Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, May 10, 2011

Review 370: Aura Kasih by Roslaila Jaafar


Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Aura Kasih by Roslaila Jaafar

"sayangku melebih kasih majnun kepada lailanya."

berkisar kisah seorng pelajar, Mira yang liar kelakuannya, satu tragedi mengubah sikapnya, pemergian ibunya menginsafkan dirinya. jatuh cinta dengan gurunya dan cintanya tidak bertepuk sebelah tangan walaupun guru itu sudah beristeri, isteri nya itu adalah cinta pertamanya. Adddduh, dasar lelaki tak cukup dgn satu. may be plot ini yg membuat saya kurang tertarik dengan cerita ini.. digambarkan Cikgu suhaimi sehandsome Aamir khan. dalam citer ni banyak tunang/kawin sepupulah.. Mira penah bertunang dengan sepupunya Amir yg memutuskan pertunangan selepas tragedi Mira ditikam gengstar semasa keluar berdua-duaan dengan Fikri. Ema yang frust dengan Azman yang masih menyintai Mira menerima sepupunya sebagai tunangan. dan Cikgu Suhaimi sendiri bertunang dan berkahwin dengan sepupunya Kamisah.


diakhiri dengan Mira dpt menyambung pelajaran ke UM, tak disebut course apa. ckgu suhaimi dan Mira berat hati nak berpisah tapi itu yang terbaik buat mereka. cikgu suhaimi tk sanggup curang pada isteri dan Mira sendiri tak sanggup memusnahkan kepercayaan kamsiah yg baik hati tu. Tapi tu la, dalam surat cikgu suhaimi minta Mira jgn lupakan dia.. tak sesuwei.. perjalanan hidup mira masih jauh, kalau setakat habis sekolah menengah dah byk lelaki yang jatuh cinta dengan dia, masa kat U macam mana agak ek?


sure fine whatever
Rinn
Tarikh entry ini di AlongSide @ multiply: 22 Mac 2007


terbitan ALAF 21 sendirian berhad
sinopsis belakang buku:


KETAMPANAN dan kebaikan Cikgu Suhaimi telah memikat hati dua orang pelajarnya Mira dan Marina. Pandangan pertama mengundang cinta di hati mereka. Cikgu baru itu sungguh kacak, sasa dan cukup bergaya sekali. Sejak itu, Mira tidak pernah ponteng sekolah. Begitu juga dengan Marina. Masing-masing terpaksa bersaing untuk memenangi hati lelaki itu.


Namun tanpa pengetahuan mereka berdua, rupa-rupanya Cikgu Suhaimi telah mempunyai kekasih. Seorang gadis solehah yang mencintainya sekian lama. Berita perkahwinan Cikgu Suhaimi dengan gadis itu benar-benar mengejutkan Mira dan Marina. Mereka amat kecewa.


Bagaimanapun selepas beberapa bulan berkahwin, Cikgu Suhaimi tiba-tiba jatuh cinta pada Mira. Kekerapan Mira datang ke rumahnya untuk kelas tambahan menyebabkan Cikgu Suhaimi semakin tidak mengerti perasaannya. Dalam diam, kedua-duanya sering bertemu di luar untuk meluahkan perasaan mereka.


Tapi haruskah Mira merampas lelaki ini dari isterinya yang baik dan penyayang itu kerana bak kata pepatah Melayu, kalau tepuk sebelah tangan tak akan berbunyi. Jadi, antara mereka bertiga siapakah yang harus berundur dalam sketsa cinta ini?

No comments:

Post a Comment