Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, March 30, 2010

Review 107: Bahtera Kasih by Liza Zahira


Terbitan Alaf 21 Sendirian Berhad
Bahtera Kasih by Liza Zahira
RM19.90
542 mukasurat


"Cinta adalah pelayaran yang tak perlukan pelabuhan"


Kali pertama baca hasil karya Liza Zahira. Novel ini mungkin dapat mememenuhi citarasa pembaca pelbagai genre, ada romantis, adventure dan juga thriller. Dan secara kebetulan, semua yang mendebarkan berlaku selepas tercetusnya bencana tsunami. Takdir telah memutarbelitkan hidup Carra Lina, ichlas dan Ryan Syahputra. Memang susah nak menjangka lengkok, simpang siur cerita ini dan mampu menyegarkan rasa curious pembaca sepanjang membaca buku ini.


kesilapan-kesilapan kecil tapi ketara sedikit sebanyak merosakkan mood curious semasa pembacaan. contohnya semasa Jenna, Ryan dan Carra Lina yang tersadai atas sebuah bot, ntah dari mana datangnya wata, Najlah (ibu carra lina) yg tiba2 terlibat dalam perbualan yg sepatutnya melibatkan Jenna dan Carra Lina. Satu lagi masa ada menyebut 'salai daun kelapa' sepatutnya 'salai daun pisang'.


serba sedikit tentang cerita ini. Mengisahkan Carra Lina yang degil sanggup pergi berlayar bersama Ichlas tanpa pengetahuan ibu bapanya, tapi pandai menjaga kehormatan diri. SEkembali dari cruise itu Ichlas terperangkap dalam tsunami dan Lina sanggup berbegas ke Acheh utk mencari Ichlas. Ichlas terperangkap dlm kapal lanun dan terpaksa menjadi salah seorang drp mereka.


Ryan pulak bekas seorang pembunuh upahan yang sudah kembali ke pangkal jalan, bapanya menjadi korban tsunami kerana enggan mendengar nasihat datuk nenek keturunan mereka.


Lina yang diculik bertemu Ichlas di atas kapal lanun, mereka dan seorang lagi lanun paksa, telah melarikan diri tapi bot abih minyak. Ichlas menyerah kepada lanun manakala Lina mengikut Minardi yg baru dikenalinya terjun ke dlm laut. Lina tak nak menjadi mangsa ketua lanun yg memang dah lama tak jumpa pompuan.


Bermulalah episod pengenalan antara Ryan dan Lina. Dlm kemesraan yg makin terjalin, Ryan kehilangan ibunya dan mereka akhirnya ditemui pasukan penyelamat tapi ibu Lina kureng bekenan ngan Ryan. Lina teruji bila bapanya tiba2 menjadi mangsa bunuh dan ibunya menyusul kerana kemurungan dan depression. masa tu pulak dia baru tahu yg dia anak angkat dan Ryan pulak tahu sapa bapa sebenar Lina.. banyak nyer nak citer!! rasanya lebih baik baca sendiri lah :)


sure fine whatever
Rinn


terbitan Alaf21 sendirian berhad
sinopsis belakang buku:


Carra Lina suatu nama milik seraut wajah yang memikat hati lelaki. Suaranya yang lunak dan manja mampu menggugat sesiapa yang mendengarnya. Inilah gadis yang sering didambakan oleh Ichlas dan dipuja oleh Ryan dalam diam.

Namun, dia keliru untuk menitipkan kasihnya antara mereka. Halangan daripada keluarga tidak mengizinkannya mengecapi kebahagiaan bersama Ichlas, seorang kasanova.

Kini, pilihan Carra Lina cuma kepada Ryan yang pernah menyelamatkannya. Tapi bagaimana pula dengan jejaka itu? Dapatkah dia memberikan harapan untuk mendapatkan sebuah kebahagiaan demi cintanya pada Carra Lina?

"Aku cinta padamu." Kenapa pengakuan itu sukar dilafazkan oleh Ryan? Sedangkan Carra Lina menanti dan terus menanti. Dia jadi sangsi dengan perasaan sebenar lelaki itu. Benarlah kata pepatan "cinta tidak selalu bersama jodoh, tapi jodoh selalu bersama cinta." Carra Lina pasrah.

No comments:

Post a Comment