Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, December 28, 2011

Review 648: Sukma Rindu by Fariza Zuliana


Tajuk: Sukma Rindu
Penulis : Fariza Zuliana
Penerbit : Alaf 21 Sdn. bhd
Cetakan Pertama: 2002
311 mukasurat
isbn: 9789831241066


"Kau berada di mana-mana dalam layar memoriku"


Aku rasa nak baca buku ni sbb recomended by Syikin. Bukannya apa, syikin tu jenis suka citer2 sedih, tangkap nangis, tapi tekejut pulak biler baca buku ni, tak der lah pulak yg tangkap nangis.


Bagi aku kisah ni hijau sehijau covernya. Antara Azril-Dianza dan Fredie-Dianza aku lebih suka chemistry Azril - Dianza. Tapi penulis dah pilih Fredie sbg hero. Semasa Fredie dgn Dianza, Azril muncul semula tapi tak terasa kemunculannya itu menggugat apa2 antara Dianza dan Fredie. Rasa setara jer antara Azril dan Fredie buat Dianza tu.


Aku tak sangka yg Azril tak mati last sekali. Ada harapan la Tania ngan Azril :)


Kisah ni bermula dgn perkenalan zaman sekolah antara Azril dan Dianza. Perkenalan mereka membuahkan kemesraan namun pemergian Azril ke luar negara memisahkan mereka. Azril mahu menjalin hubungan lebih dari sahabat tetapi Dianza menolak.


Zaman kolej pula menemukan Dianza dgn Fredie yg berjaya mencuit hatinya. Dianza sudah tahu apa beza antara rasa persahabatan dan rasa cinta. Namun Fredie menolak perasaan itu kerana mahu menumpukan pada pelajaran.


Zaman pekerjaan menemukan semula Dianza dan Fredie dan di antara mereka muncul juga Azril.


sure fine whatever
rinn


sinopsis/blurb:


Pertemuan Dianza dan Azril adalah satu kebetulan yang indah. Namun, kerana merasakan diri tidak pantas untuk bercinta, mereka membiarkan diri memendam rasa. Masing-masing terpisah membawa arah sendiri, tanpa kata kepastian. Antara sahabat dan kekasih, persahabatan dan percintaan.


Bumi kampus telah menemukan Dianza dan Fredie. Dalam diam, ada rasa kasih yg bertunas. Rindu yang bertandang bila berjauhan, namun bukan mudah utk mendapat kata pasti daripada seorg lelaki bernama Fredie. Lalu, Dianza membiarkan hari2 berlalu dgn seribu harapan yg menanti.


Cabaran datang menduga, Dianza bertemu dgn Azril semula. Pertemuan yang memaksa dia membuat pilihan. Perlukah dinanti kasih Fredie atau menerima Azril hanya kerana simpati? Dan di tangan Dianza, ada segala jawapannya.



setakat 2005 sudah 7 kali diulang cetak

Thursday, December 22, 2011

Review 647: Kasih Sedingin Salju by Amaruszati Noor Rahim


Kasih Sedingin Salju
Penulis: Amaruszati Noor Rahim
Terbitan Dwiwangsa
Cetakan pertama 2005
505 mukasurat
isbn: 983945949
RM19.90


Novel ni mengumpulkan 3 cerita karya Amaruszati Noor Rahim. Thanks DD for the book :).


Kisah 1- Siti Johanna


Siti Johanna adalah kisah yg pernah diangkat ke layar tv sbg drama. Aku tak tau lah pulak, DD yg bagi tau.


Walaupun kisah ini menceritakan perjalanan hidup seorg remaja sekolah (yg aku tak der la suka sangat, kalau kolej tu suka lah jugak), aku tidak bosan melayan kisah ini. Garapan penulis memikat dan membuat kita nak tau apa jadi kat Johanna dan cikgu Taufiknya.


Ini kisah tentang Johanna yg lebih suka dikenali dgn nama Johan atau Jo. Dia paling pantang dipanggil Siti atau Hanna kerana ada ciri2 feminin pada mana itu yg membuat dia rasa lemah dan mudah ditindas. Dia lebih selesa membawa perwatakan tomboy. Dia ada pendirian sendiri tentang pembawakan dirinya, terutamanya setelah sering melihat ibunya didera bapa sendiri dan dia sendiri pun merasa sedas dua penangan bapanya. Bapanya mulanya seorg lelaki yg baik tetapi selepas satu peristiwa, diamenjadi lelaki yg bengis dan pemabuk.


Bapanya menghilangkan diri dan tidak pernah kembali. Johanna tidak mahu menjadi wanita seperti ibunya yg masih menangis mengenangkan suami walaupun perkara itu sudah lama berlalu.


Sindiran dan kata2 sinis org sekeliling telah menjadikan Johanna lali dan tidak menghiraukan lagi pandangan org terhadap dirinya. Cikgu Taufik juga sering menggunakan pendekatan itu utk cuba menginsafkannya tetapi Johanna buat tak reti saja.


cikgu Taufik akhirnya menggunakan pendekatan lain utk menyedarkan Johanna. Dia bagi hadiah buku agama kpd Johanna sampai dia tu termimpi2 akan balasan Allah terhadap org yang berdosa. Sedikit demi sedikit Johanna berubah menjadi Hanna yang manis bertudung. Dia bukan saja menarik perhatian Cikgu Taufik, malah best friend dia, Mus, pun jatuh syok kat dia.


Aku suka chemistry antara JOhanna dan cikgu Taufik. Tapi aku tak dpt menerima sikap Cikgu Taufik yang memang jelas dari mula cuba menarik perhatian Johana dgn cara memikat gadis itu. Dia seolah-olah menghulurkan harapan cinta kepada Johanna tapi last2 kata anggap macam adik sendiri lah pulak n then kawin ngan org lain. Adeh frustnyerrrrrrr (gaya over acting).


Kisah 2: Keranamu Aku Menangis


Tengok tajuk pun dah tau ni kisah cinta tak kesampaian. Kisah ini disampaikan melalui warkah 2 sahabat, Irma & Arfah yg saling berutus surat antara satu sama lain. Kita ni kira baca surat orang lah. :)


Irma dan Arfah berkongsi cita2 yg sama iaitu utk menjadi seorang penulis.


Irma hampir putus harapan dlm mengejar cita2nya setelah dipaksa menerima pinangan keluarga sepupunya. Keresahan jiwanya telah menyebabkan dia hanya sekadar di pangkat 3 SPM. Kesian dia, cita2nya tidak mendapat sokongan keluarga langsung walaupun dia sering dijemput mendeklemasi sajak dia sekolah2. Mak dia kata dia pergi melalak.


Semasa cincin sudah tersarung di jari, hatinya terpaut pada Helmi, lelaki yang berkCongsi cita-cita dan cinta yang sama dalam hidup. Di saat dia sudah berani melawan keluarga dan meleraikan ikatan pertunangan, Helmi pula berubah hati.


Kisah 3: Camar Terbang Senja


Kisah Diba yang sanggup berusaha masuk ke sekolah Menengah Teknik walaupun ia bukan cita2nya. Semuanya kerana dia mahu dekat dgn Azwan. Namun Azwan sudah jadi orang lain dan mengecewakannya. Diba hampa. Zaki yg mulanya jadi guru tidak rasmi utk subjek yg sukar difahaminya, akhirnya menjadi teman rapatnya dan dia mula menyenangi Zek yg mulanya seperti lelaki sombong.


Hutang kakaknya yg terkandas belajar di luar negara sbb berkahwin telah menjadikan Diba sbg galang ganti demi melunaskan hutang. Diba bencikan kakaknya Sofia yang mementingkan kebahagiaan diri sendiri dan membelakangkan keluarga yg telah bergolok gadai utk menghantarnya ke luar negara. Kalau husband nya tu jenis boleh support family tak pe la jugak. Adui memang sakit hati la kalau jadi adik atau mak bapa kepada Sofia ni. Tak fikir panjang.


Tok Empat yg bagi pinjam duit kat family Diba utk menghantar sofia ke luar negara mahu Diba menggantikan tempat Sofia sbg menantunya (nasib baik bukan sbg bini dia, hehe). Taufik menjadi tunangannya.


Siapa sangka pertemuan Diba dengan Taufik yg baik hati telah meleraikan semua kekusutan yg dihadapi Diba dan kini dia boleh berdepan dgn Zaki dengan senyuman. :)


sure fine whatever
rinn

sinopsis/blurb:


Siti Johanna - Saat kasihku mulai tertumpah buatmu, aku belajar bagaimana nikmatnya airmata seorg perempuan yg dibiarkan buat lelaki yg dicintai. Cikgu Taufik, terima kasih kerana membimbingku ke jalan yg benar. Sesungguhnya Tuhan itu masih menyayangiku...


Irma Z - Andai laut itu tidak terduga dalamnya, begitu juga hatimu Helmi. Nanarnya aku mencari nilai cintamu, semudah itu juga kau tepis harga cinta yg mula berputik antara kita. Antara kau dan aku wajarkah terbina dinding pemisah?


Adibah - Zek ketahuilah oleh mu, saat cincin tersarung di jari manisku, akulah insan yg merendam segala duka ke dasar jiwa ku yg parah. Andai kau tahu derita yg bersarang di dadaku ini, rungkaikanlah segera agar kita bisa seiring menggapai sinar cita-cita...

Review 646: Janji Kasih by Sri Diah


Janji Kasih
Penulis Sri Diah
Penerbit : Alaf 21
Harga: RM18.00
isbn: 9789831242124

Penulis mengetengahkan character2 yg mempunyai latar menarik dlm novel ini, tapi saya sukar mencari kekuatan setiap watak yg ditonjolkan dan kadang2 seperti tidak konsisten. Sekejap begitu, sekejap begini.


Character2 yg saya maksudkan adalah Sali, Zamil, Huzairi, Zuraidah, Pn. Junaidah, Suleiman, En. Aminudin, Ayumi, Rohaizat dan Delly.


Sali seorg pelajar yg pernah dituduh berkhalwat dgn lecturer sendiri. Tapi dia tidak bersalah dan cuba membela diri tapi kemudian dia seperti membiarkan saja perkara itu berlalu. Malah masa berjumpa dgn isteri pensyarahnya dia seperti berputus asa utk menerangkan perkara sebenar. Macam tak nak cerita semua, mcm nak biarkan perkara itu berlalu begitu saja. Dia dituduh sbg perampas kebahagiaan pasangan itu. Tak ada langsung part Sali settle kan isu ini dgn pensyarahnya atau isteri pensyarahnya.


Rasanya penulis nak buat pembaca yg tertanya-tanya dan meneruskan pembacaan utk mengetahui apa kesudahannya.


Sali bercinta dgn Zamil tapi Zamil terpaksa berkahwin dgn Ayumi kerana kehendak keluarga yg tak sukakan Sali gara2 gosip dia dgn pensyarah yg kebetulannya ada bersaudara dgn famili Zaril. Walaupun Zaril dah kawin, mereka selalu bertemu sekadar melepaskan rindu sbg sahabat.


Zamil memang baik tapi bagi saya Zamil seorg yg hipokrit dan penipu. Dia sentiasa menipu isterinya tentang status hubungannya dgn Sali. Zamil besungguh-sungguh mengaku menyintai Ayumi dan tiada apa2 hubungan dgn Sali sedangkan masa tu dia memang sering berjumpa dgn Sali.


Ayumi tahu mengenai hubungan Sali-Zamil malah rela dimadukan dgn Sali kerana dia tau Zamil tak cintakan dia.


Huzairi, lelaki ego yg ntah hapahapa. Dia melukakan hati Sali dan kemudian bila masuk alam pekerjaan dia keja ngan bapak sali, rasanya tentu sbb dia kawan Sali. KAwan baik Sali, Zuraidah pun keja situ jugak. Lepas ayah Huzairi meninggal dunia dlm tsunami, Huzairi decide utk tinggalkan KL dan berenti keja. Balik kampung jaga mak dan adik2. Lagipun dia dah patah hati dgn Sali yg lebih rapat dgn Zamil.


Tapi beberapa bulan menganggur di kampung, dia terpaksa balik semula ke KL dan memungkiri azamnya utk tidak lagi menjejakkan kaki ke KL.


Pn. Junaidah, ibu Sali pulak dikatakan mempunyai emosi yg tidak stabil setelah menopaus. Selepas bercerai dgn En. Aminudin, dia mula berbisnes sendiri dan pasang badan lawa2. Setahun kemudian dia berkahwin dgn lelaki hensem yg jauh lebih muda darinya, Suleiman. Pn. Junaidah lebih percayakan suami barunya daripada anaknya, Sali. Sali kecewa dan takut kerana Suleiman tu terlalu mencurigakan dan seperti ada agenda tersembunyi.


Sebenarnya dia mengejar harta Junaidah. Bila Junaidah cedera teruk dlm sebuah kemalangan, dia semakin lupa pada isterinya, malah pernah cuba mencabul Sali, anak tirinya. Penulis cuba menimbulkan simpati pembaca dalam scene Junaidah menghadapi sakratulmaut dia, tapi aku tak terasa sgt kesannya. Tapi memang tragik la kemalangan yg menimpa Junaidah tu. Penyesalannya tu terlalu terlewat.


