Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, March 16, 2011

Review 324: Egois by Norhayati Berahim


Egois
Penulis: Norhayati Berahim
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Harga : RM 12.00
Halaman :310

"Andainya suara hati diketepi, lagu cinta jadi sepi."


*sighs* NB really knows how to tell a story. :) Nama-nama seperti Atia dan Azali sudah pernah diguna dalam buku NB "Untukmu Segalanya". Cuma bezanya dlm buku ni Atia dan Azali adalah adik beradik. Dari tahun 2001 hingga 2005, sudah 7 kali buku ini diulang cetak. Perwatakan Atia dan Azali dlm buku memang berbeza dengan those dlm Untukmu segalanya. Ada sekali saja tersilap nama, masa scene yg melibatkan Fikri dan Haji Idris, tetiba jer ada nama Azali sdgnkan azali memang tak der kat situ.


serba sedikit tentang citer ni. Fikri sering meluahkan perasaan cintanya pada Atia tapi Atia hanya menyambutnya dengan ketawa. Fikri tak sure dgn perasaan Atia yang tak pernah diluahkan dgn kata-kata. dia ingin menguji dan memecahkan ego Atia dgn mereka cerita yg kononnya dia telah bertunang. Fikri tak sangka perbuatannya itu menjadikan Lokman berani menghampiri Atia dan Atia mula memberi perhatian kepada sepupunya, Azali sehingga hampir2 mengahwininya.


Nasib baik la pecah rahsia bahawa bapa Atia pernah mengahwini Maklong nya dan melahirkan Azali, so diorang adik beradik. Fikri cuba membetulkan keadaan tapi Atia enggan mendengar malah berhajat utk berhenti kerja sebagai remiser dan bekerja di hotel di hong kong. baru la kalut si Fikri menceritakan hal sebenar kpd kakak Atia dn rakan baik Atia. Dengan bantuan beberapa orang terdekat, Atia diculik dan dilarikan ke rumah yg baru Fikri beli utk dia dan Atia. Fikri explain semuanya tapi mlm tu diorang kena tangkap basah dan puas la kena beleter dengan bapa2 diorang Hj Idris dan Hj Fuad. Diorang dinikahkan secepat mungkin. Hingga ke akhir cerita, sampai ke sudah Atia tak sekali pon melafaz kata cinta pada Fikri dan fikri dah tak peduli, asalkan dia dpt kawin dgn Atia. Terburai pulak rahsia sapa tolong fikri kidnap Atida dan pak aji pak aji yg terlibat dlm komplot tangkap basah yg Fikri sendiri tak menyangka..


p/s ADIK!!! Tengok!! dalam review ni mana ada sebut RAOF dengan DHIRRAN! kan? kan? kan? *sengih*


sure fine whatever




terbitan Alaf 21 Sendirian Berhad:
Sinopsis Belakang Buku:


ATIA dan Fikri berkawan sejak di bangku sekolah dan kini sama-sama bekerja sebagai remiser. Hubungan mereka telah diketahui oleh keluarga masing-masing. Namun sebagai wanita, Atia tidak pernah mempamerkan emosinya sama ada dia menyukai Fikri sebagai kekasih atau sebagai sahabat.


Fikri yang memang menyintai Atia mula mereka cerita yang dia sudah bertunang kerana mahu melihat reaksi Atia. Atia walaupun tidak pernah mempamerkan emosinya sebenarnya memang menyintai Fikri. Dia berasa amat kecewa dengan berita pertunangan itu. Sebagai seorang remiser, Atia mempunyai ramai pelanggan dan salah seorangnya Lokman.


Lokman seorang yang male chauvinist akhirnya jatuh cinta pada Atia namun Atia menolaknya kerana bagi dia cinta tidak semudah itu beralih arah.


Selepas emak Atia, Ramlah meninggal dunia, Atia diberitahu oleh ayah mereka Ramlah mempunyai seorang kakak. Atia pergi mencari emak saudaranya yang dipanggil Mak Long mempunyai seorang anak bernama Azali. Kerana kecewa mendengar cerita pertunangan Fikri, Atia selalu mengunjungi Mak Longnya ketika hujung minggu. Dari situ, hubungan Atia dengan Azali bertambah rapat. Haji Idris melahirkan kebimbangannya apabila Azali mahu meminang Atia. Mereka tidak boleh berkahwin kerana mereka adik-beradik. Sebelum Haji Idris berkahwin dengan Ramlah, dia pernah berkahwin dengan Hasnah ataupun Mak Long, emak kepada Azali. Berita tersebut membuat Atia bertambah luka dan dia membuat keputusan untuk ke luar negara mengubati hatinya yang terluka.


Mendengar berita Atia mahu meletakkan jawatan, Fikri menjadi kelam kabut. Dia mahu menjelaskan perkara sebenar pada Atia tapi Atia enggan menerimanya. Akhirnya Fikri mahu tidak mahu terpaksa meminta bantuan Halimah, kakak Atia dan rakan-rakan sekerja untuk menculik Atia.

No comments:

Post a Comment