Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, December 21, 2011

Review 642: Belaian Jiwa by Nor Erny Othman


Belaian Jiwa
Penulis: Nor Erny Othman
Penerbit: Ghostwriter
RM15.90
Cetakan Pertama 2002
9832629055


Cerita insan2 yg setia dalam cinta sehingga mengaburkan mata utk menerima cinta baru yg lebih baik utk mereka. Apabila mata sudah terbuka, segala-galanya sudah terlambat walaupun cinta itu sudah ada di depan mata, dan kedua2nya masih setia...


Nor Erny Othman tak perlu menceritakannya dlm naskah yg tebal. Cukuplah sekadar 347 muka surat, kerana ia sudah memadai utk membuat kita tertawa dan menangis menatap karyanya.


Kisah ini tentang Izhar yg kehilangan isteri tercinta, Didi. Dia akur dgn takdir dan mencurahkan sepenuh kasih sayang kpd anak mereka, Agi.


Nana, seorg jutawan muda tetapi sudah kehilangan keluarga. Kematian tunangannya, Agi meragut kebahagiaannya dia pasrah meneruskan hidup seorg diri kerana Agi tak pernah hilang dari ingatannya.


Si Baby Agi yg sukar mesra dgn org asing mudah saja mesra dgn Nana membuatkan Izhar pelik. Namun Agi kecil itulah yg menjadikan mereka sahabat kerana masing2 tidak pernah melepaskan kenangan lama walaupun mereka sangt serasi.


status Nana sbg jutawan yg menjadi pelanggan penting syarikat tempat Izhar bekerja telah dibongkarkan kepada Izhar dgn tujuan utk memporak peranda kan hubungan baik mereka lalu salah faham itu telah menanam benci di hati Izhar tambahan pula bila sahabat baik arwah isterinya membongkarkan kisah rupa2nya Didi telah mengandung sewaktu menikahi Izhar. Cinta setianya rupanya2 hanya sebelah pihak. Malah nana turut menyedari dia di dalam keadaan yg sama kerana Agi telah mempergunakannya utk pergi luar negara dan mengejar cinta Didi. Ketelanjuran Agi-Didi telah membenihkan zuriat. Patut la Didi nak namakan anaknya Agi. Didi tidak mahu kekasihnya Agi meninggalkan Nana yg ketika itu sudah menjadi tunangan Agi. Lalu dia menerima Izhar yg begitu menyintai dirinya.


Salah faham Izhar terhadap Nana membuatkan dia menerima Azura sbg isteri kerana ingin membalas budi bapa Azura yg telah menyara pembelajaran dan memberi dia pekerjaan. Azura tu memang nyakitkan hati. Suka aku bila dia terkena dek kelicikan Nana semasa kat spa sampai muka Azura tu bengkak2 mcm kena sengat tebuan. :D


Di hari pernikahan Izhar-Azura kebenaran terbongkar. Nana teraniaya dan sahabat baiknya diugut supaya bekerja sama utk memecah belahkan hbungan baik Izhar-Nana. Tetapi Izhar sudah terlambat, ferari Nana sudah dihentam sebuah lori dan kemudian lenalah Nana di katil hospital sehingga bertahun-tahun dan saban hari Izhar setia di sisi, menanti Nana utk membuka matanya...


sure fine whatever
rinn







sinopsis/blurb alongside


"Ar sayang Didi lagi tak?"
"Sayang!"
"Emm sayang takat mana?"
"Sampai bila2... sampai ke liang lahat..."
"Walaupun Didi sakitkan hati Ar?"
"Didi tak pernah sakitkan hati Arr.."
"Bagaimana kalau tiba2 Didi sakitkan hati Ar?"

No comments:

Post a Comment