Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, September 28, 2010

Review 214: Yuda di Padang Maya by Xarine



Yuda di Padang Maya
Penulis Xarine
Terbitan Jemari Seni Publishing
RM20.00
Sabah/Sarawak: RM23.00
496 mukasurat
ISBN: 978-967-5118-36-4


Rasa mcm dah lama tak baca buku sains fiksyen. Bg org macam aku yg tak brapa baca kisah seram atau sains fiksyen mungkin tak pandang sangat buku ni. Tapi once started aku tak boleh stop. Kisahnya dlm rentak laju dan tak der slow down slow down. Once dh baca kita akan teruja nak tau ke mana hala tuju cerita ni, di mana penghujungnya.


Kisah ini tentang Azmi. Remaja lepasan spm yg menyambung pelajaran ke USM. takdirnya menunggu di situ. Setibanya di sana pengalaman penuh adventure menantinya. Sebelum ini pun hidupnya ada adventure yg tersendiri. Dia ada seorg 'teman' misteri yg membantunya menyelesaikan misteri2 kehilangan orang atau barang. Tetapi di USM, temannya itu seperti menghilangkan diri. Sebelum ni Azmi tak penah 'memanggil' 'teman'nya itu, 'teman'nya itu akan datang sendiri memberitahu perkara2 yg orang lain tak tahu. Tetapi kali ini apabila diseru pun 'teman'nya itu tidak muncul.


USM juga menemukan Azmi dgn Amsyar, Zamsari dan Riduan. Tiga sahabat yg akrab yg semakin menyenangi Azmi. Tiga sahabat yg baru menyewa di sebuah rumah lama rupa2nya turut menjejakkan kaki ke situasi yg tidak pernah terjangkau dek akal. Bermula dgn kejadian Riduan dirasuk, saat2 selepas itu menjadi sangat mendebarkan dan menyeramkan.


Azmi yg semakin menyenangi Balqis turut cuba membantu Balqis mencari ibunya, Mastura yg diculik, kebetulan pula selari dgn misteri yg menimpa tiga sahabat. Arissa sibuta yg ada 'peneman' juga mebuat kita bertambah seram, tambah2 pula si Azmi boleh nampak rupa 'peneman' Arissa. Arissa kata kalau dia nampak penemannya tu seorg yg jelita, maksudnya 'dia' suka Azmi. Taktau la kalau tak suka dia jadi rupa apa. tak nak fikir. hehe. Bukan sebarang org yg menculik Mastura. Org yg sahabatnya adalah jin dan roh mastura telah dibawa pergi ke alam jin.


Sebenarnya Mastura ni roh kandungannya pernah diculik jin suatu masa dahulu dan roh anaknya masuk ke tubuh puteri di alam jin yg sekrg sudah menjangkau umur 17thn. Sifat semulajadi manusia dlm diri Puteri Silfia membuat dia penuh dgn rasa ingin tahu. Dia melintas ke dunia jin mencari Azmi dan 'teman'nya. Dia menyamar sbg Balqis dan berhubung dgn Azmi. Perkenalan singkat mereka menimbulkan perasaan terlarang antara manusia dan jin.


Semasa merancang utk memasuki dunia paralel jin, Azmi terlebih dahulu diculik masuk ke Naruka dan roh nya dimasukkan dlm tubuh spesis ciptaan jin yg akan jadi lebih hebat apabila didiami roh manusia. minda kemanusiaan Azmi semakin ditelan nafsu jin.


Tiga sahabat yg takut2 berani akhirnya bersetuju melawan hukum alam masuk ke alam jin demi menyelamatkan dua roh manusia yg terperangkap di sana. tubuh yg dihuni amsyar dan riduan sangat jelik dan hodoh manakala Zamsari masuk ke tubuh jin yg paling hensem sekali. seronok la Zamsari yg selama ini tak der la hensem sangat akhirnya dpt merasa jadi hensem dan dua sahabatnya yg kacak jadi sangat hodoh.


Kehadiran mereka sebenarnya amat diperlukan di alam jin utk membantu askar2 jin Islam memenangi sebuah peperangan jin. Mereka bertiga sebenarnya ada power yg sgt hebat tapi mereka sendiri tidak tahu mcm mana nak menggunakannya. Pak Yusuf seorg jin tua yg penuh ilmu berjaya memotivasikan mereka utk membantu. Mereka bukan saja membantu askar jin Islam malah mereka juga dapat membebaskan roh Azmi.


sejujurnya aku lebih suka cerita ni sebelum diorang masuk ke alam jin. ceritanya lebih menusuk kalbu dan terasa sgt real.


