Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Saturday, September 11, 2010

Review 191: Semusim Rindu by Aleya Aneesa


Memandangkan aku merancang utk membaca karya terbaru Aleya Aneesa, aku spend masa cuti sambutan merdeka yg lalu di kg sebyk 4hari. Aku abiskan masa2 senggang aku dgn membaca karya2 Aleya Aneesa yg ada dalam simpanan aku. Memang marathon. Semusim Rindu adalah novel yg memperkenal kan aku kepada Aleya Aneesa. masa ni aku tak penah tahu yg Aleya Aneesa dan Marwati Wahab adalah org yg sama. Semusim Rindu membuat aku mengecop Aleya Aneesa sbg penulis air mata. Dia pakar buat scene2 yg buat aku rasa nak nangis.


ni adalah review yg penah aku post suatu masa dahulu ;)


Terbitan Alaf 21 Sendirian Berhad
Semusim Rindu by Aleya Aneesa
(a.k.a marwati wahab)
RM 18.00
460 muka surat

I don't have problem liking this story, best gak baca.. tapi watak hajar tu sedih sokmo, dari mula sampai habis ntah la.. air mato den ni asyik nak kuar jer.. tapi ntah la kot2 masa baca tu memang tengah sensitif kot.. hehe.. memang scene2 sedih digambarkan dengan baik oleh aleya aneesa cuma characters mcm ada krisis identiti, kejap macam ni kejap lagi mcm lain pulak. watak utama hajar, watak yang degil, pendendam, byk menyimpan kisah sedih yg tk dpat dilupakan.


watak ikhman ni conflict sikit, dia ni digambarkan anak yg baik, abg yg baik dengan adik2, solat, tapi ramai gelpren, yg lebih menghairankan dia ni memang la syok kat hajar tapi instead of showing her how much he love her, dia lebih byk menyakitkan hati hajar sampai kadang2 tu tak berapa nak logic la.


firdaus watak bapa angkat hajar pun mula2 masa amik hajar dia baik, jaga hajar mcm anak sendiri walaupun kemudian dia mendapat zuriat sendiri. tapi biler dpt peluang melanjutkan pelajaran dia x bagi, hajar yg sara keluarga lepas isterinya mati dan dia lumpuh akibat kemalangan.


kalau nak nangis leh la baca buku ni.


sure fine whatever


sinopsis belakang buku:


Di sebalik senyumannya... ada tangisan yang panjang. Keperitan hidup menjadi anak buangan membuatkan Hajar Adira begitu berhati-hati. 15 tahun dia cuba membalut luka tetapi sehingga kini luka itu masih berdarah. Selagi parut itu masih ada, kemaafan untuk mereka mungkin tiada. Dulu Hajar pernah mengemis kasih sayang saudara sendiri, kini kasih itu tidak diperlukan lagi. Cukuplah jiwanya menderita dan zahirnya terseksa...


Benarlah... perasaan itu sememangnya sesuatu yang hidup. Hari ini tiada tapi esok mungkin ada. Hari ini ada, mungkin esok tiada. Tapi Hajar tahu perasaannya pada Ikhman tidak akan sirna sampai bila-bila. Bukan senang untuk dia jatuh cinta! Bila sekali perasaan itu bertapak, tiada apa yang mampu menghilangkan rasa cinta walaupun perasaan dendam pernah berapi di dadanya. Sesungguhnya kemaafan adalah dendam yang terindah...


Sungguh... Hajar rindu pada Ikhman. Tapi dia terlalu takut dilukai hingga tanpa sedar dia sebenarnya melukai hati dan perasaannya sendiri. Mungkin ini suratan yang tertulis dalam lipatan hidupnya. Di saat dia baru belajar bertatih untuk menerima dan memberi Ikhman kasih sayang yang tidak berbelah bahagi, dia dibiarkan terkapai-kapai seorang diri. Dan... yang paling perit dia dituduh menduakan suami sendiri! Inikah balasan ALLAH pada dirinya yang ingkar?


Akhirnya... kata putus harus diambil. Biarpun kasihnya digantung tidak bertali, status sebagai isteri tidak akan sesekali dicemari. Jika perpisahan menjanjikan penyatuan dua hati, dia rela berlari dan terus berlari demi mencari kebahagiaan sendiri. Yang pasti dia tidak mahu menjadi seperti bunga, dihirup madunya kemudian ditinggalkan begitu saja. Apakah Ikhman tahu maksudnya?

No comments:

Post a Comment