Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, May 10, 2011

Review 375: Hak Cinta Terpelihara by Lynn Dayana


Hak Cinta Terpelihara by Lynn Dayana
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
RM19.90
562 mukasurat


"Hanya kau yang bisa membuka pintu hatiku di penjara masa"

Akhirnya saya terima jugak buku dari penulisnya sendiri.. hari ini dalam sejarah tu.. pestaim ;) minggu kerja yang sibuk saya sulamkan dgn membaca buku ni. MAsa kali pertama tengok cover buku ni saya rasa tajuknya agak special and quite catchy.. tambah pulak dgn cop mohor berwarna biru utk perkataan "terpelihara" mampu menangkap mata penggemar novel.

Kisah persahabatan dan cinta tetapi ada misteri yang perlu diungkai oleh pembaca dgn mengikuti kisah ini. Kehadiran watak "Ain" yang ada tetapi tak ada menjadi teras utama kisah sahabat2 ini. Qartini, Neesa, Yus, Sarah ada kisah2 tersendiri yg turut juga menimbulkan misteri sepanjang pembacaan.. LD byk bermain dgn isu misteri dalam buku keduanya ni. Tak byk 'teknik loyar buruk' dimasukkan dalam kisah kali ini.. byk "teka teki nak kena lekuk". Dlm byk2 teka teki yg diberikan, hanya satu yg saya dpt jawab dgn tepat. Memang mereng la Raihan tu. Kalau dulu Jika Benar Cinta saya katakan boleh dijadikan buku panduan loyar buruk, HCT ni pulak boleh jadi buku panduan teka teki yg susah nak teka. haha.

Sebenarnya sepanjang membaca buku ni, saya byk terkenangkan hasil tulisan "Unknown Author" semasa saya di Jiwangunited beberapa tahun yang lalu. Kisah yg dialunkan penulis misteri itu dan memang membuat peminat2 FnA tergolek-golek dilanda jiwang.. haha.. saya ni memang suka citer jiwang2 tambah2 kalau ada unsur komedi yang diselitkan. watak2 Qartini dan Eric memang menyerlah di mata saya dan saya sentiasa ternanti-nanti kemunculan mereka. Memang pasangan yang menjiwangkan hehe.. tambah2 pulak masa taip review ni saya pasang lagu "Aku Pencintamu" nyanyian Felix.. *senyum* Lynn, kena bagi Eric nyanyi lagu ni. :)

Nampaknya pengaruh filem hindustan masih kuat dlm LD sebab Eric menggunakan tactic hero hindustan "pikat keluarga" sbb Qartini tu terlalu keras hatinya utk menerima cinta.

SErba sedikit tentang kisah ini.. Bermula zaman belajar di USM. Ain, Qartini, Sarah, Neesa dan Yus, 5 sahabat yg akrab, di tengah2 mereka ada Hairi. Hairi yg mulanya dijadikan 'bench mark' utk menentukan "best woman wins". Qartini sekadar menyahut cabaran Ain dan hati kedua2 gadis itu terusik dgn kehadiran Hairi. Rayuan Ain membuatkan Qartini mengundur diri. Sarah menyalahkan Qartini apabila tiba2 Ain tak jadi berkahwin dgn Hairi. Qartini dan Hairi spt menyimpan rahsia kehilangan Ain. Sarah terus dgn teorinya yg tersendiri manakala Neesa dan yus dlm keadaan serba salah. Persahabatan itu akhirnya terlerai dan beberapa tahun kemudian mereka ditakdirkan bertemu semula apabila tibanya sekeping kad jemputan perkahwinan yang tidak disangka-sangka.. jeng jeng jeng.

Ain pergi bersama misteri yang tak terungkai.

Qartini ni tersiksa dr segi emosi lantaran latar belakang kelahirannya yg menjadikan dirinya dibenci nenek dan keluarganya. Kasih ibu dan datuknya byk merawat luka dan pengalaman hidup menjadikan dia wanita besi. Nasib baik la Eric ni jenis tak mudah berputus asa, kalau orang lain dah lama blah dah.

