Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, March 16, 2011

Review 323: Terima Kasih Kekasih by Norhayati Berahim


Terima Kasih Kekasih
Penulis: Norhayati Berahim
Terbitan NB Kara
RM23.00
619 muka surat


"Didakapnya duka walau terasa menyakitkan"


Kali ini kita diperkenalkan kepada wanita unggul seterusnya dalam karya Norhayati Berahim iaitu AMNA, Dr. Amna, seorang pakar forensik. dah lepas baca beberapa (baru beberapa hehe) buku Norhayati Berahim saya dapati watak2 wanita yang dipaparkan dalam cerita-ceritanya agak sama and sometimes biler baca tu macam terbayangkan orang yg sama cuma dalam background cerita yang berbeza, tapi tetap menarik sebab NB sentiasa menyelitkan kisah2 harian watak2 utamanya sehingga kita betul2 mengenali watak itu di sepanjang cerita. tak der la bercinto 24jam.


Amna seorang yang terlalu baik, penyabar dan pemaaf, namun semua itu tidak cukup utk mengikat cinta Imlan yang beralih cinta kepada wanita yang lebih sempurna di matanya iaitu Zawani(sexy terlebih). Ntah apa la yang dipandang si Imlan kat Zawani tu yang beberapa tahun lebih tua dari nya sendiri yang sudah berumur akhir 30-an.


Watak2 dalam citer NB biasanya berusia akhir 30-an dan mempunyai karier yang kukuh. watak Amna hampir sama dengan kentalnya watak Kesuma dalam "Hanya Kerana Cinta" dan watak Imlan amat menjengkelkan sama seperti watak Dhirran dalam "Nota Cinta Buatmu" (tapi RAOF la yang paling paling paling paling menjengkelkan, eee tak abih lagi ni geramkan Raof tu dalam citer "Hati Yang Luka" sian Widad..). Chyril pulak lebih kurang macam Graham dalam "nota cinta buatmu".


Bagaimana pun perjalanan ke arah wujudnya cinta Amna/Chyril memang berbeza. mulanya tak nampak langsung macam mana Amna-Chyril boleh end up together, tapi kejadian demi kejadian yang berlaku dalam hidup mereka adalah menjurus kepada titik pertemuan dua hati yang sebenar benarnya meant for each other.


Ada dua scene yg betul2 menyentuh hati, boleh nangis wo, pertama masa Amri, Adik Amna yang tiba2 pulang ke pangkuan Amna, teringin nk makan nasi lemak, n then masa dlm perjalanan balik ke rumah sewa nya dia dipukul hingga maut. and yg kedua masa lawatan Dolly kawan Amy yg juga sahabat baik Amna. Amy mati dlm kemalangan di genting highlands. Amna buat autopsi utk kedua-dua mayat Amy dan adiknya Amri. I was thinking ada ker hospital yg membenarkan orang yg ada pertalian/hubungan dengan mangsa utk membuat autopsy. sepanjang saya menonton kisah2 hospital.


seperti ER, General Hospital, Grey's Anatomy, Doogey Howser M.D dan macam2 lagi lah Doktor yg ada hubungan dengan mangsa biasanya tak dibenarkan buat autopsi sbb melibatkan emosi dan akan mengganggu konsentrasi doktor tersebut.. tapi ntah la.. maybe kat Malaysia boleh kot.


err NB suka hero bukunya berdarah campuran kan? kan? kan? err lagi satu, buku ni macam revised edition jer.. ada diedit dari cerita asal ker? sbb ada jugak cari2 kat internet yang org2 yg terlebih dahulu baca dari saya kata buku ni 800 pages plus plus and byk typing error, tapi ni yang CP beli kan ni only 619 pages and takder la byk typing error pon cuma the english lines ada sedikit kesilapan grammar dan sekali saja penulis macam terkeliru watak wani dgn rozita di muka surat 477.


sure fine whatever



sinopsis belakang buku:



hidup ini penuh dengan dugaan, sesekali jaguh dan sesekali tersungkur. Namun dugaan itu yang mematangkan dirinya. Walau sakit kerana dikhianati... itulah takdir yang harus diterima dengan hati terbuka.

No comments:

Post a Comment