Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, September 28, 2010

Review 215: Jodoh Atau Cinta by Iman Nizrina


Jodoh atau Cinta
Penulis Iman Nizrina
Terbitan Kaki Novel Enterprise
RM19.00
sabah/sarawak: RM22.00
Cetakan 1&2: Tahun 2010
507 mukasurat


"Tak perlu aku berteka teki... jika benar jodoh ini takdirNya... hiasilah aku dgn cinta itu."


Iman Umairah dipelihara datuk angkatnya, Tn. Hj Aman. Dia rela menerima cucu lelaki tunggal datuknya, Aiman Danish. Mcm pelik pulak diorang ni tak penah bekenalan sblum dinikahkan sdgkan Iman dah lama dipelihara datuknya.


Iman tu bersetuju sbb perkahwinan itu menjadi tiket utk nya melanjutkan pelajaran ke London. Danish sendiri tidak rela dgn perkahwinan ini, tetapi terpaksa menerima walaupun ibu bapanya sendiri tak mahu menerima Iman sbg menantu. Diorg lebih bekenankan Maya, gadis yg sentiasa tak cukup kain bila berpakaian.


Sebelum dinikahkan Iman dgn rela hati menandatangan agreement perkahwinan mereka tanpa banyak soal. Dia menyerahkan segalanya kepada Danish.


Iman ke London bersama Danish dan di sana mereka berpisah. Kematian datuk dan abg iparnya memaksa Iman balik ke Malaysia dan ketulusan hatinya membantu dan sikap tanggungjawabnya serta merta memikat hati ibu bapa mertuanya yg sebelum ini sgt membencinya. Mereka terkilan dgn Danish yg langsung tak menunjukkan muka di saat2 genting. Iman yg jadi penyelamat keluarga dan syarikat mereka. Danish tu bukannya tak balik, dia balik tapi cuma melihat dari jauh segala tanggungjawab yg dijalankan Iman yg tak banyak berkira. Iman terlalu muda utk menanggung semuanya. Kadang2 rasanya tak kena lah pulak syarikat besar memilih gadis awal 20-an utk menguruskan syarikat yg sedang terumbang ambing tanpa teraju dan cuba diambil alih oleh org2 yg gila kuasa dlm syrikat tu.


apa2pun Iman berjaya mengawal keadaan. Dalam beberapa tahun tempoh perkahwinan mereka, Iman tak pernah bertemu Danish melainkan dlm mimpi, sedangkan Danish sentiasa memerhatikan perkembangan isterinya dari jauh. Iman salah sangka apabila dua kali terserempak dgn Maya keluar dari blik Danish dlm keadaan yg mencurigakan. Ini membuat Iman lebih tawar hati dgn Danish.


Mimpi Iman pada Danish sebenarnya bukan mimpi semata2. Danish ada ketika Iman menemani bapa mertuanya yg sakit dan juga ketika Iman terlibat dlm kemalangan. Tapi dia tak pernah memunculkan diri di depan Iman.


Akhirnya Danish bersedia dan muncul di syarikat dan menerajuinya. Bermulalah langkah Danish utk mendapatkan semula isterinya.

Danish ni sebenarnya tak pernah membenci Iman. Hanya masa dipaksa kawin tu dia benci. Tapi selepas melihat Iman yg sebenarnya, tak ada rasa benci utk Iman.


Kisah keluarga Iman sendiri ada rahsia yg tersembunyi yg menjadi misteri cerita ini. Bagaimana seorg gadis yg menyandang gelaran Tengku boleh terbuang dari keluarga. dia cuma ada abgnya, Farhan dan Mama Sue. Misteri itu menambah rencah thriller dlm kisah ini.


Mereka yg mulai jatuh cinta terpaksa berpisah apabila kejadian2 membimbangkan mula menimpa Farhan dan Iman. Iman kena isolate sbb takut nyawanya akan melayang. Tapi perpisahan itu membuatkan mereka kenal erti rindu dan selepas itu mereka sudah tidak boleh dipisahkan lagi, tetapi ancaman nyawa mereka tetap ada dan tidak seorg pun pernah menyangka yg org paling dekat dgn mereka adalah dalangnya.


jeng jeng jeng....


:)

sure fine whatever
alongside



blurb/sinopsis belakang buku:


Tengku Iman Umairah... gadis yg jarang sekali menggunakan 'Tengku' di pangkal namanya berkahwin atas kehendak datuk angkatnya yg juga datuk Aiman Danish, suami kontraknya. Berkahwin menjadi tiket kepada Iman utk menyambung pelajarannya di luar negara. Dibenci oleh ibu bapa mertua dan suaminya sendiri atas alasan dia perempuan kampung dan tidak berharta. Tetapi kebencian itu mulai surut selepas kematian datuk dan abg iparnya yg terlibat di dlm kemalangan yg turut mencederakan Dato' Arif, bapa mertuanya.


Walaupun Iman dan Danish lebih banyak membawa diri masing2, tetapi jiwa mereka seperti disatukan dari jauh. Rasa rindu, marah,geram, sayang bercampur aduk setiap masa. Apabila Iman disapa mesra lelaki lain, Danish melenting. Iman pula, apabila Danish bermesraan dgn Maya, si gedik yg menyesakkan, dia akan berjauh hati. Masing2 saling menyintai tetapi ego lebih mengatasi.


Saat cinta bukan milik mereka, jodoh mengikat mereka. Kala hati berirama cinta, jodoh seolah-olah bukan milik mereka. Jodoh atau cinta? Yg mana hak mereka?

Review 214: Yuda di Padang Maya by Xarine



Yuda di Padang Maya
Penulis Xarine
Terbitan Jemari Seni Publishing
RM20.00
Sabah/Sarawak: RM23.00
496 mukasurat
ISBN: 978-967-5118-36-4


Rasa mcm dah lama tak baca buku sains fiksyen. Bg org macam aku yg tak brapa baca kisah seram atau sains fiksyen mungkin tak pandang sangat buku ni. Tapi once started aku tak boleh stop. Kisahnya dlm rentak laju dan tak der slow down slow down. Once dh baca kita akan teruja nak tau ke mana hala tuju cerita ni, di mana penghujungnya.


Kisah ini tentang Azmi. Remaja lepasan spm yg menyambung pelajaran ke USM. takdirnya menunggu di situ. Setibanya di sana pengalaman penuh adventure menantinya. Sebelum ini pun hidupnya ada adventure yg tersendiri. Dia ada seorg 'teman' misteri yg membantunya menyelesaikan misteri2 kehilangan orang atau barang. Tetapi di USM, temannya itu seperti menghilangkan diri. Sebelum ni Azmi tak penah 'memanggil' 'teman'nya itu, 'teman'nya itu akan datang sendiri memberitahu perkara2 yg orang lain tak tahu. Tetapi kali ini apabila diseru pun 'teman'nya itu tidak muncul.


USM juga menemukan Azmi dgn Amsyar, Zamsari dan Riduan. Tiga sahabat yg akrab yg semakin menyenangi Azmi. Tiga sahabat yg baru menyewa di sebuah rumah lama rupa2nya turut menjejakkan kaki ke situasi yg tidak pernah terjangkau dek akal. Bermula dgn kejadian Riduan dirasuk, saat2 selepas itu menjadi sangat mendebarkan dan menyeramkan.


Azmi yg semakin menyenangi Balqis turut cuba membantu Balqis mencari ibunya, Mastura yg diculik, kebetulan pula selari dgn misteri yg menimpa tiga sahabat. Arissa sibuta yg ada 'peneman' juga mebuat kita bertambah seram, tambah2 pula si Azmi boleh nampak rupa 'peneman' Arissa. Arissa kata kalau dia nampak penemannya tu seorg yg jelita, maksudnya 'dia' suka Azmi. Taktau la kalau tak suka dia jadi rupa apa. tak nak fikir. hehe. Bukan sebarang org yg menculik Mastura. Org yg sahabatnya adalah jin dan roh mastura telah dibawa pergi ke alam jin.


Sebenarnya Mastura ni roh kandungannya pernah diculik jin suatu masa dahulu dan roh anaknya masuk ke tubuh puteri di alam jin yg sekrg sudah menjangkau umur 17thn. Sifat semulajadi manusia dlm diri Puteri Silfia membuat dia penuh dgn rasa ingin tahu. Dia melintas ke dunia jin mencari Azmi dan 'teman'nya. Dia menyamar sbg Balqis dan berhubung dgn Azmi. Perkenalan singkat mereka menimbulkan perasaan terlarang antara manusia dan jin.


Semasa merancang utk memasuki dunia paralel jin, Azmi terlebih dahulu diculik masuk ke Naruka dan roh nya dimasukkan dlm tubuh spesis ciptaan jin yg akan jadi lebih hebat apabila didiami roh manusia. minda kemanusiaan Azmi semakin ditelan nafsu jin.


Tiga sahabat yg takut2 berani akhirnya bersetuju melawan hukum alam masuk ke alam jin demi menyelamatkan dua roh manusia yg terperangkap di sana. tubuh yg dihuni amsyar dan riduan sangat jelik dan hodoh manakala Zamsari masuk ke tubuh jin yg paling hensem sekali. seronok la Zamsari yg selama ini tak der la hensem sangat akhirnya dpt merasa jadi hensem dan dua sahabatnya yg kacak jadi sangat hodoh.


Kehadiran mereka sebenarnya amat diperlukan di alam jin utk membantu askar2 jin Islam memenangi sebuah peperangan jin. Mereka bertiga sebenarnya ada power yg sgt hebat tapi mereka sendiri tidak tahu mcm mana nak menggunakannya. Pak Yusuf seorg jin tua yg penuh ilmu berjaya memotivasikan mereka utk membantu. Mereka bukan saja membantu askar jin Islam malah mereka juga dapat membebaskan roh Azmi.


sejujurnya aku lebih suka cerita ni sebelum diorang masuk ke alam jin. ceritanya lebih menusuk kalbu dan terasa sgt real.


biler masuk ke alam jin tu mmg la byk benda yg science fiksyen tetapi cara Xarine menjelaskan mistik itu dgn menggunakan fakta sains membuat kita faham dgn logik dunia jin ciptaannya. hmm buat aku teringat kat Dana Scully yg selalu mengeluarkan fakta sains apabila berdepan dengan kejadian mistik.


aku teringin nak baca cara amsyar yg dijadikan puppet oleh alex utk membunuh halim di alam jin. bagaimana caranya? sedar2 jer kepala halim dah tergolek di tanah.


kisah alex dan arissa pun tidak diceritakan sepenuhnya. yg kita tahu arissa buta kerana mempertahankan alex.


gambaran rupa makhluk2 di alam jin diceritakan xarine dgn vivid sekali tapi bayangan yg muncul dlm kepala aku adalah watak2 yg penah aku tengok dlm citer2 science fiksyen. mungkin sbb minda aku ni tak creative sangat hehe. bentuk2 fizikal watak byk mengingatkan aku kepada watak2 dlm starwars, lord of the rings dan hitch hiker's guide to the galaxy. Mgkin sebab ada watak2 yg aku cam dan kenal tu yg membuat pembacaan aku jadi fun.


aku bukanlah penggemar novel science fiksyen tapi aku sangat suka filem science fiction. watak pak yusuf tu macam lawak la pulak. bila aku membayangkan wajah pak yusuf mesti kuar wajah Yoda (master jedi dlm starwars) mixed dgn sastrawan negara pak A Samad Said. Cara penceritaan Xarine spt menggalakkan aku membayangkan apa yg diceritanya dan rupa watak ciptaannya. Sangat tidak boring bila melayan novel ini. Kisah di alam jin tak seram langsung tetapi kisah sebelum masuk ke alam jin tu sangat2 menyeramkan.


Kadang2 bila fikir balik, apa fungsi Amsyar, Zamsari dan Riduan? mgkin semata2 utk mengalahkan Halim yg semakin powerful di alam jin. tupun hanya setelah dijadikan puppet oleh Alex, barulah dpt mengalahkan Halim.


Azmi? diorg tak diperlukan utk menyelamatkan Azmi dari terus menjadi Oggur yg ganas, Silfia handled it well. Cerita ini serius, selitan dialog atau adegan komedi secara tiba2 kadang2 kelihatan janggal tapi berjaya membuat pembaca ketawa. Novel yg memerlukan konsentrasi tinggi utk betul2 berada dlm dunia Yuda di Padang Maya. Kalau dlm novel biasa dia sebut Seremban atau Ipoh, kita tau la agak kat mana, ni kalau dia sebut Tranta atau Naruka, kita kena selak peta la yg Xarine sertakan dlm novel ni :)


Suatu masa dulu aku susah nak bayangkan ada jin yg baik sbb aku dari kecik asyik dengar 'sebaik baik jin adalah sejahat-jahat manusia', petikan sebuah hadis dhaif yg tidak berbukti kebenarannya. Bila dah pandai pakai otak dan menghayati ayat al-Quran maka percayalah jin tu wujud dan Allah pernah berfirman dalam surah al-Dzariyaat, ayat 56:"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu".


kita tak tau rupa alam jin tu macam mana tapi Xarine mempunyai cara tersendiri membayangkannya dan menzahirkannya dalam bentuk sci-fi yang menarik. tahniah buat penulis :)


sure fine whatever
alongside


... tiada manusia yang berseorangan ...

Cinta ini menolak hukum alam. Seperti cuba mencampurkan air dengan minyak, mempersahabatkan malaikat dengan syaitan, menyatukan kehidupan dan kematian. Cinta ini cinta yang mustahil.

“Puteri Silfia... kita hamba Tuhan yang sama tetapi dunia kita berbeza...” Azmi merenung mata puteri kayangan di depannya. Di mata Azmi, Silfia amat cantik. Meski bersayap dan bertanduk kecil.

