Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, December 6, 2011

Review 614: Dahlia by Radzemah Bolhassan


Dahlia by Radzemah Bolhassan
Terbitan Utusan Publications
cetakan pertama Tahun 2003
RM10.00
155 mukasurat
isbn: 9789676114170


"Dahaga kasih memaksa Dahlia meneguk madat asmara..."


Cerita kemelut jiwa anak remaja yang ada konflik dalaman keluarga. Walaupun diulit kekayaan, dia rasa terpinggir dan cuba mencari perhatian di luar. Cerita yang sesuai utk remaja sekolah.

Mengisahkan Dahlia, anak gadis 15 tahun yg ketandusan kasih sayang ibu bapa. Dia menjauhi sahabat karibnya, Sarina utk mendekati Syahirah, Asri dan Maulana. Dia terlibat dalam kegiatan mencuri di pasaraya lalu tertangkap. Dahlia menyangka Muiz mendekati Sarina utk memikat Sarina, namun Muiz sebenarnya bimbangkan Dahlia yang bercampur gaul dengan group yang tidak baik. Kes mahkamah yang melibatkan Dahlia telah memburukkan nama baik bapanya. Mereka bersetuju dengan hajat Dahlia utk bersekolah di kampung. Di sana dia lebih tenang menghadapi PMR. Lia bertemu semula kawan-kawannya di sebuah majlis kesyukuran. Lia hadir bersama surat balasan buat Muiz yang setia menunggu.


sinopsis belakang buku:


Dahlia tahu pada Auntie Hanalah banyak rahsia Puan Zaharah tersimpan dan Dahlia pernah terdengar sekali ibu bercerita betapa dia berasa payah utk memahami ayah. Namun, semua itu tergantung. Bukan Dahlia sengaja utk mencuri dengar tetapi mungkin terlalu asik meluah rasa sehingga ibu tidak menyedari kehadiran Dahli


Akhirnya Dahlia Pasrah. Kemelut yang melanda menuntut luahan rasa. Kasih yang dicari terlindung di sebalik celaan dendam. Dirinya perlukan teman untuk berkongsi rasa.

No comments:

Post a Comment