Encik Aminudin bapa Sali, seorang bapa yg caring dan baik. Dia tahu Sali rasa kecewa dgn bekas isterinya. Tapi at one point perwatakn En. AMinudin bg saya kelihatan berubah tiba2. Dia paksa Sali mengahwini Huzairi yg bukanlah lelaki yg baik utk Sali. Memangla dia nak elak Sali terus brhubungan dgn Zamil tapi mcm tak der calon lain lah pulak. Lagipun dia sendiri tahu bakal anak tirinya ada hubungan dgn Huzairi. TApi setelah Zuraidah (bakal anak tirinya) menyatakan kesediaan melepaskan Huzairi kerana banyak terhutang budi, Aminudin meneruskan hasratnya bermenantukan Huzairi.


En. Aminudin nak Huzairi bertunang dgn Sali pada hari dia menikahi ibu Zuraidah.


Sali sentiasa kata dia tak mau meruntuhkan rumahtangga orang lain tambah2 selepas kes khalwat dia ngan pensyarah dia tu. Tapi dlm pada tu dia selalu berhubungan dan berjumpa dgn Zamil dan menggegarkan jugak rumah tangga Zamil dan Ayumi.


Rohaizat dan Delly. KOnflik kisah mereka lebih menarik tapi mereka bukan tumpuan utama kisah ini. MEreka sudah bertunang, tetapi Rohaizat terlalu cemburukan Delly dgn bossnya, En. Aminudin yg sudah menduda. Rohaizat sentiasa beprasangka buruk,malah pergi mengamuk di pejabat Delly dan siap sepak terajang tunangannya di pejabat tu sbb Delly tak nak berenti kerja. Nasib baik Delly terus memutuskan pertunangan dgn org yg macam tu... Kalau Delly berenti kerja dan kawin ngan Rohaizat, terjamin ker hidupnya. Mcm mana kalau tiba2 dia diceraikan, bukan senang nak cari keja lain.


Rohaizat dipenjarakan selepas tindakannya itu. Saya rasa Rohaizat punya tindakan lebih menunjukkan kepada masalah mental tapi dia cuma dipenjarakan. Malah dibebaskan awal kerana bersikap baik dan dia mula menjejak Delly semula.


TAk sangka pulak bakal isteri baru En. AMinudin seperti perasan persaan Delly pada bossnya dan meminta En. Aminudin turut memperisterikan Delly juga. So En. AMinudin kawin dua lah.


n then Ayumi meninggal dunia dan mewasiatkan Zamil kawin ngan Sali.


Bagi aku cerita ini penuh dgn macam2 cerita tapi terlalu banyak nak disampaikan dalam naskah kecil ini sehingga setiap watak tidak mendapat tumpuan. ERmm lagi satu aku rasa blurb/sinopsis citer ni tak selari dengan citer dlm buku ni.


sure fine whatever
rinn


sinopsis /blurb:

Bahgia bagaikan sebutir berlian yg terjatuh ke laut. Dan laut itu pula penuh dgn tipu muslihat... ke dasar mana hendak digapai? Ia sama juga dgn tragedi Saliwati ditangkap khalwat di bilik profesornya.


Perkahwinan yg berkcai di tengah perjalanan usia ke hari tua antara emak dan bapanya menimbulkan tragedi. Emaknya bernikah dgn lelaki yg jauh lebih muda usianya. Lalu Saliwati terperangkan insiden dicabul bapa tirinya yg bagai singa Afrika mahu menerkam mangsanya.


Zahim kekasih lamanya yg baik budi dan prihatin, berdepan dgn dilema apabila isterinya menyuruh berpoligami. Pekerti Santun Saliwati telah menjadi galang ganti antara rimbun kasih mereka suami isteri. Di matanya ada cinta di hatinya ada setia. Namun Huzairi yg kematian bapa angkara Tsunami terlebih dahulu telah mengumpan cinta Salwati.


Bagaimanapun wasiat seorg isteri akhirnya telah meghadiahkan gerbang bahagia utk Zahim dan Saliwati. Apakah Huzairi juga turut menikmati kemuncak janji itu? Apakah Huzairi juga turut menikmati kemuncak janji itu? Jika hak untuk bahagia menjadi milik semua, kasih yg ada biarlah menjadi janji setia bersama...

Wednesday, December 21, 2011

Review 645: Angel In The Devil's Suit by Kaseh Esmiralda



Angel In The Devil's Suit
Penulis: Kaseh Esmiralda
Terbitan Kaki Novel 2011
640 mukasurat
RM23
Sabah/Sarawak RM26
isbn 9789675067877


"Jeremy dan Dew... dua insan seiras rupa, dua watak berbeza gaya, tapi Camie tetap setia menyayangi mereka!"


some secrets are best to remain as secrets.


Kisah Manga yang dibukukan dalam bahasa melayu. Watak-watak bukan melayu dan bukan malaysia yang diceritakan dalam suasana bahasa melayu santai ditangani dengan baik oleh penulis. mungkin gaya santai itu yang membuat penyampaian kisah Dew & Camie ini tidak terasa janggal. bukannya apa,biasanya kalau aku baca kisah yang orang bukan malaysia ni, kadang2 terasa seperti membaca buku yang diterjemah. Bagi orang yang tak pernah baca komik manga, mungkin terasa jugak lah bezanya dari novel biasa.


Ada 3 kisah utama yang menarik dalam novel ini.
- Jeremy - Milly/Camie
-Dew - Camie
-Misteria yg disimpan Madam Juwiette, Tuan Ramelo dan Rafael. Pn. Jemina, isteri Rafael seperti tidak tahu apa-apa2 mengenai misteri itu, tetapi detik pertama pertemuan dengan Dew naluri keibuannya dapat mengesan itu anaknya.


Kisah bermula dengan Camie yang dipindahkan ke sekolah lain kerana prestasi pelajarannya yang semakin merosot lantaran tertekan dengan kematian kekasihnya, Jeremy. Di sekolah baru, kebetulan yang ajaib berlaku apabila dia ditempatkan di sebelah Dew yang mempunyai wajah yang sejibik sejibon macam Jeremy yang telah meninggal dunia. Tetapi setakat itu saja persamaan mereka. Jeremy merupakan pembela dan pelindung Camie di sekolah tetapi Dew merupakan pembuli dan memilih Camie untuk menjadi hambanya bagi menyelesaikan kerja-kerja sekolah dan nota buatnya. Camie hanya memberontak dalam hati, dia terpaksa menurut kehendak Dew dan terus menjadi mangsa buli team budak2 perempuan juga. Hubungan 'kerja' mereka membuat mereka saling mengenali peribadi sebenar.


Tekanan-tekanan yang diberikan Dew menjadikan Camie smakin hari semakin berani dan mula menunjukkan sikap melawan. Dew senang dengan perubahan itu kerana dia tidak mahu Camie terus membiarkan dirinya menjadi mangsa dan tidak memerlukan orang lain sebagai penyelamat. Assignments dan nota yang sering disiapkan Camie untuk Dew juga menjadikan Camie semakin cemerlang dalam pelajarannya. Dew digeruni kerana dia merupakan anak Mdm Juwiette. Kesian Camie kerana terpaksa bertahan dengan kekejaman Dew.


Misteri yang disimpan kejap keluarga Jeremy dan keluarga Dew semakin terbongkar apabila Dew mengikut kakak Jeremy pulang ke rumahnya dan bertemu dengan Pn. Jemina, seorang ibu yang penyayang, jauh berbeza dari ibunya Mdm Juwiette yang mengejar status hingga kasih anak tidak lagi penting.


Aku tak suka cara watak guru dipresent dalam kisah ini. Walaupun memang nak menunjukkan Dew tu betul2 devil dan menambah elemen lucu, takkanlah semua watak guru turut dibuli. Kalau macam tu lebih baik Dew tu tak ke sekolah langsung. Itu barulah devil. Pengetua diejek dengan gelaran yang memalukan malah watak pengetua kelihatan miang dan tidak cerdik. apakah kriteria seorang pengetua Kolej Riveria? Takkanlah kolej elit seperti itu mengambil seorng pengetua yang tak berkaliber langsung. Walaupun watak pengetua tu bukan org malaysia dan melayu (mungkin juga bukan india atau cina) tetapi guru tetap guru. perkataan guru/pengetua itu sendiri adalah satu perkataan yang mulia.


Jeremy-Milly adalah kisah cinta yang tidak kesampaian yang menyentuh hati. Mereka terpaksa mengucapkan selamat tinggal kerana suratan takdir yang tidak dapat ditolak oleh sesiapapun.


Paling menarik adalah kisah Ramelo-Juwiette dan Rafael-Jemina. Kisah mereka terbongkar setelah Dew meniggalkan Rivera untuk melawat family Jeremy yang dikatakan seiras dirinya. Itulah detik bermulanya pembongkaran rahsia besar Ramelo dan Rafael.


Yang menjadikan buku ini tebal adalah kisah-kisah pembulian yang dilakukan oleh Dew terhadap Camie.


nama Dew membuat aku rasa nak menonton lagi sekali filem Thai yang bertajuk 'The Letter'. Kisah yang menyentuh perasaan. tapi aku tak suka ending 'The Letter' sebab ada ka patut dia suruh anak dia panggil pokok tu 'ayah' kerana abu mayat suaminya ditabur dekat pokok tu. huhu... eh tetiba masuk citer thai.

sure fine whatever
rinn


blurb/sinopsis belakang buku:


Angel in The Devil's Suit


Dew dan Jeremy adalah orang berlainan tetapi mempunyai wajah yang seiras, nama yang serupa dan suara yang seakan. Namun perwatakan dan keperibadian mereka terlalu berbeza sehinggakan Camie, gadis yang paling rapat dengan mereka menggelarkan mereka dengan gelaran The Angel dan The Devil.


Jeremy, insan yang amat dicintai oleh Camie dan mereka saling menyayangi. Namun, hubungan kasih mereka akhirnya terlerai apabila Jeremy yang selama ini mempunyai penyakit telah meninggal dunia.


Dew pula seorang pelajar yg digelar The Taiko oleh semua pelajar dan guru-guru di sekolahnya dan mengisytiharkan Camie sebagai hambanya. Mereka bergaduh, membuli, bertekak dan apa sahaja bersama-sama. Camie hanya menurut dan rela menjadi hamba Dew kerana wajah, nama dan suaranya yang seiras Jeremy, kekasihnya.


Namun penemuan diari mendiang Jeremy telah membongkarkan identiti sebenar Dew yang selama ini hanya diketahui oleh ayah Dew dan juga ayah Jeremy sendiri. Detik penemuan diari itu telah menyebabkan dirinya pening dan keliru.


Apakah rahsia itu? Bagaimanakah caranya Dew mencari kembali identiti dirinya yang telah dikelirukan oleh diari kepunyaan Jeremy itu? Berjayakah Camie membantu 'tuan'nya menyelesaikan masalah itu?

Review 644: Dikau Tidak Pernah Jauh by Nur Hatija



Dikau Tidak Pernah Jauh
Penulis: Nur Hatija
Terbitan Jemari Seni Sdn. Bhd.
2011
Editor: Harny Abu Khair
RM19.00
Sabah/Sarawak: 22.00
9789675118692
427 mukasurat

Aku tak sangka aku akan menyenangi karya ini. Gaya Nur Hatija yang bercerita dengan serius membuat aku rasa cerita ini berat. Tetapi cerita yang dibawanya ini jarang-jarang dapat aku hayati dalam novel2 melayu. Nur Hatija mengangkat Firdaus sebagai watak utama kisah ini. Tak seperti penulis-penulis wanita lain yang lebih gemar mengangkat watak wanita sebagai fokus cerita.

Kita dibawa mengenali keluarga Fadhil dan dua org anaknya, Firdaus dan Aisyah yang memilih untuk meninggalkan hidup serba mewah untuk melalui cara hidup zuhud. Selepas habis membaca karya ini barulah terang lagi jelas di mata aku mengapa Fadhil memilih untuk membawa Firdaus dan Aisyah hidup dalam serba kekurangan. Dia mahu menyelamatkan aqidah anak-anaknya. Walaupun serba kekurangan, tetapi dia bahagia. dan dekat dengan Allah. Fadhil, Firdaus dan Aisyah terkenal dengan sifat terpuji mereka. Malah sifat mereka turut mempengaruhi sahabat-sahabat baik mereka untuk sama menjadi baik.

Tak sangka betul lelaki sebaik Fadhil pernah disingkir isteri sendiri dari rumahnya sendiri. Kisah Fadhil sangat hiba. Dia rela menukarkan seluruh harta bendanya demi mendapatkan hak penjagaan Firdaus dan Aisyah. Sepanjang membaca kisah ini, aku lebih simpati kepada watak-watak lelakinya iaitu Fadhil dan Firdaus. Penulis meletakkan fokus pada watak-watak lelakinya berbanding watak-watak perempuan. Kisah Fadhil dan Firdaus walaupun berbeza latar masa, tetapi mereka telah mengharungi jalan-jalan yang hampir sama. Fadhil seperti tahu kelemahan Firdaus.