Sampai ke tahap manakah seseorang sanggup berkorban untuk cinta? Sesetengah orang mungkin sanggup kehilangan segala-galanya untuk cinta. Dan mungkin ada yang sanggup merenangi lautan api untuk cinta. Tapi berapa ramai yang sanggup berkelana ke dunia dimensi lain demi cinta?

Untuk cinta Azmi sanggup ke dunia jin! Kerana persahabatan pula tiga siswa USM sanggup ke sana untuk menyelamatkan Azmi dan terperangkap di medan yuda! Tapi bagaimanakah kesudahan perang antara dua bangsa jin itu?

* * *

Sebuah roman percintaan luar biasa, dipersembahkan dengan cara yang tersendiri oleh XARINE!

Monday, September 20, 2010

Review 213: Tak Secantik Husna by Ainul Hazrah



Tak Secantik Husna
Penulis: Ainul Hazrah
Cetakan Pertama 2010
RM19.90
RM22.90 Sabah/Sarawak
488 mukasurat
Terbitan Alaf 21 Sdn Bhd


"Setiap kali kulihat wajahmu, bergetar seluruh sukmaku"


Jenis cerita yg tak sangka kita akan teruja utk terus membaca hingga ke muka surat terakhir. Mungkin sbb nama penulis di kulit buku ini kelihatan baru. Kalau bukan DD yang rekemen, memang aku tak der lah membacanya seawal ini sbb buku2 yg dah lama aku beli pun belum sempat lagi aku bukak plastiknya.


Pemilihan tajuknya menarik. Mungkin akan menetapkan mindset pembaca semasa membaca tapi pada masa yg sama kita berdebar2 menanti keputusan Hariez dalam memilih seorg dari cucu maktok sbg isteri.


Pilihan yg dibuat Hariez dalam masa yg singkat mgkin membuat kita terfikir, takkan sepantas itu sudah cukup membuktikan cinta Hariez. Ternyata ada dugaan besar menantinya dan menempuhnya dgn semangat cinta yg berkobar-kobar.


Maktok tu memang buat kiter rasa mcm nak tenyeh2 dia biar hilang dari mukasurat2 novel ni. Kesian sgt kat Tija yg byk berkorban tu menjadi mangsa tohmahan Maktok.


Aku nak citer banyak pun kang mengganggu surprise cerita pulak. Secara kasarnya, kisah ni tentang Hariez yg baru pulang dari Dubai. Opah dia nak dia kawin dgn salah sorg cucu maktok sbb diorg penah berjanji dulu. Hariez akur kerana dia tak mempunyai pilihan hati lgpun dia memang ingin mempunyai keluarga sendiri.


Dia dibenarkan memilih seorg dari 7 cucu maktok yg masih single dan available. Wajah pertama yg mencuri hatinya adalah Husna yg mempunyai pakej lengkap sbg isteri pilihan. Maktok pun mcm confident saja Husna, cucu sulungnya, akan menjadi pilihan Hariez sehinggalah Tija muncul. Tija adalah cucu bongsu maktok. Dia cantik dan ceria tetapi dia tidak secantik Husna. Perhatian Hariez yg 100% kpd Husna sudah terbahagi persen nya. Tija masih terlalu muda, lulusan SPM yg sudah bekerja dan berpewatakan ceria riang ria, manja. Husna guru lepasan ijazah yg bijak dan bersopan santun.


Hariez digambarkan seorg jejaka kacak yg menjaga solatnya, malah menjadikan solat sunat sbg hiasan amalannya. Tetapi bila dlm pergaulan, dia tidak kekok mendekati dan memegang tangan gadis pilihannya yg belum dinikahinya. Seperti ada yg tak selari pulak character ni.


Malah dlm cerita ni spt menghalalkan hubungan antara sepupu yg seperti adik beradik. bergurau senda bertepuk tampar seperti adik beradik kandung. Memang antara mereka hanya wujud kasih sayang adik beradik tetapi hakikatnya mereka sah berkahwin jadi saya rasa kurang wajar kemesraan antara sepupu lelaki dan perempuan yg sudah baligh yg bebas bersentuhan.


SElain daripada itu, saya suka cerita ini yg saya rasakan sangat lain daripada yg lain. Cerita yg membuat kita ketawa dan menangis. Penulis bijak menzahirkan emosi watak2nya membawa kita turut merasa kegembiraan dan kesedihan mereka. Tahniah buat penulis.


sure fine whatever
rinn


blurb/sinopsis belakang buku:


Luqman Hariez disuruh memilih salah seorg daripada tujuh cucu perempuan maktok utk dijadikan isteri, sementelah untuk mengenali hati budi mereka. Semua ini dilakukan demi menghormati permintaan opah dan maktok.


Sejak mula lagi, Hariez dapat merasakan bhw Husna, gadis yg paling cantik dan lemah-lembut, seakan-akan sudah mengisi ruang di hatinya. Pada masa yg sama, dia turut terpaut pada Tija, cucu perempuan bongsu mak tok yg bersifat keanak-anakan, namun hatinya penuh dgn kasih sayang dan keceriaan.


Bila masanya tiba, Hariez telah memilih salah seorang daripada mereka berdua. Namun pilihan hatinya telah mendapat tentangan hebat. Bagi hariez, itulah pilihan yg paling tepat dan dia tidak mahu berganjak lagi dari keputusannya.


Dapatkah Hariez dan pilihannya disatukan? Mampukah perkenalan yg singkat menghidupkan suasana indah dalam rumah tangganya?


"Cinta datang sendiri, ia satu anugerah dan aku tak perlukan sebab utk mencintainya. Setiap kali aku pandang wajahnya, aku tahu itulah wajah kesayanganku. Aku cuma mencari kasih sayang di situ, mencari sesuatu yg membuatkan aku rasa bahagia..."
-Luqman Hariez-

Review 212: Bukan Salahku by Liza Nur


Bukan Salahku
Penulis: Liza Nur
Terbitan Buku Prima
cetakan pertama 2010
RM22.90
Sabah/Sarawak: RM25.90
isbn: 9789675489594


"izinkan aku mengiringi langkahmu selagi tiada yg menemani."


Sejujurnya aku sgt kagum dgn karya ini. Liza Nur mengangkat tema 1Malaysia dgn cara yg sangat menarik dan menyentuh hati. Kisah yg menyuburkan tema bersatu padu tanpa mengira bangsa. Membuat kita melihat harmoni yg Malaysia nak bawa ke mata dunia. Tahniah buat penulis :)


Kisah Asyiqeen ni agak berat. Dia anak yg teraniaya yg berusaha menjaga adiknya yg kurang upaya. hancur luluh hatinya bila adik tersayang pergi dalam keadaan yg sangat memilukan. tangkap nangis abis... Mak Tok dia tu kejam betul.


Kebijaksanaannya dlm pelajaran membawanya jauh ke Australia atas ikhsan dan budi baik insan mulia bernama cikgu Zabedah. Lepas belajar Asyiqeen terus bekerja di sana. Tetapi dia terpaksa meninggalkan segala2nya apabila menerima wasiat sahabat baiknya, Zahra utk menjaga Adib Farhan yg memerlukan perhatian seorg ibu.


Sblum ke Australia, Ash penah menaruh perasaan pada Aazad, anak cikgu Zabedah. Aazad pun mcm tu tapi dua2 tak penah meluah perasaan. Ash kecewa apabila dia balik utk nak surprise Aazad tapi Aazad tu dah ada pengganti sbb dia yakin Ash takkan kembali. Pandai pulak jeles si Ivan tu, kalau sebut nama Aazad mesti jadi Hazard. hehe.


Penulis sangat sensitif dgn emosi watak2nya, sama2 membawa kita ke rasa hiba dan sedih watak2nya.


Ivan hanya menyintai Asyiqeen tetapi tidak pegangan agama Asyiqeen. Keputusan Asyiqeen utk meninggalkan Malaysia membuat Ivan berada di persimpangan dan sukar membuat keputusan. Ivan dan Islam adalah sangat dekat sebenarnya tetapi bencinya pada ibu telah membuat dia membenci konsep beragama dan adat resam.


Kisah ini jadi menarik apabila Ivan menjejakkan kaki ke Malaysia. Dia cuma nak tengok2 masa mula2 tu tapi last2 terduduk sini terus apabila bertemu dgn ahli keluarga ibunya yg ramah tamah dan sgt penyabar dgn sikap angkuh Ivan. Di sini dia lebih dikenali sbg Ashraf, anak arwah Melissa. Kelakar la masa Ashraf mula2 nak berjinak dgn suasana dan budaya di kampung. Adaka dia nak pakai baju melayu dan sampan sekali. mana nak letak sampan kat baju melayu? Utk melembutkan hati Ashraf, pak long daud mengatur strategi utk menjejak siapakah 'Ash' yg selalu disebut2 Ashraf. Dia percaya 'Ash' akan dapat mengubah Ashraf.


Memang byk la scene2 menarik semasa Ashraf kat Malaysia. Tergelak gelak jugak sepanjang membaca novel ni :) Ashraf tu sampai sanggup tidur atas tilam usang, asalkan dapat berjiran dgn Ash. :)


Bagi aku novel yg ada guna tarikh pada bab2 nya akan kelihatan dan 'seasoned' bila kita baca novel ni tahun yg lain.


sure fine whatever
alongside


blurb/sinopsis belakang buku:


Asyiqeen menjaga adiknya yg kurang upaya sejak berusia 10 thn, selepas ibunya meninggal. Dek kerana dendam kesumat dlm diri Mak Tok, Asyiqeen yg dalam jagaannya diseksa. Di Sydney, dia bertemu dgn Ashraf Ivan Obaydin, lelaki yg tidak percaya pada kewujudan agama dan adat resam. Berita mengenai kematian kawan baiknya, Zahra Ruwaida memaksa Asyiqeen pulang ke Malaysia. Rasa bersalah pd arwah ibunya, Melissa memaksa Ivan menjejakkan kaki ke Malaysia. Mampukah Asyiqeen berdepan dgn masa silamnya? Mampukah Ivan mendalami agama dan budaya arwah ibunya, yg selama ini dibenci?


Kalaulah kau nampak apa yg aku nampak di sana? Kalaulah kau kenal segala yg aku cintai? Aku takkan tinggalkan kau. Aku akan menunggu kau seperti yg kau mahu. Tapi, kau terlalu mengikut telunjuk nafsu, tunduk pada kemahuan manusia yang tak pernah ada batasan. ~ Asyiqeen


"Aku akan berubah utk kau. Kalau kau nak aku fahami budaya kau, aku akan cuba faham. Kalau kau nak aku percayakan Islam, aku akan percaya. Kalau kau nak aku belajar Quran, aku boleh belajar. Kalau kau rasa dgn cara ini kita boleh bersama, aku ikut semua yg kau mahukan." ~ Ivan Obaydin


Cinta pada keamanan. Cinta pada penyatuan. Cinta sesama manusia. Cinta itu telah lama hidup dalam diri kami. Sebelum kami belajar tentang kewujudan bangsa dan perbezaan warna kulit, kami mengenal antara satu sama lain sbg manusia yg mempunyai sepasang mata, hidung dan mulut. Kami satu biarpun beribu. ~ Ah fong


------
BUKAN SALAHKU suatu eksperimentasi tentang dua persoalan yg selalu bermain di fikiran saya, agama dan adat resam. Saya cuba mewujudkan watak utama yg dahagakan ilmu dan iman, terjerat di antara dunia timur dan barat. Menzahirkan watak manusia yg hidupnya kosong tanpa pegangan dan cara watak itu mengisi kekosongannya sesuatu yg saya rasa mencabar.
~Liza Nur~

Review 211: 19 Hari Sesat di Gunung Tahan by Nur Umaisarah Sameaun



19 Hari Sesat Di Gunung Tahan
Pengalaman: Nur Umaisarah Sameaun
RM16.50
Sabah/Sarawak: RM19.50
isbn: 9789675234415
165 mukasurat


Kalau org sesat dalam hutan mesti bunian dan jin dipersalahkan. Curiosity membuat aku nak sangat baca buku ni. Nak sangat tahu apa yg dilalui Umai sepanjang 19 hari dia sesat di dalam hutan. Semasa tempoh kehilangannya, macam2 cerita spekulasi yg kita dengar malah memang ramai yg tidak menyangka seorg gadis boleh survive dalam tempoh itu dalam hutan tebal.


Kisah kehilangannya memang mendapat liputan meluas dalam media2 kat Malaysia nih. Masa tu memang mcm2 spekulasi lah orang buat. Tak sangka pula dia jumpa jalan keluar dgn sendirinya tanpa bantuan sesiapa. Org cari kat tempat lain, dia tembus kat tempat lain. Tempat jauhhhhhhhhhh dari lokasi dia mula2 dilaporkan hilang.


Kisah ini diceritakan sendiri oleh Umai dan ternyata dia sendiri menyesali keputusan awalnya semasa mula2 mendapati dirinya sesat. Kerana tidak sabar menunggu dia mencari sendiri jalan keluar sehingga menyebabkan dia lebih jauh sesat di dalam hutan tu.


Suasana dalam hutan melalui cara penceritaan Umai, tidak lah menyeramkan. Mungkin hari2 yg meletihkan yg dilaluinya membuat malam berlalu begitu saja. Part yg membuatkan aku meremang seram adalah kisah2 mimpinya. Yg datang 'melawatnya' dan meninggalkan pesan2 adalah wajah2 yg dikenalinya.


