan 'charming' Haqiem menjadi malap. Wataknya yg cute dan misteri menjadikan kita juga seperti Maya yang tertanya-tanya, siapa dia. Rasanya memang susah nak teka kerjaya Haiqal. Ada ke sesiapa yg dpt meneka dgn tepat? Saat kita mula merasakan manisnya cinta Maya-Haiqal, kilat datang menyambar. Ni bukan metafora, betul2 punya kilat sudah sambar itu heroin lah. Nasib baik la tak mati atau jadi hitam. Rentak cerita menambah debaran cinta bercampur debaran set2 seram tak seram sbb Maya tiba2 bleh nampak bayangan org yg mati tersiksa dlm keadaan yg kejam. ishhh Lynn Dayana, ko memang kejam. huhu...


Dalam Jika Benar Cinta, LD banyak menggaul unsur komedi dalam penyampaiannya dan aku sangat suka. Hak Cinta Terpelihara menonjolkan kelebihan LD mengendalikan banyak watak dalam ceritanya. TArikh Luput cinta dan Cinta Edisi Terhad menyerlahkan kelebihannya dalam mengalunkan kisah cinta-thriller. dan kehadiran Juara Carta Cinta menunjukkan bagaimana LD menggabungkan cinta-komedi-thriller sbg satu kisah yg sangat menarik :) Tahniah atas kelahiran novel ke5 ni. Lahirlah seorang lagi penulis prolifik Alaf 21. Semoga terus aktif berkarya.


sure fine whatever
rinn


blurb/novelcinta@multiply/sinopsis


"Mari Raikan Cinta!" - Haqiem
"Kembali sayangi aku" - Adnan


Ini kisah kejiranan yang gila. Ada pokok yg disiram air panas. sampai kiamat pasti tidak subur! Ada karipap yg berintikan julap, maka penatlah berulang-alik ke bilik termenung. Maya tersepit umpama inti sadwic yg dihimpit rapat oleh roti panas.


Jiran sebelah kiri selalu membuatkan dadanya terasa mahu pecah. Bekas kekasih yg tidak faham makna tidak. Kata hati Maya, sejarah lama tidak akan berulang kembali. Kata hati Haqiem, sejarah mengajarnya utk tidak melepaskan wanita idaman hati. Maka, remuklah jiwa Maya bila kerap diasak.


Jiran sebelah kanan pula membuatkan Maya pening. Besarnya bumi Malaysia, mengapa lelaki itu memilih utk membeli rumah di situ juga? Sudah beristeri, mengapa masih mencuri pandang pada dia?


Kehadiran lelaki yg tidak diketahui namanya itu membuatkan Maya gila! Lelaki ini kaya dgn teori.


Dunia Maya kacau bilau bak diserang garuda. Siapakah juara di dalam carta cintanya? Yang kanan? Yang kiri? Atau yg sering singgah di dalam hati?

Review 309: Mandatori by Ramlee Awang Murshid



Mandatori
Penulis: Ramlee Awang Murshid
Editor: Wan Rohana Wan Abdul Manaf & Sa'adiah Mohamad
RM19.90
Sabah/Sarawak: RM22.90
501 mukasurat
9789831240397
Cetakan Pertama 2000
Cetakan Ketujuh 2010


"Case Closed"


Cerita ini tidak semudah ABC, tetapi Amran, Bogart dan Carlos (ABC) menjadi penggerak rentak misteri thriller kisah ini. Setiap bab menaburkan kepingan2 jigsaw puzzle yg memberi klu-klu kepada pembaca. Setiap klu membuat kita memikir arah cerita ini. Di awal cerita yg kerap menginjak time frame dari past-present-future membuat pembacaan aku jadi berhati-hati kerana aku tak mahu keliru. Nyata garapan RAM sangat kemas menarik.


Mulanya aku sangka aku akan jadi pening sepertimana aku pening semasa membaca Rahsia Perindu yg sangat berbelit kisah dan character nya. Mandatori nyata berbeza. Walaupun melayarkan kisah konflik jiwa, ianya kemas dan mencemaskan. Walaupun tidak susah utk kita meneka di mana letaknya Norman dalam ABC, tetapi cara RAM menyingkap kisah hidup Norman membuat ianya kelihatan menarik utk diikuti.