Jalan takdir membawa Firdaus kepada ibunya. Sedihnya melihat Firdaus hanyut ketika tinggal bersama ibunya di rumah yang besar dan mewah. Firdaus ni jenis menurut saja dan mahu menyenangkan hati orang tua sehingga rasa ikhlas itu seolah-olah terkeliru dengan sifat 'menurut kata'. Semasa dengan ayahnya, dia gembira dapat menyenangkan hati Fadhil dengan sama-sama bersolat, sama-sama beribadah, tetapi apabila Fadhil tiada dan muncul pula ibunya Halina, Firdaus jadi hanyut dan leka. Dia gembira mengecapi syurga dunia.

Watak-watak antagonis tidak digambarkan keterlaluan tetapi cukup untuk membuat kita merasa jelik dengan mereka. Kisah Firdaus selepas kemalangan tu membuat aku menangis hingga ke akhir cerita. Terasa kengerian Firdaus untuk kembali ke kehidupan yang mewah kerana dia takut akan hanyut semula seperti dulu. Bapa mertuanya menggunakan pendekatan yang sangat berhemah untuk menarik Firdaus namun pada masa yang sama dia turut tertarik kepada peribadi menantu yang baru dikenalinya. Patutlah anaknya sanggup menunggu Firdaus malah meminta ayahnya meminang Firdaus.

sure fine whatever
rinn


blurb/sinopsis belakang buku

Letaklah Allah pada cinta yang paling utama. Cinta terhadap manusia tidak salah tetapi biarlah selari dengan kehendak agama...

Apakah erti cinta?
Cinta hanyalah omong kosong pada yang tidak sanggup berkorban demi cinta!

Kerana cinta, Fadhil meninggalkan kebahagiaan dunia dan belajar hidup zuhud.
Kerana cinta, Halina sanggup kehilangan kasih anak-anak.
Kerana cinta, Firdaus tenggelam dalam pelukan dunia;
dan kerana cinta akan Firdaus, Mardhiah sabar menunggu.

"Janji dengan saya, awak akan tunggu saya." ucap Firdaus.
"Awak pun berjanji dengan saya. Jangan pernah melarikan diri daripada saya," balas Mardhiah.

Tapi, kenapa kini Firdaus jadi lupa pada kata-kata yang pernah dia ucapkan dahulu? Mampukah mereka kenal erti cinta sebenar? Mampukah mereka berkorban demi mencari nikmat cinta itu?

NUR HATIJA menulis tentang makna cinta. Dikau Tidak Pernah Jauh membawa anda menghayati kisah cinta yang penuh teladan untuk mencari keikhlasan cinta yang sebenar.

Review 643: Blues Retro by Imaen



Blues Retro
Penulis: Imaen
Terbitan JS Adiwarna Si Manis 17
Editor: Noor Suraya bt. Adnan Sallehudin
RM17.00
Sabah/Sarawak: RM19.00
351 muka surat


"Empat semester yang indah..."


Walaupun Ghazi yang dibuang universiti dan tak dapat meneruskan hubungan kasih dengan Nik Farhana, aku lebih kesiankan Nik Farhana kerana ada bonda dan keluarga yang begitu mengagungkan status, mengongkong dan calon suaminya yang sombong, angkuh, bongkak dan pendengki bernama Tengku Nordin. Bayangkan jalan hidup yang bakal ditempuhinya apabila dikelilingi manusia-manusia sebegini.


Perjalanan untuk berkahwin lari dengan Ghazi telah membuka mata Nik Farhana bagaimanakah jalan hidupnya nanti jika dia memilih untuk bersama Ghazi. Tak semua orang dapat mengharungi segalanya sebaik Ghazi, mungkin Nik Farhana sendiri tidak akan mampu hidup bersama Ghazi walaupun cintanya setinggi gunung buat Ghazi.


Ghazi adalah jejaka yang menjadi matang berdasarkan perjalanan hidupnya bukan hanya bergantung kepada akademik semata-mata. Letaklah dia di mana sahaja, dia pasti akan menikmati hidup sebaiknya; with or without Nik Farhana. Aku rasa Ghazi yang dari keluarga miskin itu jauh lebih bertuah berbanding Nik Farhana yang berketurunan raja-raja.


Cerita yang membuat kita terfikir bertuahkah jika kita kaya raya dan malangkah jika kita miskin. Dari golongan mana pun kita datang, kita boleh mengubah nasib kita sendiri dengan usaha. Dugaan yang Allah kirimkan adalah untuk menguji keimanan kita. Blues Retro adalah cerita cinta yang penuh dugaan. Beginilah cara Ghazi mengharunginya...


sure fine whatever
rinn


blurb/sinopsis belakang buku


Nasi lemak buah bidara,
sayang selasih hamba lurutkan;
buang emak buang saudara,
kerana kasih hamba turutkan.



"Ghazi, kita kahwin lari!" kata Nik Farhana.
Hampir tersembur jus tembikai daripada mulut Ghazi.
"Apa dia?"
"Kita kahwin lari." Suara Nik Farhana berbunyi serius.
"Hana jangan main-main!"
"Saya serius ni!"


Berjayakah Ghazi, siswa antropologi dan Nik Farhana, siswi perubatan di Universiti Lembah Pantai kahwin lari ke sempadan Siam?


****
IMAEN memang diakui pembacanya sebagai penulis yang punya bahasa yang mantap lagi tajam. Kini lulusan Sarjana Muda Ekonomi daripada Universiti Malaya beralih arah, bertekad mahu 'memperkenalkan semula' sastera yang indah dan berisi pada generasi MTV dan Facebook.

Review 642: Belaian Jiwa by Nor Erny Othman


Belaian Jiwa
Penulis: Nor Erny Othman
Penerbit: Ghostwriter
RM15.90
Cetakan Pertama 2002
9832629055


Cerita insan2 yg setia dalam cinta sehingga mengaburkan mata utk menerima cinta baru yg lebih baik utk mereka. Apabila mata sudah terbuka, segala-galanya sudah terlambat walaupun cinta itu sudah ada di depan mata, dan kedua2nya masih setia...


Nor Erny Othman tak perlu menceritakannya dlm naskah yg tebal. Cukuplah sekadar 347 muka surat, kerana ia sudah memadai utk membuat kita tertawa dan menangis menatap karyanya.


Kisah ini tentang Izhar yg kehilangan isteri tercinta, Didi. Dia akur dgn takdir dan mencurahkan sepenuh kasih sayang kpd anak mereka, Agi.


Nana, seorg jutawan muda tetapi sudah kehilangan keluarga. Kematian tunangannya, Agi meragut kebahagiaannya dia pasrah meneruskan hidup seorg diri kerana Agi tak pernah hilang dari ingatannya.


Si Baby Agi yg sukar mesra dgn org asing mudah saja mesra dgn Nana membuatkan Izhar pelik. Namun Agi kecil itulah yg menjadikan mereka sahabat kerana masing2 tidak pernah melepaskan kenangan lama walaupun mereka sangt serasi.


status Nana sbg jutawan yg menjadi pelanggan penting syarikat tempat Izhar bekerja telah dibongkarkan kepada Izhar dgn tujuan utk memporak peranda kan hubungan baik mereka lalu salah faham itu telah menanam benci di hati Izhar tambahan pula bila sahabat baik arwah isterinya membongkarkan kisah rupa2nya Didi telah mengandung sewaktu menikahi Izhar. Cinta setianya rupanya2 hanya sebelah pihak. Malah nana turut menyedari dia di dalam keadaan yg sama kerana Agi telah mempergunakannya utk pergi luar negara dan mengejar cinta Didi. Ketelanjuran Agi-Didi telah membenihkan zuriat. Patut la Didi nak namakan anaknya Agi. Didi tidak mahu kekasihnya Agi meninggalkan Nana yg ketika itu sudah menjadi tunangan Agi. Lalu dia menerima Izhar yg begitu menyintai dirinya.


Salah faham Izhar terhadap Nana membuatkan dia menerima Azura sbg isteri kerana ingin membalas budi bapa Azura yg telah menyara pembelajaran dan memberi dia pekerjaan. Azura tu memang nyakitkan hati. Suka aku bila dia terkena dek kelicikan Nana semasa kat spa sampai muka Azura tu bengkak2 mcm kena sengat tebuan. :D


Di hari pernikahan Izhar-Azura kebenaran terbongkar. Nana teraniaya dan sahabat baiknya diugut supaya bekerja sama utk memecah belahkan hbungan baik Izhar-Nana. Tetapi Izhar sudah terlambat, ferari Nana sudah dihentam sebuah lori dan kemudian lenalah Nana di katil hospital sehingga bertahun-tahun dan saban hari Izhar setia di sisi, menanti Nana utk membuka matanya...


sure fine whatever
rinn







sinopsis/blurb alongside


"Ar sayang Didi lagi tak?"
"Sayang!"
"Emm sayang takat mana?"
"Sampai bila2... sampai ke liang lahat..."
"Walaupun Didi sakitkan hati Ar?"
"Didi tak pernah sakitkan hati Arr.."
"Bagaimana kalau tiba2 Didi sakitkan hati Ar?"

Review 641: Setelus Impian by Zulaila Zakaria


Setelus Impian by Zulaila Zakaria
Terbitan Buku Prima
Cetakan Pertama 2009
RM19.90
isbn: 9789833669233
580 mukasurat


"Sesungguhnya angin kenangan masih menderu
membawa dedaun ingatan berguguran
membisikkan gemersik lagu asyik nada rindu
Lantas bertaburan di perdu kasihku
Yang masih setia menanti hadirmu"


Penulis ini mempunyai sentuhan menarik dalam melakarkan babak2 love-hate
relationship antara watak hero-heroin. Beliau masih mengguna rencah sama dari
novel Secarik Harapan utk pasangan dlm novel ini, Setelus Impian. Interactions
dan chemistry watak2 utama rekaan penulis ini sangat berkesan dan menarik.


Aina Qistina dan ibunya Puteri Liyana adalah watak wanita yg sangat kompleks dan
sukar diteka emosi mereka. Macam mereng pun ada, tapi mereka ada kekuatan yg
tersendiri.


Puteri Liyana terlalu taksub dgn perasaan cinta pertamanya kepada Hairi yang
entah ke mana perginya. Cinta pertama itu telah membunuh kebahagiaan yg
sepatutnya dikecap bersama suaminya Ahmad Hisyam dan anak2 kembarnya Aina &
Qairi. Bila dia membnarkan suaminya berkahwin lain, anak2nya lebih menyangka
ayah mereka seorg lelaki yg tak setia. Namun pesanan Liyana supaya Aina membaca
catatan lamanya membuatkan Aina faham kedudukan sebenar. Tapi seblum munculnya
catatan tu, Aina menjadi seorg gadis yg sangat sangat sangat pendendam. Dia
mencelah ke dalam keluarga tirinya dgn agenda utk memusnahkan kebahagian
keluarga itu dan mengembalikan ayahnya kpd ibunya.


Namun perancangannya terganggu apabila Fahim Zaim pula mencelah ke dalam
hidupnya, mengganggu emosinya dan membuat dia terperangkap dlm sebuah
perkahwinan yg terpaksa.


Aina dah seronok dah bila disuruh bertunang dengan Khai, kekasih kakak tirinya
kerana dia rasa dia boleh memecah belahkan keluarga itu dgn cara mengahwini
Khai, namun Fahim Zaim telah menjadikan perancangannya haru biru malah Khai
direstui bertunang dgn kakak tirinya.


Banyak lagi yang berlaku dlm keluarga ni. Byk yg Zaim perlu lakukan utk
memenangi hati wanita yg kompleks mcm Aina.


Pengakhiran yang sangat best utk Zaim dan Aina tapi saya rasa seperti ada yg tak
beres bila menutup novel ini kerana watak2 sampingan masih tergantung kisah
mereka contohnya seperti ibu Aina, Hairi, hbungan Ahmad Hisyam ngan ibu Aina,
hubungan keluarga tiri Aina dgn keluarga Aina.


Perasaan yg sama juga saya rasa semasa menutup novel Secarik Harapan. Endingnya
sgt best utk hero-heroin tetapi watak2 sampingan masih ada kisah tergantung dan
membuat saya tertanya-tanya.


Apa2pun tahniah buat penulis, membaca Secarik Harapan membuat saya tak fikir dua
kali utk membaca Setelus Impian ni. :)


sure fine whatever
rinn




sinopsis belakang buku:


Hubungan rumah tangga Ahmad Hisyam Aliyan dan Puteri Liyana Qaisara menjadi
dingin lantaran Puteri Liyana terlalu mengingati kekasih lama bernama Adi Zul
Hairi. Hubungan yg tidak kesampaian itu memberi kesan terhadap diri Puteri
Liyana sehingga dia menolak kasih seorg suami yg begitu mengasihinya. Namun
Ahmad Hisyam tetap bersabar dgn kerenah isterinya kerana dia amat menyintai
wnita itu.