Memang siksa perjalanannya, ntah berapa kali tergelincir, terjatuh dari tempat tinggi sehingga luka2 sana sini. Mungkin itulah dugaan dan pengajaran besar dalam hidupnya yg menjadikannya insan yg lebih bijak dan lebih bersyukur. Part dia citer dia lapar tu buat aku sendiri terasa lapar. Dia memang tak jamah makanan langsung. Dia tak pasti nak makan daun apa. Utk keselamatan diri, dia cuma minum air sungai saja. Dan bila lapar sgt, dia cuma mampu membayangkan dirinya sedang menikmati makanan enak.


Part pertemuan semula dgn keluarganya memang menyentuh perasaan, tambah2 perbualan Umai dgn ayahnya.


sure fine whatever
alongside


sinopsis/blurb:


Mungkinkah kita dapat bertahan di dlm kawasan gunung selama 19 hari tanpa makanan dan hanya meneguk air sebagai penghilang lapar dan dahaga? Tentu ramai yg mengakui tidak sanggup malah mengimpikan pun pasti tidak mahu.


Percaya atau tidak Nur Umaisarah Sameaun atau lebih dikenali dgn nama Umai telah berjaya melepasi halangan itu. Berbekalkan semangat yg cukup kuat, beliau yg sesat tatkala mahu menikmati panorama indah pokok bonzai di kawasan berdekatan, meneruskan perjuangan merentas hutan rimba.


Walaupun pelbagai dugaan yg menimpa dlm usaha beliau utk mencari jalan keluar hingga tersasar jauh membuat beliau semakin kental setelah apa yg dilaluinya berjaya diharungi.


Ikutilah realiti 19 Hari Sesat di Gunung Tahan.

---------
"Mak, Umai lapar. Umai nak balik!" Suaraku yg tersekat-sekat akhirnya sarat dgn tangisan yg cuba kutahankan sejak sekian lama. Tembok keegoan dan kedegilanku akhirnya runtuh dgn kemunculan wajah mak dan bapak silih berganti. Akhirnya aku tewas juga dgn perasaanku sendiri. Kelaparan yg semakin memedihkan perutku, tambah menggores hati dan sanubari

..........
"Mustahil manusia boleh hidup tanpa bekalan makanan utk jangka masa yg begitu lama? Perempuan pulak tu? Mesti org bunian sorok kamu ni."


.......
19 hari aku bersabung nyawa menanti bantuan tiba dgn penuh kesengsaraan, tetapi masih ada yg tergamak mempertikaikan apa yg telah aku alami?

Review 210: Biarkan Ia Pergi by Liza Nur


Biarkan Ia Pergi
Penulis : Liza Nur
Terbitan Buku Prima
Cetakan Pertama 2009
Cetakan Kedua 2010
RM19.90
Sabah/Sarawak: Rm22.90
583 mukasurat


"Hapuskan derita yang menghambat bahagiamu..."



Penulis ini mempunyai gaya sentuhan menarik melagukan cerita ini dalam nada berat dan menyentuh perasaan. Pada masa yg sama, Liza Nur juga membuat kita ketawa. Dlm scene sedih kita masih boleh tertawa dgn lagak atau dialog pendokong watak2 dlm novel ini. Watak2 yg mula2 buat aku tergelak masa scene sedih giler adalah Tok Amin ngan Nek Jah. Sweet old couple.


Tunjang utama cerita ini adalah Alissa yg melahirkan anak luarnikah tanpa kerelaannya. Dia amat mengasihi Ameen Zaquan, anaknya.


apa yg menjadi misteri bg Alissa adalah dia sendiri tidak tahu siapakah yg bertanggungjawab meragut maruahnya. Yg pasti peristiwa itu meragut segala kebahagiaannya termasuk disingkir keluarga tersayang. Mgkin sebab terlalu marah kot tu yg bapak dia tak nak dengar penerangan Alissa.


Hanya selepas melahirkan Ameen Zaquan barulah dia seperti melepaskan kemarahan dan dpt menceritakan kisah sebenar tapi tu pun kat jirannya yg awal2 lagi sudah salah sangka dan menyebarkan cerita yg buruk2 tentang dirinya. Aku suka pulak bila Alissa meninggalkan tempat itu dan membiarkan rasa bersalah bersarang dlm diri jiran dan maksu dia tu.


apa yg jadi sebenarnya? Well, citer dia cenggini. Banyak org yg terlibat secara tak sengaja sehingga membawa kepada nasib malang Alissa. Zaquan Zachery berdendam dgn Elina, perempuan yg disangkanya telah menyebabkan abgnya Aqash hampir2 meragut nyawa sendiri. Zaq dan sahabatnya Haris merancang utk memberi pengajaran kpd Elina. Haris mengaturkan supaya Elina diculik dan dihantar ke sebuah hotel utk ditakut2kan oleh Zaq. Malangnya ketika itu Alissa yg ada di situ utk hantar baju Elina spt yg diminta sahabatnya, Fara. Haris ngan Zaq dua2 tak pernah kenal Elina.


Sebelum pergi ke tempat Elina dikurung Zaquan terminum air yg mengandungi pil khayal yg disediakan oleh Badry utk Fara. Bila jumpa 'Elina' (yg sebenarnya Alissa), Zaquan hilang pertimbangan gara2 pengaruh pil khayal dan meragut kehormatan Alisa. Walaupun Zaq dan Haris tu bukanlah lelaki paling baik di dunia dan agak nakal, mereka bukanlah yg jenis yg meniduri wanita sesuka hati. Kedua2 mereka berasa bersalah atas keterlanjuran yg telah berlaku. 'Elina' tidak sedarkan diri sepanjang kejadian tersebut. Haris bertindak mulangkan Alissa di tempat Alissa ditemui. Dia masih menyangka itu Elina.


Setelah pemikiran Zaq semakin stabil, dia nekad menjejak Elina. Tetapi apabila Aqash baik semula dgn elina, dia mendapati Elina sama sekali bukan perempuan yg dia tiduri di hotel tu. Ini membuatkan rasa bersalah Zaq dah Haris semakin menggunung.


Semasa majlis persandingan Fara dan Iz, Zaq ternampak gambar Alissa dan di situlah pencariannya bermula secara serius. Fara jahat la, dia fitnah kata Alissa tu curang. Tanpa berfikir panjang Iz percaya bulat2 cerita Fara dan menerima Fara sbg pengganti Alissa. Di situlah rahsia sebenar tersingkap dan Fara diceraikan di atas pelamin yg indah. Ni lg satu perkara yg membuat aku tertarik dgn cerita ini. aku rasa puas hati dgn 'balasan' segera yg diterima org yg aku tak suka dlm citer ni, hehe. Penulis tidak melengah2kan isu dan menyelesaikan benda2 mcm ni as the story goes. Tak perlu simpan sampai ujung2 utk huraikan semuanya.


ok sambung balik citer... Sejak itu gambar Alissa menjadi peneman hidup Zaq. Dia menjejak ibu bapa Alissa di kmpung. Walaupun berdarah2 diblasah bapak Alissa, dia tetap berkunjung ke teratak tua itu bertanya khabar dan menjaga kebajikan ibu bapa Alissa. Dia berusaha mengenali masa silam Alissa di teratak itu dan jatuh cinta tanpa pernah betul2 berjumpa dgn Alissa.


Selepas 5 tahun, penantiannya bakal berakhir... jeng jeng jeng.... di sinilah kisahnya benar2 bermula. Tapi saingan utk Zaq ada. Badry dgn Iz masih syok kat Alissa walaupun tahu status Alissa. Zaq takkan melepaskan peluang itu begitu saja. Dah lama dia simpan hati dan perasaannya utk Alissa. Lgpun dia juga jatuh cinta pandang pertama dgn anak lelakinya Ameer Zaquan.


Banyak la nama dalam cerita ni. Watak yg muncul sekali saja pun dicerita abis nama penuh bini dan anak2nya. Dan nama2 tu kadang2 mcm terlalu moden.


Aqash dipamerkan sbg watak lelaki yg waras dan bertimbang rasa, tapi kenapa dia boleh amik decision utk nak cuba bunuh diri sdgkan dia beragama Islam, melainkan kalau dia pun tak berapa nak betul macam mak dia.


Penceritaan di hujung2 rasa macam lebih laju, mgkin sbb nak abiskan kisah ini tapi apa2pun, LOVE THE ENDING! ;)


sure fine whatever
rinn






blurb/sinopsis belakang buku:


"...Saya pernah jumpa tapi saya tak pernah nampak dan tak pernah kenal siapa gerangannya atau dari mana datangnya dan mengapa dia hukum saya sebegitu rupa. Smpai sekrg saya hidup dgn tanda tanya." - Alissa


Cinta hanya kiasan sajak. Cinta hanya pelaris filem. Cinta hanya cerita dongeng dalam novel. Cinta adalah kebodohan manusia yg tidak mahu menerima kenyataan bahawa ia sebenarnya tidak wujud. Hakikatnya cinta hanyalah kekeliruan dalam pemikiran manusia, ketakutan utk hidup sendiri ataupun rembesan hormon tubuh yg melahirkan daya tarikan sementara. - Zaquan Zachery


"Sebelum kau kata 'tidak', aku nak beritahu yg perasaan ini dah lama bersarang dlm hati aku. aku tau kau mungkin tak suka aku. Tapi tiap kali aku pandang mata jernih kau, senyuman manis kau dan gaya percakapan kau yg comel, aku jadi separuh gila. Jadi sebelum aku betul2 mereng, aku tau aku patut berterus terang." - Izani


"Aku cemburu, Lis. Sebab selama ini aku sayangkan kau. Tapi ego nak mengaku. Aku layan kau mcm aku layan teman2 wanita aku yg lain. Padahal tempat kau di hati aku. Sebenarnya kau lebih dari mereka, Lis. Aku sayangkan kau lebih dari semua perempuan yg aku pernah jumpa sebelum ini. Walaupun dah terlambat, aku tetap nak beritahu kau. aku sayangkan kan. dan kalau Zaq tak layan kau dgn baik, aku sumpah akan rampas kau dari dia semula." - Badry


-------------

Bygkan seandainya satu episod malang membunuh segala kebahagiaan yg anda miliki dlm skelip mata, melunyaikan sgala mimpi2 indah yg pernah anda cipta kan. Persoalan inilah yg menemukan saya dgn titik permulaan kisah 'Biarlah Ia Pergi'. Saya cuba membygkan betapa rapuhnya titian perjalanan hidup yg harus kita rentasi. saya mahu membawa pembaca meneroka hidup Alissa Othman, gadis yg tidak penah mengenal erti putus asa meski pun hidupnya beronar derita.
~Liza Nur~

Sunday, September 12, 2010

Review 209: Terbanglah Sayang by Aina Emir


Terbanglah Sayang
Penulis: Aina Emir
Terbitan KarnaDya
Cetakan 1 & 2: Tahun 2010
RM23.90
Sabah/Sarawak: RM26.90
568 mukasurat


hmmm jenis novel yg membuat aku terkedu sbb tak sangka penulis akan membawa kita ke satu konklusi yg kita langsung tak jangka di sepanjang pembacaan. Smart! There's a little devil in every soul. And this one is a very very smart one.


Fiya dan Inaz adalah sepupu dan jiran. Diorg ni mempunyai rupa yg hampir sama tapi karakter diorang jauh berbeza. Inaz lebih kepada jenis yg loud dan Fiya lebih kepada jenis yg low profile. Memang Fiya lebih menonjol sbg heroin cerita ini kerana Inaz kelihatan sgt gelojoh dan gedik walaupun dia baik hati.


Pertemuan diorang dan kawan2 dengan Arash dan kawan2 mencetuskan perasaan baru di hati setiap mereka. Inaz memang awai2 dah booking Arash yang menepati citarasanya. Dia nak pasangan yang badan berketul dan hensem. Arash bagaikan bonus terbaik utk nya dah la hensem, muscular, pilot jet TUDM pulak tu.


Fiya kelihatan selesa dgn Faris walaupun sebenarnya dia sendiri ragu2 menerima lamaran Faris. Inaz memang awai2 reject Faris dan tak setuju Fiya kawin dgn Faris. Dia berjaya menggagalkan perkahwinan Fiya di saat2 akhir. Dan tanpa diketahuinya yg sebenarnya dia telah didorong berbuat begitu. Tapi Inaz tak pernah tahu bagaimana dan siapa.


Arash yg mula berbaik dgn Inaz kelihatan lebih tertarik pada Fiya. Ketika mengetahui Fiya tak jadi berkahwin sedangkan tarikhnya sgt hampir, Arash pergi menawarkan diri sbg pengganti Faris sbg pengantin.


Mereka jatuh cinta dan bahagia tapi kembalinya Inaz setelah menghilangkan diri (kerana rasa bersalah menggagalkan perkahwinan Fiya) telah menimbulkan rasa menyesal di hati Fiya. Dia menjauhi Arash dan seperti nak bagi chance utk Arash berbaik dgn Inaz. Arash mencari pengganti terbaik utk Inaz yg sudah dilanda depressi. Fiya pulak hidup dgn pelbagai spekulasi yang berlegar dgan sendirinya dlm kepala otak dia. Walaupun dia cuba menjauhi Arash, tapi dia sentiasa mencari semula Arash apabila rindu sudah tidak tertanggung.


Kisah cinta ini turut diselit dgn pencarian Arash. Dia mencari ibu bapa kandungnya setelah mengetahui dia anak angkat. Pencariannya berakhir dgn sesuatu yg amat membahagiakan :)


sure fine whatever
rinn


sinopsis/blurb:


Best Friends Forever (BFF)... merupakan ungkapan yg sering diucapkan 2 org teman baik, juga merupakan sepupu berwajah seiras. Serupa tapi tak sama. Inaz dan Fiya atau Shafinaz dan Lutfiya Zahra, yg sering mendpt gelaran 'kembar'; ke mana-mana shj, mereka selalu berdua. Saling menyayangi, saling menolong dan saling bergantung.


