Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Saturday, September 11, 2010

Review 193: Janjiku Bersamamu by Aleya Aneesa


This one is my least favourite utk karya Aleya Aneesa lah. Tapi rasanya kalau dia tulis buku apa pun aku akan baca jugak sbb dah masuk list utk writer yg buku nya wajib dibaca ;)


Janjiku Bersamamu by Aleya Aneesa
terbitan alaf 21 sdn bhd
RM 19.90
508 mukasurat


"Aku datang membawa sejambak kenangan dari halaman mimpi kita buat hari esok"


memula tu ingat ker Aly Rashid hero citer ni, bapa Dhamira rupanya. Citer dimulakan dgn kisah Dami yg berusia 13 tahun, n then muka surat kedua terus jump ke scene Dami dgn suaminya yg masih dimisterikan oleh penulis dan mereka sudah punya anak.


Dhamira dibenci ibu tirinya dan nenek serta datuknya kerana dia berdarah inggeris dan dianggap jahat. Abg tirinya (Effendi) terpikat dgnnya dan cuba memujuk ayah tiri dan ibunya utk mengahwinkannya dgn Dhamira. Dami mencari Za'iem lalu mereka berkahwin. Perkahwinan itu menimbulkan kemarahan Aly Rashid lalu dia dipisahkan dari keluarganya. Ibu tirinya mengambil peluang itu utk menyuburkan rasa benci suaminya terhadap Dhamira.


Kemalangan meragut penglihatan anak kesayangan mereka. bertimpa2 pulak malang keluarga kecil itu, Zamirul buta, Dami dan Za'eim kehilangan kerja. Dami cuba mendapatkan bantuan ayahnya tapi Za'iem melarang sampai sanggup meninggalkan anak dan isteri macam tu saja. anak mereka diculik dan za'iem langsung tak tahu, dia lebih leka melayan gundah gulana sendiri. Fendy cuba menggoda Dami tapi sebaliknya secara tak sengaja membongkarkan kisah dia yg menculik Zamirul.


Kata2 Zamirul menyedar dan menginsafkan nenek dan atuk Dhamira lalu diorang tobat nasuha. Proses penyatuan keluarga mereka menuju ke arah positif, za'iem kembali, Aly rashid menyisihkan isterinya yg busuk hati. tapi Dami cuba memujuk bapanya agar menerima kembali ibu tirinya malah mempertaruhkan diri (yg sedang pregnant) utk menyelamatkan ibu tirinya dari accident.


Tindakan za'iem agak tak logic sbg seorang suami yg bertanggungjwab dia takkan meninggalkan isteri dan anaknya mcm tu saja. walaubagaimanapun cara penulisan Aleya Aneesa masih mengingatkan kita pada 'semusim rindu' dan 'kasih antara kita'. Aleya Aneesa still good at writing scene sedih.


sure fine whatever
Rinn


sinopsis belakang buku:


Dalam hidup ini, manusia sering kali diberi banyak pilihan untuk meniti lorong-lorong kebahagiaan. Memilih siapa yang layak disayangi dan siapa pula yang tidak. Tapi, tidak bagi Dhamira Rysda. Dia tidak pernah punya kesempatan itu. Mahu atau tidak, dia hanya ada Aly Rasyid. Itulah racun, itulah penawar dalam hidupnya.

Tapi siapa dia mahu mencabar takdir? Lalu, dunia yang selama ini penuh dengan warna-warni mula gerhana dalam sekelip mata hanya kerana dia mahu melayan dan mencari bahagia yang kian lama tercicir. Sungguhpun begitu, dia masih dapat melihat dan merasakan biasan bulan dan bintang ada di mana-mana.

Nyata, sejarah memang selalu akan berulang. Dan kini, sejarah Mariam benar-benar menjadi sumpahan. Namun, dia bertekad untuk keluar daripada kepompong sumpahan itu. Dia tetap akan memastikan kanvas hidupnya lebih indah berbanding Mariam.

Tapi... sekuat mana pun dia, ada masa-masanya dia kewalahan. Takdir yang datang bagaikan sengaja mempermain-mainkan perasaannya. Lantas dia bertanya sendiri, “Berdosakah dia mengabaikan perasaan Aly Rasyid? Sedangkan dia tahu, dia hanya ingin mencari bahagia.” Dan, kebahagiaan... benarkah tak ubah seperti sepotong mimpi?

No comments:

Post a Comment