Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, December 1, 2011

Review 596: Salju Kasih by Fathillah Anas


Salju Kasih
by Fathillah Anas
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
2000
RM14.90
360 mukasurat
ISBN 983-124-045-6

"Daripada novelis best seller Kasih Terakhir"


Nama Fathillah Anas macam sinonim pulak dengan kisah kepincangan dlm masyarakat (persepsi saya lah). Simpati yang menggunung tumpah buat Ipah anak beranak kerana bersuamikan Samad, seorang lelaki yang mementingkan duit yg dihabiskan di meja judi. Ipah dan Bariah dijamu kepada Kingkong, penyumbang pinjaman kewangan buat Samad. Utk mengelakkan diri dari menjadi habuan kingkong untuk melunaskan hutang, Ipah bekerja berhempas pulas supaya setiap kali Samad pulang, ada wang yang boleh diserahkan. Setelah Ipah ditimpa kemalangan (ditolak Samad) Bariah (anaknya) menjadi mangsa pula.


Balqis anak yang agresif, penuh semangat juang. Samad benci dengan anak itu dan dia ada perancangan utk meruntuhkan semangat anak 16 tahun yang petah berbicara itu. SAmad tidak pernah menyangka yang Balqis berjaya memulihkan 'Kingkong' menjadi 'Rizal' yang insaf dan kembali ke jalan Allah. Tapi bagaimana penerimaan Bariah apabila Rizal mahu memperisterikan Balqis?


Penyelesaian isu Balqis-Rizal-Bariah agak sukar utk saya terima malah keinsafan Samad juga seperti tidak sungguh2 namun keluarga itu bersatu semula.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


30 tahun lalu Seri telah kehilangan anaknya Cempaka Latifah yg ketika itu berusia 10 tahun. Tragedi itu menyebabkan Seri merantau membawa diri, hilang anak, suami, dihantui peristiwa silam dan hidup terbuang begitu sahaja.


Cempaka Latifah yg dewasa tanpa kasih sayang serta belaian ayah dan ibu, akhirnya bertemu jodoh dgn Samad, seorg lelaki yg tidak bertanggungjawab. Sejak itu, bermulalah episod pilu dan ngeri dlm hidupnya. Benarlah, kita makhluk yg bersifat tidak pernah tahu walau sebesar zarahpun perjalanan hidup sendiri.


Ujian paling getir dlm hidup, apabila suami sendiri sanggup menjual maruah Cempaka Latifah dan anaknya. Bahang penderitaan semakin menyengat. dlm usia semuda itu, apalah seorg anak mengerti tentang harga diri, malu dan kecewa seorang ibu apabila musibah melilit dirinya.


Salju kasih sebuah kisah kepincangan masyarakat yg membawa persoalan; betapa apabila kemiskinan membelit kehidupan, manusia mudah hilang pertimbangan.

No comments:

Post a Comment