Pun begitu, mereka bagaikan sedang dlm satu pertandingan utk merebut sebuah trofi. Tanpa disedari, perasaan cemburu terbit di sanubari, masing2 berentap utk berada di depan.


Inaz, suka yg rancak dan kecoh, sedang mencari seseorg yg baik budi, menambat hati. Suka kpd yg bertubuh tegap... asal tidka mengingatkan kepada ayahnya. Dia juga sensitif dan pernah berdepan dgn tekanan. Mampukah Inaz mencari apa yg diimpikan?


Fiya pula, seorg yg pintar, suka kepada 'nature', minat aktiviti lasak, sayang kpd haiwan sudah pun mendapat teman dan kini berada di depan. Mungkin kerana itu, Fiya dan Inaz bagaikan sedang bercakaran.


Munawarah dan Melissa, teman baik yg cuba menjadi org tengah, penasihat... mungkin juga pembelot?


Pertemuan Inaz, Fiya, Muna dan Mel... dgn 4 org jejaka di atas gunung lagenda, membawa satu perubahan hidup dan mewujudkan pelbagai persoalan dan teka teki.


Novel ini akan temukan pembaca dgn pelbagai karakter yg berbeza kerjaya, mendekatkan kita dgn wira-wira negara, yg mgkin sebelum ini tak pernah kita kenali. Merasai apa yg dirasai oleh seorg anak angkat yg cuba mencari identiti diri. Siapakah agaknya yg menjadi burung rajawali, penuh perasaan tinggi diri, yg akhirnya terpaksa lakukan transformasi?


Sukarkah utk menerima kekalahan dan payahkah utk meluahkan perasaan? Sama-samalah menyelami dan menghayati kisah suka duka kehidupan mereka yg bergelar insan yg disusun indah dlm novel 'Terbanglah Sayang'

Review 208: Cinta Tak Beralih by Hezzy Azra


Cinta Tak Beralih
Penulis: Hezzy Azra
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
RM18.00
Sabah/Sarawak: RM21.00
484 mukasurat
isbn: 978 983 124 562 0


"Untuk apa utara, selatan, timur dan barat jika kompas cintaku menghala ke arahmu"


Aku tak ingat pulak sama ada aku penah baca tak citer yg heronya jenis berkira atau penulis ni lebih suka merujuk Shaq sebagai lelaki yg 'kalkulatif'. Setiap sen memang dikiranya. Mgkin sikap kalkulatifnya menjadikan dia seorg yg berfikiran waras dan tidak bertindak melulu.


Larra dan Shaq sama2 jatuh cinta tapi timing diorang tak betul kerana mereka bertemu setelah Shaq bertunang dgn gadis pilihan ibunya. Memandangkan masa tu dia tak ada pilihan hati, lagipun usia dia sudah melangkau angka 30, dia berstuju saja dgn pilihan ibunya. Siapa sangka selepas itu barulah dia bertemu dgn gadis yg berjaya mencuri hatinya.


Walaupun dah bertunang, Shaq seperti melengah-lengahkan utk berterus terang dgn Larra sedangkan Larra sudah mula jatuh cinta dgn Shaq. Larra terkilan kerana bukan Shaq sendiri yg bgtau dia tentang perkahwinannya yg bakal menjelang. Larra bertindak menjauhkan diri dari Shaq tapi susah la sbb diorang keja kat area yg sama. Larra tidak mahu menjadi punca keruntuhan rumahtangga Shaq.


Selepas berkahwin, Shaq bersetuju menerima kenaikan pangkat dan ditukarkan ke Miri. Dia cuba menerima dan membahagiakan Balqis tetapi Balqis tu memang tipikal menantu pilihan dlm novel yg perangai ntahapahapa. Kebanyakan mak mentua dlm novel bekenan dgn perempuan2 yg macam nih. Aku pun tak tau kenapa.


Kedinginan Balqis semakin terserlah setelah beberapa bulan diorang berkahwin dan ada sebab tersembunyi mengapa Balqis menerima Shaq. Tanpa disedari, Shaq menjadi mangsa keadaan. Walaupun rumah tangga terumbang ambing, Shaq cuba memperbaiki keadaan tetapi Balqis tak pernah memberi kerja sama dan lebih mementingkan diri sendiri. Kesian pulak kat Shaq.


Aku menghargai cara penulis separate kan Larra dari isu keberantakan hubungan Shaq dgn Balqis. Tiada yg perasan langsung dgn kewujudan Larra di hati Shaq.


Larra ni bersahabat baik dgn Razlan sekeluarga. Kematian isteri Razlan mengeratkan hbungan Larra dgn anak2 Razlan sehingga menimbulkan hajat di hati keluarga Razlan utk menyatukan mereka. Walaupun aku sgt tak suka character Amin, tetapi sikap dia tak merestui hajat Razlan buat aku lega, sbb ada chance la utk Shaq ngan Larra. Bukannya apa, Larra tu setuju terima Razlan sbb yakin tak der sapa2 lagi selepas Shaq berkahwin dgn Balqis. Towards the end tu memang tak bleh la lepas novel ni, memang excited nak tau Larra end up ngan sapa.


sure fine whatever
alongside


sinopsis/blurb


Bila hati asyik diusik rindu, jiwa sering dibelai debaran... perasaan apa lagi yg sedang dilanda gelora kalau bukan cinta? Larra Kirana bahagia dgn rasa indah yg dimilikinya itu.


Menatap Shaqril yg sering lalu-lalang di hadapan kedai dobinya dari jauh sudah cukup utk merawat kerinduan itu. Berbalas senyum sahaja sudah hebat dia diamuk oleh rasa gemuruh. Tidak sangka hubungan mereka terjalin selepas Shaqril menghantar kemeja utk dicuci.


Detik demi detik memekarkan cinta di hati, sedangkan Shaqril sebenarnya dlm dilema. Kasihnya melimpah utk Larra, walhal dia tunangan Balqis. Jodoh yg diatur keluarga tidak mampu dibanah.


Hari yg dilalui amat menyeksakan. Shaqril berharap sesuatu akan terjadi agar cintanya terhadap Larra tidak berakhir. Moga Larra tidak menyalahkannya andai rahsia tersingkap. Namun dia harus berlaku jujur, tak ingin melukai hati Larra lebih dalam lagi.

Review 207: Kenangan Terindah by Hezzy Azra


Kenangan Terindah
by Hezzy Azra
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
2008
RM19.90

520 mukasurat
isbn: 9789831243954

"Biarlah memori semalam tinggal tersimpan di sudut hati"


Hezzy Azra kembali dengan karya terbaru. Selepas Melodi Kasih memang ramai tertunggu-tunggu buah tangan baru dari penulis ini. Melodi Kasih byk mengumpulkan peminat Hezzy Azra tambah2 yg gemarkan sentuhan penulis jiwang romantis.


SEjujurnya saya lebih sukakan Akmal-Risa dlm novel ini berbanding Zaha-Fariq dalam Melodi kasih. Akmal-Risa bermula sebagai sahabat dan bertukar menjadi kekasih. Kemunculan Akmal pada permulaan cerita tak dianggap penting kerana dibayangi Ridzwan. Sama saja dgn Fariq dalam Melodi Kasih. Kemunculan pertamanya tidak menarik perhatian tetapi penulis bertindak menaikkan watak ini dalam cerita, jadi hero lah. Cinta Ridzwan-Risa rasanya kurang meninggalkan kesan, kerana mungkin sebab phase kisah mereka diceritakan dengan agak laju. Cepat rasanya cinta Wan beralih arah.


Saya suka membaca interaksi Ridzwan-Akmal di hujung cerita. Kegeraman Ridzwan dilakar dengan baik oleh Hezzy melalui kata2 Ridzwan kepada AKmal. Memang geram dengan Wan, macam nak berdiri dan sekeh2 mamat tu. Tak ada scene yg membuatkan saya rasa nak nangis. Cuma mungkin penghujung cerita Wan-Regina sahaja ada la rasa sedih sikit2.


Penulis meletakkan Wan-Regina di mukasurat2 akhir. Bagi yang suka membaca ending sebelum membeli buku, mungkin akan menganggap Wan-Regina adalah watak2 utama. Rasanya pilihan tajuk "kenangan terindah" adalah lebih baik daripada tajuk asalnya "kasih berubah" kerana ia seperti memberi hint kepada pembaca mengenai kisah dlm novel ini dan mungkin mengganggu 'surprise' cerita.


Ridzwan. dia ni baik dan bertanggungjawab tapi gelojoh. semua nak cepat. bila berlaku sesuatu yg tak disangka2 dia akan menyalahkan orang lain. sampai keputusannya mengahwini Regina dan memutuskan pertunangan dengan Risa pun dia menyalahkan Akmal. Ada ka patut? Kesian Akmal. Wan yg sedap2 kawin Akmal yg dipersalahkan kerana meninggalkan Wan semasa dia buat keputusan utk berkahwin dgn Regina. Dia juga menuduh Akmal merancang utk merampas Risa darinya.


Marisa. Seorg gadis yg sangat setia dlm bercinta. Lama masa diambilnya utk melepaskan kenangan bersama Wan. Bersahabat dgn Akmal kerana dia menyenangi gurau senda dgn lelaki itu. Mereka berkongsi suka duka. Dalam suasana bergurau mereka saling cabar mencabar dalam renungan tapi mereka lupa dengan kehebatan renungan dan benarlah kata "dari mana datangnya cinta? dari mata turun ke hati".


Akmal. Wan dan Risa adalah sahabatnya. Dia tak suka Wan memilih Regina dan meninggalkan Risa. Kembalinya dia ke Malaysia merapatkan persahabatannya dgn Risa. Dia mahu meluahkan perasaan tapi ingatan Risa terhadap Wan terlalu kuat sehingga sering terlepas menyebut nama Ridzwan. Dia menguji diri tentang sedalam mana cintanya pada Risa. Rindunya menggunung tak mampu dibendung. Pada masa yg sama dia turut menguji Risa yang resah membilang hari utk bertemu lagi dgn Akmal.


Marisa memutuskan utk meletakkan kesetiaannya pada Akmal. Namun Ridzwan kembali bersama Rayyan yg comel, tanpa Regina di sisi. Ridzwan menagih cinta dan rumah tangganya terumbang ambing. Risa memerlukan kepercayaan Akmal tapi mampukah Akmal membendung cemburu? Sorang hensem macam mat salleh, sorang hensem macam mat korea. Mana satu nak pilih ye?


Errr ada orang tanya kisah EJ (Melodi Kasih) ada terselit kat mana2 tak? hehe... ada plak tanya saya. tanya la penulisnya. ;) Ada peminat EJ nampaknya. Saya pun suka EJ jugak!


sure fine whatever
rinn


Sinopsis belakang buku:


Sanggup berkorban tanda cinta, tetapi Marisa tidak sanggup mempersiakan usia muda untuk berkahwin dengan Ridzwan. Apatah lagi selepas itu terpaksa berpisah demi cita-cita yang ingin digapai Ridzwan di luar negara.


Bukan bermakna cintanya tiada harga. Dia tahu, Ridzwan keliru dalam mengukur sejauh mana cintanya. Mustahil Ridzwan tergamak membiarkan diri berpaut pada yang lain, menabur duri pada cintanya.


Namun, hati lelaki sememangnya sukar dijaga. Kesetiaannya pedih dicalar luka. Kemudian, dugaan membadai lagi. Ayah tercinta pula pergi buat selamanya.Tanggungjawab pada keluarga dan syarikat digalas ketika masih mentah. Kesabarannya berbalas, TUHAN kirim kan seorang insan untuk menghapuskan airmata, merawat lukanya dan berada di sisi... ketika suka atau duka.


Masa berlalu... Ridzwan kembali menagih cinta. Hati Marisa tidak pernah ke liru, cintanya terhadap si dia semakin menebal. Namun, dirahsiakan nama si dia daripada pengetahuan Ridzwan, tidak mahu lelaki itu tersalah anggap.Ketika rahsia tersingkap, dapatkah Ridzwan menerima kenyataan yang dia kenal insan itu?

Review 206: Melodi Kasih by Hezzy Azra


Melodi Kasih
by Hezzy Azra
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd.
RM18.00
470 muka surat


"Bisikan senandung rindumu menemaniku di kala sunyi"


Terdengar juga desas desus di kalangan penggemar novel melayu yang senang dengan kisah yang disulam oleh Hezzy Azra ini. Antara sebab2 mengapa saya mendahulukan utk membaca buku ini. Tentu ramai yang tak nak ketinggalan mendapatkan novel ini di pasaran!


Watak utamanya seorang gadis yang ego setelah dikecewakan seorg lelaki dan lelaki2 yg rapat dgnnya semua tak boleh diharap, menjadikan dia seorang wanita yang berdikari. Semakin banyak pulak watak begini diletakkan sebagai main character dalam novel melayu sekarang ini. Sehingga menjadikan ianya agak stereotype. Namun, tak dapat disangkal watak2 begini yang dicari pembaca2 novel yg taknak watak utama dianggap 'easy'. watak yang dalam 'denial' yg mcm nilah biasanya menjadikan cerita lebih berperisa bila berhadapan dgn lelaki yang betul2 nakkan dia. Fariq adalah watak yg sempurna sbg lelaki biasa dalam dunia ini. hensem, berharta, berbudi bahasa dan sanggup mengejar cinta wanita idamannya. Kemunculannya di awal cerita seolah2 tiada signifikasi tapi pertemuannya dgn Zaha menjadikan dia tumpuan pembaca. Perjalanan kisah Zaha-Fariq memang menarik tetapi predictible hingga ke part 'krisis' pun dapat diagak lah.


