Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, December 7, 2011

Review 628: Diari Sayang by Fatimah Kassim


Diari Sayang by Fatimah Kassim
Terbitan Creative Enterprise Sdn. Bhd
Cetakan ketujuh tahun 2003
RM12.90
191 mukasurat
isbn 9838931284

"mungkin itu satu pengorbanan yang selama ini dirahsiakan"


Kisah cinta suami isteri yang bermula setelah diijabkabulkan tanpa rela. Atie menyangka Faris terpaksa menikahinya kerana kemahuan keluarga, namun Faris sebenarnya jatuh cinta pandang pertama dan bekerjasama dgn abg Atie untuk memastikan Atie menjadi isterinya. Atie terpaksa berpisah dgn kekasihnya.


3 tahun berlalu. Hubungan mereka semakin akrab, namun ibu Faris tidak senang hati kerana belum bercucu. Kematian abg Atie meresahkannya kerana dia sudah tiada tempat bergantung, dia bagai orang asing di kalangan keluarga suami.


Rasa cemburu membara apabila Faris mengambil bekas kekasih sendiri (Rosmah) sbg setiausaha.


Geram pulak memikirkan si Atie memilih Dato' Johan sbg tempauh meluahkan perasaan kecewa terhadap suami. Walaupun Dato' Johan sudah lama jatuh hati dgn kejelitaan Aite, dia tak mahu meruntuhkan masjid yg sudah lama terbina.


Berita kehamilannya diharap mengundang bahagia, namun kehadiran Rosmah ketika Faris terlantar di hospital membuat Atie putus asa dan menghilangkan diri.


Diari Atie membuka cerita hatinya kepada Faris tentang betapa cintanya dia pada Faris dan betapa cemburunya dia pada Rosmah. Terbang keraguan Faris lalu dia pergi memburu cintanya dan anak2 yg bakal lahir.


Tragedi tak diduga. Walaupun selamat bersalin, Atie tergelincir lalu mengalami pendarahan dan meninggal dunia. Faris berjanji akan setia pada Atie dan menghabiskan sisa hidupnya yg tak panjang juga. Tinggalah pasangan kembar sebagai penyambung generasi. Mak si FAris tu lepas Atie mengandung barulah dia baik dgn Atie. Kesian menantu dia.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku.


Kadangkala sepi itu indah. Tapi bagi mereka sepi itu bagai api dalam sekam. Biarpun demikian, diharungi juga hidup mereka dgn tabah. Pada satu titik mereka dianugerahi segarit cahaya penyesuaian. Mereka menjangka panas hingga ke petang tanpa menduga hujan di tengah hari.

No comments:

Post a Comment