Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, December 1, 2011

Review 598: Kau Kesayanganku by Shamimi Subri


Kau Kesayanganku
by Shamimi Subri
Terbitan Pekan Ilmu Publications Sdn. bhd
Tahun 2008
RM13.90
240mukasurat

Gaya penceritaan kisah cinta remaja yg sesuai dgn remaja yg sukakan bacaan santai dan tidak berat. Kisah gadis cantik yang digilai ramai jejaka. Ally namanya. Dia ni bakal amik STPM. Fariz Mukhriz ketua pengawas yang cintakan Ally tapi cara dia menunjukkan cinta tu memang mengong. Adakah dgn cara menyakitkan hati sigadis akan menjadikan si gadis membalas cintanya? Yg si Ally tu pun dalam benci2 tak suka seperti cover for Fariz mukhriz pulak especiallya masa dia dipaksa Fariz Mukhriz utk bersukan walaupun kakinya sakit. Memang patutpun Ally ignore org hampeh cam Fariz mukhriz tu. Ran yg hampir menghembus nafas terakhir pun turut mencuba nasib meluahkan perasaan cinta pada Ally. Ally lebih kpd bersimpati seorang sahabat.


Satu hari ally dimaklumkan yang dia sudah ditunangkan dgn orang London sejak berusia 4 tahun. ally ni bukan anak derhaka so dia menerima saja dgn syarat dia tak mahu tahu apa2 tentang bakal suaminya shinggalah hari dia dinikahkan. Penulis cuba menjadikan watak bakal suami ally sb elemen of surprise tapi kurang terasa 'curiosity' nya walaupun baka l suaminya memang tak disangka langsung. Watak e-jump/qadri/qayyum kurang menyengat walaupun dia sebenarnya puncak terurainya misteri romantis kisah ini. Kalau sentuhan kisah ini lebih teratur dan matang, tentu sangat menarik hasilnya. Yg betul2 berjaya buat saya terkejut adalah bila Siti (kwn baik Ally) bersanding dgn along yg sweet tu :) Watak Julia diselitkan di hujung2 cerita utk menggegar istana cinta dan semuanya langsai dgn pantas dan they lived happy ever after (and a baby coming soon) :)


sure fine whatever
rinn


Sinopsis belakang buku


semalam aku mengenal cinta dan esoknya aku mengenal erti tiada. Kelemasan aku dalam kekecewaan. Dan hari ini aku dalam kebahagiaan.

Kasih sayangku ini tidak pernah luntur walau badai taufan mlanda sekalipun. aku takkan pernah berubah hati andai kata ujian tiba bersama dugaan yg maha hebat.


Namun, aku akan terus jua andai kesetiaanku ini diragui oleh mu. Percayalah aku tidak pernah goyah dgn kesetiaanku, malah cintaku juga semakin hari semakin membara.

No comments:

Post a Comment