Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, May 5, 2011

Review 358: Matahariku by Aina Emir



Matahariku
Penulis: Aina Emir
Terbitan: KarnaDya Solutions
Editor Zahrah Zainal
537 mukasurat
RM19.90
Sabah/Sarawak: RM22.90
978983316861


"Tanpa suaramu, aku bagaikan hilang arah..."


Syakirah pernah mengecapi hidup sebagai anak orang kaya. Bapak dia yg akhirnya jatuh miskin membuatkan Syakirah mula merasa hidup serba kekurangan tambahan pula dia anak isteri kedua bapanya. Ibunya seorg yg materialistik sehingga sanggup menuntut cerai lalu berkahwin lain dgn lelaki yg boleh menjamin kesenangannya. Sedikit sebanyak Syakirah dipersalahkan kerana enggan menerima Kai, anak sahabat baiknya yg kaya yg mampu memberi kesenangan kepada mereka sekeluarga.


Syakirah tertekan dgn sikap ibunya. isteri pertama ayahnya lebih rela sama-sama susah senang hidup dgn bapanya. dia pun senang dgn keluarga isteri pertama ayahnya. Namun, harga diri membuat dia mahu hidup sendiri tanpa dikongkong.


Sikapnya yg suka berfoya-foya di internet dan mengurat secara online membuat dia rapat dgn seorg mamat arab kenalan businessnya. Dia serba salah apabila mamat tu akan ke Malaysia atas kunjungan business dan tentunya mereka akan bertemu. Tentulah dia malu sebab masa sembang2 online tu dah siap bersayang-sayang dah. mana dia nak nyorok sedangkan di situ tempat dia cari rezeki. Eyyad memang dah kenal siapa Syakirah dan dia senang dapat bersama dengan Syakirah. Syakirah pada masa tu sudah mula menyenangi Kai yg turut berkongsi minat (anime) yang sama dengannya.


Keadaan yg mendesak memaksa Syakirah menerima tawaran Eyyad utk tinggal di apartment milik Eyyad yg sering ditinggalkan apabila pulang ke negaranya. Tindakan Syakirah merahsiakan lokasi tempat tinggal mewahnya dari keluarga dan kawan2 telah menimbulkan syak wasangka. Apabila bapaknya mengetahui tentang perkara itu, dia terus insist nak jumpa lelaki yang membenarkan Syakirah tinggal di situ. Demi maruah Eyyad yg terbuka kepada pelbagai fitnah Syakirah dipaksa berkahwin dgn Eyyad. Syakirah keberatan kerana dia tahu Eyyad sudah beristeri namun terpaksa dituruti (Eyyad tak pernah menyatakan status dirinya). Perkahwinannya cuba dirahsiakan sebaik mungkin sehingga ada yang menyangka dia ada affair dgn suami ketua di tempat kerjanya.


Secara tidak sengaja Syakirah berada dlm situasi yang sama dengan ibunya sehingga dia turut dianggap materialistik dan ibu dan kakak kandungnya pulak selalu cari dia utk minta duit setelah mengetahui suami syakirah sangat kaya.


aku rasa watak yang berjaya mencampur gaul pelbagai emosi adalah ibu Syakirah, Mahfuzah. Dia mempelbagaikan suasana setiap kali wataknya muncul. Memang buat kita rasa geram dan nak tenyeh-tenyeh saja dia dan anak sulungnya tu.





sure fine whatever
rinn





blurb/novelcinta/sinopsis


Syakirah, gadis biasa-biasa yang bertahi lalat di bawah bibirnya, sekalipun tidak sehebat seorg ratu, tetap istimewa. Keresahan jiwa telah menjadikan dia gadis 'nakal' yg menghabiskan masa di dunia fantasi 'anime'. Dia juga menjadi 'pakar mengurat' di alam maya. Sekalipun umurnya sudah mencecah kedewasaan, namun cinta dan kasih sayang seorg lelaki tidak pernah berbunga dalam hidupnya.


Perkahwinan merupakan sesuatu yg menggerunkan, kerana nun jauh di lubuk hati, dia bimbang menjejaki ibunya dan tidak mahu dilabelkan sbg gadis materialistik. Pun begitu, kehadiran Khair atau Kai sejak remaja lagi, kini mula mengubahkan perasaannya. Kalau dulu dia tidak merasakan Kai itu menarik, kini dia tahu lelaki itu mampu menyinarkan hidupnya. Bukankah mereka serupa sahaja? Malangnya, tiba-tiba sahaja ombak deras datang memukul, lalu mengucar-ngacirkan hidupnya. Syakirah terkapai-kapai dan tidak tahu hendak ke mana. Tahu-tahu dia sudah terperangkap dalam sesuatu yg hampir dekat dengan igauannya!


Kehadiran lelaki yang berketurunan campur itu meresahkan lagi hidupnya. Mengapa dia harus hadir dan mengelirukan keadaan? apakah kuasa yg dia da utk melemahkan semangat dan mengecutkan perut gadis yg kaya dgn keayuan asli itu?


"It's all about going crazy... and doing crazy things. Kerana kehadiranmu sinonim dengan cahaya matahari..."

2 comments:

  1. novel terbaru nurul syahida-velentine nervosa- sangatlah superb. novel terbaru fauziah ashari -bisik2 gelora- pun best. memang puas hati dengan dua novel prima nih ;D

    ReplyDelete
  2. Bisik-bisik gelora dah abis dah baca. tapi valentina nervosa tu tak baca lagi :) ni yang tak sabar nak baca ni :) thanks asilah. Ada buku yang akan jump queue nanti ;)

    ReplyDelete