Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, September 12, 2010

Review 203: Aura Cinta by Aina Emir


Terbitan KarnaDya Solutions
Aura Cinta by Aina Emir
RM19.90
568 mukasurat


"Akan kuhitung setiamu, akan kuhitung janjimu..."


err gambar rumah kat kulit buku tu rumah Cikgu Sally ke? Teringat pulak sama Abe dan Amek di kg kuala boh sana, apa khabar agaknya adik2 keluarga angkat saya di sana.. last sekali berkirim berita pon masa hantar kad raya tahun lepas. ntah bila la nak sampai sana lagi. Dengar-dengarnya rumah2 orang asli di kg kuala boh dah diganti dengan rumah2 jenis PPRT. *sighs* melalut lah pulak.


kisah cinta gadis rimba dengan jejaka kota ni memang first time la saya baca, almaklumla baru jer masuk bulan keempat menanam minat membaca nih. Tinggi jugak harapan bila baca buku sebab sebelum ni memang dah baca citer2 by Aina Emir dan chemistry characters dlm citer2 tulisannya memang agak kuat. tapi dalam citer ni i didn't feel the chemistry between the main characters Azraai dgn Aisya Hanan terutamanya semasa awal cerita. aura tak sampai la pulak :)
hinggalah ke pertengahan buku, selepas terburai kisah pertunangan Azraai, sehingga Aisya ke Belgium, kembali semula ke malaysia masa tu baru penulis berjaya menimbulkan chemistry tu. Anyway it's a love story di ceruk dunia yg jarang kita ambil tahu and it is a good approach. before this Aina Emir byk juga menggunakan bahasa2 asing dlm penulisannya spt Arab, Itali dan french, dlm buku Aina Emir ada menyelitkan bahasa org asli semai dan jugak sajak2 dari Salmiah Ismail.


Citer ni tentang Azraai, tugasan kerja membawanya ke perkampungan orang asli Kampung Merah, membawa pertemuannya dgn 2 beranak yg cantik jelita, Cikgu Sally dan Aisya Hanan. Hatinya terpaut pada Aisya Hanan yang misteri dan gila-gila. Dia lupa pada Nurbaiti yg setia menantinya, tapi dia tau Aisya Hanan bukan calon isteri yang ideal spt Nurbaiti tapi Aisya menarik di matanya.


Cerita menjadi menarik bila mendapati Aisya rupa2nya adik tiri kpd Khairul, adik ipar Azraai. Azraai bijak menggunakan peluang utk membantu Aisya dan mdpt kepercayaannya. Apabila Aisya tidak memberikan kepastian Azraai menerima desakan ibunya utk bertunang dgn Nurbaiti yang sentiasa tenang dan menurut kata. Baginya Nurbaiti tidak mencabar ego lelakinya. Hidupnya akan menjadi terlalu biasa, dia inginkan cabaran dan kelainan dlm kehidupan hariannya.


Azraai dan Aisya sudah pandai merindu dan sering berjumpa bila tiba2 Cikgu Sally seperti melarikan diri ke kota. Azraai menemukan Aisya dgn bapa kandungnya yg disangka mati dan mengukuhkan lagi kepercayaan dan cinta Aisya pada Azraai. Khairul tak suka Azraai menduakan Baiti terutamanya dgn adik kandungnya. Aisya akhirnya tahu Azraai dah bertunang. Dia ke Belgium utk mempromosikan lukisan2nya, di sana dia cuba mengalihkan cintanya pada Serhan Aydin tetapi tak berjaya.


Azraai tetap meminta dia meluahkan perasaan cinta sedangkan hari perkahwinannya yg ditunda-tunda semakin hampir.


sure fine whatever
Rinn


Terbitan karnaDya Solutions


Sinopsis belakang buku:


Penglipur lara moden. Itulah Aina Emir, penulis matang berjiwa muda. Ramai yang melabelkan penulis ini sebagai "The Queen of Romance." Aina Emir adalah novelis kepada novel-novel bestseller... Sesuci Cinta, Seharum Kasih dan Setulus Janji.


Aura Cinta semestinya akan membawa anda mengembara ke alam keasmaraan yang lebih mencabar, penuh misteri, ada debaran... dari muka surat pertama, hingga ke penghabisan!


AURA CINTA menemukan anda kepada Azraai, lelaki Melayu yang bertubuh tegap lagi tinggi orangnya. Perjalanan hidupnya mula goyah bila pertama kali bersua dgn sesuatu yang dianggap aneh lagi pelik. Mengapa tiba-tiba saja dirinya teruja??


Aisya Hanan dan Cikgu Sally... mencabar jiwanya yang selama ini dirasakan aman dan tenteram. Dalam kekeliruan, Azraai tidak mampu untuk menepis kasih sayang Nurbaiti, gadis cantik lagi bijak, yang bukan hanya merupakan pilihan ibu, tapi gadis ini juga sudah lama taat menantinya. Di manakah letaknya nilai kasih seorang gadis matang, berjiwa murni, sopan santun dan berakhlak tinggi?? Bukankah dia mempunyai pakej yang lengkap sebagai seorang calon isteri?


Siapa pula Khairul, Anjang Sadang, Serhan Aydin dan Irfan? Bukan mudah untuk memilih. Tidak juga mudah untuk mengembara ke alam realiti yang penuh fantasi dan ilusi. Anda akan dibawa ke kawasan perkampungan orang asli di daerah Kuala Lipis, Pahang, satu kawasan tropika yang meninggalkan terlalu banyak teka teki untuk Azraai. Panoramanya cukup indah namun tetap berbeda dari yang biasa. Anda juga akan ke Lembah Kelang dan Negara Belgium dalam novel ini. sama-samalah bertemu dengan karekter-karekter yang semestinya akan membuat anda berkhayal, sambil menimba ilmu yang padat dibekalkan penulis.

No comments:

Post a Comment