biler masuk ke alam jin tu mmg la byk benda yg science fiksyen tetapi cara Xarine menjelaskan mistik itu dgn menggunakan fakta sains membuat kita faham dgn logik dunia jin ciptaannya. hmm buat aku teringat kat Dana Scully yg selalu mengeluarkan fakta sains apabila berdepan dengan kejadian mistik.


aku teringin nak baca cara amsyar yg dijadikan puppet oleh alex utk membunuh halim di alam jin. bagaimana caranya? sedar2 jer kepala halim dah tergolek di tanah.


kisah alex dan arissa pun tidak diceritakan sepenuhnya. yg kita tahu arissa buta kerana mempertahankan alex.


gambaran rupa makhluk2 di alam jin diceritakan xarine dgn vivid sekali tapi bayangan yg muncul dlm kepala aku adalah watak2 yg penah aku tengok dlm citer2 science fiksyen. mungkin sbb minda aku ni tak creative sangat hehe. bentuk2 fizikal watak byk mengingatkan aku kepada watak2 dlm starwars, lord of the rings dan hitch hiker's guide to the galaxy. Mgkin sebab ada watak2 yg aku cam dan kenal tu yg membuat pembacaan aku jadi fun.


aku bukanlah penggemar novel science fiksyen tapi aku sangat suka filem science fiction. watak pak yusuf tu macam lawak la pulak. bila aku membayangkan wajah pak yusuf mesti kuar wajah Yoda (master jedi dlm starwars) mixed dgn sastrawan negara pak A Samad Said. Cara penceritaan Xarine spt menggalakkan aku membayangkan apa yg diceritanya dan rupa watak ciptaannya. Sangat tidak boring bila melayan novel ini. Kisah di alam jin tak seram langsung tetapi kisah sebelum masuk ke alam jin tu sangat2 menyeramkan.


Kadang2 bila fikir balik, apa fungsi Amsyar, Zamsari dan Riduan? mgkin semata2 utk mengalahkan Halim yg semakin powerful di alam jin. tupun hanya setelah dijadikan puppet oleh Alex, barulah dpt mengalahkan Halim.


Azmi? diorg tak diperlukan utk menyelamatkan Azmi dari terus menjadi Oggur yg ganas, Silfia handled it well. Cerita ini serius, selitan dialog atau adegan komedi secara tiba2 kadang2 kelihatan janggal tapi berjaya membuat pembaca ketawa. Novel yg memerlukan konsentrasi tinggi utk betul2 berada dlm dunia Yuda di Padang Maya. Kalau dlm novel biasa dia sebut Seremban atau Ipoh, kita tau la agak kat mana, ni kalau dia sebut Tranta atau Naruka, kita kena selak peta la yg Xarine sertakan dlm novel ni :)


Suatu masa dulu aku susah nak bayangkan ada jin yg baik sbb aku dari kecik asyik dengar 'sebaik baik jin adalah sejahat-jahat manusia', petikan sebuah hadis dhaif yg tidak berbukti kebenarannya. Bila dah pandai pakai otak dan menghayati ayat al-Quran maka percayalah jin tu wujud dan Allah pernah berfirman dalam surah al-Dzariyaat, ayat 56:"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu".


kita tak tau rupa alam jin tu macam mana tapi Xarine mempunyai cara tersendiri membayangkannya dan menzahirkannya dalam bentuk sci-fi yang menarik. tahniah buat penulis :)


sure fine whatever
alongside


... tiada manusia yang berseorangan ...

Cinta ini menolak hukum alam. Seperti cuba mencampurkan air dengan minyak, mempersahabatkan malaikat dengan syaitan, menyatukan kehidupan dan kematian. Cinta ini cinta yang mustahil.

“Puteri Silfia... kita hamba Tuhan yang sama tetapi dunia kita berbeza...” Azmi merenung mata puteri kayangan di depannya. Di mata Azmi, Silfia amat cantik. Meski bersayap dan bertanduk kecil.

Sampai ke tahap manakah seseorang sanggup berkorban untuk cinta? Sesetengah orang mungkin sanggup kehilangan segala-galanya untuk cinta. Dan mungkin ada yang sanggup merenangi lautan api untuk cinta. Tapi berapa ramai yang sanggup berkelana ke dunia dimensi lain demi cinta?

Untuk cinta Azmi sanggup ke dunia jin! Kerana persahabatan pula tiga siswa USM sanggup ke sana untuk menyelamatkan Azmi dan terperangkap di medan yuda! Tapi bagaimanakah kesudahan perang antara dua bangsa jin itu?

* * *

Sebuah roman percintaan luar biasa, dipersembahkan dengan cara yang tersendiri oleh XARINE!

No comments:

Post a Comment