Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, December 6, 2011

Review 621: Warkah Cinta Berbau Syurga by A. Ubaidillah Alias


Warkah Cinta Berbau Syurga by A. Ubaidillah Alias
Tahun 2008
Terbitan PTS Millenia
RM23.50
isbn 978983603916
457mukasurat


"Selepas Wardah pergi, Balqis hadir ke sisi. Namun perlukah dia menyendiri? Hingga tiba jemputan azali..."


Novel islamic kontemporari seperti ini semakin banyak di pasaran dan saya memang bercadang membaca lebih banyak novel-novel begini tambah2 selepas membaca Ayat-Ayat Cinta.


Warkah-warkah Amir & Wardah saya rasa sepatutnya tidak bermula kerana awal-awal lagi dah nampak laluan derita kedua-dua mereka walaupun mereka bukan bercinta dalam erti kata sebenar namun warkah2 tu telah memekarkan perasaan cinta antara mereka.


Antara Wardah dan Balqis, saya lebih senang dengan watak Balqis yang lebih tenang. Wlaupun dia tegas, tapi dia tidak mendesak seperti Wardah. Wardah mungkin bersikap begitu kerana kehidupannya yg terhimpit dan terkongkong. Penulis lebih banyak menceritakan perasaan dan gelodak jiwa watak2 ceritanya daripada menceritakan tentang persekitaran yang pembaca kurang familiar di tanah arab. So tak berapa terasalah suasana padang pasir kat situ.


Geram sungguh dengan Izudin yang mengambil kesempatan atas kejujuran Amir yang merahsiakan semua heroic acts dia. Si Izudin tu pulak yang seakan2 mengia kan yg dialah yg hero tu. cisss bohhhhsannn aku makhluk macam nih. hipokrit! hehe.. over acting pulak makcik. Sanggup dia ni meminggirkan teman sendiri semata2 utk kepentingan diri. Nasib baik la Balqis tu menolak lamaran Izudin. Dah tu siap frust dan salahkan Amir lagi.. SAbo jer aku orang macam nih.


memandangkan saya ni peminat citer cinta happy ending, kisah ini bagi saya endingnya agak tergantung (cecah bumbung tak cecah lantai pun tak) walaupun macam happy la.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Amir Mukhlis seorg mahasiswa yg membesar dlm atmosfera agama yg subur. Hidupnya mula teruji apabila Wardah mengharapkan sebuah keputusan. Lalu Balqis muncul membawa harapan. Akibatnya salah faham tercetus antara Amir dan teman serumahnya. Dlm kegetiran menjadi mahasiswa tahun akhir, Amir perlu menyelesaikan konflik perasaan dan persahabatan. Kesihatannya turut terjejas. Mampukah Amir membuat keputusan tepat utk keluar dari kemelut ini?


"Jika novel ayat-ayat cinta menyorot latar mesir dari padangan seorg mahasiswa Indonesia, maka Warkah Cinta Berbau Syurga ini disorot dari kacamata seorg mahasiswa Malaysia yg menuntut di sana. Justeru tidak hairan andar latar Kaherahnya dan suasana kehidupan para pelajar Malaysia dpt diperincikan sebegitu rupa. dlm lambakan karya bertemakan cinta asyik-masyuk bernafsu rendah yg boleh mengelirukan pembaca remaja, novel cinta berbau Islamik begini sewajarnya menjadi alternatif terbaik selain mampu memperkaya khazanah sastera Islam tanah air."

Zaid Akhtar - Penulis Novel Sesegar Nailofar, Justeru Impian Di Jaring, Pemenang hadiah utama Sastera Utusan.


"Lupakan beberapa watak yg tiba2 muncul dan tiba2 menghilang ataupun yg tiba2 hidup dan tiba2 'dimatikan'. Saya bukan 'pembaca novel' yang baik tetapi novel ini 'memaksa' saya utk membaca pembuka katanya. 'Cairo kurasakan sepi tanpa surat-suratmu. Bunyi sahrawi yang mengepuk debu kering itu bagai membawa gemersik suaramu...' Dan pembuka kata bersurat novel ini 'memaksa' saya utk terus bersantai hingga kepada penutupnya yg megusik: 'Wardah... Balqis... Maafkan aku."

Pyanhabib - Pemuisi

No comments:

Post a Comment