Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, December 6, 2011

Review 613: Black Widow by Raja Azmi


Black Widow by Raja Azmi
Terbitan Creative Enterprise Sdn Bhd
cetakan pertama Tahun 1992
RM11.90
305 mukasurat
isbn: 893-893-101-2



"Walaupun melukakan aku juga yang dilukai"


Kalau tak salah buku ni aku beli kat gerai 2nd hand. Ada movie kan citer ni? aku tak penah tengok lah pulak.


Novel ni tentang kisah mistik rupanya. Tentang seorang wanita yang dilahirkan kembar dgn labah-labah. Genre yang bukan dalam senarai favourite aku. Aku ingat ker citer ni ada seram2 tapi tak lah pulak. Sedih pun tak jugak. Biler baca citer ni tak derlah pulak rasa geli kat labah2 berbulu tu.


Kisah ini tentang Ayu yang lahir dari hubungan terlarang antara ibunya dan Agus yang mempunyai keistimewaan berkomunikasi dgn labah-labah. Menjelang remaja, naluri labah2 menguasai dirinya. Dia cenderung utk memikat lelaki supaya dia dapat kecewakan mereka. Namun hatinya tertawan kepada Murad tetapi kepercayaan kepada lelaki itu lebur biler lelaki yg telah menjadi tunangannya itu meragut kesuciannya. Tanpa menceritakan kisah sebenar, dia memutuskan tali pertunangan. Akibatnya dia dianggap curang dan menimbulkan benci di hati neneknya.


Naluri nak mempermainkan lelaki hanya wujud semasa dia remaja saja rasanya. Sebab biler dewasa dia mudah jatuh cinta pada lelaki seperti Jalil dan Imran. Dia menaruh harapan pada Imran namun Jalil yg menyuntingnya terlebih dahulu. Setelah melahirkan anak Jalil, dia ada menjalinkan hbungan sulit dengan Imran (lepas bercerai dgn Jalil). Anak itu memiliki keistimewaan seperti dirinya- boleh berkomunikasi dgn labah2. Rasanya hanya anak yang dilahirkan di luar ikatan perkahwinan jer dpt power tu kot.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Aku sering menginginkan lelaki gagah...
Bukan gagah yang dilimpahi ringgit, atau
cahaya emas, atau saku penuh
kerongsang delima.
Aku tak perlukan lelaki utk kepuasan.
Aku mahukan lelaki yg luhur.
Aku mahu lelaki yg jujur membentengi.
Mungkinkah akan kutemui...

No comments:

Post a Comment