Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, May 25, 2011

Review 394: Tautan Kasih by Ryana Adrina


Tautan Kasih by Ryana Adrina
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
2007
RM 17.00
444 mukasurat
ISBN : 978-983-124-307-7


"Wajahmu masih kutatap meskipun telah terlindung di balik tirai semalam"


Dah banyak hari habis baca buku nih.. sebenarnya selang seli baca ngan buku nak exam.. tension gak asyik baca buku yang penuh dgn prosedur saja, sekali sekali tu ngelat lah jugak!


Ini kisah cinta yang terputus setelah zaman persekolahan berlalu. Masing2 meneruskan hidup hingga melangkau kedewasaan. Athirah dan Irfan tak pernah merancang utk bertemu semula, namun takdir seperti memberi peluang kepada mereka namun permainan takdir membuat hati mereka celaru. Macam mana ya?


Irfan sudah berkahwin dan sudah bercerai. Penceraiannya menjadi perhatian media kerana bekas isterinya, Syazwani adalah seorg celebrity.Dia sudah jelak dengan perubahan isterinya sejak bergelak pelakon hingga mensia2kan dirinya dan anak2. Kesabaran ada batasnya.


Athirah pulak seorg wartawan yg sudah bertunang dengan Danish. Danish terasa dipersiakan kerana Athirah sentiasa mengejar tuntutan tugasnya yg tidak menentu. Pelik pulak biler seorang wartawan seperti Ati tak berminat nak tengok mcm mana rupanya bekas suami Syazwani yang Aznan kata hensem tu. Kalau tak, awallah sikit Athirah berkemungkinan bertemu Irfan.


Segalanya menjadi permulaan semula buat mereka apabila terserempak dalam satu pertemuan yg tak disangka. Namun ketika itu Irfan sudah pun menyuarakan nekad hatinya utk bertunang dengan Zuriana, pekerjanya yang iras-iras Athirah. Bagaimana dia nak membetulkan keadaan itu. Mengecewakan Zuriana dan merawat luka Ati yang kecewa dgn Danish yg mencari kasih lain utk melayan hati yg sunyi?


Athirah ragu2 menerima Irfan, namun segalanya seperti menjuruskan dirinya ke arah Irfan apabila anak2 yang dikenali dan dikasihinya rupa2nya adalah milik Irfan. namun Zuriana tidak akan berdiam diri. Dia akan sebarkan yg seorang wartawan telah merampas tunangannya! berita panas lagi.


Kisah yang tidak mendatar, ada saja peristiwa yang membuatkan kita ingin tahu apa akhirnya buat Athirah dan Irfan. Takdir seperti mahukan mereka bersama tetapi permainan takdir telah membuatkan jalan ke pelamin mereka bersimpang siur, penuh roundabout dan traffic light. eh.. macam jalan kat shah alam.


sure fine whatever
rinn


Sinopsis belakang buku:


Entah mengapa... Athirah merasakan hidupnya kosong. Ada yang menyayangi namun hati menidakkan. Ada yg disayangi tapi si dia menghilangkan diri. Lantas, apa lagi yg tinggal pada dirinya? dia sedar, dia harus memberi peluang kpd hatinya utk menerima dan memberi tapi dia tidak pandai mengungkapkan kalimah cinta seperti kata seorg temannya;


"Kau harus pandai mengambil hati dan mencintai seorg lelaki andainya kau ingin mencintai mereka. Kau tak seperti gadis2 lain yg ternyata asyik meladeni hati dan perasaan dengan lelaki pujaan. Kau seperti tak pernah teruja punya seorg teman lelaki..."


Ah... lelaki! Perlukah dicari? Atau si dia akan datang dgn sendiri?


Indah nama yg diberi tidak seindah lingkaran hidup yg dilalui. Itulah Irfan Iskandar. Hidupnya dihujani tohmahan. Namun dia sedar, sekemas-kemas perancangan manusia, ALLAH jua yg berkuasa menentukan segala-galanya.


Athirah & Irfan - kasih mereka pernah bertaut, tapi sayang seribu kali sayang... pertemuan kedua hanya berlaku di saat masing-masing hampir memulakan kehidupan baru.


"Haruskan mereka sekali lagi tunduk mengikut telunjuk takdir, menerima sahaja apa yg ada di depan mata? Atau membiarkan sahaja hati terus memendam rasa kecewa?"

Sinopsis di website alaf 21:


Hasilan nukilan Ryana ini pasti mencuit pintu hati anda dengan jalan ceritanya tersendiri. Athirah merasakan hidupnya kosong. Ada yang menyayangi, namun hati menidakkan. Ada yang disayangi, tapi si dia menghilangkan diri. Lantas, apa lagi yang tinggal pada dirinya. Dia sedar, dia harus memberi peluang kepada hatinya untuk menerima dan memberi, tapi dia tidak pandai mengungkap kalimah cinta.


Sebenarnya, ada jejaka yang amat mencintai Athirah, iaitu Irfan. Namun, kehadiran Farah Marlissa dan Farah Hayana menyegarkan kisah cinta mereka. Apa pula yang berlaku dengan kehadiran semula Syazwani dan Danish? Siapa mereka di hati Athirah dan Irfan.

1 comment:

  1. masih ada lagi kah novel ni,sy berminat untuk membeli

    ReplyDelete