Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, March 14, 2011

Review 315: Sebutlah Namaku by Murni Aqila


Sebutlah Namaku by Murni Aqilah
Terbitan Alaf 21
Tahun 2008
Harga : RM 18.00
Halaman :469
ISBN : 978-983-124-362-6


"alangkah indahnya andai kau lafazkan..."


Plot cerita agak menarik mengenai Ameelisa dan jejaka2 berpotensi menjadi teman hidupnya. Macam mana yer kalau Lisa ni lebih tertarik kepada lelaki yg pernah meninggalkan kenangan hitam yg mencemaskan dlm hidupnya?


Calon 1
Abg Jo/Johari. Muaz adalah punca Lisa dan Abg Jo mula mesra. Persetujuan berkali kali utk keluar dgn Abg Jo sudah tentu akan menghasilkan tanggapan yg mereka ni dating, bukannya sekadar berkenalan dan berkawan. Abg Jo menaruh hati pada Lisa tapi Lisa menganggapnya biasa2 saja.


Calon 2
Hairul. Perkenalan mereka bermula setelah Lisa diragut penyamun. Err bukan hairul yg menyelamatkannya tapi Hairul ni tersilap call number baru Lisa. Mereka berkenalan dan berjumpa lalu bercinta. Tapi Hairul ni rupa2nya boyfriend Zura, kawan serumah Lisa. Lisa kecewa dan putus dgn Hairul. Scene Hairul nak mereka declare sbg pasangan bercinta tu ada iras2 citer Warna Hati sbb guna tajuk2 novel sbg hint2 utk meluahkan perasaan.


Calon 3
Tajul. Lisa sudah lama ber sms dgn Tajul yg disangkakan sahabatnya, Suraya. Lisa tersalah sms dan tajul ni layan jer. Setelah rahsia terbongkar dan mereka saling memaafkan, mereka mula mesra di talian. Tajul dijadikan medium utk menghilangkan kesepian yg ditinggalkan Hairul. Tapi pertemuan dgn Tajul menyesakkan nafas Lisa kerana suatu masa dahulu dia pernah diragut penyamun yang rupanya sangat2 seiras dgn Tajul. Namun kehadiran Tajul mencuit perasaannya. Dalam benci ada rindu.


Plot cerita memang menarik tetapi delivery cerita yg longgar dan mendatar menyebabkan kurang impact pada pembacaan. jelas menunjukkan ini adalah penulis baru. Hope to see karya2 lain penulis ini.

sure fine whatever
rinn


Sinopsis : SEBUTLAH NAMAKU
AMEELISA sedar betapa cinta hanya akan bermakna jika dua jiwa bersatu. Dan cinta lebih bermakna jika penyatuan itu disertai restu. Namun dia ragu-ragu, cinta siapa yang mampu menakluki hatinya.


Hairul - Romantisnya...Cinta lelaki ini membuai-buai kasih Ameelisa. Hingga rindulah yang menghiasi jiwanya. Tetapi ada insan lain mengharap cinta Hairul.


Tajul - Ngeri apabila memikirkan lelaki inilah yang pernah meragut Ameelisa. Takdir menemukan mereka kembali dalam situasi berbeza. Terlalu baik hingga lebur kenangan pahit semalam.


Johari - Pintu cinta yang dulu tertutup, kini terbuka untuk Ameelisa. Duda berputera dua ini mahu mengulangi cinta yang pernah kecundang. Dia yakin Ameelisa tidak akan mengecewakannya.


Pelik... wajah Tajul membayangi Ameelisa di setiap langkah. Bercinta dengan peragut? Dia bingung sendiri. Dan ketahuilah, apa yang kita tahu sebenarnya bukan itu yang terjadi.


Sesungguhnya, cinta... sebuah perasaan yang tulus menyayangi sepenuh hati. Persis melodi indah, mendayukan hati. Tetapi, mengapa sukar memahami cinta? Sukar sangatkah?

No comments:

Post a Comment