Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Saturday, September 11, 2010

Review 194: Bertakhta Di Hati by Aleya Aneesa


novel ni aku mula baca for the first time sekitar tahun 2007. dan sejak itu memang sekali sekala aku capai buku ni utk ulang baca. antara karya Aleya aneesa yg paaaaling aku suka. Kalau buku ni lunyai, gerenti aku cari baru sbg ganti :)


Bertakhta di Hati by Marwati Wahab
Terbitan NHF Media
RM19.90
597 mukasurat


"Dalam dinginnya salji yang memutih, akukah sebenarnya yang telah menyalakan pelita?"

SEbenarnya dah lama saya nampak novel ni di MPH Alamanda, sejak saya mencari novel Atas nama cinta by Bikash Nur Idris. Kalau lah saya tau 'Marwati Wahab' tu adalah Aleya Aneesa, tentu la awal2 lagi dah beli. Kebetulan semasa surf blog A.A, ada entry pasal buku ni. Kebetulan pulak masa tu dekat2 dgn pesta buku alaf di premis alaf (30/6/07), so sempat la bawak ke sana utk di otograf :) Wah, 2 bulan wo peram buku ni baru sempat baca dgn tenang dan khusyuk.

Ekcili tajuk tu memberi makna yg besar kpd saya dan 'Jiwangans' di jiwangunited. Lagu tema Jiwangans tu. Tajuk lagu yg dinyanyikan AnF di Konsert ke 7 yg byk membuatkan jiwangans jiwang tergolek. btw dah 2 jiwangans queue nak pinjam buku tu.. huhu.. selamat berjiwang! Jiwangans yg lain, sila dptkan di pasaran! :)

Sebelum ni saya dah baca 3 karya Aleya Aneesa, 1.Semusim Rindu 2.Kasih Antara Kita 3.Janjiku Bersamamu

Bagi saya ketiga-tiga buku ini berada dalam kelas yang sama dan dlm komen2 saya ada menyebut tentang rasa tidak puas hati saya terhadap watak utama lelaki yang 'tidak konsisten' macam orang datang bulan la pulak hehe.. tapi sikap yg macam tu la yang buat kita rasa geram bila membaca.. honestly speaking, saya memang sentiasa menantikan cerita-cerita baru dari A.A sebab dia ada specialty dalam menulis cerita scene2 sedih dgn baik sekali. So saya tak ragu-ragu nak beli BDH ni.

Hasilnya? vah!! bravo! best! Saya rasa watak najmi ditulis dgn baik dlm buku ni, tiada langsung masalah konsistensi dalam perwatakan. Ngamlah dengan Rya! Hampir tak percaya yang Marwati Wahab dan Aleya Aneesa adalah orang yg sama. Bagi those yang enjoy 'love-hate' relationship memang wajib baca buku ni. And Aleya Aneesa masih ada sentuhan yang baik dalam menceritakan scene2 sedih dgn berkesan. Tangkap nangis!.. I look forward to reading her next book.

Cerita ni adalah tentang Rya yang ditinggalkan terkapai-kapai seorang diri selepas 3 hari bernikah dgn Najmi. Rya menjadi bahan tohmana orang kg yang mudah buruk sangka. Najmi terpaksa kerana mengikut kehendak ibu bapanya, dia terpaksa menurut tetapi dia memberontak dgn cara tersendiri iaitu dgn mengahwini sorang wanita inggeris di luar negara dan dapat anak lelaki bernama Aish. Ibu anaknya mahu hidup bebas dan tidak mempedulikan anak mereka. Najmi menjaga anak itu sebaiknya dan menceraikan isterinya. Najmi sentiasa mengingatkan Aish bahwa ibunya adalah Rya.

Rya pula makin sengsara setelah anak perempuannya meninggal dunia selepas dilahirkan. Dia mengumpulkan semula serpihan hatinya lalu melanjutkan pelajaran dan mendapat pekerjaan yang lebih baik. 7 tahun kemudian Najmi muncul semula menuntut haknya sebagai suami. Najmi bijak membiarkan Aish memainkan peranannya utk memikat hati keibuan Rya. Sengaja dibiarkan Rya akrab dgn Aish supaya senang dia mengikat Rya semula.

sure fine whatever
Rinn
5 bintang


Sinopsis belakang buku:

Najmi Syahadat... merenung wajah itu buat kali kedua, terasa seperti menoreh luka di hati sendiri. Bertahun-tahun masa berlalu, dia masih menanti penjelasan yang tak pernah kunjung tiba. Tapi lain yang diharap, lain pulak takdir yang datang. Lelaki itu hanya mampu mengungkapkan kata maaf untuk hidangan jiwanya yang parah.

Dan... dia sudah puas menangis suatu masa dahulu.. ditinggalkan orang tersayang rasanya sakit sekali. tapi ditinggalkan tanpa penjelasan, rasanya lebih sakit lagi. Pun, siapa dia mahu mempersoalkan semua itu? Sedangkan lelaki yg punya jawapan itu sudah membawa pergi senda tawa impian yang tidak sempat untuk ditunaikan.

"Merayulah, Najmi... menangislah selagi masih berupaya menangis. Hakikatnya hati sudah begitu jerih untuk mengembalikan janji itu. Aku tak akan pernah berpaling."

Itu tekad Khairunasrya, tekad seorang yang pernah membilang tangga demi tangga walaupun ketika melangkah, hatinya sudah lama mati.

3 comments:

  1. kat mane sy boleh dpt buku ni yer? dah lama carik tp tak jumpa2 jgk.. kat kedai buku byk buku AA, tp buku marwati wahab susah nak dpt...

    ReplyDelete
  2. Buku yg versi cover seperti post ni dah tak der dah. FAjar Pakeer dah terbitkan semula dgn cover baru. Rasanya buku ni masih ada di pasaran tapi mungkin tak banyak dah sbb fajar pakeer jarang republish buku2 terbitannya. nanti kalau nampak kat mana2 i'll alert kat sini :)

    ReplyDelete
  3. munirah: buku ni ada..kat c-mart(changlun)

    ReplyDelete