Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, March 8, 2010

Review 90: Rembulan Pujaan by Antasya Balkis


Rembulan Pujaan
Penulis: Antasya Balkis (a.k.a Syamimi Aminolah, Dhiya Syakira)
Terbitan Buku Prima
Tahun 2008
RM16.90
375 mukasurat
isbn: 978-983-3669-67-7


"Aku umpama bulan yang menyinari hidupnya. Begitu besarkah maknanya? Kenapa tiba-tiba aku rasa ada lingkaran bulan di atas kepala?"


Terhibur rasanya membaca kisah yg disampaikan dgn rentak santai dan jenaka ringan. Ringan kepala dan laju mata saya meniti setiap baris dalam novel ini. Sekejap saja dah habis. Unsur thriller di akhir2 cerita jugak tak terasa heavy nya. mungkin sbb perasaan terbuai dan terhibur melebihi rasa thrill. :)


Watak Mr Gentleman yg cuba dimisterikan di awal cerita tak membuat appearance yg memeranjatkan bila tersingkapnya Mr Gentleman itu adalah Safwan. Mungkin sebab tak banyak suspect yang wujud dlm citer ni.


Riez seperti tak sungguh lari dari Julia Hana. Geram juga dgn sikap Riez yg berdiam diri saja biler Hana tanya pendapat dia mengenai cadangan Puan Sofea utk menyatukan mereka.


Dua kali Aireen pengsan disebabkan Riez. Pertama kali dia pura2 pengsan di katil Riez sebab nak sembunyikan rasa malu. dan kali kedua dia betul2 pengsan sbb betul2 malu dgn kata2 romantis Riez. Kali ni bukan kat katil tapi terus ke dakapan Riez. ntah brapa juta malu yg Aireen tanggung tiap kali bertemu mata dgn Riez. Rasanya maskot yg sesuai utk citer ni adalah cicak manakala lagu temanya tentulah "Engkau Laksana bulan" :)


Aireen dan Riez terjebak dalam rancangan membalas dendam Puan Sofea terhadap suaminya sendiri, DAtuk Rusdi kerana lelaki itulah yg menyebabkan dia terjebak sbg perempuan simpanan yang memberi kejutan kepada ibubapanya sehingga meninggal dunia. Dia sanggup melakukan apa saja walaupun nyawa Riez akan terkorban.


Aireen melarikan diri ke kampung utk menghentikan ugutan dan gangguan Julia Hana. Namun perjalanan tanpa hala Riez telah membawanya terus ke rumah Aireen dibesarkan. Nenek yg tua tu pun sudah dapat menangkap gelora antara dua jiwa itu.


sure fine whatever
Rinn


Sinopsis belakang buku:


Karya terbaru Novelis Citra Cinta & Bila Hati Berbicara


Ikhlaskah? Aku umpama bulan yang menyinari hidupnya. Begitu besarkah maknanya? Kenapa tiba-tiba aku rasa ada lingkaran bulan atas kepala? Ada bintang-bintang yg sedang tersenyum padaku dan...


"Saya akan teruskan juga rancangan saya. Memiliki awak sebagai teman hidup umpama cahaya bulan di malam yang gelap, Reen. Saya tak akan lepaskan cahaya itu. Reen, hidup saya tak seringkas hidup awak. Bertemu dgn awak seolah-olah semua masalah saya hanya seringan kapas".


Aireen... Aireen... Aireen, di mana kau sayang? Di mana kau, bulan? Jangan tinggalkan aku, sayang! Aku mencintaimu... Argh, sakitnya! Terasa ada lelehan darah yang keluar dari luka di dadanya. Bau hanyir darah menyesakkan!


Aireen tersenyum terharu. Perumpamaan bulan yg Riezwan berikan kepadanya cukup membuatkan hatinya bahagia. Cahaya bulan mampu membuatkan pengembara tidak sesat jalan lagi. Kehadirannya membawa seribu erti bagi seorg lelaki bernama Riezwan Rusdi.


Bulan tegak di langit malam memberi sinaran yg cukup indah dan cantik sekali. Aireen senyum bahagia. Riezwan ketawa bahagia. Bunyi laut begitu tenang sekali. Kilau cahaya bulan memanah dada laut memberi satu panorama di mana berlian sedah tumpah ke bumi. Warnanya kemilau sekali.


Ilham kisah Rembulan Pujaan terhasil apabila saya mendengar lagu Engkau Laksana Bulan, nyanyian Allahyarham Tan Sri P.Ramlee. Liriknya membawa makna yg mendalam tetapi cerita ini dipersembahkan dgn cara yg menghiburkan supaya pembaca tidak bosan.

No comments:

Post a Comment