Keadaan rumah tangga yg tidak bahagia itu secara tidak langsung memberi kesan
kepada kehidupan Aina Qistina Maisara. Dia bagaikan tersisih dari hidup uminya
dan kehilangan kasih sayang seorang ayah. Hanya abg kembarnya Aliyan Qairi
Mustakim mendpt perhatian uminya. Kasih sayang ayahnya juga dirasakan telah
lenyap tatkala Ahmad Hisyam mengambil keputusan berkahwin utk kali ke2 tanpa
menceraikan uminya.


Akibat tekanan yg dihadapi Aina Qistina pernah cuba membunuh diri tetapi
percubaannya gagal. Akhirnya di mengambil keputusan utk menyambung pelajaran ke
luar negara mengikut jejak abg kembarnya itu.


5 tahun sudah berlalu, Aina Qistina pulang dgn satu niat, satu dendam mahu
memporak perandakan keluarga ibu tirinya dan mengembalikan keceraan dlm
keluarganya. Dia mahu ayah dan uminya besatu semula.


Namun niatnya tidak kesampaian. Kehadiran Fahim Zaim telah merosakkan segalanya.
Siapakah Fahim Zaim? Kenapa dia menjadi batu penghalang dlm keluarga ini? Dan
apa pula tindakan Aina Qistina seterusnya?

Review 640: Takagi Sayang by Nor Erny Othman


Takagi Sayang by Nor Erny Othman
Terbitan Ghostwriter
cetakan pertama 2002
RM18.90
410 mukasurat
isbn: 983 9216-988


TErasa nak baca buku lama pulak.. tak der lah lama sangat, tahun 2002. Puas juga baca novel kecil ni. Sempat la kita gelak ketawa dan geram dengan kisah2 yg disulam dlm buku ini. Ia padat dan tidak meleret kisahnya. Antar sebab utama aku suka novel nipis :)


Aznil seperti tidak mahu menjaga hati dan perasaan Dian sepanjang tempoh pertunangan mereka. Mungkin sengaja nak menguji gadis muda itu. Tapi siapappun yg jadi Dian mesti akan berprasangka buruk dgn sikap Aznil yg sentiasa berpeleseran dgn gadis2 cantik. Dian menerima Aznil semata-mata kerana kehendak keluarga.


Tapi usikan-usikan dan gurauan Aznil tu lah yang memeriahkan kisah zaman pertunangan Dian-Aznil.


Dian menggunakan alasan Aznil berpelukan dgn seorg gadis di dlm sungai utk memutuskan pertunangan tapi instead perkahwinan mereka telah dipercepatkan. terlopong Dian dgn keputusan itu.


Beita Aznil kemalangan hingga meragut nyawanya membuatkan Dia seperti kehilangan jiwa. Ternyata dia sudah mula jath cinta pada Aznil. Nasib baik la berita tu palsu dan majlis mereka berlangsung dengan meriahnya.


Alam rumahtangga mereka sangat indah namun kehadiran teman baik Aznil, Izan telah mencuri peranan Dian dlm rumah tangga. Dian lebih banyak memendam dan merahsiakan rasa hati. Aznil pulak lebih pro dengan sahabatnya Izan manakala keluarganya juga kelihatan menyenangi Izan yg bijak mengambil hati dan geram jugak dgn sikap mereka yg seperti tak sensitif dgn situasi Dian. Izan tu memang jahat la.. pandai dia bermuka-muka sehingga membuat Dian kelihatan spt seorang yg bersalah dan kejam.


Watak Izan berjaya memancing rasa benci pembaca dan membuatkan kita geram.


Masa Aznil sakit, Izan menambil alih hampir 100% peranan dian sehingga membuat Dian yg tak sedar dia sedang mengandung, pergi membawa diri.


Aznil tak sanggup kehilangn Dian yg dicintainya dan Izan terpaksa pergi atas kehendak Aznil. Aznil cuba menjauh Izan dan menumpukan perhatian kepad isterinya.


Namun tidak lama selepas itu, Izan kembali dengan kisah duka bahawa dia telah dirogol dan sedang mengandung. Dia merayu simpati Aznil agar mengahwininya utk mnutup malu. Dia tahu Aznil sukar menolak kerana suatu masa dahulu di luar negara Izan pernah menyelamatkan nyawanya.


Setelah dirayu Izan, terkesan jugak di hati Dian walaupun dia tak suka, dia rela berkorban membenarkan Aznil menikahi Izan. Aznil tersepit dlm membuat keputusan. Nasib baik la Aznil ni panjang akal dan dia berjaya membongkar kisah sebenar di sebalik kandungan Izan.


Izan ni memang pandai kelentong tahap dewa lah. Memang nangis bila mengenangkan nasib Dian tu. huhu...


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Mahligai perkahwinan yg dibina penuh indah disulam pula kasih dan cinta.


Tetapi, kehadiran si dia yg pernah menyelamatkan nyawanya mengundang dilema. Si dia hadir meminta simpati setelah hamil akibat diperkosa. Si dia perlukan suami... demi menutupi onak diri yg sememang bukan kerelaannya. Mampukah diterimanya sedangkan dia bahagia bersama si isteri. Sanggupkah dihancurkan istana bahagia itu demi membalas jasa seorg yg pernah memberika nyawa padanya suatu ketika dahulu?


Siapakah yg akan mengerti dan menyebelahinya?

Review 639: Secarik Harapan by Zulaila Zakaria


Penulis: Zulaila Zakaria
Tajuk: Secarik Harapan
Terbitan Buku Prima
cetakan pertama: 2006
566 mukasurat
RM19.90
isbn: 9789833369096


Kisah cinta anak muda yang manis dan menarik. Namun pengakhiran cinta mereka yg manis telah melukakan seorg insan baik yg seperti dipermain-mainkan, membuat aku sedikit kecewa, tapi secara umumnya kisah ini memang menghiburkan.


Lia adalah anak Adham yg pernah menghampakan keluarga apabila meninggalkan tunang pilihan keluarganya lalu berkahwin dengan wanita asing di luar negara, Nattasha. Nattalia gembira kerana akhirnya dpt menemui Tuk Wa, nenek yg penuh dgn rasa kasih tapi hubungan kekeluargaan dgn Adham agak longgar. Adham seperti tidak mahu berusaha menjernih kan keadaan dgn berbaik2 dgn keluarga kakaknya yg turut terkilan dgn sikap Adham. Rasa benci sedikit terbias pada Nattalia.


Adham sebenarnya telah memusnahkan harapan utk TukWa mendpt hak ke atas tanah yg terletaknya rumah pusaka kesayangannya. Perjanjian telah dibuat yg setelah Adham berkahwin dengan Izzah hakmilik tanah itu akan menjadi milik ADham. NAmun harapan itu tidak pernah kesampaian, Izzah pun telah bertemu jodoh dgn orang lain.



Lia diselamatkan oleh Zaidi ketika hampir lemas di tali air. Masa tengah sibuk bagi CPR Zaidi kena debik dgn Adham. haha.. Adham tu tengok lain macam jer Zaidi bg CPR tu kot. Lia terus dibawa balik ke kota dan mereka tak pernah bertemu langsung selepas itu sehinggalah Lia habis belajar dan jadi peguam.


Kepulangan Lia menggembirakan Tuk Wa yg sudah lama merindu. Rupa2nya bukan Tukwa sorang menanggung rindu, Zaidi pun tumpang sekaki tapi rahsia hati tak siapa yg tahu. Setiap kali bersama Lia, mereka lebih banyak bertekak dari bersembang. Keluarga Lia dianggap jenis orang yg mgkir janji gara2 perbuatan Adham dulu. Sbb tulah mak saudara Lia benci sgt kat Lia dan ayahnya. Tapi Hanis sepupunya sgt baik hati malah Hakim, sepupunya juga turut menyimpan perasaan sayang pada Lia. Tapi Lia sudah lama jatuh hati pada lelaki yg telah menyelamatkan nyawanya ketika hampir lemas dulu.


Rahsia yg disimpan akhirnya dibongkarkan oleh ibu saudaranya yg sudah lelah menyimpan rasa marah lalu diluahkan pada Lia. Lia kini faham dengan sikap benci ibu saudaranya dan nekad mahu menggoda anak lelaki bongsu Hj Ibrahim dan berkahwin dgnnya supaya kesalahan bapanya dpt ditebus, namun dia hiba kerana terpaksa melupakan Zaidi yg seperti bg respond positif kat dia. Zaidi terkilan dgn niat Lia dan sering melengahkan pertemuan Lia dengan anak bongsu Hj. Ibrahim, merangkap Tuan D.O di situ. Kejadian terserempak dgn Hanis barulah membuat Lia terkejut kerana Zaidi atau Izzat Zaidi itulah anak bongsu Hj Ibrahim! Haha.. Rosak program Cik Lia!


Sebenarnya Hanis dah lama berkenan kat Zaidi dan kalau dia berkahwin dgn Zaidi pun, keadaan dapat dipulihkan. Mak Hanis pun memang bekenan sangat kat Zaidi, tapi masalahnya Zaidi takmo, dia syok kat orang lain. Dan org tu adalah Lia. Lia sangat kesiankan Hanis dan bermati-matian mengatakan dia tak ada apa2 perasaan pd Zaidi dan apa yg sedang dilakukannya adalah semata-mata cubaan utk memberikan Tuk Wa kesayangannya hak yang sepatutnya. Setelah segala2nya selesai, dia akan minta cerai dari Zaidi dan dia akan pastikan Zaidi jadi milik Hanis.


Adham mula2 mcm keberatan nak bagi Lia kawin ngan Zaidi, tapi bila Lia mentioned her plan, dia bersetuju lah pulak. So diorang pun kaaaawinlah. selepas beberapa bulan Zaidi tekejut biler dpt surat pguam yg LIa nak bercerai dan utk menyakitkan hati Lia dia meminang Hanis. Itulah yg Lia mahukan, tapi setelah Zaidi mengetahui kisah sebenarnya dari Tukwa, Zaidi tak jadi bertunang dgn Hanis dan kembali ke pangkuan Lia yg sedang mengandung 3 bulan.


Zaidi sanggup ikut Lia ke luar negara sbb Lia nak sambung belajar.


MEmang Adham telah mencalarkan hubungan persahabatan dua keluarga tapi bagi saya tindakan Lia dan Zaidi telah menghancurkan lagi hati ibu saudara Lia dan tentunya Hanis yg baik tu yg menjadi mangsa. Mungkin kerana tak ada sebarang babak utk resolve kan perasaan Hanis-Lia-Zaidi menyebabkan saya rasa ada yang tak habis bila menutup novel ni.


Blurb novel ini dah menceritakan part yang sepatutnya menjadi kejutan... so kurang la skit thrill biler membaca tu, sekiranya anda baca catatan belakang novel ini. dan saya rasa di blurb juga penceritaannya tidak mengikut kronologi sebenar dlm novel ini.

-----
nampaknya lepas sebulan lebih tak buat review, panjang giler aku citer pasai citer nih. haha.. rindu nyer nak taip review panjang-panjang...


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Tindakn Adham mengahwini gadis asing bernama Nattasha telah menimbulkan konflik dlm keluarganya yg telah merancang utk menjodohkan Adham dgn Izzah, anak Tn. Hj. Ibrahim. Akibatnya Adham bertindak menjauh kan diri dari keluarganya dan meninggalkan kampung halaman.


Kemunculan Aliya Nattalia, anak Adham telah membawa satu perubahan dlm kehidupan Tuk Wa, emak Adham. Dia mahu merapatkan kembali hubungannya dgn keluarga Haji Ibrahim. Kali ini Tuk Wa mahu menjodohkan Nattalia dgn Izzat Zaidi, anak bongsu Hj Ibrahim utk mendapatkan kembali tanah pusaka.

Namun malang tidak berbau, semasa Nattalia tinggal bersama Tukwa di kampung, dia telah diselamatkan oleh Zaidi dari lemas sewaktu bermain di tali air. Berputik perasaan cinta antara mereka. NNamun Adham menghalang hubungan cinta mereka.


Dapatkah Tuk Wa merealisasikan hasratnya yg telah lama terpendam utk menjodohkan Nattalia dgn Zaidi? APa pula tindakn Adham sterusnya?

Review 638: Suara Kekasih by Afiqah Farzana


Suara Kekasih by Afiqah Farzana
Terbitan Buku Prima
Cetakan Pertama 2007
RM15.90
300 mukasurat
isbn: 978983366987


Tak terasa buku ni setebal 300 mukasurat. Sekejap jer baca dah abis. Rasa sangat selesa baca novel ni mungkin sebab saya dh familiar dgn watak2 utama dalam cerita ini (ada kaitan Seindah Rahsia terbitan Buku Prima)

Sebenarnya ini bukanlah sambungan Seindah Rahsia. Penulis menceritakan kisah Atira dan Hakim dengan lebih terperinci dalam novel ini. Kalau dalam Seindah Rahsia, ianya lebih menumpukan kepada kisah Sri Atiya dgn Hadi.

