Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, March 14, 2011

Review 304: Cubit Kanan Cubit Kiri by Marwati Wahab


Cubit Kanan Cubit Kiri
Penulis: Marwati Wahab (a.k.a Aleya Aneesa)
FP Junior
Terbitan Fajar Pakeer
Editor: Haronizan Mohd Idris
RM10.90
Sabah/Sarawak: RM13.90
128 mukasurat
Cetakan pertama 2010


"Boleh ke kalau mereka tak bergaduh dalam satu hari?"


FP Junior ni kisah2 zaman persekolahan. Sekolah Menengah. Marwati Wahab menceritakan kisah dua beradik yg memang bergaduh saja kerjanya, Nurul Husna dan Nurul Hannah. Ada saja sengketa yg mekar antara mereka. Namun cerita ini menunjukkan bahawa persaudaraan itu bagai air, kalau dicincang memang tak akan putus.


Walaupun sering berbalah, jauh di sudut hati, ada rasa sayang yg disimpan kejap buat saudara kandung.


Memang terharu mengenangkan Hannah yg cepat saja panas fius tu sanggup mempertahankan kakaknya, Husna yg difitnah rakan2 sehingga sanggup kehilangan sahabat baiknya yg turut mengata-ngata kakak yg sering menjadi lawan bergaduhnya itu. Hannah berjaya mengembalikan nama baik Husna dan persaudaraan mereka menjadi mesra selepas itu. Tak sangka pulak si Shamsul yg kena lesing dgn getah pemadam Hannah tu sudi membantu :)


sure fine whatever
rinn


sinopsis/blurb/alongside @ multiply


"Sakitlah!" rrengus Nurul Hannah geram.
"Tahu pun kau sakit. Yang kau buat aku tadi tu boleh pula ya?"
"Tapi aku tak sakitkan kau, kan?"
"Nasib kaulah!"


Nurul Hannah dan Nurul Husna, sejak bila mereka berdua mula saling bercakar sesama sendiri, tidak ada yg pasti. Tapi selain daripada sering bergaduh, tidak ada kenangan lain yg ada dlm simpanan memori masing2. Antara mereka, tidak tahu siapa anjing, siapa pula kucing.


Kata ayah dan ibu, adik dan kakak itu, ikut mana pun sama. Itu bererti antara Nurul Hannah dan Nurul Husna, tidak ada beza. Tapi bagi Nurul Hannah, dia dan Nurul Husna ibara dicubit paha kanan, paha kiri terasa. Tapi soalnya, apa yg telah terjadi? Siapa yg mengusik Nurul Husna? Kalau mahu tahu, jawapannya ada dalam Cubit Kanan Cubit Kiri.

No comments:

Post a Comment