Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, September 20, 2010

Review 210: Biarkan Ia Pergi by Liza Nur


Biarkan Ia Pergi
Penulis : Liza Nur
Terbitan Buku Prima
Cetakan Pertama 2009
Cetakan Kedua 2010
RM19.90
Sabah/Sarawak: Rm22.90
583 mukasurat


"Hapuskan derita yang menghambat bahagiamu..."



Penulis ini mempunyai gaya sentuhan menarik melagukan cerita ini dalam nada berat dan menyentuh perasaan. Pada masa yg sama, Liza Nur juga membuat kita ketawa. Dlm scene sedih kita masih boleh tertawa dgn lagak atau dialog pendokong watak2 dlm novel ini. Watak2 yg mula2 buat aku tergelak masa scene sedih giler adalah Tok Amin ngan Nek Jah. Sweet old couple.


Tunjang utama cerita ini adalah Alissa yg melahirkan anak luarnikah tanpa kerelaannya. Dia amat mengasihi Ameen Zaquan, anaknya.


apa yg menjadi misteri bg Alissa adalah dia sendiri tidak tahu siapakah yg bertanggungjawab meragut maruahnya. Yg pasti peristiwa itu meragut segala kebahagiaannya termasuk disingkir keluarga tersayang. Mgkin sebab terlalu marah kot tu yg bapak dia tak nak dengar penerangan Alissa.


Hanya selepas melahirkan Ameen Zaquan barulah dia seperti melepaskan kemarahan dan dpt menceritakan kisah sebenar tapi tu pun kat jirannya yg awal2 lagi sudah salah sangka dan menyebarkan cerita yg buruk2 tentang dirinya. Aku suka pulak bila Alissa meninggalkan tempat itu dan membiarkan rasa bersalah bersarang dlm diri jiran dan maksu dia tu.


apa yg jadi sebenarnya? Well, citer dia cenggini. Banyak org yg terlibat secara tak sengaja sehingga membawa kepada nasib malang Alissa. Zaquan Zachery berdendam dgn Elina, perempuan yg disangkanya telah menyebabkan abgnya Aqash hampir2 meragut nyawa sendiri. Zaq dan sahabatnya Haris merancang utk memberi pengajaran kpd Elina. Haris mengaturkan supaya Elina diculik dan dihantar ke sebuah hotel utk ditakut2kan oleh Zaq. Malangnya ketika itu Alissa yg ada di situ utk hantar baju Elina spt yg diminta sahabatnya, Fara. Haris ngan Zaq dua2 tak pernah kenal Elina.


Sebelum pergi ke tempat Elina dikurung Zaquan terminum air yg mengandungi pil khayal yg disediakan oleh Badry utk Fara. Bila jumpa 'Elina' (yg sebenarnya Alissa), Zaquan hilang pertimbangan gara2 pengaruh pil khayal dan meragut kehormatan Alisa. Walaupun Zaq dan Haris tu bukanlah lelaki paling baik di dunia dan agak nakal, mereka bukanlah yg jenis yg meniduri wanita sesuka hati. Kedua2 mereka berasa bersalah atas keterlanjuran yg telah berlaku. 'Elina' tidak sedarkan diri sepanjang kejadian tersebut. Haris bertindak mulangkan Alissa di tempat Alissa ditemui. Dia masih menyangka itu Elina.


Setelah pemikiran Zaq semakin stabil, dia nekad menjejak Elina. Tetapi apabila Aqash baik semula dgn elina, dia mendapati Elina sama sekali bukan perempuan yg dia tiduri di hotel tu. Ini membuatkan rasa bersalah Zaq dah Haris semakin menggunung.


