Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, September 12, 2010

Review 204: Kau Laksana Bulan by Aina Emir

novel ini kembali popular selepas diangkat ke skrin tv sbg drama bersiri baru2 ini. Malah, karnadya bertindak bijak menerbitkan semula karya ini dgn kulit buku edisi terhad yg memaparkan ayu raudah. :)


Terbitan KarnaDya Solutions
Kau laksana bulan by Aina Emir
RM19.90
530 muka surat


"Aku tidak melihat cintamu dengan sepasang mataku... Aku menyuluhnya dengan mata hatiku"


Eh tak sangka saya dah baca hampir semua buku2 Aina Emir, kecuali Semalam Kubermimpi. Masa dengan alaf, semua tajuk bukunya mula dengan 'se' sesuci seharum setulus. Karya pertamanya dengan KarnaDya, Aura cinta, bagi saya kurang menyengat.. well Kau Laksana Bulan (KLB) cure rasa tak puas hati saya masa baca Aura Cinta dulu. KLB adalah sesuatu yg baru dari hasil tangan Aina Emir kerana menyelitkan unsur suspen thriller yg baik. Dia bijak memilih latar belakang character utama, iaitu seorang penulis bernama Adrianna yg merupakan penulis novel thriller/romantik. Bagi saya Adrianna ni seorang manipulator. Dia
impikan seorang kekasih yang handsome macam Syafik dan yang romantis macam Razif. Tapi Firas yg muncul tidak memiliki kedua-duanya tapi ada sesuatu yg memikat Adrianna. Takdir menemukan mereka dan terlalu byk kebetulan antara mereka spt nama character dan kerjaya watak utama utk novel terbaru Adrianna adalah sama dengan Firas.



Aina Emir byk berkongsi pengalaman menaiki perkhidmatan rel di malaysia spt LRT, Komuter dan ERL dalam buku ini.


berbalik kepada isu Adrianna sbg manipulator. Dia terpikat dgn Syafik sbb dia hensem. Dia terpikat dgn Razif sbb Razif hensem dan pandai berpuisi dan bermain dgn kata2. Syafik dan dia terpisah bila sambung belajar. Razif meninggal dunia.. membawa pertemuan dgn Firas, seseorang yg tidak memenuhi character idamannya tetapi Firas mempunyai senyuman menarik dan peribadi yang baik. Adrianna menggunakan Firas utk mencari maklumat bagi menyiapkan novel terbarunya. Firas kecewa bila tahu dia dipergunakan. apabila kehilangan Firas baru Adrianna tahu dia kasihkan Firas, semasa itu dia mempergunakan Eizlan utk
mengubat hatinya.


macam mana la Adrianna ni. Bila dia dan Firas kembali berbaik, Adrianna bertindak bijak dengan menceritakan semua sejarah silamnya dgn syafik, Razif dan Eizlan. Firas menerima dengan senang hati kerana Adrianna tidak lagi berahsia dgnnya tapi bila Razif yg disangka mati muncul kembali, Adrianna tersilap langkah kerana tak berterus terang dengan Firas meragut kepercayaan firas buat kali kedua.


Yg thrillernya adalah watak Eizlan yg mula obsess dengan dengan Adrianna. Dia jadi peminat fanatik yang ada masalah mental. Adrianna diburu seperti watak-watak utama dalam novelnya... watak Eizlan memang misteri dan memang tak sangka langsung siapa Eizlan sebenarnya.. kena baca la kalau nak tau.


Syafik seorang lelaki yg tidak berpendirian, byk mengikut telunjuk ibunya yg mementingkan status. syafik hampir2 bertunang dgn Adrianna tapi ibu syafik tak suka sbb Adrianna ni tak der kerja tetap, hanya seorang penulis novel. tapi biler novel2 nya meletup di pasaran dan mendapat liputan media, barula terhegeh hegeh nak masuk meminang tambah2 biler tengok Adrianna membesarkan lagi rumah kediaman keluarganya


sure fine whatever
Rinn


Terbitan KarnaDya Solutions
Sinopsis belakang buku:


Selepas SESUCI CINTA, SEHARUM KASIH, SETULUS JANJI, AURA CINTA dan SEMALAM KUBERMIMPI, AINA EMIR kembali lagi dengan sebuah novel romantis yang tentunya mempunyai kelainan daripada novel-novelnya sebelum ini.



Kau Laksana Bulan akan membawa anda bersama-sama Adrianna mengembara ke dunia karya dan alam cintanya!


Dunia penulisan yang diterokai, merenyahkan perjalanan hidupnya. Terlalu banyak 'kejadian' yang membebankan semangat untuk teruskan kerjaya.


Pun begitu, dunia percintaannya tidak mudah seperti diharapkan. Ibunya mahu melihat Adrianna berkahwin cepat, namun harapan dan impian tidak pernah terjadi seperti yang direncanakan. Walaupun sudah ada kriteria yang disusun rapi dalam hal memilih calon, malang baginya kerana sering terperangkap dalam bayangan yang dicpta.


Syafik merupakan cinta pertama, namun terputus buat seketika. Kini lelaki itu kembali mengetuk pintu hatinya. Sementara Razif pula, cinta kedua yang meninggalkan kesan perit dan sakit hinggakan hidupnya terumbang ambik, kecewa, seterusnya menutup ruang-ruang di hati untuk bercinta lagi. Firas, pemuda yang berbeza karakter daripada kriteria yang ada. dalam begitu, lelaki ini mampu mengganggu konsentrasinya. Akhir sekali, masih ada Eizlan yang muncul secara misteri dan kini mula menghantui hidupnya!


"Kau laksana bulan yang menyinari hidupku... dan akulah punggukmu yang sanggup menanti sang bulan tersenyum di langit."


Kau Laksana Bulan pastinya merupakan novel yang mendebarkan dan akan membuat anda mahu terus membaca untuk mencari jawapan kepada teka-teki dalam perjalanan cerita!

No comments:

Post a Comment