Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, May 10, 2011

Review 373: Hanya Kau Yang Tahu by Kamsiah Abu


Hanya Kau Yang Tahu
Penulis: Kamsiah Abu
Buku Prima
Editor: Mohd Ali Haji Mohd Noor
517 mukasurat
RM19.90
sabah/sarawak: RM22.90
9789670184173


"Seandainya boleh kuatur perasaan ini, pasti bukan cintanya yg kucari..."


Kisah ini bermula dgn keterpaksaan Sulaiman Al-Sagof menggelapkan wang syarikat demi menyelamatkan nyawa isteri tercinta yg bertarung dgn maut di meja bedah. Namun Allah lebih menyayangi isterinya. Farah cuba membela tindakan bapanya di hadapan Daniel Harith, bos besar Gemilang Jaya. Pertemuan pertama walaupun Farah sudah lama bekerja di situ. Siapa yg tak kenal dgn Daniel Harith yg sentiasa di dampingi wanita cantik.


Daniel Harith menggunakan kesalahan Sulaiman Al-Sagof utk memaksa Farah menyamar sebagai kekasih terbarunya supaya Munirah, rakan kongsi business tidak mengganggunya lagi. Dia mahu Munirah betul2 kecewa sehingga menjualkan sahamnya kembali dan tak ada kaitan lagi dgn dirinya.


Cerita ini banyak scene daniel harith dan Farah yang saling memendam perasaan sebenar. Walaupun mereka merasakan mereka melakonkan dan pura2 mesra tetapi apa yang dipamerkan adalah perasaan sebenar mereka berdua.


Walaupun tak suka Daniel Harith, Sulaiman Al-Sagof tu sanggup berulang alik dari telefon ke bilik anaknya utk memujuk Farah bercakap dgn Daniel Harith yang call all the way dari Cairo.


Daniel Harith sukar mempercayai wanita kerana ibu tiri yg telah memperdaya bapanya merupakan org yg telah merampas segala kebahagiaan dari keluarga mereka. Tetapi pertemuan dgn Farah telah membuat pendiriannya lebur.


hmm cerita org yg sangat hensem dgn orang yang sangat cantik.


sure fine whatever
Rinn


blurb/alongside/sinopsis


Demi kasih sayang seorang anak pada ayahnya, Farah rela berpura-pura menjadi kekasih terbaharu Daniel Harith agar ayahnya tidak dipenjarakan oleh majikannya itu. Ini juga peluang keemasan yg digunakan oleh Daniel Harith, tokoh korporat muda yg terkenal dgn imej 'Romeo' utk melepaskan dirinya dari Munirah Samad. Dilema di hati Farah menajdi bertambah parah apabila impiannya utk membina mahligai bahagia bersama kekasihnya, Rizal menemui jalan buntu. Hanya Kau Yang Tahu akan dapat menyingkap semua rahsia yg seolah-olah memenjarakan Farah dlm penderitaan yg entah bila akan berakhir.


"Sebab itulah abang ambil kesempatan utk libatkan Farah dalam kemelut abang dengan Munirah, kerana abg tahu yang abag telah jatuh cinta pada Farah semasa pertama kali melihat Farah. Hati abg bagai berdetik bahawa abg sudah jumpa perempuan yg akan membahagiakan abg." ~Daniel Harith


Adakah sesuatu yg pahit telah berlaku dlm hidupnya sehingga dia membenci perempuan begitu sekali. Adakah dia mengahwini aku kerana mahu membalas dendamnya pada perempuan.~Farah


"Jgn terlalu yakin farah! Bila saya kata yg awak mesti tinggal kan Daniel, eloklah awak lakukan begitu. Farah tak tau yg Farah tu hanyalah sebagai teman Daniel utk berseronok seronok sahaja. Dia akan tinggalkan awak bila dia sudah jemu nanti. Saya hanya ingin menolong awak sahaja, Farah. ~ Munirah Samad


---
Kerana wang, kekadang manusia sanggup melakukan apa sahaja walaupun terpaksa melanggar prinsip kehidupan dan harga diri sehingga sanggup membelakangkan dosa dan pahala. Saya mendapat ilham ini utk mencoretkan kisah pahit manis kehidupan seorg gadis yg mementingkan kehormatan diri sebelum mengikat cinta lelaki bergelar suami. Semoga Hanya Kau Yang Tahu dapat memberikan ikhtibar yg baik kpd semua pembaca. ~kamsiah abu~

2 comments:

  1. 5 bintang aku anugerahkan....tahniah.critanya best

    ReplyDelete
  2. sapa tak baca rugi..aku pun bagi berbintang bintang

    ReplyDelete