Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, December 6, 2011

Review 619: Kalau Mawar Mekar Berbunga by Maharam Mamat


Kalau Mawar Mekar Berbunga by Maharam Mamat
Terbitan Creative Enterprise Sdn. Bhd
Cetakan pertama 1998
RM21.90
375 mukasurat
isbn: 9838933666c


"Jadilah bagai kemboja, teduh memberi rendang pada pusara, menabur wangi..."

TAjuknya yg tergantung ayatnya, ditambah pula tagline di hadapan buku yang membayang cerita yang sad ending membuatkan aku bertangguh-tangguh nak baca buku ni. hehe.. aku ni jenis suka citer happy ending, so... paham-paham jer lah. Namun aku teringin jugak nak tahu apa kisah yg dilagukan dalam buku ni, so aku pun baca lah buku nih.

Maharam Mamat mempunyai sentuhan sastera yang tinggi. Bahasanya mendayu dan bukan bahasa pasar biasa. Kisahnya tentang cinta yg tak kesampaian yg menjadikan cinta Azimah sukar diraih oleh mana2 lelaki lagi. Keadaan dirinya yg tak tentu keturunan membuatkan dia merendah diri walaupun dibesarkan dalam keluarga yg kaya bersama adik kandungnya.

Kematian adiknya dlm nahas kapal terbang menambahkan lagi duka di hatinya, namun kemunculan Natasya yg sering tersasulkan nama adiknya membuat Azimah keliru, itukah adiknya yang kembali ke pangkuan keluarga?

Seluruh jalan cerita ini ada sentuhan kesayuan. Tapi tak la sampai ternangis. Scene2 mendebarkan dan mengejutkan buat Azimah kadang2 tak terasa tahap debarannya kerana diceritakan dengan mendatar. Contohnya selepas Azimah tergelincir kat batu di air terjun dan berita kematian Nabila seperti tak cukup dramatik.

sure fine whatever
rinn

Sinopsis belakang buku:

Jika ini suatu ketentuan, dia merelakan. Namun mengharap diri untuk kembali adalah suatu kesilapan. baginya cinta hanya datang sekali bukan berulang-ulang kali...

No comments:

Post a Comment