Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, December 5, 2011

Review 610: Untuk Semua Lelaki Yang Pernah Kucintai by Nor Erny Othman


Untuk Semua Lelaki Yang Pernah Kucintai by Nor Erny Othman
Terbitan Ghostwriter
cetakan pertama Tahun 2004
RM30.90
945 mukasurat
isbn: 983-2629-23-3


Tersesak jugak nafas tengok betapa tebalnya buku nih. ala2 saiz kamus oxford aku jer. hehe. Thanks Kak Yah.


Seboleh-bolehnya elaklah membaca sinopsis di belakang buku ni kalau nak merasa surprise citer ini. Saya rasa summary belakang buku ni adalah antara yang paling lengkap pernah ditulis :) Penceritaan kisah ini memang penuh drama dan menghibakan. Simpati melimpah ruah buat Qasima dan ibunya. Walaupun Qasima dipenuhi sejarah hitam, kita tak dapat menolak rasa simpati buatnya. Tapi tula... byk pilihan jalan hidup yg dibuat Qasima yg menjadikan kita sakit hati dan geram dgn dia. Dia seorg yang cerdik dan bijak tetapi tidak berfikir panjang, terutamanya semasa meninggalkan anaknya, memilih Jefri dan menjadi perempuan kaberet. Qasima bukanlah contoh teladan yg baik tetapi pengalamannya perlu dijadikan ingatan dalam meredah dunia cinta sbg seorg wanita. Qasima ni mungkin bijak dalam pelajaran saja kot, tapi dalam cinta dan kehidupan dia seperti seorang yg sangat2 lah tidak bijak nya. Geram tahap nak tonyoh2 buku tu biler melibatkan scene2 Qasima dan Bidin. Nasib baik lah buku pinjam. kalau tak memang lunyai aku kerja kan. Geram yg membuat kita berkobar2 nak baca sampai habis. hmm memang susah nak cari buku ni di pasaran.


Memang puashati biler dapat baca kisah seorg insan dari saat dia dilahirkan hinggalah ke saat dia menghembuskan nafas yang terakhir ketika meniti hari2 tuanya. Qasima adalah wanita peneraju kisah ini. Kita dibawa menyusuri kisah hidupnya yang penuh kedukaan dan dugaan. Dia seorg gadis kacukan yang cerdik pandai. Kelahirannya diragui halalnya kerana ibunya pernah melarikan diri bersama seorang lelaki Inggeris.


Lafaz cinta yg pertama didengarinya adalah dari Suhaimi yg menjadi idaman ramai wanita. Lafaz itu telah membuatkan dia terbuai hingga pengsan. Ibu saudara yang pendengki menjadi penyebab utama derita dalam hidupnya. Demi utk memastikan anak gadisnya dapat berkahwin dgn jejaka idaman, dia sanggup memerangkap Qasima bersama anak bujangnya lalu dipaksa berkahwin. Qasima terpaksa berhenti sekolah dan menghambakan diri kepada keluarga ibu saudaranya hingga ibu sendiri terpaksa ditinggalkan. Seharian dia didera dan dihina, namun dia tetap sabar dan tabah sehingga menyentuh hati hitam suaminya, Budin. Budin cuba berubah namun hanya sementara. Dia melahirkan anaknya setelah dicerai Budin dan akibat angkara khianat, ibunya rentung dalam rumah sendiri.


Bakhtiar membela nasibnya yg malang lalu menerima kehadirannya dan anaknya, Luqman. Qasima tak mau melukakan hati Saadiah yg baik hati yg sudah lama menyimpan cinta buat Bakhtiar, lalu anak kecilnya ditinggalkan bersama amanat agar Bakhtiar tidak mempesiakan Saadiah dan Luqman.


