Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, March 14, 2011

Review 314: Kitab Cinta Yusuf & Zulaikha by Taufiqurrahman al Azizy



Kitab Cinta Yusuf & Zulaikha
Penulis: Taufiqurrahman al-Azizy
Penterjemah: Nur Haslina Abd Hamid
Editor: Rafizah Kasim
Terbitan Global Aksara Communication
RM28.90
sabah/sarawak: RM30.90
391 mukasurat
9789834498203




"Novel Spiritual Cinta dan Iman berlandaskan Al Quran"




Terasa macam membaca novel yg diterjemah dari bahasa Arab pulak. Novel ini naskah asalnya adalah dalam bahasa Indonesia. Berdiri dalam genre novel islamik. Yusuf dan Zulaikha dalam novel ini memang dibayangi kisah cinta Yusuf dan Zulaikha zaman dulu. Lebih separuh dari buku ini aku seperti membaca kisah Nabi Yusuf dan Zulaikha dalam versi modern, sehinggalah di hujung2 cerita terasa twist cerita sangat menarik hingga membuat aku menangis. KEsemua yang dibaca dari mula terasa berbaloi membacanya :)


Yusuf adalah jejaka kampung yang miskin dan sangat kacak. Kehadiran Zulaikha dan rakan2nya utk menyiapkan assignment universiti menarik perhatian seluruh penduduk kampung termasuk Yusuf dan sahabatnya, Umar. Umar segera berpendapat, Zulaikha itu adalah jodoh Yusuf kerana bukankah Zulaikha diciptakan utk seorg Yusuf?


Yusuf seorg yg pemalu namun kecantikan Zulaikha berjaya mencuri hatinya. Zulaikha takut dgn rasa hati yg sedang dialaminya. Dia begitu ingin menyertai rakan2nya berkunjung ke rumah Yusuf tetapi ditahannya sehinggalah rasa terkilan Yusuf disampaikan oleh rakan2nya kepada dirinya. Dia merasa terhina kerana Yusuf berprasangka dgn keengganannya berjumpa dgn Yusuf. Yusuf terkedu dgn pengakuan cinta dari Zulaikha tetapi Zulaikha terlalu sedih dgn tuduhan Yusuf lalu balik ke kota dgn membawa hati yg luka dan rindu yg sarat utk Yusuf.


Atikah, jiran Yusuf sangat menyintai Yusuf. Dia menyembunyikan perasaannya dan terus bersahabat dgn Yusuf. Pengakuan cinta dan surat-surat dari Zulaikha membuat cemburu Atikah membuak-buak. walaupun dirahsiakan perasaannya dari Yusuf tetapi hampir semua org di kampung itu tahu yg Atikah sangat cintakan Yusuf. Apabila mengetahui Yusuf tidak terang-terangan membalas cinta zulaikha, dia dan ibunya berusaha memikat hati Yusuf dgn bertandang ke rumah Yusuf hampir setiap hari sehingga menimbulkan fitnah. Malah Atikah dikuasai nafsu dan merayu Yusuf menyentuhnya. apabila Yusuf menolak, dia dan ibunya menyebarkan fitnah di kampung itu. Dengan restu bapanya, Yusuf membawa diri ke Kota demi meredakan fitnah yg melanda.




Rindu yg tak tertahan memaksa Zulaikha kembali ke kampung tetapi Yusuf sudah pergi ke Kota. Zulaikha nekad menanti di kampung malah Atikah dan ibunya yg kononnya sudah insaf memujuk Zulaikha tinggal dgn mereka. Mereka mempengaruhi Zulaikha supaya kerap bertemu Umar utk bersembang2 tentang Yusuf. Akhirnya Zulaikha tertarik dgn Umar. Cinta Zulaikha kpd Yusuf yg menjadi kekaguman akhirnya terasa dikhianati. Zulaikha yg dipuji-puji kemudiannya disindir-sindir.


Di Kota, Yusuf dilanda pelbagai dugaan. Dari menjadi pengilat kasut di pinggir masjid, dia menjadi muazzin dan penjaga masjid. Ilmu agamanya semakin dipandang tinggi dan ditakdirkan dia bertemu dgn bapa zulaikha yg amat tertarik dgn peribadi Yusuf tanpa mengetahui bahawa Yusuf itulah yg dicintai anaknya.


rindu yg sarat membuat bapa Yusuf ke kota utk menjejaki anak kesayangannya. tapi masa tu yusuf pulak balik kampung. aduih... asyik tersasar jer 'timing' diorang nih.


Aku rasa kampung tu sangat kecil kerana rasa macam apa saja yg berlaku di situ dari sekecil kecilnya hingga sebesar-besarnya diketahui oleh SEMUA orang.


Yusuf memang sangat kecewa kerana dia sudah bersedia utk menerima Zulaikha. Namun tanpa siapa-siapa pun ketahui, Umar ada rancangannya yang tersendiri. Tak kira berapa kali Yusuf dan zulaikha berubah, Umar tetap Umar. NASIB BAIKKKKKKK! hehe.


sure fine whatever
rinn


sinopsis/blurb:


"Saya takut menjadi musyrik. Saya takut menyekutukan Cinta saya kepada Allah kerana cinta saya kepada Yusuf. Saya rindu utk dikasihi Allah, tetapi hati saya dipenuhi kerinduan kpd Yusuf. Apakah saya sudah menjadi musyrik? Ustaz... tolonglah saya! Demi Allah, saya tiada kuasa utk memilih satu cinta dari kerinduan ini.


Rinntihan Zulaikha merobek angkasa malam. Cinta dan kerinduannya kpd Yusuf semakin mendalam. Inilah kitab cinta seorg wanita muslimah kpd Yusuf - seorg pemuda muslim yg diberkati wajah yg bercahaya. Mungkinkah takdir Yang Maha Kuasa membimbingnya menyatukan jiwanya dgn jiwa Yusuf, sekalipun jalan cinta yg harus dilalui oleh sepasang insan ini akan berliku? Cinta, keimanan, kerinduan, keindahan, mengamuk bersama menyalakan api kecemburuan, iri hati, kebencian, kekecewaan, kepedihan, nafsu dan amarah. Sangat menguji iman...


Inilah novel spiritual cinta dan imaan berlandaskan kisah Al-Quran yg telah dieksporasi ke dlm kehidupan, pengalaman dan perilaku umat kontemporeri. Sebuah inspirasi hidup bagi kaum muslimin/muslimat dlm menjalankan ibadah, cinta dan obsesi hidupnya. Sebuah mahakarya novelis muslim terkemuka saat ini.

No comments:

Post a Comment