Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, May 30, 2011

Review 402: Seteguh Kasih Aina Najihah by Dina Najat


Seteguh Kasih Aina Najihah by Dina Najat
Terbitan Kaki Novel
RM19.00
565 mukasurat


"Sebuah kisah perjuangan... Sebuah cinta yang menuntut pengorbanan... Sebuah masa silam yang terpaksa dibongkar... Bersama menyelusuri liku derita, Mendengar rintihan jiwa, Mengesat titis air mata seorang Aina Najihah..."


Kisah ini disampaikan dalam keadaan tenang dan tidak tergesa-gesa. Setiap kejadian disampaikan dengan teratur dan mudah diikuti. Kisah yg tak banyak yang boleh saya komen kerana sejujurnya saya lebih suka Takdir Cinta dari Dina Najat. Kisah seteguh kasih aina najihah ni ada sweet nya terutama kisah Ameer-Najihah yang mengekalkan batas2 dalam agama Islam walaupun saling menyintai. Khairul-Najihah juga ada menariknya walaupun watak Khairul lebih agresif berbanding Ameer. Khairul mengingatkan saya kepada Razak (Takdir Cinta) yang mulanya sangat menjengkelkan namun kemudian kelembutan hati seorg perempuan juga turut melembutkan hatinya. Antara Razak dan Khairul saya lebih suka Khairul namun antara Khairul-Najihah dgn Suraya-Zafran(Takdir Cinta), saya lebih suka Suraya-Zafran. Najihah dan Suraya lebih kurang sama orangnya.. mulanya kedua2 seperti 'drifters' membiarkan takdir membawa jalan hidup mereka, namun pada satu point, diorang mula menentukan perjalanan hidup yg mereka mahu.


Kisah pencarian Najihah utk mengetahui siapa ibunya cuma kelihatan penting di awal cerita, selepas saja pertemuan dgn ibunya, Najihah seperti sudah tak kisah kalau tak bertemu ibunya lagi. Penglibatan semula Najihah dalam dunia perhotelan menemukan dia kembali dgn boss yang menjengkelkan dan menyakitkan hati. walaupun kelihatan sudah insaf namun sikap sinis nya masih kuat. Tak sangka pulak watak Ameer Mulhim dimatikan, ingat ker akan diadun konflik baru setelah Wan Insyirah bercerai dgn suaminya.


Saya paling suka penceritaan semasa pertemuan antara Najihah dgn ibunya. Menyentuh emosi. Saya suka watak Mia yang menyakitkan hati, namun dia muncul sekejap jer sepanjang Najihah di Medan. Scene kematian Ameer Mulhim tidak mengundang air mata seperti scene pertemuan Najihah dgn ibunya. Apa2pun pastinya novel ini mengubat kerinduan peminat2 Dina Najat utk membaca buah tangan terbarunya. :)


sure fine whateverr
Rinn


Sinopsis belakang buku:


Sebuah kisah percintaan...


Menanti kalimah cinta daripada Ameer Mulhim bagai menunggu bulan jatuh ke riba. Akhirnya Aina Najihah benar-benar terluka. Namun adakah lukanya akan terus berdarah? Bagaimana pula dgn sijejaka yg mengagumi wanita ini dlm diam? Sanggupkah si jejaka meluahkannya?


Sebuah kisah perjuangan...


Pengorbanannya pd Hotel Mawar Biru tidak dihargai. Ada manusia yg tdk boleh melihat diri org lain senang. Tanpa menilai kredibiliti seorg Ketua Pegawai Pmasaran, dia dipcat dan dimalukan di hdpan rakan2 sekerja. Adakah dia akn berundur?


Sebuah masa silam yg terpaksa dibongkar...


Benarkah Aina Najihah anak yatim piatu? Jika benar, siapa si comel yang berpelesiran di Pasar benut 20 thn yg lalu? Atau mungkinkah dia telah di'yatimpiatu'kan sebelum menjadi penghuni tetap Asrama Anak-Anak Yatim Darul Fikriyah?


Bersama menyelusuri derita, mengesat titis air mata seorg Aina Najihah...


Hidup ini ada manis dan ada pahit. Kematian, perpisahan dan pengkhianatan telah menghiris hati seorg Aina Najihah. Namun adakalanya dia masih boleh bergelak ketawa dan tersenyum mesra bila bunga2 cinta berputik semula dan sahabat setia mula mengenali erti kejujuran.


Tapi, bagaimana harus dilalui hidup ini jika gelombang yg memukul terlalu kuat? terlalu mengujinya! Dia tiada ibu bapa apalagi sanak saudara utk berkongsi segala kekusutan. Agaknya pada siapa Aina najihah berharap?

No comments:

Post a Comment