Saya lebih tertarik kepada pasangan EJ-Taj, EJ yang penuh kejujuran dan Taj yang penuh putar belit. Saya suka perwatakan EJ yang manja dan kedegilannya bertempat. Mengejutkan juga cara Laila diselit dalam kisah EJ-Taj. ntah kenapa saya mcm tak terfikir lah pulak. Mungkin sbb saya sangka Taj tu mandul kot.. haha. Saya suka the way kisah EJ-Taj dilakarkan dan apa yang sepatutnya berlaku telah dilakarkan dgn baik dan we can see where it will go.


Iman-Huzir, cinta mereka tetap kukuh walau liku2 hidup byk menguji kesabaran mereka.


Ntah mengapa saya kurang tersentuh dgn scene2 sedih sbb saya ni jenis yang look forward to stuff tht can make me rasa sebak bila membaca.. tak der la sampai meraung. hehe.. apa2pun, Melodi Kasih yg dialunkan oleh Hezzy Azra ada nilai komersil. Karya pertama yang tidak menghampakan :) terima kasih Hezzy Azra & alaf21



sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Zahara Inas, Edrina Julia dan Iman Syukriah dilahirkan pada bulan yg sama tetapi menerima takdir yang berbeza-beza. Warna2 cinta mereka jg tidak sejernih titisan embun.


Zahara yg pernah dikecewakan lantas mengunci jendela hati, tidak mahu bayu cinta berhembus lalu meniupkan taufan duka. Baginya hidup ini tetap berputar tanpa insan bernama lelaki. namun sampai bila?


Setiap cinta Edrina tidak pernah kesampaian. Oleh itu dia akur pd percaturan keluarga, menerima Taj sbg suami walau tiada perasaan cinta di jiwa. Malangnya, Taj sisipkan duri hingga tercalar pedih hatinya.


Istana cinta yg Iman bina bersama Huzir memekar bunga2 sayang bersama si cahaya mata. Tetapi ada jua gelora berombak menggoncang badai. Hanya pd cinta yg ikhlas mereka berpaut. Teguhkan cinta itu?


Ah.. sukarnya mengungkapkan kata cinta. tatkala ucapan cinta dilafazkan, bisa bergetar jiwa dan bergelora perasaan. Kalimah sakti ini jika mudah meniti di bibir, mudah juga dipersendakan. Lantas, tegakah insan2 ini berhadapan dgn kemelut cinta masing2? Dlm benci ada sayang. Akan ketemukah kebahagiaan yg didambakan?

Review 205: Nama Aku N by Aina Emir


Nama Aku N by Aina Emir
Terbitan KarnaDya solutions
Tahun 2008
RM17.00
330 mukasurat
isbn: 9789833316724


"Kau bagaikan bintang di langit... Tak berdaya untuk kucapai!"


gaya penceritaan mesra begini mengingatkan aku kepada 'Plain Jane' by Nurul Syahida terbitan buku prima :) Nyata kisah begini menjadikan pembaca akrab dengan watak 'aku'. Aina Emir mampu menyelami jiwa remaja kota yang sedang menginjak dewasa. Bila disebut gadis kota, mesti kita terbayangkan gadis yang serba moden mengharung arus kota, tapi ini adalah sebaliknya. N adalah gadis dari golongan miskin di kota. Perjalanan hidupnya berbeza dgn kebanyakan gadis kota yang lain. Pertemuannya dengan mak tok telah membawa dia ke satu level yang tak pernah disangka akan dikecapinya.


Pertemuan itu juga menemukan dia dgn Aunty Yam yg penyayang serta Abg Z yang mencuit hatinya.


Eric adalah sahabat yang sentiasa bersama2nya dan tidak malu2 mengakui menyayangi N. N serba salah kerana walaupun Eric semakin handsome, hatinya tidak pula tertarik kepada jejaka berdarah campuran itu. Ingatan kpd Abg Z dibawa merentasi garis2 hidupnya, menjauhi Mak Tok dan menjauhi Aunty Yam. Namun pertemuan semula telah ditakdirkan. Taraf hidup N sudah semakin baik berkat usaha dirinya sendiri dan bantuan Eric. Dia nekad utk memajukan keluarga yang serba kekurangan. Usahanya tidak sia-sia.


N bukan saja menarik perhatian Eric & Dr. Z tapi juga salah seorang pensyarahnya yang dlm misi mencari ibu utk anaknya. Kesian N gelabah nak cari 'tunang instant'. hehe.


sure fine whatever
rinn



sinopsis belakang buku:


Nama betulnya Amanina, namun dia lebih senang dipanggil N sahaja. Huruf N selepas M sebelum O dalam alfabet.


N terpaksa mengharungi keperitan hidup di dunia urban lagi kosmopolitan. Dia mencari keseronokan dalam dunia imaginasinya. Dalam dunia itulah, dia menjadi Cinderella. Kedamaian jiwa dirasai ketika terus melepak di stesen-stesen tren, tak kira komuter atau LRT.


N tak pernah menarik perhatian sesiapa jua, kecuali Eric, remaja kacukan berketurunan Cina campur India. Eric yang tampan itu, berwajah mirip jejaka Melayu.


Dalam mencari sesuatu yang indah, perasaan remajanya mula goyah apabila berkenalan pula dengan Zafran yang digelarnya Abang Z.


Sangkanya juga dia sudah pun berjumpa dengan Prince Charming. Tetapi… sesuatu telah berlaku.
N cekalkan semangat dan terus berjuang untuk mencapai cita-citanya. Eric pula, yang kini sudah menjadi rakan baiknya, tak mahu terima N sekadar ‘teman tapi mesra’.


Ikutilah kisah gadis kota ini... novel ala chick lit yg sangat sesuai bagi pembacaan mereka yg suka gaya santai dan brjiwa remaja.

Review 204: Kau Laksana Bulan by Aina Emir

novel ini kembali popular selepas diangkat ke skrin tv sbg drama bersiri baru2 ini. Malah, karnadya bertindak bijak menerbitkan semula karya ini dgn kulit buku edisi terhad yg memaparkan ayu raudah. :)


Terbitan KarnaDya Solutions
Kau laksana bulan by Aina Emir
RM19.90
530 muka surat


"Aku tidak melihat cintamu dengan sepasang mataku... Aku menyuluhnya dengan mata hatiku"


Eh tak sangka saya dah baca hampir semua buku2 Aina Emir, kecuali Semalam Kubermimpi. Masa dengan alaf, semua tajuk bukunya mula dengan 'se' sesuci seharum setulus. Karya pertamanya dengan KarnaDya, Aura cinta, bagi saya kurang menyengat.. well Kau Laksana Bulan (KLB) cure rasa tak puas hati saya masa baca Aura Cinta dulu. KLB adalah sesuatu yg baru dari hasil tangan Aina Emir kerana menyelitkan unsur suspen thriller yg baik. Dia bijak memilih latar belakang character utama, iaitu seorang penulis bernama Adrianna yg merupakan penulis novel thriller/romantik. Bagi saya Adrianna ni seorang manipulator. Dia
impikan seorang kekasih yang handsome macam Syafik dan yang romantis macam Razif. Tapi Firas yg muncul tidak memiliki kedua-duanya tapi ada sesuatu yg memikat Adrianna. Takdir menemukan mereka dan terlalu byk kebetulan antara mereka spt nama character dan kerjaya watak utama utk novel terbaru Adrianna adalah sama dengan Firas.



Aina Emir byk berkongsi pengalaman menaiki perkhidmatan rel di malaysia spt LRT, Komuter dan ERL dalam buku ini.


berbalik kepada isu Adrianna sbg manipulator. Dia terpikat dgn Syafik sbb dia hensem. Dia terpikat dgn Razif sbb Razif hensem dan pandai berpuisi dan bermain dgn kata2. Syafik dan dia terpisah bila sambung belajar. Razif meninggal dunia.. membawa pertemuan dgn Firas, seseorang yg tidak memenuhi character idamannya tetapi Firas mempunyai senyuman menarik dan peribadi yang baik. Adrianna menggunakan Firas utk mencari maklumat bagi menyiapkan novel terbarunya. Firas kecewa bila tahu dia dipergunakan. apabila kehilangan Firas baru Adrianna tahu dia kasihkan Firas, semasa itu dia mempergunakan Eizlan utk
mengubat hatinya.


macam mana la Adrianna ni. Bila dia dan Firas kembali berbaik, Adrianna bertindak bijak dengan menceritakan semua sejarah silamnya dgn syafik, Razif dan Eizlan. Firas menerima dengan senang hati kerana Adrianna tidak lagi berahsia dgnnya tapi bila Razif yg disangka mati muncul kembali, Adrianna tersilap langkah kerana tak berterus terang dengan Firas meragut kepercayaan firas buat kali kedua.


Yg thrillernya adalah watak Eizlan yg mula obsess dengan dengan Adrianna. Dia jadi peminat fanatik yang ada masalah mental. Adrianna diburu seperti watak-watak utama dalam novelnya... watak Eizlan memang misteri dan memang tak sangka langsung siapa Eizlan sebenarnya.. kena baca la kalau nak tau.


Syafik seorang lelaki yg tidak berpendirian, byk mengikut telunjuk ibunya yg mementingkan status. syafik hampir2 bertunang dgn Adrianna tapi ibu syafik tak suka sbb Adrianna ni tak der kerja tetap, hanya seorang penulis novel. tapi biler novel2 nya meletup di pasaran dan mendapat liputan media, barula terhegeh hegeh nak masuk meminang tambah2 biler tengok Adrianna membesarkan lagi rumah kediaman keluarganya


sure fine whatever
Rinn


Terbitan KarnaDya Solutions
Sinopsis belakang buku:


Selepas SESUCI CINTA, SEHARUM KASIH, SETULUS JANJI, AURA CINTA dan SEMALAM KUBERMIMPI, AINA EMIR kembali lagi dengan sebuah novel romantis yang tentunya mempunyai kelainan daripada novel-novelnya sebelum ini.



Kau Laksana Bulan akan membawa anda bersama-sama Adrianna mengembara ke dunia karya dan alam cintanya!


Dunia penulisan yang diterokai, merenyahkan perjalanan hidupnya. Terlalu banyak 'kejadian' yang membebankan semangat untuk teruskan kerjaya.


Pun begitu, dunia percintaannya tidak mudah seperti diharapkan. Ibunya mahu melihat Adrianna berkahwin cepat, namun harapan dan impian tidak pernah terjadi seperti yang direncanakan. Walaupun sudah ada kriteria yang disusun rapi dalam hal memilih calon, malang baginya kerana sering terperangkap dalam bayangan yang dicpta.


Syafik merupakan cinta pertama, namun terputus buat seketika. Kini lelaki itu kembali mengetuk pintu hatinya. Sementara Razif pula, cinta kedua yang meninggalkan kesan perit dan sakit hinggakan hidupnya terumbang ambik, kecewa, seterusnya menutup ruang-ruang di hati untuk bercinta lagi. Firas, pemuda yang berbeza karakter daripada kriteria yang ada. dalam begitu, lelaki ini mampu mengganggu konsentrasinya. Akhir sekali, masih ada Eizlan yang muncul secara misteri dan kini mula menghantui hidupnya!


"Kau laksana bulan yang menyinari hidupku... dan akulah punggukmu yang sanggup menanti sang bulan tersenyum di langit."


Kau Laksana Bulan pastinya merupakan novel yang mendebarkan dan akan membuat anda mahu terus membaca untuk mencari jawapan kepada teka-teki dalam perjalanan cerita!

Review 203: Aura Cinta by Aina Emir


Terbitan KarnaDya Solutions
Aura Cinta by Aina Emir
RM19.90
568 mukasurat


"Akan kuhitung setiamu, akan kuhitung janjimu..."


err gambar rumah kat kulit buku tu rumah Cikgu Sally ke? Teringat pulak sama Abe dan Amek di kg kuala boh sana, apa khabar agaknya adik2 keluarga angkat saya di sana.. last sekali berkirim berita pon masa hantar kad raya tahun lepas. ntah bila la nak sampai sana lagi. Dengar-dengarnya rumah2 orang asli di kg kuala boh dah diganti dengan rumah2 jenis PPRT. *sighs* melalut lah pulak.


kisah cinta gadis rimba dengan jejaka kota ni memang first time la saya baca, almaklumla baru jer masuk bulan keempat menanam minat membaca nih. Tinggi jugak harapan bila baca buku sebab sebelum ni memang dah baca citer2 by Aina Emir dan chemistry characters dlm citer2 tulisannya memang agak kuat. tapi dalam citer ni i didn't feel the chemistry between the main characters Azraai dgn Aisya Hanan terutamanya semasa awal cerita. aura tak sampai la pulak :)
hinggalah ke pertengahan buku, selepas terburai kisah pertunangan Azraai, sehingga Aisya ke Belgium, kembali semula ke malaysia masa tu baru penulis berjaya menimbulkan chemistry tu. Anyway it's a love story di ceruk dunia yg jarang kita ambil tahu and it is a good approach. before this Aina Emir byk juga menggunakan bahasa2 asing dlm penulisannya spt Arab, Itali dan french, dlm buku Aina Emir ada menyelitkan bahasa org asli semai dan jugak sajak2 dari Salmiah Ismail.


Citer ni tentang Azraai, tugasan kerja membawanya ke perkampungan orang asli Kampung Merah, membawa pertemuannya dgn 2 beranak yg cantik jelita, Cikgu Sally dan Aisya Hanan. Hatinya terpaut pada Aisya Hanan yang misteri dan gila-gila. Dia lupa pada Nurbaiti yg setia menantinya, tapi dia tau Aisya Hanan bukan calon isteri yang ideal spt Nurbaiti tapi Aisya menarik di matanya.


