Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, December 6, 2011

Review 612: Kau Yang Istimewa by Alifah Juhaida


Kau Yang Istimewa by Alifah Juhaida
Terbitan buku prima
cetakan pertama 2008
RM16.90
400 mukasurat
isbn: 978 983 3669 42 4



Ayat pertama dalam bab pertama kisah ini sudah jelas menunjukkan kpd kita yang ini adalah kisah kawin paksa. :) mesti ramai suka nih. hehe.


Kisah romantis ini berlaku dalam sebuah kapal Star Cruise dan satu pulau asing di mana pasangan tersebut terdampar selepas satu cubaan menculik.


Zarul dan Sarah dipaksa berkahwin kerana perjanjian dua sahabat yang sudah lama dimeterai. MEreka tidak mahu memungkiri janji. Majlis akad nikah berlangsung dengan jayanya namun sebelum majlis persandingan pengantin perempuannya telah melarikan diri ke utara tanah air utk bersembunyi. Zarul cuba menjejak Sarah dengan mencari rakan2 dan kenalan rapat Sarah.


Sarah mengikut sahabatnya bercuti dalam sbuah kapal cruise. Di situ dia bertemu Riezman yang mempunyai kepakaran membakar perasaan Sarah. Kalau diorang bersembang memang akan menjurus kepada pergaduhan. Pembaca akan dapat meneka siapa Riezman dan itulah yg menjadi tarikan untuk mengikuti kisah itu bagi memastikan sama ada tekaan ini benar atau salah (provided tht you don't skip to the last page lah).


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


"Tapi itu zaman mama dan papa dulu. dlm zaman moden ni, Sarah tak mungkin bahagia dalam perkahwinan tanpa cinta. Lebih-lebih lagi sarah tak pernah jumpa dan kenal siapa lelaki tu," sangkal Sarah Darleena. Dia cuba mengawal nada suaranya agar tidak berkasar.


Sudah hampir kering air matanya kerana menangis mengenangkan nasib diri sejak papa dan mama mengkhabarkan tentang berita perkahwianan paksa itu kepadanya semalam.


Namun Sarah Darleena menurut jua meskipun hatinya membantah sepenuhnya. Dia akur meskipun di hati tiada kerelaan walaupun secubit.


Jauh di sudut hati terdapat sedikit gusar. Haruskah dia berterusan melarikan diri daripada Zarul? atau perlukah dia bersemuka dgn Zarul utk menyelesaikan masalah antara mereka supaya mereka sama-sama dapat meneruskan kehidupan masing-masing dengan aman? Tapi... mahukah Zarul melepaskannya? Jika Zarul tidak mahu menceraikannya, mana mungkin dia boleh berkahwin dgn lelaki lain.


--------------

Pulai Manukan memberi inspirasi kepada saya untuk menghasilkan novel Kau Yang Istimewa ini. suasa yang tenang dan damai mencetuskan idea utk saya melakar gambaran cerita ini. Selain itu, keseronokan sewaktu menaiki kapal Star Cruise bersama teman2 sekerja turut saya selitkan sebagai rencah di dalam novel ini. Semoga anda terhibur. - Alifah Juhaida -

No comments:

Post a Comment