Jika saya tidak membaca Seindah Rahsia dan tidak mengenali Hadi, mungkin saya akan syak jugak dgn perasaan Hadi pada Atira. Tapi memandangkan kita dah tau perasaan sebenar Hadi pada Atiya so, kita tak der la was2 dengan hadi ni bila bersama Atira.

Saya rasa tak ada masalah utk those yang tidak membaca Seindah Rahsia utk terus membaca novel ini, kerana ia seperti dua cerita berasingan.

Secara umumnya apa yg kita tau tentang Atira dalam Seindah Rahsia diperincikan dalam novel Suara Kekasih ini. So tak der la rasa kejutan sangat, cuma part Atira & Rostam tu saudara sesusuan tu memang tak sangka langsung!

Kisahnya tentang ATira yg baru melarikan diri sehari sebelum hari persandingannya setelah dirogol bapa tiri sendiri dan seorang pemiutang utk melunaskan hutang lama. Atira tahu Anuar sekeluarga takkan mahu menerima dirinya yg telah diragut maruah. Demi menyelamatkan Atiya dari turut menjadi mangsa, dia meminta Anuar memperisterikan Atiya.

Atiya terselamat dari bapa tirinya tetapi terperangkap dalam perkahwinan tanpa rela dengan Anuar & dia tidak bahagia walaupun setelah melahirkan Alisa.

Hakim setia menanti Atira yg begitu tabah meneruskan hidup. Lama jugak la hakim kena tunggu sebelum Atira yakin menerimanya sbg suami. Selain kemunculan semula Anuar dan bapa tirinya menggugat kedamaian Atira, sikap adik Hakim yg sentiasa mencurigainya juga membuat perasaan Atira berkocak, namun Hakim tu lelaki yg terlalu memahami Atira dan kepercayaannya pada Atira tidak berbelah bagi. Hadi pun macam tu jugak.

sure fine whatever
rinn

sinopsis belakang buku

Atira menjadi mangsa kerakusan ayah tirinya. dia melarikan diri di hari persandingannya. Pertemuan dgn Hakim merubah kehidupan Atira. Pelbagai onak dan ranjau dilalui bersama. Selain Hakim, hadi sahabat karib Hakim juga banyak berkorban utknya. Dua insan ini telah menjadi tulang belakang utk atira bangun semula.

Kisah tentang kehidupan silamnya tersimpan rapi. Namun TUHAN itu lebih mengetahui dan TUHAN juga yg merancang semua ini. Satu demi satu kisah lama terbongkar. Atira akur, takdir TUHAN adalah dugaan utknya.

Kehadiran Syakilla menggugat hubungan Atira dgn abangnya, Hakim. malah rasa cemburunya bertambah-tambah lagi apabila mengetahui Atira juga kakitangan syarikat tunangannya, Rostam.

Ugutan ayah tiri membuatkan Atira hilang sabar. Dia tidak mahu melihat umi merana. Ugutan demi ugutan diterima. Kehadiran Soo Ling juga meninggalkan kesan dlm kehidupannya. Siapa Soo Ling?

Hakim dan Hadi sangat memahaminya. pertemuan dgn Atiya membuatkan kisah lama terbongkar sekali lagi. Si adik yg disngkanya begitu bahagia, rupanya menanggung derita. Atira bertekad menebus semula kesilapan percaturannya lima thun yg lalu.

Langkah demi langkah diambil. Semuanya perlu diperbetulkan. Atira juga perlukan sebuah kebahagiaan. Anuar yg masih mengejar byg2 nya perlu ditinggalkan. Mampukah Atira menolak cinta anuar dlm hatinya dan menerima cinta Hakim yg sekian lama terpendam?

"Tak terjangkau dgn kaki melangkah dan tak terucap dgn kata2 yg indah. Itulah irama kehidupan yg mengalunkan pelbagai emosi kita"

Review 637: Seindah Rahsia by Afiqah Farzana


Seindah Rahsia by Afiqah Farzana
Terbitan Buku Prima
Cetakan Pertama 2006
RM17.90
425 mukasurat
isbn 9789833669158


Saya baca novel ni setelah mengetahui yg sambungannya adalah "Suara Kekasih" oleh penulis yg sama dan kedua2 buku tu ada di tangan saya masa tu.. so baca jer lah :) Yam, nanti baca tau! hehe.


Saya ni tak der la reti sgt bahasa inggeris tapi saya rasa agak terganggu dgn penguasaan bahasa inggeris utk watak2 dlm citer ni yg kerjanya bagus2.


Kisah cerita ini sangat padat dan ada tarikan tersendiri. Sri Atiya terpaksa kawin dgn Anuar, bakal abg iparnya kerana kakaknya Atira telah melarikan diri. Atira berbuat begitu dgn alasan utk keselamatan Sri. Perkahwinan dgn Anuar mengurniakan Sri seorg anak perempuan comel bernama Lisa. Setelah 5 tahun, Anuar mula mencurigai Sri. Saya agak kurang selesa dgn sikap Sri yg melayan secret admirernya Ilham dgn kata2 rindu sedangkan masa tu dia masih isteri org. Layanannya terhadap Hadi tu kira ok lah walaupun terang2 nampak Hadi tu syok giler kat dia. Dia lebih menjaga dirinya sebagai isteri org ketika bersama Hadi, tapi ketika berckp di telefon dgn Ilham, dia seperti membiarkan dirinya hanyut dengan kata2 rindu dari Ilham yg tak pernah ditemuinya. Mungkin itu sbg escaptism kpd dirinya yg dizalimi suami sendiri.


Penceraian akhirnya berlaku. Talak tiga. Pertemuan semula dgn Atira membuka rahsia yg rupa2nya Atira telah diperkosa oleh ayah tiri mereka dan demi menyelamatkan Sri, Atira mahu Anuar memperisterikan Sri lalu dia menghilangkan diri. Hakim telah membantu membangunkan semula semangat diri, lalu mereka berumah tangga dan sekarang sdg menunggu kelahiran anak pertama.


Ayah tiri mereka meninggal dunia dan barulah Atira bertemu dgn ibu mereka, melepas rindu. Hadi berjaya memperisterikan Sri namun, pertemuannya dgn Anuar sblum perkahwinan mereka telah menyebabkan Anuar beranggapan bahawa Hadi setuju menjadi cina buta supaya dia dapat memperisterikan Sri semula selepas diceraikan Hadi nanti. Namun setelah setahun berlalu Hadi masih menyulam kasih bersama Sri dan membuatkan Anuar geram.


Cerita yg dibongkarkan Anuar membuat Sri kecewa dan kembali mengadu nasib kepada Ilham. Ilham berjanji akan menemuinya selepas majlis konvokesyennya. Alangkah terkejutnya Sri apabila bertemu dgn Ilham yang dipujanya sekian lama... dan masih banyak perkara yg dia belum tahu tentang dirinya sendiri. aduih... blurrrrnya Sri!!! yg tak sangka tu.. dia dah jadi Datin pun tak perasan. hehe. peh ni nak terus baca "Suara Kekasih" lah :)



sure fine whatever
rinn


Sinopsis belakang buku:


Kita hanya merancang namun ALLAH yg menentukan. Begitulah yg terjadi kpd nasib Sri Atiya. Demi menjaga maruah keluarga, Sri Atiya terpaksa menjadi galang ganti kakaknya, Atira bila dia tiba-tiba sahaja hilang di majlis perkahwinannya. Anua yg sepatutnyamenjadi abg ipar Sri kini menjadi suaminya yg sah. Tidak dapat digambarkan bagaimana perasaan Sri utk menghadapi hari2 mendatang.


Pada mulanya kehidupan rumahtangga Sri bahagia. Tiada apa2 yg terjadi. namun setelah 5 thn melayari bahtera besama, akhirnya rumahtangga yg dibina mula dilanda badai. Anuar menuduh Sri berlaku curang di belakangnya dan akhirnya bercerai.


Kehadiran Ilham sbg Secret admirerer dn kemunculan Hadi secara tidak langsung telah merubah hidup Sri. Sri mula melupakan kisah silamnya bersama Anuar dan pertemua semula dgn Atira membuat hidupnya bersinar kembali. Sri mula tertarik dgn keluhuran hati Hadi dan berhasrat ingin mengambil hadi sbg suami namun dlm masa yg sama dia tidak dapat melupakan Ilham yg lebih dulu dikenalinya melalui sms.


Konflik bermula setelah Hadi mengahwini Sri. Bekas suaminya, Anuar telah datang menuntut janji pada Hadi. Hadi telah berjanji pd Anuar utk mengembalikan Sri. Perkahwinannya ats dasar cina buta. Sri sekali lg berasa tertekan. Kepercayaan pd hadi hilang sekelip mata. Dlm masa yg sama, Ilham muncul semula melalui SMs. Sri mula bersemangat kembali dan berhasrat ingin berjumpa.


dptkah Sri berjumpa dgn Ilham? Apakah pula tindakan Hadi seterusnya? Bagaimanakah pula hubungan Sri dgn bekas suaminya Anuar? Dan siapa pilihan Sri?

Review 636: Cerita Cinta by Anis Zainol


Cerita Cinta by Anis Zainol
Terbitan Creative Enterprise Sdn. Bhd
Cetakan Pertama 2007
RM28.90
709 mukasurat
isbn: 978 983 893 7412


"Egokah aku kerana menjadi rebutan dua lelaki?"


Tebainya buku ni! tu la first impression aku.. aku ni kalau buku tebal2 memang lambat sikit rasa nak membacanya. dah berbulan2 buku ni aku peram hehe.. nasib baik takjadi jeruk.


Tapi bila dah mula tu, sekejap jer dah bleh habis sebenarnya :) Anis Zainol ni penulis baru kan? dia ada novel lain ke? Aku memang kagum la penulis2 baru skrg ni, buku tebai2 sungguh...


Kisah buku ni tentang Athirah. Dia ni dah ramai org masuk meminang tapi ditolaknya. Kali ini ayahnya bertindak menerima pinangan kerana dia yakin keluarga tersebut adalah terbaik utk anak kesayangannya, lagipun dia tak mau Athirah terus mengelak dari berkahwin.


Athirah terpaksa menerima Megat Afiq, anak kepada Datin Sofea. Ketika itu dia dah mula tertarik dgn Akram tetapi perasaan itu dipendamkan. Akram sentiasa ada di sisinya ketika dia memerlukan tak kira semasa Athirah nak mengisi masa lapang aku semasa Athirah nak shopping utk barng2 kawinnya. MEgat AFiq yg tak pernah ditatapnya tak pernah muncul dan ada saja hal tak dapat berjumpa.


Pada hari perkahwinannya baru dia bertemu dgn Megat Afiq yg nama penuhnya MEgat Afiq Akram!


cerita cinta mereka masih panjang dan permulaan itu menjadi pemanis perjalanan cerita ini. Ada mata dendam yg memerhati kebahagiaan mereka kerana Athirah pernah beberapa kali menolak pinangannya. Ribuan ringgit sanggup dihabiskan demi memastikan pasangan itu dilanda musibah. Di awal perkahwinan mereka ada masalah komunikasi tetapi as the story goes mereka semakin mengenali hati budi masing2 namun ada musuh dalam selimut di rumah mereka sejak Athirah mengandung.


Ada kisah lama yg tersembunyi di antara bapa Athirah dan ibu MEgat Afiq Akram.


sure fine whatever
rinn


Sinopsis belakang buku:


Kita sama-sama membaja hubungan ini menjadi sebuah persahabatan yg sukar kuungkap. Kau menjelma secar tiba-tiba pada saat yang tidak kuduga. Kita mula mesra seiring masa yg berlalu. Kau selalu muncul tika aku benar-benar memerlukan sokongan dan bantuan. Namun, tanpa kusedari, masa-masa yg berlalu telah memutikkan satu perasaan yg tidak sepatutnya kuzahirkan kerana aku ini kepunaan org. Aku mengusir perasaan itu jauh ke lubuk hatiku agar tidak bisa dijejaki oleh sesiapa pun termasuk diriku sendiri.


Aku juga cuba menjarakkan hubungan kita namun aku tidak berjaya menghindarinya. Ada ketika2nya kau juga menzahirkan perasaan tidak bernama itu kpdku. Tetapi aku terlalu takut utk turut sama menyambtnya kerana tidak mahu dituduh manusia curang biarpun aku sendiri tidak pernah mengenali sapa tunanganku...

Review 635: Akhir Yang Indah by Azah Khalida


Akhir Yang Indah by Azah Khalida
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Terbitan Pertama Tahun 2008
RM18.00
SAbah sarawak: RM21.00
452 mukasurat
isbn: 978-983-124-404-3


"Dalam ketenangan ini akhirnya kudengar getarn kasihmu"


Tema cinta yg biasa tapi tak sangka ada sentuhan thriller di akhir2 cerita yang
melibatkan kekasih lama Dhiya, Irfan :).