Cerita menjadi menarik bila mendapati Aisya rupa2nya adik tiri kpd Khairul, adik ipar Azraai. Azraai bijak menggunakan peluang utk membantu Aisya dan mdpt kepercayaannya. Apabila Aisya tidak memberikan kepastian Azraai menerima desakan ibunya utk bertunang dgn Nurbaiti yang sentiasa tenang dan menurut kata. Baginya Nurbaiti tidak mencabar ego lelakinya. Hidupnya akan menjadi terlalu biasa, dia inginkan cabaran dan kelainan dlm kehidupan hariannya.


Azraai dan Aisya sudah pandai merindu dan sering berjumpa bila tiba2 Cikgu Sally seperti melarikan diri ke kota. Azraai menemukan Aisya dgn bapa kandungnya yg disangka mati dan mengukuhkan lagi kepercayaan dan cinta Aisya pada Azraai. Khairul tak suka Azraai menduakan Baiti terutamanya dgn adik kandungnya. Aisya akhirnya tahu Azraai dah bertunang. Dia ke Belgium utk mempromosikan lukisan2nya, di sana dia cuba mengalihkan cintanya pada Serhan Aydin tetapi tak berjaya.


Azraai tetap meminta dia meluahkan perasaan cinta sedangkan hari perkahwinannya yg ditunda-tunda semakin hampir.


sure fine whatever
Rinn


Terbitan karnaDya Solutions


Sinopsis belakang buku:


Penglipur lara moden. Itulah Aina Emir, penulis matang berjiwa muda. Ramai yang melabelkan penulis ini sebagai "The Queen of Romance." Aina Emir adalah novelis kepada novel-novel bestseller... Sesuci Cinta, Seharum Kasih dan Setulus Janji.


Aura Cinta semestinya akan membawa anda mengembara ke alam keasmaraan yang lebih mencabar, penuh misteri, ada debaran... dari muka surat pertama, hingga ke penghabisan!


AURA CINTA menemukan anda kepada Azraai, lelaki Melayu yang bertubuh tegap lagi tinggi orangnya. Perjalanan hidupnya mula goyah bila pertama kali bersua dgn sesuatu yang dianggap aneh lagi pelik. Mengapa tiba-tiba saja dirinya teruja??


Aisya Hanan dan Cikgu Sally... mencabar jiwanya yang selama ini dirasakan aman dan tenteram. Dalam kekeliruan, Azraai tidak mampu untuk menepis kasih sayang Nurbaiti, gadis cantik lagi bijak, yang bukan hanya merupakan pilihan ibu, tapi gadis ini juga sudah lama taat menantinya. Di manakah letaknya nilai kasih seorang gadis matang, berjiwa murni, sopan santun dan berakhlak tinggi?? Bukankah dia mempunyai pakej yang lengkap sebagai seorang calon isteri?


Siapa pula Khairul, Anjang Sadang, Serhan Aydin dan Irfan? Bukan mudah untuk memilih. Tidak juga mudah untuk mengembara ke alam realiti yang penuh fantasi dan ilusi. Anda akan dibawa ke kawasan perkampungan orang asli di daerah Kuala Lipis, Pahang, satu kawasan tropika yang meninggalkan terlalu banyak teka teki untuk Azraai. Panoramanya cukup indah namun tetap berbeda dari yang biasa. Anda juga akan ke Lembah Kelang dan Negara Belgium dalam novel ini. sama-samalah bertemu dengan karekter-karekter yang semestinya akan membuat anda berkhayal, sambil menimba ilmu yang padat dibekalkan penulis.

Review 202: Satu Penantian by Aina Emir, Bikash & Mimie Afinie


Satu Penantian (Kumpulan Cerita Menarik)
by Aina Emir, Bikash Nur Idris, Mimie Afinie
Terbitan KarnaDya Solutions 2008
RM17.00
380 mukasurat


Ekcili ni kali kdua baca nopen yg terkandung dlm buku ni. Sebelum ni tak sempat nak review. Sebab utama beli nopen ni adalah kerana tercetaknya nama 'bikash' di cover buku ni. hehe.. agaknya kalau bikash tulis novel tajuk "itik yang baik" pun saya akan beli! hehe.


Bagi yang suka cerita pendek dan menarik, cepat dibaca sesuailah memiliki nopen yang sebegini. Nopen ini mengumpulkan penulis2 yang ternama dan sudah mempunyai Novel2 box office yg mendapat sambutan. Alamak, macam teringin lah pulak nak baca novel pendek baru dari Oshun Muhamad :) Ekcili citer Bikash pun ada unsur-unsur komedi mencuit hati jugak especially dalam "Dalam Hati Ada Cinta" :)


5 kisah yang dilayarkan dalam Nopen ini adalah NKVE-Di Sebalik Tragedi, Dalam Hati Ada Cinta, Dogma 2 Hati oleh bikash nur idris, Satu Penantian by Aina Emir dan Buat Hati-hati yang Pernah Kulukai by Mimie Afinie.


1. NKVE - Di Sebalik Tragedi
bagi saya ini adalah genre baru utk Bikash kerana kisah2nya sebelum ni banyak menekan cinta sepasang kekasih. NKVE-DST ini lebih kepada kemanusiaan dan kasih sayang sejagat. Kisah ini membuka kisah di sebalik kisah. Kita mungkin pernah baca mengenai tragedi ini di dada2 akhbar tapi Bikash membuka kisah Abdul yang tersembunyi di sebalik tragedi ini.


2. Satu Penantian - Aina Emir
Ha! ni kisah kawin paksa. Satu2nya anak lelaki Zaharah yang berada di luar negara enggan pulang melainkan kalau ibunya menunaikan kehendaknya mahu berkahwin dgn wanita yang telah ditetapkan ciri2 yang dimahukannya, kalau tidak, Aidan enggan pulang ke tanah air sampai bila2 dan berkahwin dengan gadis Montreal. Zaharah terpaksa keluar masuk kampung mencari janda muda yg mempunyai anak sekurang-kurangnya seorang dan hidup dalam kemiskinan utk dijadikan menantu seperti yang dikehendaki Aidan.


Ameera, selain dari cantik, tinggi lampai, cerah kulitnya, dia amat menepati ciri2 yang Aidan mahukan... Demi keluarga tercinta dan anak tersayang, Ameera menerima pinangan ibu Aidan dan berdebar menunggu takdir yang mendatang.


3. Dalam Hati Ada Cinta - Bikash Nur Idris
part pengepit kuku, novel dan payung dalam beg yang besar tu reminds me of myself. aku pun kalau dtg opis bawak benda2 tu dlm beg. balik kg pun bawak. jalan2, ronda2 pun bawak. haha. Aku rasa macam penah pegi jer Apple Printing tu.. Ni kisah cinta alunan Bikash yang saya sudah biasa. Memang tak jemu dibaca dan sentiasa mengundang senyuman. :)


Qismina adalah gadis lepasan spm yg bekerja sementara di kedai percetakan. Jodoh kakak2nya semuanya berpunca dari ibunya secara sengaja atau tidak sengaja.. bukannya ibu nya ni jenis rekemen orang, tapi apa saja yang anak2 buat utk ibunya sentiasa menyebabkan mereka terserempak dengan jejaka yang menjadi jodoh mereka.. seperti sumpahan manis.


Disebabkan ibunya jugalah tetiba jer Qis termasuk ke dalam kereta seorang jejaka yang langsung tidak dikenalinya. Kereta sejibik sejibon macam keta Kak Juhara yang sepatutnya membawa dia ke tempat kerja. Pertemuan itu tanpa sedar mengikat hati mereka. Namun Qis seperti kecewa apabila menerima kad jemputan perkahwinan dari 'abg keta proton'. Tibalah giliran ibu Qis memainkan peranan terbaiknya utk menyatukan dua hati yang saling menyinta ;)


4. Buat Hati-Hati Yang Pernah Kulukai - Mimie Afinie
Tajuk yang menggambarkan penyesalan hati seorg perempuan. Leya bukanlah seorg perempuan yang jahat atau nakal. Dia gadis biasa yang menerima cinta yang datang dlm hidupnya. Syam sgt menyintainya dan merupakan kekasihnya sejak zaman sekolah lagi. Dunia pekerja membawa dia jauh dari Syam dan mengenalkan dia kepada Khai yang romantis dan penyayang. Dia tidak mahu menduakan cintanya. Hubungan dgn Syam diputuskan.


Ariff, bos Leya sudah lama menaruh hati kepadanya. Dia sering cuba menyakitkan hati Leya apabila terserempak Leya bermesra dgn Khai. Kata2 Ariff menyakitkan hati menyebabkan Leya membenci bos barunya itu. Kemesraan Khai mula melampaui batas mebuatkan Leya lemas dan terkenangkan Syam yang jauh lebih baik dari Khai. Hubungan dgn Khai ditamatkan. Ariff terus masuk line dan cuba memenangi hati Leya.


Pertunangan Syam membuatkan Leya kecewa, hilang sudah peluangnya utk kembali pada Syam. Leya sah2 tak nak kat Arif tapi Ariff seperti memaksa dan mungkin rasa kecewa dgn pertunangan Syam membuat Leya setuju utk memberi peluang kpd Ariff, tapi tu la, Ariff tu bukannya jenis cemburu tanda sayg, ni jenis cemburu buta dan kata2 yg menyakitkan hati selalu dilemparkan kepada Leya. Tindakan Ariff transfer sahabat baik Leya, Zain, jauh dari Leya menyebabkan Leya nekad utk berhenti kerja dan meninggalkan Ariff.


Dia pulang ke kg dgn kekecewaan berganda apb mengetahui majlis perkahwinan Syam semakin hampir. Membuatkan dia sedar bagaimana rasa bila dikecewakan, dia dpt merasakan kesakitan jiwa yg dialami Syam, Khai dan Ariff. Dia terlalu kecewa sampai tak nak tengok langsung foto tunangan Syam. Kalau lah dia tengok tentu dia tak sesedih itu :)


5. Dogma 2 Hati - Bikash Nur Idris
Perkara pertama yang saya buat biler nak baca tajuk ni adalah search maksud 'dogma'. Tak paham langsung apa maksud perkataan tu. So translation yang paling mudah utk perkataan ini adalah 'kepercayaan'.


Berbeza dgn Dalam Hati Ada Cinta, kisah ini juga ada daya tarikannya dan membuatkan pembaca menitiskan air mata. Sebuah akademi mengumpul pelajar2 dari golongan 'somebody/someone' dan golongan 'no one' yang biasanya dpt masuk ke akademi itu atas sokongan seorang someone. di kolej tu golongan some dan no tidak bertegur sapa dan bercampur gaul. Sirhan sedar keadaan dirinya dan menggunakan masa belajar sepenuhnya utk menjayakan diri. Cinta Mimya tidak dihiraukan tapi sinar mata Saraya, seorg some, sering menarik perhatiannya.


Puduraya menemukan mereka dan di kampung Sirhan mereka saling mengenali. Sirhan menyedarkan Saraya tentang kesungguhan ibu bapanya bekerja adalah demi kepentingan masa depannya dan bukan niat mereka utk membelakangi Saraya. Saraya mula berfikiran positif tentang keluarganya. Keluarga Sirhan mula disayanginya.


Kembalinya mereka ke akademi membuatkan Saraya resah. dia cuba mencari peluang mendekati Sirhan tetapi Sirhan memintanya menjauhkan diri. Saraya benar2 menjauhkan diri. Dia menghilangkan diri dari akademi kerana menghormati prinsip Sirhan.


5 tahun kemudian Sirhan terpaksa pulang ke kampung. Ada org datang merisik!


sure fine whatever
rinn



Sinopsis belakang buku:


Satu Penantian memuatkan lima kisah menarik daripada penulis-penulis kreatif tanah air yang berpengalaman. Ada kisah yang dipaparkan mengandungi plot2 yg menyayat hati, ada yg lucu & ada yg lebih serius. Namun, semuanya menghiburkan dan menyentuh perasaan.


NKVE - Di Sebalik Tragedi
Satu Penantian
Dalam Hati Ada Cinta
Buat Hati-hati Yang Pernah Kulukai
Dogma Dua Hati


Satu Penantian (berbentuk novel pendek atau NOPEN) mampu menjadi teman anda ketika sedang bersantai dgn ahli keluarga atau sedang dlm perjalanan menuju ke destinasi anda!

Review 201: Hanya Kita Berdua by Aina Emir


Hanya Kita Berdua by Aina Emir
Terbitan KarnaDya solutions
2008
RM19.90
540 mukasurat
ISBN 978-983-3316-38-0


"Demi cintaku
ke mana pun kau kan kubawa
ke hujung dunia ke bintang kejora"


Saya agak lambat memulakan bacaan buku ni sebab Yam tercerita sebahagian kisah ini. So saya tangguhkan hasrat membaca novel ini sampai la saya dah tak berapa ingat apa yg Yam dah citer :) Masa mula baca memang tak ingat langsung tapi biler smpai part tengah tu saya dah mula teringat, ataupun mungkin dah boleh meneka siapakah yg end up dgn Najla.


Kisah ini mengingatkan saya kepada Haris-Hani-Naim dalam Suara Hati (Anis Ayuni).