Cerita bermula dgn matinya seorg lelaki yg tidak bersalah di tali gantung. Beberapa tahun kemudian, lelaki2 yg menjatuhkan hukum kepada Tassan mati terbunuh secara misteri. Amran adalah anak Tassan yg dibuang sekolah kerana terlibat dlm pergaduhan di sekolahnya kerana rakan2 yg lancang mengata dirinya sbg anak pengedar dadah. Kesabaran ada hadnya tetapi natijah yg diterimanya amat mengecewakan ibunya. Demi membantu keluarga, Amran ke laut mencari rezeki. Tetapi jejak pertamanya ke laut membawanya karam dalam dunia kecelaruan personaliti. Dalam dunia itu dia mengenal dendam, dia menjadi jaguh, dia menjadi penyayang, dia menjadi penegak keadilan yg sentiasa menjatuhkan hukuman mati mandatori di muncung pistolnya.

Kelvin, Juliana dan June yg pernah menghina Amran berjaya dalam kerjaya masing2. Sekali sekala kenangan kenakalan mereka dulu membuat mereka menyesal. Adakah penyesalan mereka boleh menerima pengampunan di mahkamah yg sentiasa menjatuhkan hukuman mati mandatori? Jika perlu memilih antara menyulam cinta atau melunaskan dendam, mana yg kita akan pilih?


Sangat banyak watak dlm kisah ini tetapi setiap satunya ada impact tersendiri. Bagi yg kurang gemar dgn watak yg banyak, mungkin akan sedikit pening :)


sure fine whatever
Rinn


blurb/novelcinta/sinopsis belakang buku:


Bermula dengan hukuman di tali gantung yg dikenakan ke atas seorg pemandu, Carlos menyimpan dendam menyimpan dendam menuntut keadilan. Seorg demi seorg yg menzalimi akan terpaku di mahkamah keadilan yg dicipta Carlos sendiri. Dialah pendakwaraya dan dia jugalah hakim. Bagi Carlos, peguambela sudah tidak perlu lagi kerana pendakwaan membawa erti kesalahan telah terbukti. Sesiapa yg diadilinya pasti akan menerima hukuman dgn sekali perbicaraan. Dan hukuman yang pasti ialah hukuman mati mandatori!

Review 308: Perlumbaan Kedua by Marwilis Haji Yusof


Perlumbaan Kedua
Penulis: Marwilis Haji Yusof
Cetakan Pertama 1992
Terbitan Marwilis Publisher & Distributor Sdn Bhd
RM5.50
180 mukasurat
9789836230386
Diperakukan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia


Novel Satira karya Marwilis Haji Yusuf ni aku baca yang versi pelajar yg pernah menjadi bacaan wajib utk student tingkatan 4. Suatu masa dahulu aku penah baca Novel ni, adik aku punya. Tapi baru2 ni baru teringat nak baca semula novel ni and tanya sana, tanya sini, last2 aku dihadiahkan buku ini oleh sahabat rapat adik aku. Thankssssssssss Farah *sengih*


Other than 'Perlumbaan Kedua', aku penah baca 'Bila Lagi Kompang Berbunyi' masa zaman2 sekolah dulu. Aku pun dah lupa cerita dia mcm mana tapi yg aku ingat, citer tu best. haha boleh mcm tu? Then aku penah gak baca 'Daun Kering Di Hujung Ranting' citer ni bukan taste aku. Cerita dia mcm mana pun aku rasa mcm tau tapi sebenarnya tak tau. Terrrrlupa.


Perlumbaan Kedua bukan cerita tipikal yg kita baca, tak kiralah di zaman tadika dan sekolah rendah ataupun di zaman sekolah menengah dan alam dewasa. Pernah dengar perlumbaan epik antara arnab dan kura-kura? Haa ni adalah sambungan kisah itu. (btw ni bukan cerita dalam nada cerita kanak-kanak, ia adalah cerita dlm nada yg dewasa)


Aku suka! Aku suka!


Setelah hampir 200 tahun berlalu, Sang Kancil did it again. Dia berjaya 'mencucuk' arnab supaya mengajak kura-kura berlumba buat kali kedua bagi menebus maruah datuk nenek moyang arnab yg malunya masih belum hilang gara-gara kekalahan dalam perlumbaan yg sangat terkenal itu.


