Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, December 21, 2011

Review 630: Salju Sakinah by Zaid Akhtar


Salju Sakinah by Zaid Akhtar
Terbitan PTS Millennia Sdn. Bhd
Cetakan Pertama: 2008
RM26.00
sabah/sarawak: RM29.00
556 muka surat
isbn: 9789833604418


"Salju Sakinah, salju kedamaian. NOvel Islami yang diindahi nilai-nilai murni dalam kehidupan..."
-Aminah Mokhtar, NOvelis Iman Markisa & Dominasi Tebrau


Biasalah kalau baca novel2 Islamic ni mesti tak dapat melarikan diri dari nak membandingkannya dengan 'Ayat-Ayat Cinta' :) aku memang dah jatuh chenta ngan novel tu. Bagi aku Salju Sakinah ada keindahan cerita yg tersendiri. Tak sangka Zaid Akhtar dapat mendalami hati seorang gadis bernama Sumayyah dengan sangat berkesan. Rencah perasaan seorang ustazah muda yang baru pulang dari Jordan disampaikan dengan cara yang penuh tarbiyah dan ada ikhtibar tersendiri. Ada lenggok yang memikat dalam penulisannya, tak sangka penulis lelaki ada sensiviti begini dlm penulisannya.


Sumayyah. Seorang gadis yang dipandang tinggi di kalangan sahabat2nya dan petah berbicara, berforum. Kepulangan ke Malaysia adalah saat2 yang paling dinanti-nantinya, namun dia terkilan kerana tak dapat menatap wajah ayahnya yg pergi menyahut seruan Ilahi. Di samping berusaha meneruskan business kerepek arwah ayahnya, dia juga membuat ceramah2 utk muslimat2 sekitar kampungnya.


Sebagai gadis muda yg masih bujang dan ada rupa, dia tak dpt lari dari fitnah. Wasangka yg timbul turut memberi kesan kepada perniagaannya namun ramai lagi yang memandang tinggi padanya dan membiarkan suara2 fitnah itu sayup2 pergi dan kadang2 kala datang semula mendentum. Sakit hati memang ada tapi dia berusaha menyabarkan diri.


Selain itu, ada gak problem berkaitan kak Longnya yg semakin hanyut dlm ajaran sesat Tok Ayah. manakala kak ngahnya pulak dilanda kecewa apabila tunangannya meninggal dunia dlm sebuah kemalangan.


Berkat tunjuk ajar Muazam dia menerajui business kerepek bapanya. Lamaran Luqman ditolak setelah beristiqarah. Dia tak tahu mengapa hatinya tak dapat menerima Luqman,lalu dia berusaha merapatkan jejaka tampan itu dgn sahabat baiknya yg memang dah syok kat mamat tu sejak sekolah lagi.


Sumayyah terkejut apabila menerima keputusan peperiksaan yg menunjukkan dia telah gagal satu subjek dan terpaksa mengulang satu semester. Dia berasa amat malu. Sebagai seorang siswazah yg dipandang tinggi dan sentiasa dijemput memberi ceramah, dia merasa amat rendah diri. Dia memaksa diri menjejak semula bumi Jordan. Ada azam yg mahu dilangsaikan. Rupa2nya ada suratan takdir Allah yg menunggunya di situ. Ada jodoh yg baik sedang mengintainya dan tidak pula dia menolak apabila hajat itu disampaikan kepadanya. Ijab kabul mereka langsai di saat salji memenuhi bumi Jordan dan mereka digelar pengantin salju.


Kebanyakan mereka yg bertunang dalam citer ni ditimpa kemalangan. hehe.. si hakimi tunangannya si hakimah, n then tunangan kak ngah, peh tu Naufal pun kemalangan jugak masa sibuk membuat persiapan utk majlis kawinnya. Memang buat org berdebar-debar jer part eksiden2 nih.


konflik yg timbul ditamatkan dengan baik dan si penyebar fitnah tu pun dah mendapat balasan. Cemburu buta betul!


sure fine whatever
rinn


meRinnTis sinopsis belakang buku:


"Novel Salju Sakinah seronok dibaca kerana jalan ceritanya menarik, gaya bahasa yg santai tetapi sarat dgn pengajaran dan keinsafan. Senario kisahnya berkisar di negara asing dan secara tidak langsung penulis berjaya membuatkan pembaca seolah-olah mereka berada di situ. Buku ini sesuai utk semua peringkat usia dan seharusnya menjadi salah satu koleksi pilihan sama ada utk tatapan sendiri ataupun cenderahati."
- Zuarida Mohyin, Wartawan Utusan Malaysia


"Salju Sakinah, salju kedamaian. Novel Islami yang diindahi nilai-nilai murni dalam kehidupan. Digarap dgn lenggok bahasa yg indah, mudah dan memikat. Terbuai dgn cara penceritaan yg bersahaja tetapi terkesan dgn cerita2 yg membina semangat juang, pertalian jiwa, kasih sayang yg tulus bersih. Zaid Akhtar punyai kepakaran menarik para pembacanya supaya terus meneliti baris demi baris sehingga ke ayat yg terakhir. Syabas Zaid!"
-Aminah Mokhtar, Novelis Iman Markisa & Dominasi Tebrau


"Novel berunsur Islam memang sudah banyak tetapi sukar mencari roh keIslaman dlm novel yg banyak ini. Novel Salju Sakinah saya kira sudah mampu menyediakan hidangan utk pembaca mengecapinya. Citra Muslimah setabah Sumayyah begitu ketara menjadi kekuatan Novel ini. Naratifnya cukup Islamik, namun pengarang dgn penuh sedar memilih utk tidak didaktik dlm menghantar amanatnya. Kadang2 terasakan seolah olah novel ini dikarang oleh seorg wanita. Sebagai penelaah novel saya merasai Salju Sakinah berupaya menjentik hati dn membangunkan jiwa. Inilah novel Islami berperspektif muda yg matang yg jarang-jarang sekali kita temui di antara banyak novel di Malaysia."
-Azizi Haji Abdullah. Novelis Seorg Tua di Kaki Gunung dan Penerima SEA Write Award 1988 & MASTERA 2007


"Novel-novel pop semakin banyak di pasaran dan kita semakin sukar mencari karya tepu dakwah yg disampaikan dgn penuh hikmah. Dakwah itu pula tidak terlalu berkhutbah sifatnya. Syukur, Zaid Akhtar dan Salju Sakinah dpt mengisi kekurangan ini. Salju Sakinah adalah novel utk semua!"
- Nisah Haji Harun. Penulis Annyss Sophillea & Mencari Locus Standi

No comments:

Post a Comment