Semasa majlis persandingan Fara dan Iz, Zaq ternampak gambar Alissa dan di situlah pencariannya bermula secara serius. Fara jahat la, dia fitnah kata Alissa tu curang. Tanpa berfikir panjang Iz percaya bulat2 cerita Fara dan menerima Fara sbg pengganti Alissa. Di situlah rahsia sebenar tersingkap dan Fara diceraikan di atas pelamin yg indah. Ni lg satu perkara yg membuat aku tertarik dgn cerita ini. aku rasa puas hati dgn 'balasan' segera yg diterima org yg aku tak suka dlm citer ni, hehe. Penulis tidak melengah2kan isu dan menyelesaikan benda2 mcm ni as the story goes. Tak perlu simpan sampai ujung2 utk huraikan semuanya.


ok sambung balik citer... Sejak itu gambar Alissa menjadi peneman hidup Zaq. Dia menjejak ibu bapa Alissa di kmpung. Walaupun berdarah2 diblasah bapak Alissa, dia tetap berkunjung ke teratak tua itu bertanya khabar dan menjaga kebajikan ibu bapa Alissa. Dia berusaha mengenali masa silam Alissa di teratak itu dan jatuh cinta tanpa pernah betul2 berjumpa dgn Alissa.


Selepas 5 tahun, penantiannya bakal berakhir... jeng jeng jeng.... di sinilah kisahnya benar2 bermula. Tapi saingan utk Zaq ada. Badry dgn Iz masih syok kat Alissa walaupun tahu status Alissa. Zaq takkan melepaskan peluang itu begitu saja. Dah lama dia simpan hati dan perasaannya utk Alissa. Lgpun dia juga jatuh cinta pandang pertama dgn anak lelakinya Ameer Zaquan.


Banyak la nama dalam cerita ni. Watak yg muncul sekali saja pun dicerita abis nama penuh bini dan anak2nya. Dan nama2 tu kadang2 mcm terlalu moden.


Aqash dipamerkan sbg watak lelaki yg waras dan bertimbang rasa, tapi kenapa dia boleh amik decision utk nak cuba bunuh diri sdgkan dia beragama Islam, melainkan kalau dia pun tak berapa nak betul macam mak dia.


Penceritaan di hujung2 rasa macam lebih laju, mgkin sbb nak abiskan kisah ini tapi apa2pun, LOVE THE ENDING! ;)


sure fine whatever
rinn






blurb/sinopsis belakang buku:


"...Saya pernah jumpa tapi saya tak pernah nampak dan tak pernah kenal siapa gerangannya atau dari mana datangnya dan mengapa dia hukum saya sebegitu rupa. Smpai sekrg saya hidup dgn tanda tanya." - Alissa


Cinta hanya kiasan sajak. Cinta hanya pelaris filem. Cinta hanya cerita dongeng dalam novel. Cinta adalah kebodohan manusia yg tidak mahu menerima kenyataan bahawa ia sebenarnya tidak wujud. Hakikatnya cinta hanyalah kekeliruan dalam pemikiran manusia, ketakutan utk hidup sendiri ataupun rembesan hormon tubuh yg melahirkan daya tarikan sementara. - Zaquan Zachery


"Sebelum kau kata 'tidak', aku nak beritahu yg perasaan ini dah lama bersarang dlm hati aku. aku tau kau mungkin tak suka aku. Tapi tiap kali aku pandang mata jernih kau, senyuman manis kau dan gaya percakapan kau yg comel, aku jadi separuh gila. Jadi sebelum aku betul2 mereng, aku tau aku patut berterus terang." - Izani


"Aku cemburu, Lis. Sebab selama ini aku sayangkan kau. Tapi ego nak mengaku. Aku layan kau mcm aku layan teman2 wanita aku yg lain. Padahal tempat kau di hati aku. Sebenarnya kau lebih dari mereka, Lis. Aku sayangkan kau lebih dari semua perempuan yg aku pernah jumpa sebelum ini. Walaupun dah terlambat, aku tetap nak beritahu kau. aku sayangkan kan. dan kalau Zaq tak layan kau dgn baik, aku sumpah akan rampas kau dari dia semula." - Badry


-------------

Bygkan seandainya satu episod malang membunuh segala kebahagiaan yg anda miliki dlm skelip mata, melunyaikan sgala mimpi2 indah yg pernah anda cipta kan. Persoalan inilah yg menemukan saya dgn titik permulaan kisah 'Biarlah Ia Pergi'. Saya cuba membygkan betapa rapuhnya titian perjalanan hidup yg harus kita rentasi. saya mahu membawa pembaca meneroka hidup Alissa Othman, gadis yg tidak penah mengenal erti putus asa meski pun hidupnya beronar derita.
~Liza Nur~

No comments:

Post a Comment