Kelancangan sang Kancil telah menyebabkan arnab mahu perlumbaan kedua diadakan dgn syarat ianya akan menjadi perlumbaan terakhir, tiada lagi perlumbaan ketiga sehingga kiamat. Perlumbaan itu juga mesti diadakan di darat dan mestilah disaksikan oleh kesemua penghuni rimba. Tak kira teknik berlumba bagaimana yg nak digunakan, asalkan mereka berlumba. Dan sekiranya sang kura-kura menolak utk berlumba, kura-kura mestilah mengisytiharkan dirinya kalah. Sekiranya sang kancil gagal melaksanakan perlumbaan itu, arnab mencabar kancil utk berlumba dgnnya.


Dengan bantuan sang murai, sekelip mata saja berita perlumbaan sensasi itu tersebar ke segala pelusuk rimba.


Sang Kancil sendiri menemui Tok Kura dan cucu2nya utk menyampaikan cabaran sang arnab. Dari detik cabaran itu disahut, Tok Kura sudah mempunyai strategi utk mempertahankan kejuaraan.


Selepas kawasan nak racing dipersetujui, geng2 sang arnab dan geng2 tok kura sibuk menjalani latihan intensif utk memilih siapakah wakil terbaik utk berlumba buat kali kedua.


Pelbagai strategi digunakan sang arnab dan tok kura utk melaksanakan misi mereka. Sang Arnab pakai spy, si tedung yg dahagakan upah telur ayam fresh setiap hari. Tok Kura lebih kepada cuba menerapkan ilmu kepada golongan kura-kura muda yg dilatihnya tetapi golongan muda ini terlalu dimanjakan sehingga mak bapak sendiri pun marah2 tengok anak mereka diberi latihan yg dikatakan tidak ada kena mengena dgn perlumbaan itu. Memang nangis la kalau baca kisah tok kura masa tu. Nangis aku masa Tok kura menangis hiba sambil berkata "Susu dibalas dengan tuba, susu dibalas dengan tuba." Rasa kecewa yg tebal menyebabkan Tok Kura membuat keputusan utk berlumba sendiri dgn arnab. Memang semua terlopong dgn kebijaksanaan Tok Kura yg sudah hampir berusia 200 tahun itu. Tok Kura yg dihina berbagai spesis kura2 tu lah akhirnya menjadi hero mempertahankan maruah keturunan mereka. Anak2 mengadu sikit dah nak mengamuk. So lahirlah golongan2 manja yang tidak boleh ditegur dan tidak boleh ditunjuk ajar.


Walaupun membaca kisah binatang, pengajarannya besar kepada manusia yg membacanya. Yang tua byk ilmunya, hasil didikan golongan orang lama jauh lebih baik berbanding didikan orang2 kemudian dari mereka.


antara watak-watak menarik dalam novel ini.


Sang Gajah - mudah bersimpati dan adil dlm membuat keputusan.


Sang tedung - sanggup berkhidmat dgn upah yg setimpal
-jadi spy kpd arnab


Tok kura - pergerakan slow tapi akal panjang

sang murai - tak boleh simpan rahsia
- penyampai berita
- hebohkan diri teruk2 buat kerja
- menunjuk nunjuk kebaikan diri.


Sang Kancil - kaki ampu
-penuh muslihat
- melaga-lagakan / mengadu domba


Arnab - suka dipuji
-pantang dicabar
-upah pengintip


sure fine whatever
rinn

-
blurb:


MARWILIS HAJI YUSOF dilahirkan pada 5 Jun 1944 di Ulu Bernam Selangor. Mendapat didikan di Sekolah Melayu Setapak, Sekolah Rendah China Lee Rubber dan kemudiannya meneruskan pembelajaran di Chong Hwa High School Jalan Gombak sehingga lulus Senior Middle Three, M.C.E dan S.T.P


Pada akhir tahun 1973, beliau telah dilantik menjadi Setiausaha Akhbar kepada Dato' Harun Idris yang ketika itu menjadi Menteri Besar Selangor. Dan pada tahun 1977, beliau telah dilantik menjadi Setiausaha Akhbar kepada Yang Amat Berhormat Dato' Musa Hitam.


Pada tahun 1982, beliau telah bertanding dalam pilihan raya di kawasan Semenyih dan dilantik menjadi Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan (EXCO) Negeri Selangor sehingga tahun 1986.


Beliau telah menghasilkan 10 buah buku di antaranya: Izin Dalam Paksa, Dato' Harun ke Mahkamah, Bukan Kail Kita Yang Dinantikannya, Terbuang Tapi Terbilang, Buai Diayun Anak Dicubit, Bila Rindu Berputik, Bila Lagi Kompang Berbunyi dan novel Perlumbaan Kedua adalah kesepuluh berbentuk satira.