Kisah ini bermula dgn Emir yg jatuh cnta pandang pertama kat Sydia yang
tergelincir kat air terjun. Lukisan Emir telah menemukan mereka. Perasaan halus
wujud antara mereka tapi tak der luahan perasaan. Emir terpaksa memberani kan
diri kerana takut Syadia jatuh ke tangan lelaki lain. Lagi pun Afiq, bos Syadia
pun dok bekenan kat dia jugak. Syadia serbasalah kerana Alya Nameerah tidak lagi
semesra dulu sejak dia keluar makan dgn Afiq. Emir mahu mereka berkahwin
sebaiksaja dia pulang dari pameran di Jepun nanti. Namun kepulangan Emir
mengundang tangis buat Syadia apabila terlihat seorg gadis jepun yg begitu mesra
dgn Emir. Emir menolak cinta Miyabi kerana hatinya sudah diserahkan kepada
Syadia.


Tak sangka pulak Alya tu sampai sanggup bekerjasama memberi maklumat Syadia kpd
Irfan mereng tu utk membuat Syadia menjauh Afiq. Irfan tu gi culik Syadia dan
ajak dia kawin. Syadia terpaksa bersetuju utk menyelamatkan maruah diri.
Mujurlah ada mariam yg menyelamatkannya. Tak sangka pulak Mariam tu kena tembak.
kesiannya, nasib baik tak mati. Dahsyat la Irfan tu, sebab nak kawin ngan
Syadia, dengan bakal pak mentua n bakal abg ipar pun dia culik sekali utk
menjayakan majlis perkahwinannya tu. hehe.

kisah cinta Mariam Nabiha dgn Taufiq pun ok jugak :)


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Syadia Taqwa gelisah diburu cinta 3 jejaka. Ketika mngenali Emir, dia telah lama melupakan episod kasihnya bersama Irfan sewaktu di kolej dulu. Baginya, kisah kasih antara dia dan Irfan telah berakhir.


Selembar waktu berlalu, perwatkan Emir yg tenang mencuit hati wanitanya. Namun, perasaan itu cuba dihindari. Dlm pada itu dapat dirasakan perhatian Afiq terhadapnya bukan sekadar seorg ketua dgn pekerja.


Tiga lelai yg berbeza peribadi membuatkan Syadia lemas sendiri. Dia bingung dlm menilai erti cinta sebenar. Malah, dia bimbang jika tersilap pilihan. Adakalanya Syadia berasa bosan dan mahu sahaja menolak ketiga-tiga cinta itu utk terus menyendiri.

Namun hati keclnya mula menerima satu getaran kasih luhur yg meresap di sanubarinya. Sbg gadis desa, Syadia belum berani mendengar bisikan hatinya.

Review 634: Cinta Sejati by Azra Aryriesa


Cinta Sejati by Azra Aryriesa
Terbitan Buku PRima
Cetakan Pertama 2008
RM16.90
Sabah/Sarawak: RM19.90


"Cinta, kau hadir setelah dia berlalu pergi..."


Tak rugi saya menarik 'Cinta Sejati' keluar dari rak :) Kisah yg manis utk dihayati.


Permulaannya saya ada jugak ulang dua kali kerana beberapa watak diperkenalkan di awal cerita. SAya cuma tak mahu keliru dgn watak yang cuba diketengahkan.


Yang paling kita notice tentulah watak Zarif, Yaashman, Zara dan Mia. Penulis menganyam kisah 4 orang ni secara bersulam sebelum kita dpt melihat di mana letaknya watak2 ini dan apa perkaitan di antara mereka.


Zarif dan Zara sudah lama saling mengenali. Sejak kecil. Mereka berkahwin atas kehendak keluarga, namun perhubngan mereka masih lagi seperti sahabat. Mereka mmbuat keputusan utk mengikut haluan sendiri. Tanpa lafaz cerai, Zara pergi dari Malaysia.


Di bumi asing dia bertemu Yaashman yang menangisi dosa semalam, cintanya dihumban ke tepi kerana kesalahan lalu yang siapapun tak mungkin akan memaafkan, tambah2 lagi tuan punya diri.


Zarif cuba membuka hatinya buat insan lain namun bayang Zara memenuhi ruang yg kosong itu walaupun 7 tahun berlalu. Watak Mia seperti tiada, tapi rupanya dia memang sentiasa ada, cuma dia lebih dikenali dgn nama Sarah. :)


Kejadian cubaan bunuh diri di hospital, gara2 terpaksa berkahwin membuat Zarif membuka rahsia hatinya dan turut menjadikan dia lebih berani utk meluahkan perasaan kepada Zara, walaupun hanya melalui emel.


Yaashman ngan Mia nyer kes tu macam citer "Aaa gale laag ja" ajer ek? yg dpt anak nama Rahul yg kena polio tu. huhu.. Terlanjur semasa berpelukan dlm cuaca sajli. Lama tak layan citer hindustan.


Walaupun agak terlewat Zara membuka emel dari Zarif, dia berasa lega kerana cintanya bersahut. Zarif dah frust dah sbb tak der respond. Cinta itu sudah cukup kuat utk membuat Zara kembali ke Malaysia. Diorang ni jatuh cinta bukan sbb selalu bersama, jarak masa dan lokasi yang membuka hati mereka utk menyedari perasaan sebenar mereka antara satu sama lain.


Pertemuan semula dgn Zarif menemukan Zara dgn Sarah yg baik dgn Zarif. Dia akhirnya bertemu dgn pujaan hati Yaashman dan berhasrat utk menyatukan mereka semula.


sure fine whatever
rinn







sinopsis belakang buku:


Zarif. Cintanya terhadap Zara hanya hadir setelah betahun wanita itu meninggalkannya. Bimbang kehilangan cinta membuatkannya memilih untuk mengunci mulut dari meluah kata hati. Namun mampukah dia terus bertahan tatkala rindu semakin menghambat hati?


"Yash, manusia boleh datang dan pergi bersilih ganti dlm hidup kita, tetapi cinta tidak begitu. Cinta sejati adalah cinta yg hanya sekali hadir dlm seumur hidup. Cinta sejati itu datng dari hati yg ikhlas dan suci. Ianya lahir tanpa dipaksa-paksa. Dan cinta itu akan kekal utuh selamanya biar apa jua berlaku," ucap Imran tenang.


Dosa yg dihumban ke atas Mia membuatkan Yashmaan hanyut dalam arus penyesalan. Kekesalan yg akhirnya mengajar lelaki itu erti cinta yg sebenarnya. Namun tiada dirinya utk meraih kembali cinta yg pernah dipandang sepi kerana Mia telah dimiliki sahabat baik sendiri. Lalu, sampai bila dia harus hidup dgn cinta dan rindu yg tak pernah surut?


Cinta. Sesuatu yang sukar utk ditafsirkan. Abstrak dan subjektif. Anugerah Tuhan yg tidak ternilai. Cinta mampu mengubah segalanya. Namun, benarkah cinta sejati akan terus kekal walaupun zaman terus dibenam waktu? Cinta, kau hadir setelah dia berlalu pergi...

---------
Cinta Sejati yang hadir sebagai karya sulung penulis di medan penulisan merupakan sebuah karya yg diangkat dari kisah hidup seseorang. Ketabahannya dlm menanti cinta sejati yg telah diabaikannya suatu masa dulu benar2 menimbulkan rasa kagum penulis. SEgalanya jadi pengajaran y begitu bermakna kpd penulis dlm menempuh perjalanan hidup yg masih panjang. Semoga karya ini mampu memberi hiburan kpd semua yg membaca.

-Azra Aryriesa

Review 633: Seharum Kemboja by Anis Sofea


SEharum Kemboja by Anis Sofea
Terbitan NHF Media
Cetakan PErtama TAhun 2007
RM19.90
isbn: 9789833156252
591 mukasurat


"Cinta setulus ini mampukah untuk mencipta sbuah kebahgiaan yang berkekalan..."


Cerita ini banyak mengenengahkan kisah orang Kemboja, gadis2 Melayu Champa. Sangat informatif mengenai negara dan orang2 sana. Aku agak kurang faham motif besar cerita ini. Mungkin kisah Maimunah dan Razi hanya sekadar hiasan bagi cerita yg hendak dismpaikan. Penulis suka berkongsi cerita tentang kemboja dan Melayu Champa serta sejarah hitam tentera Pol Pot.


Kisah cintanya, tentang Razi, duda yg mahu dipasangkan dengan Maimunah gadis Champa yg cantik jelita. Mereka berkahwin dan Maimunah kemudian balik ke KEmboja utk bertemu keluarganya di sana. Suaminya menyusul tak lama kemudian dan menghayati sendiri kehidupan di sana dan akhir sekali mereka sama2 pulang ke Malaysia. errr.. tu jer kisahnya.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


"Ada hal mustahak, bang!" Gelak
Razi faham Sarh cuba melawak. "Ya?"
"Tak...! Agaknya saja nak jumpa. Itulah.. abag tak tah, kita orang d sini semua sayangkan abang. Kalau lama skit tak datang mau pula tak telefon langsung, bukan main gelisahnya kami!"


"Ya? Eh, terima kasih banyaklah...! Tak tahu pula, ada juga org sayangkan abg. Mm... Sarah pun sayangkan abang juga ke?"


"Sayang...!"
"Olamaak...! Sejuk hati abang. Tak sangka ya, Sarah pun sayangkan abang. Tapi sayang-sayang begini, nanti diketahui pakwe Sarah, marah dia" Razi terus melawak.

Review 632: Kasih Untukmu


Kasih Untukmu by Arn Faisal
Terbitan NHF Media
Cetakan pertama September 2005
RM21.90
isbn: 983-3156-07X
617 mukasurat


Interesting jugak sbb Adam & Rina berkahwin atas kehendak ibu bapa. Kisah ini bermula 2 tahun kemudian, masa tu barulah Adam berani menuntutnya haknya sebagai suami walaupun secara paksa, namun pada masa yg sama dia jatuh cinta pada Hanisah, sehingga mengabaikan Rina yg sedang mengandung, sehinggalah dia melahirkan, Adam lebih mementing cintanya pada Hanisah.


Awal2 lagi aku dah rimas dgn watak Adam. Dia sentiasa merasakan dirinya mangsa keadaan. Dia terang2an bercinta dengan Hanisah malah diperkenalkan pada rina. Hanisah perempuan yg baik tetapi demi cinta dia meneruskan perhubungan dengan Adam dan berharap akan bermadu dengan Rina.


Adam tak dapat menerima hakikat ada lelaki lain yg menyintai Rina dan meluahkan perasaan cinta pada Rina setelah anak kedua mereka lahir. Dia merasakan dirinya mangsa keadaan dan menuduh Rina membalas cinta lelaki itu. Yg Rina tu pun seperti sengaja yang menyulitkan keadaan apabila Rosman ajak berkelah dengan anak Rina, Danish. Semuanya membuatkan aku rasa rimas, geram.. eeeee... geraammm tolonggg.. Bayangkan Rosman penah curi2 memeluk Rina masa kat dapur, n then biler Rosman ajak Rina dan anaknya berkelah, dia siap setuju utk consider dan minta izin suaminya, Adam. Tak ker tu sengaja nak mengundang bahana dlm perkahwinannya. Dah la Adam tu baran. Asyik nak penampar jer.


Adam sanggup meninggalkan Rina semata2 utk menenangkan Hanisah di Raub sana yg baru kehilangan anak saudara. Rina pulak, wataknya seorang wanita dan isteri yg baik tapi tindakannya melayan jer rosman tu seperti sengaja tak mau konflik dlm hidupnya berakhir.


Masa dgn Rina boleh tersasul sebut nama Nisa dan masa berckp ngan Nisa pun dia tersasul sebut nama Rina. Dah tu siap minta Nisa percaya seratus peratus kat dia... aaa lagi la aku geram.. nasib baik buku ni tebal dan buku pinjam. kalau tak, dah lama aku perah perah.


Adam ni baran dia dahsyat betul. Dia kuar dan bercinta cintun dgn Hanisah, tak per, dia tak pernah amik tau hati dan perasaan Rina. Tapi biler dia syak jer rina ngan orang lain, dia terus bagi penampar, n biler tau org tu rupanya abg kandung Rina, baru nak cakap lembut, peh tu tak mintak maaf plak tu.. eee geram lagggggiiiiiiiiiiiii


tak kira betapa kejamnya Adam pada Rina, Rina ni macam tak serik2. Dia mudah memaafkan dan berbaik dgn Adam. Adam kelihatan lebih favour kekasihnya Hanisah berbanding Rina.


kesimpulannya hati aku sakit baca buku nih.. tapi... buku setebal 617 muka surat ni sekejap jer dah abis baca... haha. Tu la biler baca buku yg menggeramkan , memang tak sempat nak panggung kepala tengok kiri kanan.


sure fine whateverr
rinn

-

sinopsis belakang buku:


Keakraban mereka terjalin sejak zaman anak2 hingga membawa ke remaja dewasa. Dripada menghormati sbg sahabat hinga mencipta pengertian alam mesra. Demikian takdir mencipta jalinan hidup adam dan rina. Atas keinginan mengukuhkan ikatan persahabatan, kedua-dua keluarga bersetujumenyatukan Adam dan Rina dgn pernikahan. Segalanya berubah. Semuannya mendinginkan.


