Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Saturday, September 11, 2010

Review 200: Biarlah Kusendiri


Biarlah Kusendiri by Bikash Nur Idris, Dewi Sukma, Izza Aripin, Mimie Afinie, Oshun Muhamad, Tanne Hadihaz
Terbitan KarnaDya Solutions
(Kumpulan Cerita-Cerita Menarik)
RM16.00
315 mukasurat.


Rasanya kali kedua saya beli citer pendek dlm bentuk kompilasi, selepas Buatmu Kekasih karya Aisya Sofea. Sebab utama saya beli buku ni tentula nama Bikash Nur Idris yang tertera di cover buku ini. Siap order lagi dgn pakcik kedai buku kat Puduraya. hehe. Dapat jer buku ni saya terus selak ke muka surat 211 utk membaca NOPEN karangan Bikash Nur Idris yg bertajuk "Aku Cinta Padamu". Memang dah lama rindu dgn karya baru Bikash. Bikash never fail to create a jiwang mode between the main characters. Adam menggunakan pendekatan yang sama dgn Akif Zamani (dlm Kau Sayangku) untuk memerangkap Jan agar meluahkan perasaannya.
Adam: "Mmm... isteri Adam tak boleh kerja tau."
Jan: "Tapi Jan nak ker..."


Serba sedikit kisah "Aku Cinta Padamu" Jan dan Adam sudah lama bersahabat dan mereka kekal sbg sahabat pena (jan di KL Adam di Penang) walaupun sudah 11 tahun berlalu. Jan sudah lama cintakan Adam tetapi setelah Adam memperkenalkannya kepada Izani yang cantik jelita, Jan kecewa dan tidak menggantungkan harapan kepada Adam tambah2 Izani pernah warning dia yang Izani adalah kekasih kawan baiknya. Izani menganggap Jan tidak padan dgn Adam. Warkah terbaru dari Adam mengajaknya keluar bersama, Jan siap angkut dua lagi rakan serumahnya sbg teman. Izani mulanya seperti memarahi Adam tetapi kemudian mcm menggalakkan Adam mendekati Jan pulak, tambah2 masa tu Ash tengah mengayat Jan yg dah serba salah. Adam akhirnya dtg kpd Jan dgn cinta dan Jan takkan mengelak. *sengih*


SEbenarnya lepas baca "Aku Cinta Padamu" saya terus tutup buku tu dan sambung pembacaan buku yg sedang saya baca, sehinggalah minggu lepas saya berkursus 4 hari di KL dan saya travel daily dgn ERL dan teksi. saya jadikan buku ini teman perjalanan saya dan berjaya menghabiskannya.


Tajuk "Biarlah Ku Sendiri" itu diambil dari NOPEN karangan Mimie Afinie yang mengisahkan Suria yang sering gagal bercinta. PErtunangannya sentiasa putus di tengha jalan apabila dia membuka kisah sejarah hitam hidupnya kpd lelaki yang berkenan memperisterikannya. Semua yang berlalu pergi kecuali Nasri, tapi ada takdir yang lebih besar yang menyelubungi Nasri.


NOPEN kedua bertajuk Merajuk. Tajuknya macam biasa saja tapi saya rasa teknik penceritaan Oshun Muhamad agak menarik. Nurin menyingkap rahsia keluarganya kpd suami tercinta melalui helaian2 album yang diselaknya. Description gambar yg dilihat diselang seli dengan flashback Nurin mengenai kisah hidup silamnya yg penuh kesedihan disiksa keluarga sendiri semata-mata kerana harta.


NOPEN ketiga bertajuk Cinta Terakhir by Izza Aripin. Cinta yang berbunga mekar di zaman persekolahan, tetapi akibat fitnah dan perangkap Shah Firdaus dan Kay Azlinda saling membenci. 10 tahun kemudian kebenaran terbongkar membuatkan Shah Firdaus mencari kay Azlinda dan mahu menyambung kasih. Kay Azlinda menyesal kerana Shah Firdaus tidak percaya kpdnya dan perlu membuktikan yg dia bersungguh sungguh dgn mencabar Shah Firdaus mencarinya di bandar Tokyo (ni bandar padat dgn penduduk nih). Shah Firdaus merasakan harapan makin berbunga.