Jefri menjadi punca maruah kewanitaannya tercalar. Janji manis ditabur hingga tubuh Qasima tergadai. Byk kali dia menggugurkan anak sebelum membuat keputusan utk melahirkan Rusnani. Anak itu turut ditinggalkan kpd Jefri dan isterinya sebelum menjadi perempuan kaberet. Bagi saya, keputusan utk tidak memilih Ali adalah bijak. Sir Albert merupakan satu2nya lelaki yang berjaya membuatnya bahagia selama 20 tahun. 20 tahun itu merupakan tempoh bahagia dlm hidupnya dan sekembalinya ke Malaysia, kisah dukanya bersambung. Cinta Andika yg cuba ditolak singgah juga di hatinya tapi fuh.. memang mengejutkan lah biler tau sapa Andika tu sebenarnya. double kejutan tu. Yg bestnya datin Azizah tu mesti tekejut beruk tengok anak dia bekenan kat sepupu yg dihinanya satu masa dulu, hingga suaminya sendiri, Suhaimi tu pun berhajat nak memperisterikan Qasima. Qasima mengambil keputusan menjauhkan diri dari lelaki muda itu bila mendapati anak yg dilahirkannya sendiri lebih 20 tahun dulu sudah ada ikatan dgn Andika. Antara mak ngan anak Andika nak pilih siapa? Qasima hendak mengalah namun takdir sekali lagi mendera jiwanya dan meninggalkan luka yang paling dalam sepanjang hidupnya. bagaimana Qasima meneruskan sisa hidupnya yg melebihi 5 abad tu? kena baca la buku yg padat dan tidak membosan kan ni. tapi sebelum tu, good luck la dlm pencarian buku nih. and jangan tersalah beli buku 'Untuk Semua Wanita Yg Pernah Kucintai'. tu citer lain oleh penerbit yg sama tapi penulis lain. ahadiat akashah kalau tak silap.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku


Berlatarbelakangkan tahun 50-an hinggalah kini, lima dekad, Qasima menyulam bibit kehidupan, meniti dari dunia silam menyusuri kehidupan hari ini. dia menginginkan kehidupan terpelajar tetapi terhalang gara2 fitnah dan dipaksa kahwin dgn sepupu sendiri.


Perkahwinan yg gagal itu telah mengurniakannya seorg anak lelaki. Dia membawa diri ke Kuala Kangsar, lalu bertemu seorg pelukis potret bernama Bakhtiar. Mereka jatuh cinta tetapi Qasima tidak sampai hati melukakan Saadiah yang sangat baik terhadapnya. Dia memberi peluang kepada Saadiah untuk memenangi Bakhtiar.


Dia membawa diri ke Kuala Lumpur dan meninggalkan anaknya kpd Bakhtiar. Di sana dia bertemu dgn Jefri; lelaki kota kasanova yang suka berfoya-foya. Qasima terperangkap dan akhirnya tewas menjadi perempuan simpanan. Dia hamil dan melahirkan seorg anak perempuan. Terpedaya dan lesu, setelah Jefri meminggirkan diri, Qasima meninggalkan kota duka ini membawa diri ke Singapura dan menjadi perempuan kaberet.


Di Kota Singa itu dia menggapai gemilang dan digilai ramai lelaki. Namun, dia lebih mengenali cinta suci dan lebih menyenangi Ali walaupun hanya seorg penarik beca. Ketulenan cintanya tercabar apabila dia sendiri jatuh hati pada seorg hartawan Inggeris, Sir Albert Spring. Kemiskinan dan kehinaan mengajar dirinya menolak kesucian cinta lalu memilih Sir albert Spring dan menolak cinta Ali. Dia nekad mengikut Albert pulang ke England.


Selepas kematian Albert 21 tahun kemudian, dia kembali semula ke tanah air dengan hasrat ingin menjejak semula dua org anak yg pernah ditinggalkannya. Dan di dalam pencarian ini dia sekali lagi jatuh cinta dgn seorg lelaki yg jauh lebih muda darinya. Kali ini perasaannya lebih dicabar, lebih dionar, lebih dibakar dan lebih dicalar.


Qasima; wanita separuh umur yg telah melalui pelbagai kepahitan hidup, kini menghadapi satu lagi kisah cinta yg lebh panas dari lahar. Andika yg dicintainya itu telah bertunang dgn Ayu Rusnani. Tetapi ia bukan sekadar itu.. tetapi lebih dari apa yang pernah difikirkannya. Utk semua lelaki yang pernah dicintainya... cinta kalian tidak lebih dari kemusnahan.

No comments:

Post a Comment