Isu kekeluargaan dlm kisah ini agak heavy dan memang berjaya membuat saya rasa tak sabar nak tahu apa rahsia tentang Najmi yg disembunyikan oleh Adil. Konflik ini menambahkan background cerita agar isu Adil-Najla-Danni tidak berlegar-legar di situ sahaja. Sentuhan penulisan romantis Aina Emir masih kuat seperti dulu ;)


Najla sudah mengenali Adil sejak berusia 10 tahun. Meningkat remaja, perasaan mereka bertukar kepada cinta tapi cinta antara 2 darjat ini mendapat tentangan hebat dari keluarga Najla. Tetapi Tok Mat Kaya tak pernah membantah kehendak Najla. Ini membuatkan Najla kuat mempertahankan cintanya pada Adil. Tetapi satu peristiwa telah menyebabkan Adil hilang dari hidupnya. Najla mahukan penjelasan, lebih 10 tahun dia menunggu tetapi Adil tidak kembali. Danni yg seiras Adil menyentuh perasaan Najla. Saat dia bersedia menerima Danni, Adil muncul semula. Dilema kasih bermula... Kehadiran anak angkat Adil bernama Najmi membuat Najla tertanya tanya kerana anak kecil itu seiras wajahnya dan mempunyai singkatan nama yg sama sepertinya 'NAJ'. Ada rahsia besar yg disembunyikan Adil sehingga tiba Tok mat kaya membuat keputusan utk memperisterikan ibu Adil. Najla semakin keliru dan ingin tahu...


sure fine whatever
Rinn



Sinopsis belakang buku:


Dlm novel Hanya kita Berdua, Aina Emir membawa anda ke sebuah pekan kecil di persisiran pantai negeri Perak, Pantai Remis yg terletak tidak jauh dari pekan Bruas, Taiping dan Lumut. Di pekan kecil itu, anda akan berkenalan dgn seisi keluarga Tok mat Kaya.


Pembaca akan bertemu dgn Najla Haifa, gadis ayu mirip anak Jepun yg tinggal di situ bersama keluarga besarnya. Sejak kecil lagi, Najla terpaksa menempuhi pelbagai dugaan hidup terutama sekali yg melibatkan kerenah abg-abgnya yg sombong lagi tidak beradab itu.


Pantai Remis telah menemukan Najla dgn Adil, anak Mariam dan Zamani cucu kepada Tok Awi yg bukan hanya miskin tetapi nasibnya seringkali dirundung malang. Walaupun begitu, dari mata hati gadis yg baik itu. Adil dilihat sebagai remaja yg istimewa dan berjaya memikat hati mudanya.


Malangnya, satu peristiwa telah berlaku dan memisahkan pasangan yg sedang hangat bercinta itu. Perpisahan itu telah merobekkan perasaan dan melukakan hati Najla.


Pertemuan dgn Danni, seorg lelaki romantis lagi penyayang dan berkarisma telah berjaya melembutkan perasaan yg terbuku di hati Najla Haifa. Kehadiran Danni, jejaka macho Melaka-Singapura itu telah menceriakan dn mewarnai hari2nya semula.


Berjayakah Danni dlm usahanya utk memikat hati gadis yg pernah gundah gulana itu dan tercapaikah keinginannya utk menjadikan Najla sbg isteri yg didam2kannya? Apakah pula rahsia yg sekian lama berselindung dan telah mencemarkan nama keluarga Tok mat Kaya itu?


Sebuah novel berunsur kekeluargaan sarat dgn pertelingkahan dan dendam yg berpanjangan malah turut menyentuh naluri hati seorang wanita yg terpaksa mengharungi rentetan suka duka kehidupan. Ini diperkuatkan lagi dgn watak2 romantis dan humor di samping jln cerita yg penuh dgn persoalan. Yg pasti, anda akan terus membaca utk mengetahui kesudahan kisah yg menarik ini!


Sinopsis di website KarnaDya:


HANYA KITA BERDUA oleh Aina Emir



Hanya Kita Berdua akan membawa anda ke sebuah pekan kecil di persisiran pantai negeri Perak. Di sana anda akan temui Najla Haifa dan keluarganya yang kaya. Anda juga akan temui Adil, remaja yang tidak setaraf dengan Najla. Malangnya, satu peristiwa telah berlaku dan memisahkan mereka berdua.


Pertemuan dengan Danni seorang lelaki romantis lagi penyayang telah mengubah hidupnya. Berjayakah Danni untuk menjadikan Najla isterinya dan apakah pula rahsia yang sekian lama terselindung dan mencemarkan nama keluarga gadis itu?


Sebuah novel berunsur kekeluargaan, sarat dengan pertelingkahan dan dendam berpanjangan, namun mempunyai plot cerita yang romantis, terselit unsur humor dan penuh dengan persoalan.

Saturday, September 11, 2010

Review 200: Biarlah Kusendiri


Biarlah Kusendiri by Bikash Nur Idris, Dewi Sukma, Izza Aripin, Mimie Afinie, Oshun Muhamad, Tanne Hadihaz
Terbitan KarnaDya Solutions
(Kumpulan Cerita-Cerita Menarik)
RM16.00
315 mukasurat.


Rasanya kali kedua saya beli citer pendek dlm bentuk kompilasi, selepas Buatmu Kekasih karya Aisya Sofea. Sebab utama saya beli buku ni tentula nama Bikash Nur Idris yang tertera di cover buku ini. Siap order lagi dgn pakcik kedai buku kat Puduraya. hehe. Dapat jer buku ni saya terus selak ke muka surat 211 utk membaca NOPEN karangan Bikash Nur Idris yg bertajuk "Aku Cinta Padamu". Memang dah lama rindu dgn karya baru Bikash. Bikash never fail to create a jiwang mode between the main characters. Adam menggunakan pendekatan yang sama dgn Akif Zamani (dlm Kau Sayangku) untuk memerangkap Jan agar meluahkan perasaannya.
Adam: "Mmm... isteri Adam tak boleh kerja tau."
Jan: "Tapi Jan nak ker..."


Serba sedikit kisah "Aku Cinta Padamu" Jan dan Adam sudah lama bersahabat dan mereka kekal sbg sahabat pena (jan di KL Adam di Penang) walaupun sudah 11 tahun berlalu. Jan sudah lama cintakan Adam tetapi setelah Adam memperkenalkannya kepada Izani yang cantik jelita, Jan kecewa dan tidak menggantungkan harapan kepada Adam tambah2 Izani pernah warning dia yang Izani adalah kekasih kawan baiknya. Izani menganggap Jan tidak padan dgn Adam. Warkah terbaru dari Adam mengajaknya keluar bersama, Jan siap angkut dua lagi rakan serumahnya sbg teman. Izani mulanya seperti memarahi Adam tetapi kemudian mcm menggalakkan Adam mendekati Jan pulak, tambah2 masa tu Ash tengah mengayat Jan yg dah serba salah. Adam akhirnya dtg kpd Jan dgn cinta dan Jan takkan mengelak. *sengih*


SEbenarnya lepas baca "Aku Cinta Padamu" saya terus tutup buku tu dan sambung pembacaan buku yg sedang saya baca, sehinggalah minggu lepas saya berkursus 4 hari di KL dan saya travel daily dgn ERL dan teksi. saya jadikan buku ini teman perjalanan saya dan berjaya menghabiskannya.


Tajuk "Biarlah Ku Sendiri" itu diambil dari NOPEN karangan Mimie Afinie yang mengisahkan Suria yang sering gagal bercinta. PErtunangannya sentiasa putus di tengha jalan apabila dia membuka kisah sejarah hitam hidupnya kpd lelaki yang berkenan memperisterikannya. Semua yang berlalu pergi kecuali Nasri, tapi ada takdir yang lebih besar yang menyelubungi Nasri.


NOPEN kedua bertajuk Merajuk. Tajuknya macam biasa saja tapi saya rasa teknik penceritaan Oshun Muhamad agak menarik. Nurin menyingkap rahsia keluarganya kpd suami tercinta melalui helaian2 album yang diselaknya. Description gambar yg dilihat diselang seli dengan flashback Nurin mengenai kisah hidup silamnya yg penuh kesedihan disiksa keluarga sendiri semata-mata kerana harta.


NOPEN ketiga bertajuk Cinta Terakhir by Izza Aripin. Cinta yang berbunga mekar di zaman persekolahan, tetapi akibat fitnah dan perangkap Shah Firdaus dan Kay Azlinda saling membenci. 10 tahun kemudian kebenaran terbongkar membuatkan Shah Firdaus mencari kay Azlinda dan mahu menyambung kasih. Kay Azlinda menyesal kerana Shah Firdaus tidak percaya kpdnya dan perlu membuktikan yg dia bersungguh sungguh dgn mencabar Shah Firdaus mencarinya di bandar Tokyo (ni bandar padat dgn penduduk nih). Shah Firdaus merasakan harapan makin berbunga.


NOPEN keempat bertajuk Pelangi Senja by Dewi Sukma (adik beradik Putera Sukma ke? Penulis jugak tu). Rin bertemu semula dgn anak majikan ibu bapanya di menara gading. Dia tidak berani menyimpan perasaan kpd Farhan krn sikap ibu Farhan yg mementingkan darjat. Farhan meluahkan rasa suka kpd rakan sebilik Rin, Nurul Azwa yg dipanggil kak long. tapi kaklong sudh berpunya dan kemudian menderita penyakit kanser. Kaklong meninggalkan sebuah diari yg mengandungi wasiat utk Farhan & Rin. dia seperti dpt membaca perasaan Rin. 10 tahun berlalu Rin bertindak tidak mempedulikan wasiat itu namun Farhan pula seperti mahu menunaikan wasiat itu walaupun Rin sudah bertunang dgn sepupunya atas aturan keluarga. Namun tunangannya curang dan pertunangan terputus, Rin terkedu apabila ibu Farhan yang sudah insaf mahu menerima Rin sbg menantu demi memenuhi wasiat kak long.


NOPEN kelima 'Aku Cinta Padamu' by Bikash nur idris. kat atas dah citer so kiter terus ke NOPEN keenam, Pak mat Kengkang by Oshun Muhammad. Surprisingly NOPEN keenam ini yang paaaaaaling aku suka. Oshun Muhammad managed to make me laugh out loud masa dalam ERL sampai semua kepala terjengah keluar mencari 'bunyi apa tu?' haha.. yg gelak kuat tu part pak mat kengkang 'bertahan' kat atas pokok dengan kain pelekat yang kian melurut ke bawah sedangkan masa tu ada sekor babi hutan moody kat bawah pokok dok menunggu nak menyondolnya. Oshun Muhammad juga berjaya membuatkan saya menitiskan air mata masa membaca NOPEN yang penuh pengajaran dan peringatan ini. Pak Mat Kengkang yang gemar menggunakan soalan "Ada duit tak?" sering menimbulkan salah faham org yang baru mengenali dirinya tetapi bagi Hamdan Pak Mat Kengkang membuka pintu rezekinya. Kebaikannya kpd Pak Mat Kengkang menimbulkan salah faham anak dan isterinya. Hamdan perlu membuka mata mereka utk mengerti mulianya kedudukan Pak mat Kengkang dlm keluarga mereka.


NOPEN terakhir, ketujuh, 'Sebuah Kepalsuan' by Tanne Hadihaz. Ain yg sebatang kara tiba2 mengetahui dia mempunyai ibu saudara, Pn Nora. Dia terharu dgn kebaikan Pn. Nora yg membawa nya ke bandar dan membenarkan dia menyambung pelajaran. mula2nya kehadiran Ain tidak menyenangkan hati Aidyn. Aidyn cuba mengawal hatinya dari jatuh cinta pada Ain kerana tidak mahu rancangan tersembunyi ibunya berjaya, namun kasihnya jatuh juga buat Ain. Perbualan antara Pn Nora dan Aidyn berkaitan harta datuknya yang diwasiatkan kepada Ain membuatkan Ain terkejut, kecewa dan rasa tertipu. Pn. Nora mahu dia dan Aidyn berkahwin supaya harta itu dpt mereka bolot dan singkirkan Ain. Ain melarikan diri ke rumah rakannya, Mimah di kampung halamannya. Aidyn sanggup meninggalkan harta kekayaannya demi mendapatkan cinta Ain dan sanggup tinggal spt orang kampung yang lain di rumah buruk Ain. Pn Nora kesal dgn sikapnya dan pergi memujuk Aidyn, dia mahu membawa pulang Aidyn dan Ain.


sure fine whatever
rinn

Sinopsis belakang buku:

Biarlah Ku Sendiri memuatkan tujuh kisah menarik daripada penulis-penulis kreatif tanah air yang berpengalaman. Kisah-kisah dalam buku ini tidak terlalu panjang namun padat dgn plot-plot yang pastinya membuatkan anda terus membaca. Ada yang berunsur lucu, ada yang bersifat serius, ada juga yang sedih, tetapi semestinya menghiburkan dan menyentuh perasaan.

Biarlah Ku Sendiri (berbentuk novel pendek atau NOPEN) mampu menjadi teman anda ketika anda sedang bersantai, berehat dgn ahli keluarga, atau sedang berada dalam bas, kapalterbang, keretapi atau tren komuter, menuju ke destinasi anda.

Jadikan buku ini teman baik anda di mana jua anda berada!

Review 199: Kalau Ada Jodoh by Mimie Afinie


Membaca Bukan Tak Sudi membuat aku teringat sgt2 kat novel best dari penulisni yg bertajuk kalau ada jodoh. memang kelakar citer ni. ni aku pastekan review yg pernah aku postkan kat multiply aku sebelum ini.


Kalau Ada Jodoh by Mimie Afinie
Terbitan KarnaDya Solutions
rm19.90


haaa kalau sapa dah lama tak baca citer romantik komedi memang sesuai lah sangat layan citer ni. heronya rambut panjang macam rocker tapi biler petik gitar, suaranya mengalunkan lagu 60-an! haha.. then dia suka naik skuter.. hehe teringat skuter merah menyala dgn gitar yang menghiasi ruang pameran KarnaDya semasa pesta buku 2009 yang lalu.