Di mata Adam, Rina bagai musuh dlm hidupnya, meskipun kehadiran cahaya mata menyerikan perkahwinannya. Hanisah dan Dayang hadir dlm hidup Adam sehingga Dayang terketepi bilaAdam menenangkan Hanisah yg dicintainya.


Bagimanakah harus Rina memberi cinta pada suami yg peperti itu. Namun, sentiasa dinginkah hati jika panasnya berrlimpahan cahaya cinta. Rina menatang Adam bak putera dlm kelopak hatinya. Menggunung kasihya pada suami sekalipun berdirinya bagai terpinggir di mata Adam.


Sampai bila harus mereka memendam cinta? Ingin diluah mulut tak terkata, ingin disimpan hati tak tertangung rasa...

Review 631: Disember Cinta Kita by Wannie Nordin


Disember Cinta Kita by Wannie Nordin
Terbitan Fajar Pakeer
Cetakan PErtama TAhun 2009
RM27.90


“Seberapa lama Disember… kau tetap kusayangi”


Ni lah bku paling tebal yg aku beli masa pesta buku antarabangsa 2009 yang lalu. Aku ni memang jenis yang jarang2 beli buku tebal. Aku lebih sukakan buku yg nipis dan best  susah nak cari gak tu.


Saya rasa WAnnie Nordin, sebagai penulis baru, sangat berani tampil dgn novel yg tebal dan melakarkan ending seperti dalam novel ini. Bagi pembaca tipikal seperti saya, agak kurang senang menerima kisah yg ending sebegini sbb suka happy ending… hehhe… Melainkan kalau those yang suka 2nd hero yg romantis mungkin menganggap ni happy ending.


Wannie Nordin melakarkan kisah ini dlm suasana muda mudi dan disampaikan dgn cara santai dan humourous. Tidak sukar utk menyenangi watak pemudi ceria seperti Wan Amilia dalam citer ini. WAtaknya yg ceria dan gila-gila memang menepati kebanyakan character muda-mudi campus sekarang ini.


Perwatakan Amy ni agak berlawanan dgn watak lelaki utama dlm citer ni iaitu Engku Fareez. Apabila bertemu dan bercinta, mereka menjadi pasangan serasi yang saling melengkapi. Namun berita mengenai status kesihatan Engku Fareez membuatkan Amy kecewa namun dia meneruskan menyemai kasih bersama jejaka pujaannya walaupun tempoh mereka bersama tidak lama. Haikal hadir menggugat kedudukan Engku Fareez di hati Amy. Amy seperti tercuit juga dgn kehadiran Haikal yg sentiasa mempunyai minat yg sama seperti Engku Fareez.


Saya agak kurang selesa dgn cara Engku Fareez melepaskan Amy kpada Haikal tanpa betul2 mendapatkan kepastian Amy. Lagipun Amy tu berdiam diri saja. Seperti dia sengaja melayan Engku Fareez menghabiskan sisa2 hidupnya sbb kesian. Amy seperti tidak terasa hati dgn keputusan Engku Fareez dan seperti pasrah menerima, walaupun tak der disebut dengan pasti. Tema berat dlm novel ini terasa ringan pulak.


Walaupun watak Haikal spt dimunculkan dalam keadaan romantic dan menarik tetapi caranya tu seolah2 mahu merampas Amy dari sahbat baiknya Engku Fariz. Rasa macam tak gentleman pulak merampas kekasih sahabat baik sendiri walaupun kita semua tau Engku Fareez bakal menghembuskan nafasnya yg terakhir sampai saya rasa watak Haikal tu adalah watak antagonis…


Penyampaian kisah ini dalam suasana riang ria menunjukkan penulisnya yg happy spirit 
Semoga lebih giat menghasilkan novel2 yg akan datang.
Nanti nak ler cari novel yg first dgn creative tu .


Sure fine whatever
rinn


Sinopsis belakang buku


Tajuk : Disember Cinta Kita
Pengarang : Wannie Nordin
Penerbit : Fajar Pakeer Sdn Bhd
ISBN : 978-983-3880-36-2
Mukasurat :
Amilia dan Engku Fareez Danial. Dua insan yang berbeza watak namun berkongsi rasa cinta yang sama. Namun, bagaikan ada sesuatu yang tidak kena pada Engku Fareez Danial yang sering kali menimbulkan tanda tanya di dalam diri Amilia. Sehinggalah suatu hari satu jawapan mengungkap segala rahsia. Rahsia yang memerlukan Amilia menjadi lebih tabah dan bersedia untuk menerima segala kemungkinan.

Namun, baru saja Amilia ingin memulakan tekad dan membulatkan hati, muncul pula Haikal yang sering kali mengganggu, menghulurkan cinta. Tegakah Amilia mempertahankan cintanya terhadap Engku Fareez Danial walaupun dia tahu bahawa cintanya itu tidak akan mampu mengubah apa yang akan terjadi nanti? Dan, benarkah hatinya benar-benar tidak mencintai Haiakal walaupun lelaki itu tidak putus-putus ingin membuktikan kesungguhannya dalam menunggu Amilia walau selama mana masa yang diperlukan?

Saya Wan Amilia Binti Wan Abdullah berjanji takkan biarkan awak hidup keseorangan walaupun seminit. Forever and ever!

Review 630: Salju Sakinah by Zaid Akhtar


Salju Sakinah by Zaid Akhtar
Terbitan PTS Millennia Sdn. Bhd
Cetakan Pertama: 2008
RM26.00
sabah/sarawak: RM29.00
556 muka surat
isbn: 9789833604418


"Salju Sakinah, salju kedamaian. NOvel Islami yang diindahi nilai-nilai murni dalam kehidupan..."
-Aminah Mokhtar, NOvelis Iman Markisa & Dominasi Tebrau


Biasalah kalau baca novel2 Islamic ni mesti tak dapat melarikan diri dari nak membandingkannya dengan 'Ayat-Ayat Cinta' :) aku memang dah jatuh chenta ngan novel tu. Bagi aku Salju Sakinah ada keindahan cerita yg tersendiri. Tak sangka Zaid Akhtar dapat mendalami hati seorang gadis bernama Sumayyah dengan sangat berkesan. Rencah perasaan seorang ustazah muda yang baru pulang dari Jordan disampaikan dengan cara yang penuh tarbiyah dan ada ikhtibar tersendiri. Ada lenggok yang memikat dalam penulisannya, tak sangka penulis lelaki ada sensiviti begini dlm penulisannya.


Sumayyah. Seorang gadis yang dipandang tinggi di kalangan sahabat2nya dan petah berbicara, berforum. Kepulangan ke Malaysia adalah saat2 yang paling dinanti-nantinya, namun dia terkilan kerana tak dapat menatap wajah ayahnya yg pergi menyahut seruan Ilahi. Di samping berusaha meneruskan business kerepek arwah ayahnya, dia juga membuat ceramah2 utk muslimat2 sekitar kampungnya.


Sebagai gadis muda yg masih bujang dan ada rupa, dia tak dpt lari dari fitnah. Wasangka yg timbul turut memberi kesan kepada perniagaannya namun ramai lagi yang memandang tinggi padanya dan membiarkan suara2 fitnah itu sayup2 pergi dan kadang2 kala datang semula mendentum. Sakit hati memang ada tapi dia berusaha menyabarkan diri.


Selain itu, ada gak problem berkaitan kak Longnya yg semakin hanyut dlm ajaran sesat Tok Ayah. manakala kak ngahnya pulak dilanda kecewa apabila tunangannya meninggal dunia dlm sebuah kemalangan.


Berkat tunjuk ajar Muazam dia menerajui business kerepek bapanya. Lamaran Luqman ditolak setelah beristiqarah. Dia tak tahu mengapa hatinya tak dapat menerima Luqman,lalu dia berusaha merapatkan jejaka tampan itu dgn sahabat baiknya yg memang dah syok kat mamat tu sejak sekolah lagi.


Sumayyah terkejut apabila menerima keputusan peperiksaan yg menunjukkan dia telah gagal satu subjek dan terpaksa mengulang satu semester. Dia berasa amat malu. Sebagai seorang siswazah yg dipandang tinggi dan sentiasa dijemput memberi ceramah, dia merasa amat rendah diri. Dia memaksa diri menjejak semula bumi Jordan. Ada azam yg mahu dilangsaikan. Rupa2nya ada suratan takdir Allah yg menunggunya di situ. Ada jodoh yg baik sedang mengintainya dan tidak pula dia menolak apabila hajat itu disampaikan kepadanya. Ijab kabul mereka langsai di saat salji memenuhi bumi Jordan dan mereka digelar pengantin salju.


Kebanyakan mereka yg bertunang dalam citer ni ditimpa kemalangan. hehe.. si hakimi tunangannya si hakimah, n then tunangan kak ngah, peh tu Naufal pun kemalangan jugak masa sibuk membuat persiapan utk majlis kawinnya. Memang buat org berdebar-debar jer part eksiden2 nih.


konflik yg timbul ditamatkan dengan baik dan si penyebar fitnah tu pun dah mendapat balasan. Cemburu buta betul!


sure fine whatever
rinn


meRinnTis sinopsis belakang buku:


"Novel Salju Sakinah seronok dibaca kerana jalan ceritanya menarik, gaya bahasa yg santai tetapi sarat dgn pengajaran dan keinsafan. Senario kisahnya berkisar di negara asing dan secara tidak langsung penulis berjaya membuatkan pembaca seolah-olah mereka berada di situ. Buku ini sesuai utk semua peringkat usia dan seharusnya menjadi salah satu koleksi pilihan sama ada utk tatapan sendiri ataupun cenderahati."
- Zuarida Mohyin, Wartawan Utusan Malaysia


"Salju Sakinah, salju kedamaian. Novel Islami yang diindahi nilai-nilai murni dalam kehidupan. Digarap dgn lenggok bahasa yg indah, mudah dan memikat. Terbuai dgn cara penceritaan yg bersahaja tetapi terkesan dgn cerita2 yg membina semangat juang, pertalian jiwa, kasih sayang yg tulus bersih. Zaid Akhtar punyai kepakaran menarik para pembacanya supaya terus meneliti baris demi baris sehingga ke ayat yg terakhir. Syabas Zaid!"
-Aminah Mokhtar, Novelis Iman Markisa & Dominasi Tebrau


"Novel berunsur Islam memang sudah banyak tetapi sukar mencari roh keIslaman dlm novel yg banyak ini. Novel Salju Sakinah saya kira sudah mampu menyediakan hidangan utk pembaca mengecapinya. Citra Muslimah setabah Sumayyah begitu ketara menjadi kekuatan Novel ini. Naratifnya cukup Islamik, namun pengarang dgn penuh sedar memilih utk tidak didaktik dlm menghantar amanatnya. Kadang2 terasakan seolah olah novel ini dikarang oleh seorg wanita. Sebagai penelaah novel saya merasai Salju Sakinah berupaya menjentik hati dn membangunkan jiwa. Inilah novel Islami berperspektif muda yg matang yg jarang-jarang sekali kita temui di antara banyak novel di Malaysia."
-Azizi Haji Abdullah. Novelis Seorg Tua di Kaki Gunung dan Penerima SEA Write Award 1988 & MASTERA 2007


"Novel-novel pop semakin banyak di pasaran dan kita semakin sukar mencari karya tepu dakwah yg disampaikan dgn penuh hikmah. Dakwah itu pula tidak terlalu berkhutbah sifatnya. Syukur, Zaid Akhtar dan Salju Sakinah dpt mengisi kekurangan ini. Salju Sakinah adalah novel utk semua!"
- Nisah Haji Harun. Penulis Annyss Sophillea & Mencari Locus Standi

Wednesday, December 7, 2011

Review 629: Ada Cinta by Rina Farizq


Ada Cinta by Rina Farizq
Terbitan Kaki Novel
Cetakan pertama Tahun 2009
RM18.00
sabah/sarawak RM21.00
411 mukasurat
isbn: 978975067174

"Cinta itu indah bagi yang mengerti,
namun ucapkanlah walaupun sekali...
agar hati tidak keresahan lagi."


Untuk menerima kisah cinta dengan background begini mungkin memerlukan minda yang terbuka. Ini dalam genre kisah cinta selepas kahwin.


Faktor terbesar utk membuat kisah cinta antara pasangan yang jauh perbezaan usia (lebih 20 tahun) adalah cara garapan penulisnya. Kerana saya pernah membaca kisah background begini (kisah tak samalah, kisah cinta antara 2 insan yang mempunyai perbezaan umur yg besar) tetapi sangat menarik dan meruntun perasaan. Satu tindakan yang berani dari penulis baru ini kerana menjadikan plot begini sebagai karya pertamanya.


Kisahnya tentang Qazrina yang masih bersekolah tetapi terpaksa bertunang dgn Danish kerana bapanya mahu merapatkan silaturrahim dgn sahabatnya, Azhari, seorang duda hensem. Mustakim mahu Qasrina mendapat keluarga yang menyayanginya dan dia percaya yg Azhari dan anak bujangnya, Danish dpt menjalankan tanggungjwb itu.


