Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, December 1, 2011

Review 600: Sangkar by Samsiah Mohd Nor



Sangkar
Penulis: Samsiah Mohd Nor
Terbitan Karisma Publications Sdn Bhd
293 muka surat
9830500713
Cetakan Pertama 1995


"Batinnya meronta digelusang sengsara..."


persahabatan jazma - mek diah mengingatkan aku kepada kisah "sejernih lazuardi" karangan samsiah mohd nor juga :)


Jazma terpinggir dalam keluarga sendiri. Kakaknya sendiri membenci dirinya malah berjaya menikahi lelaki yg dikasihi Jazma. Dia terasa seperti ibunya sengaja menghantarnya jauh ke rumah mak long sedangkan dia yg byk membantu membawa sumber kewangan ke dalam keluarga mereka yg miskin.


catatan rahsia kisah tigasegi maklong - pateh - andak membuka hijab yg diselindung dalam keluarga itu. barulah jelas mengapa maklong jadi begitu. maklong yg berdiam diri dipandang serong dan andak pula dipandang tinggi.


jazma mula menimbang siapa lebih malang? dia atau maklong. dari kisah itu dia menyelami penderitaan maklong yang tersisih dalam keluarga sendiri. Semasa awal cerita kita akan mengangkat Jazma sbg isi cerita, tapi rupa2nya kisah Jazma hanyalah bingkai cerita dan isi cerita berlegar dalam kisah hidup maklong yang sangat-sangat menyentuh perasaan. Malah tagline "Batinnya meronta digelusang sengsara" itu lebih kena dengan penderitaan mak long selama hayatnya.


patutlah seserius mana pun andak memujuk, mak long buat tak peduli dan sentiasa mendiamkan diri. rasa sakit hati yang membuat dia menjadi bisu dan memendam perasaan. Andak mengambil alih segala-galanya yg penting dlm hidup mak long. Suami dan anaknya semuanya dibolot Andak, adiknya sendiri. Panggilan mak terlucut dari mulut anak kandungnya sendiri dan Andaklah yang dipanggil emak. Aduh sedih nya. dia hanya dipandang sebagai 'maklong' yang duduk di suatu bilik kecil dalam rumah itu.


kehadiran jazma dalam rumah mak long telah meleburkan hati tua yg sudah lama membeku itu. lembut hatinya sehingga sanggup seikhlasnya memaafkan Andak yang sudah berdosa besar.


kalau korang terer, cubalah tahan air mata semasa baca kisah ni... *sob sob ;_;


kisah dia sedikit sebanyak cenggini...


Mak long ni berkahwin dengan Pateh atas aturan keluarga tetapi mereka sangat bahagia malah dikurniakan seorg anak lelaki yg comel. Andak adalah adik kandung Mak Long yg tinggal bersama mereka membantunya menjaga anak dan membuat kerja2 rumah. Ketika keguguran anak kedua, maklong mendapatkan rawatan selama sebulan di hospital. Setelah sekian lama kembali, pecah lah rahsia yg tersimpan antara Pateh dan Andak. Andak mengandung anak luar nikah. Mak long terpaksa diceraikan demi menutup malu. Sejak itu Mak Long terasing dan membisu. Berbagai spekulasi buruk timbul berkaitan Mak long - andak dan Pateh. Mak long membisu manakala Pateh dan Andak buat-buat tak tahu utk menutup ketelanjurang mereka. Hati Maklong lebih luluh apabila anaknya Herman memanggil andak 'mak'. Semuanya diragut sekelip mata darinya. SEhingga dewasa dan menjadi doktor, malah sudah beristeri dan beranak tiga, Herman percaya ibunya adalah Andak dan mak long adalah hanya sekadar maklong dalam rumah mereka. Mak long tidak pernah membuka cerita, terus membisu di suatu sudut rumah itu. Andak pula terus berlagak biasa walaupun dosanya yg menggunung memburu rasa bersalahnya terhadap mak long. Mak long tahu andak berjasa membesarkan anaknya dengan baik sekali tetapi luka hatinya terlalu dalam.


hanya kehadiran jazma membuat mak long cerita dan rahsia besar itu terbuka, tapi hanya utk pengetahuan jazma sahaja. Jazma hanya dibenarkan mendedahkan kisah sebenar kpd Herman setelah dia meninggal dunia.


Saat itu tiba akhirnya. Mak long bukan sahaja mewasiatkan Jazma menyampaikan catatan kisah silam malah Mak long juga berharap Jazma menggantikan tempat Mastura sbg isteri dan ibu kepada anak-anak Herman yg sememangnya sudah rapat benar dengan Jazma. Perkara pertama itu memang tak susah utk disampaikan tetapi pesanan kedua tu buat Jazma tak senang duduk. hmm ok la tu Jazma. Nak harapkan boyfriend di kampung? sudah dirampas kakak sendiri. Rugilah kalau menolak lelaki sebaik Dr. Herman dan anak-anaknya yang manis :)


sure fine whatever
rinn


sinopsis/blurb


Lelayang nasibnya luruh ke mahligai kaca dan di situlah terbina sangkar rahsia dari percikan bunga-bunga api.


Saban waktu dia merangkai sukma dengan temali kasih yang terpintal di perdu budi...

No comments:

Post a Comment