Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, September 12, 2010

Review 201: Hanya Kita Berdua by Aina Emir


Hanya Kita Berdua by Aina Emir
Terbitan KarnaDya solutions
2008
RM19.90
540 mukasurat
ISBN 978-983-3316-38-0


"Demi cintaku
ke mana pun kau kan kubawa
ke hujung dunia ke bintang kejora"


Saya agak lambat memulakan bacaan buku ni sebab Yam tercerita sebahagian kisah ini. So saya tangguhkan hasrat membaca novel ini sampai la saya dah tak berapa ingat apa yg Yam dah citer :) Masa mula baca memang tak ingat langsung tapi biler smpai part tengah tu saya dah mula teringat, ataupun mungkin dah boleh meneka siapakah yg end up dgn Najla.


Kisah ini mengingatkan saya kepada Haris-Hani-Naim dalam Suara Hati (Anis Ayuni).


Isu kekeluargaan dlm kisah ini agak heavy dan memang berjaya membuat saya rasa tak sabar nak tahu apa rahsia tentang Najmi yg disembunyikan oleh Adil. Konflik ini menambahkan background cerita agar isu Adil-Najla-Danni tidak berlegar-legar di situ sahaja. Sentuhan penulisan romantis Aina Emir masih kuat seperti dulu ;)


Najla sudah mengenali Adil sejak berusia 10 tahun. Meningkat remaja, perasaan mereka bertukar kepada cinta tapi cinta antara 2 darjat ini mendapat tentangan hebat dari keluarga Najla. Tetapi Tok Mat Kaya tak pernah membantah kehendak Najla. Ini membuatkan Najla kuat mempertahankan cintanya pada Adil. Tetapi satu peristiwa telah menyebabkan Adil hilang dari hidupnya. Najla mahukan penjelasan, lebih 10 tahun dia menunggu tetapi Adil tidak kembali. Danni yg seiras Adil menyentuh perasaan Najla. Saat dia bersedia menerima Danni, Adil muncul semula. Dilema kasih bermula... Kehadiran anak angkat Adil bernama Najmi membuat Najla tertanya tanya kerana anak kecil itu seiras wajahnya dan mempunyai singkatan nama yg sama sepertinya 'NAJ'. Ada rahsia besar yg disembunyikan Adil sehingga tiba Tok mat kaya membuat keputusan utk memperisterikan ibu Adil. Najla semakin keliru dan ingin tahu...


sure fine whatever
Rinn



Sinopsis belakang buku:


Dlm novel Hanya kita Berdua, Aina Emir membawa anda ke sebuah pekan kecil di persisiran pantai negeri Perak, Pantai Remis yg terletak tidak jauh dari pekan Bruas, Taiping dan Lumut. Di pekan kecil itu, anda akan berkenalan dgn seisi keluarga Tok mat Kaya.


Pembaca akan bertemu dgn Najla Haifa, gadis ayu mirip anak Jepun yg tinggal di situ bersama keluarga besarnya. Sejak kecil lagi, Najla terpaksa menempuhi pelbagai dugaan hidup terutama sekali yg melibatkan kerenah abg-abgnya yg sombong lagi tidak beradab itu.


Pantai Remis telah menemukan Najla dgn Adil, anak Mariam dan Zamani cucu kepada Tok Awi yg bukan hanya miskin tetapi nasibnya seringkali dirundung malang. Walaupun begitu, dari mata hati gadis yg baik itu. Adil dilihat sebagai remaja yg istimewa dan berjaya memikat hati mudanya.


Malangnya, satu peristiwa telah berlaku dan memisahkan pasangan yg sedang hangat bercinta itu. Perpisahan itu telah merobekkan perasaan dan melukakan hati Najla.


Pertemuan dgn Danni, seorg lelaki romantis lagi penyayang dan berkarisma telah berjaya melembutkan perasaan yg terbuku di hati Najla Haifa. Kehadiran Danni, jejaka macho Melaka-Singapura itu telah menceriakan dn mewarnai hari2nya semula.


Berjayakah Danni dlm usahanya utk memikat hati gadis yg pernah gundah gulana itu dan tercapaikah keinginannya utk menjadikan Najla sbg isteri yg didam2kannya? Apakah pula rahsia yg sekian lama berselindung dan telah mencemarkan nama keluarga Tok mat Kaya itu?


Sebuah novel berunsur kekeluargaan sarat dgn pertelingkahan dan dendam yg berpanjangan malah turut menyentuh naluri hati seorang wanita yg terpaksa mengharungi rentetan suka duka kehidupan. Ini diperkuatkan lagi dgn watak2 romantis dan humor di samping jln cerita yg penuh dgn persoalan. Yg pasti, anda akan terus membaca utk mengetahui kesudahan kisah yg menarik ini!


Sinopsis di website KarnaDya:


HANYA KITA BERDUA oleh Aina Emir



Hanya Kita Berdua akan membawa anda ke sebuah pekan kecil di persisiran pantai negeri Perak. Di sana anda akan temui Najla Haifa dan keluarganya yang kaya. Anda juga akan temui Adil, remaja yang tidak setaraf dengan Najla. Malangnya, satu peristiwa telah berlaku dan memisahkan mereka berdua.


Pertemuan dengan Danni seorang lelaki romantis lagi penyayang telah mengubah hidupnya. Berjayakah Danni untuk menjadikan Najla isterinya dan apakah pula rahsia yang sekian lama terselindung dan mencemarkan nama keluarga gadis itu?


Sebuah novel berunsur kekeluargaan, sarat dengan pertelingkahan dan dendam berpanjangan, namun mempunyai plot cerita yang romantis, terselit unsur humor dan penuh dengan persoalan.

No comments:

Post a Comment