Danish menerima walaupun keberatan. Lama kelamaan kedua-duanya saling menerima. Ibu bapa Qasrina meninggal dunia dlm sebuah kemalangan dan Qasrina disingkirkan dari rumah mewahnya oleh ibu dan bapa saudaranya sendiri. Azahari dan Danish bertindak melindungi Qasrina. Namun perangkap yg dipasang oleh ibu saudara Qasrina, Zaila, (agar anaknya Mukhriz ditangkap basah dan terpaksa berkahwin lalu boleh lah dia membolot duit insurans Qasrina) tidak berjaya kerana Azahari yg tertangkap ketika bersama-sama dgn Qasrina. Danish hilang kepercayaan pada ayah sendiri dan tunangnya. Untuk menutup malu, Azahari berkahwin dgn Qasrina yg baru abis spm. Ntah la.. susah nak terima situasi 'terpaksa' tu sebab perkahwinan tu boleh dielak. Mungkin Azahari tu yang tak nak Qasrina terlepas ke tangan anak nya sendiri? Qasrina pulak tak der la membantah.


Qasrina melanjutkan pelajar ke luar negara. Ketika dia kembali untuk bercuti, hubungannya dgn Azhari semakin baik tetapi sekali sekala bahtera perkahwinan mereka digoncang oleh Danish yg sudah menyesal dan masih menyintai Qasrina yg kini merupakan ibu tirinya.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Bermula dengan sebuah tragedi, sebuah kisah cinta tercipta. Dalam Marah dan benci, ikatan yang terjalin menambah sakit di hati. Namun akhirnya hati terpaksa akur, di suatu sudut yang paling dalam, rasa kasih dan sayang tidak dapat dipendamkan lagi.


Namun, bibir tidak mampu mengucapkan kata cinta. Hati tidak tertahan menanggung beban perasaan.


Dia sedar, cinta bukanlah segalanya. Cinta itu terlalu luas pengertiannya. Sebelum menemukan cinta sejati, cintakan Allah adalah kunci utama sebuah kebahagian yang hakiki.

Review 628: Diari Sayang by Fatimah Kassim


Diari Sayang by Fatimah Kassim
Terbitan Creative Enterprise Sdn. Bhd
Cetakan ketujuh tahun 2003
RM12.90
191 mukasurat
isbn 9838931284

"mungkin itu satu pengorbanan yang selama ini dirahsiakan"


Kisah cinta suami isteri yang bermula setelah diijabkabulkan tanpa rela. Atie menyangka Faris terpaksa menikahinya kerana kemahuan keluarga, namun Faris sebenarnya jatuh cinta pandang pertama dan bekerjasama dgn abg Atie untuk memastikan Atie menjadi isterinya. Atie terpaksa berpisah dgn kekasihnya.


3 tahun berlalu. Hubungan mereka semakin akrab, namun ibu Faris tidak senang hati kerana belum bercucu. Kematian abg Atie meresahkannya kerana dia sudah tiada tempat bergantung, dia bagai orang asing di kalangan keluarga suami.


Rasa cemburu membara apabila Faris mengambil bekas kekasih sendiri (Rosmah) sbg setiausaha.


Geram pulak memikirkan si Atie memilih Dato' Johan sbg tempauh meluahkan perasaan kecewa terhadap suami. Walaupun Dato' Johan sudah lama jatuh hati dgn kejelitaan Aite, dia tak mahu meruntuhkan masjid yg sudah lama terbina.


Berita kehamilannya diharap mengundang bahagia, namun kehadiran Rosmah ketika Faris terlantar di hospital membuat Atie putus asa dan menghilangkan diri.


Diari Atie membuka cerita hatinya kepada Faris tentang betapa cintanya dia pada Faris dan betapa cemburunya dia pada Rosmah. Terbang keraguan Faris lalu dia pergi memburu cintanya dan anak2 yg bakal lahir.


Tragedi tak diduga. Walaupun selamat bersalin, Atie tergelincir lalu mengalami pendarahan dan meninggal dunia. Faris berjanji akan setia pada Atie dan menghabiskan sisa hidupnya yg tak panjang juga. Tinggalah pasangan kembar sebagai penyambung generasi. Mak si FAris tu lepas Atie mengandung barulah dia baik dgn Atie. Kesian menantu dia.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku.


Kadangkala sepi itu indah. Tapi bagi mereka sepi itu bagai api dalam sekam. Biarpun demikian, diharungi juga hidup mereka dgn tabah. Pada satu titik mereka dianugerahi segarit cahaya penyesuaian. Mereka menjangka panas hingga ke petang tanpa menduga hujan di tengah hari.

Review 627: Cinta Dua Jiwa by Rania Firdaus


Cinta Dua Jiwa by Rania Firdaus
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Tahun 2009
RM 18.00
496 mukasurat
ISBN : 978-983-124-391-6


"Berpisah itu indah jika kita berbicara bahasa rindu"


Aisya Humayra seperti terpaksa mengahwini Hariz walaupun dia lelaki yang baik. Rasanya kalau dia tak bersedia, tak perlu lah kahwin. Ni kenapa nak kawin lepas tu letakkan syarat (yang biasa kita dengar). Nampak sangat sekadar nak menyedapkan cerita, especially utk menarik perhatian pembaca2 kisah cinta selepas kahwin. Saya rasa cerita ini mgkin lebih menarik sekiranya alasan Aisya Humayra berkahwin dgn Hariz tu lebih kukuh dan lebih kelihatan betul2 terpaksa, tidak boleh tidak, mesti kena kawin. Bila membaca kisah2 cinta selepas kawin, penyebab berlakunya perkahwinan itu mestilah kukuh dan believable. Kalau alasannya goyah dan boleh dielak, rasa macam main2 lah pulak. Perkara2 kecil beginilah yang mendorong saya utk terus membaca atau tidak.


Sukar mencari kelainan novel ini jika dibariskan dengan novel2 kisah cinta selepas kahwin yang lain. Plot penceritaan kemas dan teratur, tidak memeningkan. Agak mengkagumkan utk karya pertama penulis muda ini.


Ada disebutkan darah O sukar didapati? errr betul ke fakta tu? bukan ker darah O lah yang paling ramai orang. Cuma darah O-ve yang susah nak dapat. Bila sebut darah O sahaja biasanya merujuk kepada jenis O+ve.


Perubahan mendadak Ako dan Siti Fairuz sempena Ma'al hijrah tu mcm kelakar lah pulak kerana tak terasa watak2 tu mula insaf, macam tiba2 jer insaf dan bertaubat nasuha. tapi anjuran hijrah secara positif tu sangat bagus diterapkan dalam penulisan.


Ako tu memang dah sah2 tak bleh dekat ngan Humayra, biler dia dekat jer, mesti melibatkan tragedi hingga Humayra mengalami gegaran otak dan pendarahan. Bayangkan kalau betul2 dia kawin ngan Humayra, ntah berapa kali la Humayra tu boleh amnesia.


Cukupkah jangkamasa yg diberikan utk Humayra pulih dari amensia dan terus amik exam. hmm 'selected amnesia' kot.


Hariz menyintai Humayra dari jauh. Hubungan online membuatkan Humayra tidak mengenali siapakh Hariz/Archyhis. Tragedi telah menemukan mereka walaupun nyawa Humayra hampir melayang. hariz mengambil kesempatan itu utk mengenali dan mengasihi Humayra, malah mereka bekerja bersama.


Humayra menerima Hariz sbg suami dgn syarat tidak akan menyentuhnya selagi dia belum bersedia. Pada pendapat saya, kalau tak bersedia, jangan la kahwin lagi. alasan perkahwinan tu tidak meyakinkan.


Tapi bagi peminat setia kisah2 cinta selepas kahwin, mungkin cerita ini boleh memberi hiburan dan kepuasan kepada anda. Gaya penyampaian penulis ini sangat kemas cuma scene sedih tu tak cukup sedih la dan watak Humayra tu terlalu pemaaf. Kesian kat dia la... All the best to this writer and i look forward karya2 baru dari penulis ini :)


sure fine whatever
rinn



Sinopsis belakang buku:


Hariz, arkitek muda yang gemar berchatting dengan rakan sibernya, Aisya Humayra. Menggunakan nama ‘Archyhis’, Hariz tidak pernah membongkarkan identitinya meskipun dia mengenali gadis itu yang juga bekas juniornya ketika di universiti.


Takdir yang berlaku, Aisya kemalangan angkara Fakhrurrazi yang meminatinya. Ini amat memeranjatkan Hariz. Sejak itu, dia melawati Aisya di hospital sehingga timbul rasa kasih terhadap gadis itu. Dia lantas meminta pertolongan orang tuanya untuk meminang gadis itu. Walaupun hati belum bersedia, Aisya terpaksa akur dengan kehendak ibu bapanya. Hariz kini menjadi suaminya.


Namun, layanan dingin diberikan kepada lelaki itu. Hariz yang penyabar, akhirnya meninggalkan Aisya buat seketika sebagai ujian buat isterinya. Perpisahan itu amat menyakitkan. Kejauhan itu menggamit kerinduan. Akhirnya, Aisya sedar betapa dia banyak melakukan kesilapan sehingga menghiris hati suami yang tercinta. Namun, tatkala bunga-bunga kasih mula berputik, Fakhrurrazi muncul kembali lalu memporak-perandakan rumah tangga mereka. Sebuah fitnah telah menjauhkan kembali hati Aisya terhadap suaminya...

Review 626: Memoir Seorang Guru by Azizi Abdullah


Memoir Seorang Guru by Azizi Abdullah
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Cetakan 1 - 2007
RM13.00
300 mukasurat
isbn: 9789831243152

"Semoga terik sinar mentari di dahi ini terbias menjadi cahaya yang dingin di pipimu."


Naskhah kecil yang menyentuh hati. Membuat airmata tumpah pada masa-masa yang tak disangka. Sgt menyentuh perasaan dan membuat kita simpati dengan seorg guru garang yang mencari berkat dlm hidupnya. Dia percaya dia tidak pernah mencapai murabbi dlm kerjayanya kerana sikapnya yg pilih kasih dan membenci sebenci bencinya beberapa pelajar yang menyakitkan matanya apabila dipandang.


Dan disebabkan perasaan itulah dia membantah keras bila satu2nya anak gadis kesayangannya memilih utk menjadi guru. Dia tidak mahu anaknya melayari kerjaya sepertinya kerana mesti Kama tak akan dapat lari dari bertembung dengan murid2 yang lebih kurang sama dengan yg pernah ditemuinya.


Alias, Sakinah dan Midun meninggalkan kesan yang mendalam di jiwa ustaz tua ini. Dia benci ketiga-tiga mereka itu dan setiap satu mereka mempunyai kisah yang menyentuh hati, mengundang hiba.


Buku ini penuh dengan luahan perasaan seorang ustaz terhadap anaknya. Kisah2 teladan yg dia mahu anaknya tahu sebelum betul2 terjun dalam dunia perguruan.


Satu tragedi telah menemukan dia dgn Alias, Sakinah dan Midun yg menganggap kebencian sbg signal kasih sayang. Di jiwa mereka terpahat kenangan seorg ustaz yang garang yg telah mengubah hidup mereka.


Tragedi itu juga telah menemukan Kama dgn Dr Kamarul dan ustaz merestui mereka.


Membaca buku ni membuatkan saya teringat pada novel 'Menumpang Kasih Mengharap sayang' by salami simon. bukan sebab kisahnya serupa tapi perasaan yang saya rasa sepanjang membaca buku ini sangat sama :) novel yang mengharukan dan menyentuh perasaan.


sure fine whatever
rinn

Sinopsis belakang buku:


Bukan aku hina profesion pilihannya. Dan, bukan aku benci pilihannya itu. Dia tidak faham... walaupun mewarisi profesionku, ia bukan kebanggaanku. Malah aku tidak merestuinya. Namun dia tetap dengan pendiriannya. sikap & kemahuannya cukup keras sekali.


Ya ALLAH apalah dayaku utk menegahnya daripada meneruskan cita2 itu. Aku semakin dipanjat usia, namun kedegilannya membuatkan aku dilanda stres dan halimunan yg tidak berkesudahan.


Perlukah aku meluahkan apa yg pernah kurasai selama ini? Adakah dia akan mengerti aku membantah?


"Anakku... masakan engkau akan faham jika buktinya tidak diketahui? Namun, mahukah engkau dengar apa yg pernah bapa rasai dan alami sepanjang bapa menjadi guru?"


Kekesalan itu sering menghantui diriku. Aku ingin menjadi murabbi yg dipandang mulia dgn keberkatan profesionku. Tapi perasaan itulah yg sering datang dlm usaha aku menghapuskannya jauh dari sanubari ini. Ya TUHAN... ampunilah aku...


Memoir Seorang Guru... diwarnai dengan pelbagai gejolak rasa yg menyentuh perasaan. Padat dgn mesej yg tersirat utk dijadikan renungan bersama.