Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, September 12, 2010

Review 205: Nama Aku N by Aina Emir


Nama Aku N by Aina Emir
Terbitan KarnaDya solutions
Tahun 2008
RM17.00
330 mukasurat
isbn: 9789833316724


"Kau bagaikan bintang di langit... Tak berdaya untuk kucapai!"


gaya penceritaan mesra begini mengingatkan aku kepada 'Plain Jane' by Nurul Syahida terbitan buku prima :) Nyata kisah begini menjadikan pembaca akrab dengan watak 'aku'. Aina Emir mampu menyelami jiwa remaja kota yang sedang menginjak dewasa. Bila disebut gadis kota, mesti kita terbayangkan gadis yang serba moden mengharung arus kota, tapi ini adalah sebaliknya. N adalah gadis dari golongan miskin di kota. Perjalanan hidupnya berbeza dgn kebanyakan gadis kota yang lain. Pertemuannya dengan mak tok telah membawa dia ke satu level yang tak pernah disangka akan dikecapinya.


Pertemuan itu juga menemukan dia dgn Aunty Yam yg penyayang serta Abg Z yang mencuit hatinya.


Eric adalah sahabat yang sentiasa bersama2nya dan tidak malu2 mengakui menyayangi N. N serba salah kerana walaupun Eric semakin handsome, hatinya tidak pula tertarik kepada jejaka berdarah campuran itu. Ingatan kpd Abg Z dibawa merentasi garis2 hidupnya, menjauhi Mak Tok dan menjauhi Aunty Yam. Namun pertemuan semula telah ditakdirkan. Taraf hidup N sudah semakin baik berkat usaha dirinya sendiri dan bantuan Eric. Dia nekad utk memajukan keluarga yang serba kekurangan. Usahanya tidak sia-sia.


N bukan saja menarik perhatian Eric & Dr. Z tapi juga salah seorang pensyarahnya yang dlm misi mencari ibu utk anaknya. Kesian N gelabah nak cari 'tunang instant'. hehe.


sure fine whatever
rinn



sinopsis belakang buku:


Nama betulnya Amanina, namun dia lebih senang dipanggil N sahaja. Huruf N selepas M sebelum O dalam alfabet.


N terpaksa mengharungi keperitan hidup di dunia urban lagi kosmopolitan. Dia mencari keseronokan dalam dunia imaginasinya. Dalam dunia itulah, dia menjadi Cinderella. Kedamaian jiwa dirasai ketika terus melepak di stesen-stesen tren, tak kira komuter atau LRT.


N tak pernah menarik perhatian sesiapa jua, kecuali Eric, remaja kacukan berketurunan Cina campur India. Eric yang tampan itu, berwajah mirip jejaka Melayu.


Dalam mencari sesuatu yang indah, perasaan remajanya mula goyah apabila berkenalan pula dengan Zafran yang digelarnya Abang Z.


Sangkanya juga dia sudah pun berjumpa dengan Prince Charming. Tetapi… sesuatu telah berlaku.
N cekalkan semangat dan terus berjuang untuk mencapai cita-citanya. Eric pula, yang kini sudah menjadi rakan baiknya, tak mahu terima N sekadar ‘teman tapi mesra’.


Ikutilah kisah gadis kota ini... novel ala chick lit yg sangat sesuai bagi pembacaan mereka yg suka gaya santai dan brjiwa remaja.

No comments:

Post a Comment