NOPEN keempat bertajuk Pelangi Senja by Dewi Sukma (adik beradik Putera Sukma ke? Penulis jugak tu). Rin bertemu semula dgn anak majikan ibu bapanya di menara gading. Dia tidak berani menyimpan perasaan kpd Farhan krn sikap ibu Farhan yg mementingkan darjat. Farhan meluahkan rasa suka kpd rakan sebilik Rin, Nurul Azwa yg dipanggil kak long. tapi kaklong sudh berpunya dan kemudian menderita penyakit kanser. Kaklong meninggalkan sebuah diari yg mengandungi wasiat utk Farhan & Rin. dia seperti dpt membaca perasaan Rin. 10 tahun berlalu Rin bertindak tidak mempedulikan wasiat itu namun Farhan pula seperti mahu menunaikan wasiat itu walaupun Rin sudah bertunang dgn sepupunya atas aturan keluarga. Namun tunangannya curang dan pertunangan terputus, Rin terkedu apabila ibu Farhan yang sudah insaf mahu menerima Rin sbg menantu demi memenuhi wasiat kak long.


NOPEN kelima 'Aku Cinta Padamu' by Bikash nur idris. kat atas dah citer so kiter terus ke NOPEN keenam, Pak mat Kengkang by Oshun Muhammad. Surprisingly NOPEN keenam ini yang paaaaaaling aku suka. Oshun Muhammad managed to make me laugh out loud masa dalam ERL sampai semua kepala terjengah keluar mencari 'bunyi apa tu?' haha.. yg gelak kuat tu part pak mat kengkang 'bertahan' kat atas pokok dengan kain pelekat yang kian melurut ke bawah sedangkan masa tu ada sekor babi hutan moody kat bawah pokok dok menunggu nak menyondolnya. Oshun Muhammad juga berjaya membuatkan saya menitiskan air mata masa membaca NOPEN yang penuh pengajaran dan peringatan ini. Pak Mat Kengkang yang gemar menggunakan soalan "Ada duit tak?" sering menimbulkan salah faham org yang baru mengenali dirinya tetapi bagi Hamdan Pak Mat Kengkang membuka pintu rezekinya. Kebaikannya kpd Pak Mat Kengkang menimbulkan salah faham anak dan isterinya. Hamdan perlu membuka mata mereka utk mengerti mulianya kedudukan Pak mat Kengkang dlm keluarga mereka.


NOPEN terakhir, ketujuh, 'Sebuah Kepalsuan' by Tanne Hadihaz. Ain yg sebatang kara tiba2 mengetahui dia mempunyai ibu saudara, Pn Nora. Dia terharu dgn kebaikan Pn. Nora yg membawa nya ke bandar dan membenarkan dia menyambung pelajaran. mula2nya kehadiran Ain tidak menyenangkan hati Aidyn. Aidyn cuba mengawal hatinya dari jatuh cinta pada Ain kerana tidak mahu rancangan tersembunyi ibunya berjaya, namun kasihnya jatuh juga buat Ain. Perbualan antara Pn Nora dan Aidyn berkaitan harta datuknya yang diwasiatkan kepada Ain membuatkan Ain terkejut, kecewa dan rasa tertipu. Pn. Nora mahu dia dan Aidyn berkahwin supaya harta itu dpt mereka bolot dan singkirkan Ain. Ain melarikan diri ke rumah rakannya, Mimah di kampung halamannya. Aidyn sanggup meninggalkan harta kekayaannya demi mendapatkan cinta Ain dan sanggup tinggal spt orang kampung yang lain di rumah buruk Ain. Pn Nora kesal dgn sikapnya dan pergi memujuk Aidyn, dia mahu membawa pulang Aidyn dan Ain.


sure fine whatever
rinn

Sinopsis belakang buku:

Biarlah Ku Sendiri memuatkan tujuh kisah menarik daripada penulis-penulis kreatif tanah air yang berpengalaman. Kisah-kisah dalam buku ini tidak terlalu panjang namun padat dgn plot-plot yang pastinya membuatkan anda terus membaca. Ada yang berunsur lucu, ada yang bersifat serius, ada juga yang sedih, tetapi semestinya menghiburkan dan menyentuh perasaan.

Biarlah Ku Sendiri (berbentuk novel pendek atau NOPEN) mampu menjadi teman anda ketika anda sedang bersantai, berehat dgn ahli keluarga, atau sedang berada dalam bas, kapalterbang, keretapi atau tren komuter, menuju ke destinasi anda.

Jadikan buku ini teman baik anda di mana jua anda berada!

No comments:

Post a Comment