Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, March 8, 2010

Review 87: Sayangku... Latifah! by Dhiya Syakira


Sayangku... Latifah!
Penulis: Dhiya Syakira (a.k.a Syamimi Aminolah, a.k.a Antasya Balkis)
Terbitan Nylea publishing
RM20.90
460 mukasurat

"Ikhlaskah kau menyayangiku kasih?"

Kisah ala-ala cinderella yang didera dgn kerja2 rumah dan juga penderaan fizikal & mental. tidak susah utk menyenangi kisah yang sebegini. kalau sekali sekala dpt baca citer yg spt ini, menyenangkan juga penerimaan saya terhadap buku ini. Gaya penceritaan Dhiya Syakira amat lancar dan bersahaja.. sesuai dengan latar cerita. tapi bagi saya penceritaan kisah sedih kurang meruntun perasaan utk membawa saya sama2 bersedih. Scene2 climax tidak dimanipulasi habis2an, baru rasa nak thrill dah sejuk terus.

kisah ini adalah tentang Latifah (tentulah!) Dari zaman kanak2nya yang menyedihkan. dia disisihkan kerana keadaan fizikalnya dan neneknya dituduh membela puaka. Fitnah itu menjadikan perjalanan hidup Latifah dan neneknya amat menderita. Kembalinya nenek tersayang ke Rahmatullah menjadikan Latifah terumbang ambing. pada masa yg sama sahabat yang betul2 baik dgnnya, Iwan turut pergi melanjutkan pelajaran. Tinggallah dia di kampung diejek dan dihina terutamanya oleh budak2 lelaki yang nakal dan memandangnya dgn jijik.

Akibat tersinis dgn kata2 tok penghulu (bapa iwan) Mak saudara Latifah terpaksa memeliharanya. Mak Uda ni jeles kat mak Latifah sbb lebih disayangi. so dia geram la tengok Latifah ni yg tak pernah dianggap darah dagingnya. Harta Latifah mahu diperasnya tetapi geran tanah dicari tak jumpa. Latifah membesar dalam siksaan mental dan fizikal ketika tinggal dgn Mak Uda. Badannya makin kurus, orangnya makin tinggi, kulitnya makin halus dan putih, senyumannya berseri-seri menjadikan jejaka2 kampung yg masa kecik dulu dok ejek2 dia jatuh cinta tergolek dok bila terpandangkan Latifah termasuklah mamat jebon si Leman, sepupunya sendiri.

Kepulangan Iwan yang tak disangka2 menjadikan Latifah serbasalah.. Iwan terus angau di tempat kejadian sebaik saja terpandangkan sahabat karib yang 10 tahun ditinggalkan. Tetapi halangan besar yang perlu ditempuhi adalah ketaatan Latifah yang teramat sangat kepada Mak Udanya walaupun tak pernah dilayan dgn baik. Bermacam-macam cara Iwan lakukan utk mencari peluang mengayat Latifah, termasuklah mengajak Atira (sepupu Latifah yg baik hati) bersetongkol utk membawa Latifahnya ke depan mata.

Cinta Iwan makin mekar, hati Latifah makin keliru. Kembalinya Leman menjadikan Latifah takut apabila Mak Uda mahu mengahwinkan dia dgn Leman supaya dapat membolot harta Latifah yg sudah mencecah 7 angka.

sure fine whatever
rinn

sinopsis belakang buku:

Dirinya dibenci dan dihina sejak kecil kerana kejelikan wajahnya. Dia digelar "katak puru", si gemuk, si hodoh lantaran kulitnya yang hitam dan menggerutu. Giginya yang berkarat kerana tidak pernah bergosok dan pakaiannya yang buruk tidak berganti membuatkan dia menjadi mangsa ejekan kanak-kanak sebaya. Namun dia sabar kerana dia tahu keadaannya. Dia bahagia dgn Nek Timah yg mengasuhnya sejak kecil. Dia puas dgn Iwan yang menjadi satu2nya sahabat sejatinya.

masa berlalu & dia menjadi latifah yang baru. Seorg latifah yang digilai oleh semua lelaki yang memandangnya. Tetapi hidup bersama ibu saudara yang zalim selepas kematian Nek Timah tidak seindah yang disangka. Dia tidak pernah diberi ruang untuk menentukan hidupnya sendiri. Kepulangan Iwan selepas sepuluh tahun menghilang dirasakan mampu mengubah hidupnya. Tetapi ikhlaskan Iwan padanya? Sungguhkah kasih itu dilahirkan seikhlas hati buatnya?

No comments:

Post a Comment