Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Friday, May 13, 2011

Review 388: Villa Maya by Zakaria Ali


Terbitan Berita Publishing
Villa Maya by Zakaria Ali
174 muka surat
RM7.90


gaya penulisan yang serius! :) but still i can read and understand tu kira ok la :) kali pertama rasanya baca cerita dari pandangan orang ketiga. cerita ini diceritakan oleh seorang bernama Tareeq son of Mydeen. Dia menceritakan segala gala yang dilihatnya berkisar 4 orang watak utama iaitu J, Henriette, Felix Eboue dan Sharifah Fawziyah, tak ketinggalan watak jahat, Syed Nira Hitam (bapa kpd Sharifah Fawziyah)

selain dari itu penulis banyak menggunakan 'cakap pindah' daripada cakap ajuk yg biasa digunakan dalam novel.

masalah pertama adalah J, seorang doktor dari Paris (arwah bapanya duta di sana) dia mengalami masalah menyemadikan mayat bapanya terutamanya setelah berkonfilk dengan Syed Nira Hitam. And then masalah kedua ke mana nak buang kokain dan ganja yang ditemui dalam apartment yg disewanya di Villa Maya.. ditambah pulak dengan konflik hbungan Felix dan Henriette yg retak menanti belah, manakala Sharifah Fawziyah pulak ada affair ngan Felix while J makin rapat dengan Henriette. pencerita selalu serba salah biler lapan mata ni
bertembung, terus rasa panas saja kawasan keliling. Syed Nira tak suka anaknya dgn felix sbb felix tu jejaka negro. dia nak anak dia kawin ngan keturunan syed jugak.

Terbitan Berita Publishing Sdn. Bhd.
sinopsis belakang buku:

"Kehadiran J menyulitkan ketiga-tiga pihak yang terperangkap dalam jaringan asmara tiga segi. Kalau tadi berdiam, kini masing-masing saling menanti siapakah akan berkata sepatah dua. Tidak sesiapa mahu memulakan. Henriette de Crecy menghala muka ke meja felix eboue yang duduk membelakanginya. Muka Sharifah Fawziah pula bertentangan dengan Henriette de Crecy. Felix Eboue duduk di tengah antara dua perempuan ini. Dan jarak antara Henriette de Crecy dan Felix Eboue selang satu Meja, di dalam ruang makan restoranku yang agak sempit tetapi terasa menjadi semakin sempit."

Villa maya: novel kedua Zakaria Ali selepas Empangan, mengisahkan suatu pertembungan budaya atau mungkin sekali penodaan tradisi.

No comments:

Post a Comment