Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, December 5, 2011

Review 604: Bila Nysrah Kata Tak Mahu by Aidil Khalid


Bila Nysrah Kata Tak Mahu by Aidil Khalid
Terbitan Jemari Seni
cetakan pertama 2008
Harga: RM18.00
ISBN No: 978-967-5118-05-0


"Kemunculan pengarang berpotensi ini pasti memeriahkan dunia sastera tanah air
~ Faisal Tehrani, Sasterawan"


Nysrah seorang gadis manis yang penuh emosi, penuh rasa ingin tahu. Sangat real. Kagum betul dengan cara Aidil Khalid menghayati dan melakarkan watak2 pelbagai warna dalam novel ini. Sangat sangat berkesan penyampaiannya.


Cerita ini sangat real, menutup buku ini adalah seperti menutup sebuah akhbar harian. Terasa Nysrah is still around, lingering, tak der closure. Saya kurang puas dgn penutup kisah ini walaupun penulis sendiri membuat special appearance di akhir cerita. Saya masih tertanya-tanya.. apa khabar Nysrah sekarang? Betul2 macam baru lepas baca berita dalam newspaper. Cerita yang sama sekali tidak mengarut, amat mendebarkan, menyakitkan.. aduh seperti ada tangan yg meramas jantung. Reality bites. Jgn salah faham ye. Delivery citer ini bukan seperti delivery berita dalam akhbar, cuma perasaan saja rasa macam tu. Kisah ini sangat tersusun, tidak memeningkan. Ini sekadar luahan rasa seorg pembaca santai.


Memang susah nak berenti bila dah mula membaca kisah ini. Nysrah seperti open target. Bila2 masa saja dia akan kena peluru sesat. Dirinya sentiasa dlm bahaya dan org sekelilingnya seperti tak peduli. Kalau saya seorang ibu membaca kisah ini gerenti saya takkan benarkan anak belasan tahun saya belajar2 jauh2 begitu. Bayangkan orang yang tugasnya menjaga keselamatan yg menjadi orang yang meragut segala-galanya dari Nysrah. Penyelamat-penyelamat yang digaji dalam kisah ini yg menjadi duri. Budi yang hanya mahu berbudi ketika Nysrah masih suci juga menjadi elemen penyumbang kepada rasa sakit hati. Apa khabar ya Nysrah sekarang? Rasa kerisauan terhadap Nysrah hampir sama darjahnya dgn risaunya saya dengan keselamatan adik2 saya (saya ada 4 adik perempuan).


Nysrah seperti menerima pembalasan dari ketelanjurannya dgn Budi tetapi insan2 lain yang 'tidak baik' dalam citer ni ada juga yang tidak menerima pembalasan setimpal.. tu salah satu sebab lagi membuat saya tak puas membaca kisah ini. Seperti masih ada lagi perkara yang perlu disampaikan. Aduh, nampak sangat saya membaca utk lari dari realiti kan? hmmm apa khabar ya Nysrah sekarang?


sure fine whatever
Rinn


Sinopsis belakang buku:


Apa yang Nysrah tak mahu?


Cerita ini mengungkap tentang Nysrah, si manis 17 tahun yang berkereta api sendirian, berulang alik dari Tanah Merah ke Bahau pada setiap kali cuti sekolah tiba. Cerita penuh debar, penuh benci, penuh sinis, penuh pengajaran, namun sarat dengan hakikat ini, akan membuat kita berfikir seratus kali, sebelum melepaskan anak gadis berkelana malam-malam seorang diri ke mana-mana!


Kenapa pula Nysrah tak mahu?


Inilah sebuah cerita tentang Nysrah, dan perjalanannya. Tentang masa indah bersama teman-teman, jua tentang rasa indah dalam usia suntinya tatkala hatinya disapa kasih dia. Namun kenapa ada yang tega calarkan citra indahnya?
Cerita Nysrah dengan dia. Cerita Nysrah dengan Dia.


Aidil Khalid menulis secara telus dan lantang. Penulis muda, mantan Minggu Penulis Remaja (MPR) 2007 – anjuran Dewan Bahasa & Pustaka ini, memaparkan isu yang tidak terduga. Pelajar perundangan ini mempertaruhkan naratif yang jitu untuk membawa Bila Nysrah Kata Tak Mahu ke dunia sastera.

No comments:

Post a Comment