Sarah. menderita penyakit yg takkan sembuh. Kasihnya dicurah sepenuh hati buat suaminya, Kamal dan anaknya, Dina. Tapi bencinya kpd Qartini terlalu kuat. Dia 'pergi' bersama prasangka.

Yus. Cintanya diburu Amir, lelaki yg sudah beristeri. Amanat Sarah supaya dia menjaga Dina tersandar di bahunya setelah sarah pergi menyahut panggilan Ilahi. Dia semakin rapat dgn Dina dan keakraban itu menyebabkan dia sentiasa berada di hadapan mata Kamal. Nama mak tiri dan bapa Yus adalah Rosnah dan Johari. bila baca, asyik teringat kat pelakon Rosnah Johari tu. :)

Neesa. Konflik rumahtangganya berpunca dari suaminya, Hakim yg pasang surut moodnya, ditambah pula dgn misteri panggilan telefon yg mengatakan mereka makan harta anak yatim menjadikan Neesa meragui keikhlasan suami sendiri. Nasib baik anaknya Adila menjadi penghibur di kala duka. Siapa sangka dugaan yg tiba menjadikan Hakim lelaki yg lebih baik untuk Neesa.

Hairi. SEtelah Ain pergi, cintanya masih ada utk Qartini tetapi Qartini tidak mahu terus menjadi sasaran tohman dan prasangka buruk rakan2nya. Hairi berkahwin dgn pilihan keluarga dan perkahwinan itu menjadi titik tolak terungkainya misteri yang telah lama disimpan.

Eric. Eric dan Qartini sama2 degil dan mungkin sebab itulah Eric tau macam mana nak handle Qartini. Dia berjaya membuat Qartini menanggung rindu dan mengejar cintanya.

Bukan senang nak jumpa byk watak yg ada kekuatan dalam satu buku and LD managed to pull it off. Saya risau gak bila mula2 baca ada byk watak ni, tak ramai penulis yang berani menggunakan penceritaan begini kerana kebanyakan pembaca suka baca main characters saja. Selain HCT, Pemburu Mimpi by Saleha Hussin juga menceritakan byk watak begini tetapi sangat menarik perhatian. Thank you Lynn.. satu ni nak tanya ni.. masa Fahmi tegur gigi Adila tu, betul ker 1cm? bukan 1mm ke yg layak dipanggil 'gi'? atau 1cm tu ukur sekali dgn akar? hehe. lagi satu ni.. apersal dalam buku ni asyik Qartini jer datang bulan?

sure fine whatever
rinn
entri ini di alongside @ multiply: 4 Feb 2008

sinopsis belakang buku:

Antara mereka pengikatnya, adalah Ain. Saat hubungan yang erat terputus, Qartini dipersalahkan lalu kesemuanya membawa haluan sendiri. Lima tahun berlalu, sekeping kad undangan perkahwinan mencipta pertemuan. Luka lama kembali berdarah!

Qartini kini diburu Eric yang sanggup melupakan lingkaran kisah hitam hidup gadis itu kerana dia sendiri menyimpan rahsia.

Sarah yang berada di ambang kematian meninggalkan amanah kpd Yus agar mengasihi anaknya. Mampukah dia memikul tanggungjawab itu?

Yus yang didatangi cinta suami orang mencari perlindugan. Akan adakah hati yang terusik?

Neesa pula dikejar mimpi ngeri bila suami tiba-tiba berubah laku. Mampukah istana yang dibina berdiri kukuh sedangkan ombak ganas melanda?

Sesungguhnya, mereka tidak pernah mengimpikan laluan hidup yang sukar. Hak untuk dicintai dan mencintai, siapa mereka untuk menentukan?

Qartini - cinta memerlukan persamaan yang mewujudkan keserasian.

Sarah - Cinta itu setia yang tidak berbelah bagi

Yus - Cinta sentiasa perlukan pengorbanan.

Neesa - Cinta adakalanya penjara yang memagari jiwa

namun jika cinta itu sudah menjadi hak, maka menjadi tugas untuk memeliharanya walau perlu bergadai nyawa. Percayalah... Jika Benar Cinta maka Hak Cinta mesti terus Terpelihara! Jangan sampai ketinggalan.

No comments:

Post a Comment