Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, December 1, 2011

Review 586: Memori by Liana Afiera Malik


Memori by Liana Afiera Malik
Terbitan Creative Enterprise
RM6.90
136 mukasurat


"Bawalah tali cinta ini bersamamu, lalu kau jalinkan ia bersama tali kasihmu."


Satu nama yg popular dalam dunia penulisan. Tapi ni lah kali pertama saya pegang karya Liana Afiera Malik. Mungkin ni antara karya2 awal beliau dalam dunia penulisan. Harap2 akan dapat membaca buku2nya yang lain selepas ini. Terlalu byk yg ingin disampaikan dalam novel setebal 136 muka surat ini tetapi tidak mengelirukan dan teratur.

Erma kehilangan Daniel ketika cinta sedang mekar. Dia amat-amat terkilan apabila satu2nya zuriat yang ditinggalkan bersamanya turut pergi menyambut panggilan Ilahi. Pertemuan dengan anak2 manis, Tanty dan Afiq menghiburkan hatinya yang lara. Sham menjadikan ingatannya pada Daniel makin mekar. dia bersyukur apabila datuk dan nenek Tanty dan Afiq mahu menemukan dia dengan bapa mereka yang secara kebetulannya ada Sham sendiri. Namun, rayuan cinta Zaki menimbulkan simpatinya dan hatinya terusik dgn kenangan lama. Simpatinya juga tumpah buat Tina, bekas isteri Sham. Ini memaksa Era memutuskan hubungan dengan Sham kerana Tina yang malang lebih memerlukan sham. Erma merasakan dia tidak layak untuk Zaki yang merupakan kekasih setia, sedangkan dia yang mengecewakan Zaki apabila berkahwin dengan Daniel. Zaki kecewa dan mati dalam kemalangan. Tina berusaha untuk memujuk Erma agar menerima Sham tapi dia menolak lalu membawa diri jauh dari dilema yang menyesakkan perasaannya. Dia pergi meninggalkan masa lampaunya sebagai memori. Tinggallah Sham, setia menanti kepulangan Erma yang diharapkan akan membawa pulang oleh2 cinta yang Erma jalin, anyam dan dakap.


sure fine whatever
rinn


Sinopsis belakang buku:


Erma tenggelam di dalam memori. Terbuai di dalam mega biru ciptaannya. dia membiaskan wajah Daniel sekali gus membunuh cintanya terhadap Zaki. dia meninggalkan shamsul kerana Tina lebih berhak. Dia terus bersama memori, memintal awan biru dan Daniel tetap kekasih & suaminya yang terbaik walaupun lelaki itu telah tiada.

No comments:

Post a Comment