Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, March 23, 2011

Review 332: Pelukan Cinta by Amisha Dania



Pelukan Cinta
Penulis: Amisha Dania
Terbitan Kaki Novel Enterprise
Editor: Jabatan Editorial KNE
RM17.00
sabah/sarawak: RM20.00
401 mukasurat
9789675067686
Cetakan 1 - Mac 2011



"Jika cinta tidak kesampaian, akan aku usung jiwa pasrah hingga ke akhir perjalanan. Jika jodoh kita ada, akan aku junjung cinta kita hingga ke akhir kehidupan"


Aku sangat gembira dengan saiz buku ini yg tidak tebal. Buat aku rasa tak sabar2 nak baca. Ceritanya padat dan tidak meleret, walaupun hero ngn heroin macam bergilir-gilir masuk hospital. Nasib baik tak der yg hilang ingatan! hehe.


Penulisan Amisha Dania menunjukkan ciri2 penulis genre romantis. Kalau baca kisah Armand dan Zulaika memang nak suruh diorang kawin dengan segera lah. Takyah tunggu2 lagi. Memang cinta tahap tak hengat Armand tu. Abis merana badan jadi kurus kering bila kekasih hilang. Sama pulak macam Zikri, abg kepada Zulaika.


Armand dan Zulaika bercinta sejak sama2 menuntut di pusat pengajian tinggi. Keluarga Zulaika memang sudah tahu mengenai hubungan cinta mereka tetapi Armand tak bagi tau apa2 kat mak dia sbb mak dia (Datin Rozni) memang jenis rasa dia saja yang tahu apa yg boleh membahagiakan anaknya. Baginya, Asilah, sepupu Armand yg sempurna tubuh badan dan paras rupa akan membahagiakan anak kesayangannya. Sedangkan anaknya Sofia yang dikahwinkan dgn anak sahabat baiknya tidak bahagia dan ditinggalkan suami setelah melahirkan Ontel yang montel dan sedikit slow. Datin Rozni memang bangga dgn kedudukannya berbanding Zulaika yg tak der nak bermegah2 walaupun dia anak Tan Sri. Kalau Datin Rozni tau tu, mesti awai2 dia gi meminang pa.


Aku suka watak Datin Rozni yg nak kata jahat tak jahat, baik tak baik. Dia rasa yg dia buat tu dah cukup baik sedangkan utk orang lain, ianya bukan sesuatu yang baik. Famili Zulaika pulak sangatlah sporting sampai Armand dan Zulaika tak segan nak menunjukkan kemesraan di depan mereka.


Scene sedih berjaya dilayarkan dengan baik oleh penulis ni. Merambu-rambu jugak lah airmata.


Zulaika dan keluarganya terpaksa merelakan Armand berkahwin dgn Asilah kerana akur dgn kehendak keluarga Armand. Armand ada sebab tersendiri kerana dia mahu menjaga maruah Asilah yg sedang mengandung anak luar nikah tanpa pengetahuan keluarganya. Asilah akan dilepaskan sebaik saja anak itu lahir. Setelah rahsia terbongkar, Asilah dibuang keluarga dan tinggal bersama keluarga Armand. Dia menghembuskan nafas terakhir dalam keinsafan. Aliff Danial membesar dgn penuh kasih sayang di bawah jagaan Armand.


Armand meneruskan perhubungan dgn keluarga Zulaika tanpa pengetahuan Zulaika. Malah Aliff Danial pun rapat dgn keluarga Zulaika. Peristiwa penculikan Armand memaksa keluarga Zulaika menceritakan hal sebenar. Harapan utk bersama kembali cerah tetapi Armand berada dalam bahaya. Memang banyaklah dugaan diorg ni. Ingat ker lepas memberi restu, ibu Armand akan berubah, dia buat hal lagi. Dia masih lagi menurut kata hati sendiri utk menentukan kebahagiaan Armand sedangkan sesiapa pun yg tengok Armand mesti tahu dia sangat bahagia dengan Zulaika.


Ending yg membuat kita pun tersenyum bahagia. Kalau guna bahasa melayu sepenuhnya lagi best rasanya ;)


sure fine whatever
alongside


sinopsis/novelcinta @ multiply/blurb


Jatuh cinta adalah perkara biasa di dalam kehidupan. Tetapi bagi Armand Danial dan Zulaika Husna, jatuh cinta bukanlah sesuatu yg biasa. Sekali mereka bercinta, biarlah ia menjadi sesuatu yg abadi. Kekal utk selamanya. Namun apa yg dihajati, tidak semudah itu utk dimiliki. biarpun cinta mereka tidak mendapat tentangan, tetapi pelbagai dugaan mereka perlu hadapi utk mencapai bahagia. Saat kata sepakat sudah dicapai, Armand Danial bernikah pula dgn sepupunya Asilah. Hancur luluh hati Zulaika Husna, namun dia pasrah. Jodoh, ajal dan maut adalah ketentuan Ilahi. Zulaika Husna membawa diri ke Pantai Timur, berbakti di sana sambil mengubat hati yg luka.


Namun sejauh mana pun Zulaika Husna membawa diri, hatinya tetap pada yang satu. Walaupun sedih dgn perpisahan yg berlaku, dia reda dan tidak berniat utk mencari pengganti Armand Danial. Baginya, biarlah kenangan bersama kekasih hatinya itu kekal di sudut hatinya, namun kembalinya Zulaika Husna dari perantauan telah mengubah segala-galanya. Kehilangan Armand Danial, kehadiran si kecil Aliff Danial kembali menggugat ketenangan hidup Zulaika Husna. Bagaimanakah kesudahan cerita ini? Hanya Pelukan Cinta ada jawapannya...

2 comments:

  1. dh abis baca cerita ni... mmg best... puas hati coz hepi ending.. mmg patut baca...

    ReplyDelete