Masa baca permulaan cerita memang tak tergambar langsung unsur komedi citer ini. Marini melayari hidup sbg seorang isteri tetapi perasaannya terdera dgn sikap suami yang menurut kata ibunya dan kehendak isteri sendiri diketepikan. Ibu Faris sebenarnya dah ada calon isteri utk Faris tapi Faris pi kawin ngan Rini. Atas hasutan ibunya Faris menceraikan Rini sedangkan Rini pulang ke kampung setelah meninggalkan nota kpd suaminya kerana ibu Rini meninggal dunia. Ibu Rini pergi bersama kekecewaan dan ayahnya turut memulaukan dia kerana sudah lama tidak balik kampung.


Rini membawa diri dan menetap dgn kakak dan abg iparnya. haha abg ipar si Rini ni pun mcm biol. Kelakar jer melatah mengalahkan makcik2 sampai terjangkit kat Rini. Dah tu suka lagu Ahmad Jais pulak tu. Pertemuan dgn Abu Suffian menceriakan suasana cerita ini. Pyan yang mulanya kurang senang dgn Rini sudah mula syok kat janda muda tu dan mula menganyam impian utk memiliki wanita yang mak dia berkenan sangat2 ni. Tapi Ma (Pyan saja panggil Marini sbg Ma) sudah serik dgn lelaki. Dia menyalahkan Pyan kerana merosakkan persahabatan mereka dgn melafazkan kata cinta. Faris hadir semula dan merayu cintanya, tapi Marini sudah tak pasti dgn perasaan sendiri.

Secara keseluruhan citer ini menghiburkan, cuma saya kurang senang dgn sikap Marini. Dah tak nak kat Faris, jgn la layan.. kan orang tu dah salah faham. Dia yang dah teruk dikecewakan seolah-olah merelakan utk dilukakan sekali lagi dan tak sampai hati nak ignore Faris demi menjaga hati dan perasaan Faris. Sian kat Pyan. Part Marini send sms tu memang havoc la.. aku pun terkecut jantung. hehe sabar jer aku. Pyan merajuk sampai lari balik kampung.. haha.. terbalik, awek lak kena gi ngadap nenek pyan minta izin nak pujuk. haha.

sure fine whatever
rinn

sinopsis belakang buku:

Tiada sesiapa mahu sengsara. Tiada jua yang inginkan derita. Namun takdir Tuhan tiada siapa yang mampu menepis? Marini terpaksa mengharungi sebuah kehidupan yang berdepan dengan onak dan duri hinggalah dia menumpang di rumah kakaknya. Di sanalah perjalanan hidupnya mula berubah. Tiba-tiba sahaja dia bertemu dengan Pyan, lelaki yang punyai personaliti yang jauh beza daripada apa yang ada dalam kotak fikirannya. Pun begitu, Faris tidak pernah melupakannya. Kesilapan yang pernah dilakukannya mahu dipulihkan semula.


Kalau Ada Jodoh merupakan sebuah novel yang penuh dengan plot humor, ada yang menyentuh perasaan dan tentunya akan menghiburkan pembaca sekelian

Review 198: Bukan Tak Sudi by Mimie Afinie


Bukan Tak Sudi
Penulis: Mimie Afinie
Terbitan KarnaDya Solutions
RM23.90
sabah/sarawak: RM26.90
553 mukasurat
isbn: 9789675367571


"Kau bukan yg pertama
Namun kaulah yang terakhir"


Kisah ini bermula dgn cerita Anis yg dipinang musuh dari zaman sekolahnya, Syariff a.k.a Sarip Dol Samseng Kampung Dusun yg dia sangat2 tidak berkenan. Dia kecewa kerana ibunya tergamak nak consider pinangan dari Syariff. Dia mmg dah lama tak jumpa syarif dan taktau cemana rupa setan tu sekarang ni. Memang dengar nama jer dia terus reject.


Al bos kat tempat keja Anis memang dah lama bekenan dgn Anis tapi Anis tak layan. Tapi lama kelamaan apabila didesak Al, Anis mula membuka hatinya buat Al yg penyabar dan romantis. Anis bahagia dilayan dgn penuh perhatian oleh Al. Cinta Al memang luhur dan ikhlas tapi sayangnya dia sudah beristeri dan bakal menimang cahaya mata baru. Bini sikit punya baik, dia still nak kat Anis. Adussss.


Omar ni lain citer pulak. bestfren along Anis memang terserlah minat nya yg tak penah padam terhadap Anis. Anis ni seram sikit dgn Omar sbb Omar ni memiliki ciri2 lelaki xtra gatal dan miang seperti yg digembar gemburkan rakannya. Spekulasi semata-mata. Kesian Omar. Omar ni memang penyabar orgnya dia sanggup berpakat dgn along utk memastikan Anis dekat dgnnya. Bila Anis clash dgn Al, Omar amik peluang menawarkan pekerjaan dgn gaji berganda kepada Anis tapi melalui along la.


Banyak masa yg diluangkan bersama Omar dan Along membuat Anis semakin menghargai Omar. Anis mula jatuh cinta tapi malu nak mengaku sbb sebelum ni kan dia dah awai2 sound kata Omar tu miang. Lawak la bila Anis 'tertangkap' dek Wak yg keje kat tempat dia tu. Anis tengah ushar Omar masa tu, pecah rahsia dia. Wak tu semua rahsia dia pegang mesti tercerita kat org yg bertanya. hehe. senang2 jer rahsia Anis pecah dan Omar tu sengeh manjang la bila tau Anis sudi ngendap dia.


Omar semakin berani memikat Anis. Bila dah dalam genggaman, 'Marsya' yg menjadi rahsia Omar telah menggugat kasih Anis. Sebenarnya aku tak faham kenapa isu 'Marsya' tu Omar tak boleh citer awal2, sebab mendanya cinonet jer. Ingat ka yg jadi masalahnya sbb Omar tu jadi 'awwww' ker apa. Lepas patah hati dgn Omar, Anis nekad menerima Syariff sbb persediaan semua dah ada, malu la kalau majlis tak diteruskan. Aku mcm lega bila ANis tak pilih Al, walaupun wife dia dah meninggal dunia dan anaknya rapat dgn Anis. Tapi cara Anis mendekati Al dan anaknya tu memang tak manis lah sbb memang akan menimbulkan syak wasangka sesiapa saja. hmmm masa Anis tinggal serumah dgn Omar dan Along pun tak manis lah walaupun Along tu abg kandungnya tapi Omar tu kan bukan muhrim dia. Tapi apa2pun ada twist cerita ;) nak tau mcm mana Anis boleh terrrrkawin dgn Omar, kena la baca sendiri ;)


sure fine whatever
alongside


sinopsis/blurb


Dia tidak pernah mencari. Malah tidak pernah terfikir pun untuk punya teman lelaki. Belum masanya. Lagipun dia tidak mahu terburu-buru. Maklumlah, bukan senang nak cari lelaki yg betul2 sesuai dan kena dgn jiwa. Tersilap pilih nanti... merana seumur hidup.


Tetapi bila emak asyik mendesak dan Syariff pula datang merisik, nak tak nak, dia terpaksa memikirkan hal itu dgn serius. Risau juga kalau2 emak terima risikan lelaki itu. Emak pun satu hal juga. Macamlah tak ada lelaki lain... Si Sarip Dol tu juga yg dia nampak.


Al dtg tepat pada waktunya dan di saat itu dia amat memerlukan. Al ni kira okeylah. Baik, bertimbang rasa dan boleh bertolak ansur. Orgnya pun boleh tahan. Sedap mata memandang. Rasa-rasanya, daripada si Syariff tu... lima kali lebih baik Al. Tetapi masalahnya... hatinya tidak ada pada lelaki itu.


Kalau bukan Al, siapa pula? Omar, rakan serumah merangkap rakan kongsi perniagaan merangkap kembar siam along tu? Hah! minta simpang. Kalau Omar yang gatal tu lagi merenyam tu lah... jangan harap dia nak terima. Daripada berkahwin dgn lelaki itu... lebih baik dia jadi anak dara sampai ke tua. Dia sanggup. Bukanlah nak jual mahal sangat... tapi dia tak nak tanggung risiko.


Kalau bukan Syariff, Al atau Omar, siapa pula agaknya akan jadi pilihan hati Anis Zulaikha? Untuk mengetahui jawapannya, sama2lah kita ikuti 'BUKAN TAK SUDI' karya terbaru daripada Mimie Afinie.

Review 197: Hanya Dia Tahu by Aleya Aneesa



inilah novel yg mengikhtiraf Aleya Aneesa sbg penulis prolifik alaf sebaris dengan penulis2 alaf21 yg popular. Tengok saja nama AA di kulit novel ini lebih besar dari tajuk. Tengok nama penulis jer org akan beli :)


Hanya Dia Tahu by Aleya Aneesa
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Tahun 2009
RM19.90
sabah sarawak: RM22.90
500 mukasurat
isbn: 978983124-4135


"Tali cintamu merantai diriku dari menjauhimu"


Disebabkan malam masih muda, aku berani mula buka buku Aleya Aneesa yang terbaru ni, sbb buku2 dia ni susah nak stop biler dah mula. Memang dah lepas tengah malam baru abis.


Aleya Aneesa gemar memilih kisah motherhood, brotherhood, sisterhood dan ngorathood. haha... aku suka jer citer2 macam nih. Garapan AA memang sentiasa kelihatan manis aja di mata aku. Kalau aku bias, minta ampun lah ye. kalau hati dah jatuh suka tu, nak wat macam mana. hehe.


Keakraban Ariana, Zaen sekeluarga dan Nasuhah dgn ibu2nya memang menyentuh hati. membuat kita cemburu dgn kebahagiaan mereka. Pengajaran tentang nilai2 persahabatan dan kekeluargaan sangat tinggi dalam kisah ini. Membuat kita terfikir, adakah kita seorang anak, adik, abang, kakak dan sahabat yang baik? Mungkin sesetengah org memandang cerita ini sbb hiburan kosong, tapi bagi aku ceritanya menyentuh hati dn tangkap nangis juga. Novel2 Aleya Aneesa sebelum ni pun ada saja scene yg mengundang air mata. Rasa macam jadi ratu air mata pulak biler baca novel dia nih. Kalah Neng Yatimah.


Ariana dan Nasuhah bersahabat baik. Melebihi adik beradik. Nasuhah merupakan penyelamat Ariana yg menjadi anak yg baik sejak bersahabat dgn nasuhah. Ariana cuba mengenenkan abgnya Zaen dgn Nasuhah (tanpa pengetahuan Nasuhah) tapi Zaen awal2 lagi dah reject sebelum bertemu mata dgn nasuhah. Dia telah melukakan hati Nasuhah melalui panggilan telefon yg takkan dilupakan Nasuhah sampai bila2.


Pertemuan pertama dgn Nasuhah membuatkan Zaen tak lena tido sbb Nasuhah tu memang lawa giler. dia dah tak ingat pun perempuan yg bernama Nasuhah yg pernah direjectnya sebelum. Nasuhah minta Ariana merahsiakannya. Bermula lah aksi kejar mengejar antara Zaen dgn nasuhah.


Kehadiran Rezuan telah meleraikan ikatan nasuhah dgn ariana. Rezuan cintakan nasuhah tetapi menggunakan ariana utk mendekatinya. Ariana percaya yg Rezuan cintakannya tetapi tiba2 saja Rezuan mahu berkahwin dgn Nasuhah. Nasuhah terima Rezuan sbb mahu lari dari Zaen yg dh macam org gila tu rasanya.


Ariana tahu yg Nasuhah tak pernah tahu yg Rezuan pernah bercinta dgn Ariana, so dia tak nak kacau. Dia percaya Nasuhah akan bahagia dgn Rezuan. dia pun membawa diri ke luar negara. Zaen pulak frust menonggeng sbb awek yg dia bekenan dah dikebas orang. padan muka. dah la ngorat stail 'caveman' org zaman batu. Nak jer, angkut! tak sesuai langsung, menakutkan orang saja.


Tanpa pengetahuan Zaen, Nasuhah menarik diri di saat2 akhir pada hari pernikahannya kerana dia baru tau yg Rezuan pernah lukakan hati Ariana. Dia takkan sanggup merampas kekasih kawan baiknya. Keluarga Nasuhah dan Keluarga Zaen bersetuju utk merahsiakan peristiwa tu dari Zaen sbb takut nanti Zaen tu, dia kejar dan angkut Nasuhah tu entah ke mana2. Bila dia anggap Nasuhah tu bini orang, dia jadi elok dan kurang gatai la sikit. hehe...


lain2 korang baca la sendiri.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Ariana melihat Nasuhah sangat sepadan dgn abangnya Zaen Luthfi seorg pengurus muda. Sbg seorg adik yg nakal, dia asyik mengusik abangnya tentang Nasuhah hingga menimbulkan kemarahan Zaen. Tanpa pengetahuan adiknya, Zaen telah menghubungi nasuhah dan menghamburkan kata-kata yg nista.


Takdir telah mempertemukan mereka di dalam sebuah majlis. sejak itu, Zaen sudah terkena panahan asmara. Dia cuba utk mendekati nasuhah, namun gadis itu sudah tawar hati. Zaen nekad akan terus memburu cinta Nasuhah walaupun sejauh mana dia melarikan diri.


Pertemuan semula Nasuhah dan Rezuan rakan sekampus bagaikan jalan pintas baginya utk menyelesaikan masalah yg melanda. Namun huluran kasih Rezuan secara tiba-tiba membuatkan hatinya berbolak balik.


Walau bagaimana payah pun, nasuhah mesti berani membuat keputusan yg bakal ditanggung sepanjang hayatnya. Menolak cinta org yg sukakannya ataupun menerima sahaja lamaran kawan lama yg tidak pernah wujud di hatinya.